Siivoatteko kerran viikossa koko päivän vai joka päivä tunnin?
Aloin hiljattain siivota päivittäin noin tunnin. Pieni kämppä niin tunti on melko sopiva. On paljon siistimpää kuin kerran viikossa siivouspäivän pitämällä, ja helpomman tuntuista, kun se tunti menee aika nopeasti. Saatan vielä lyhentää tuosta tunnista nyt kun paikat alkaa olla jo hyvässä kunnossa niin jatkossa on vähemmän siivottavaa per päivä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Siivoan kerran viikossa perusteellisesti. Aikaa kuluu n. 2 tuntia. Asun yksin. Ei tarvisisi siivota niin usein, mutta tykkään että on tosi siistiä. Eikä tervitse ikinä tehdä "suursiivousta". Hiukan kyllä ihmettelen ap:ta, että joka päivä pitää siivota tunti? Mikä siinä ehtii sotkea paikkoja. Ilmeisesti on usemapi asukas asunnossa? Yksin ei kyllä mitenkään voi sotke päivässä kämppää niin, että pitää seuraavana päivänä siivota. Jos laittaa kaiken aina paikoilleen, pysyy järjestys kuin itsestään. Toki huomaan, että pölyä tulee tosi nopeasti, mutta sen huomaa vain kun aurinko paistaa huoneeseen. Mutta eipä siinä mitään. Kukin tyylillään ja jos tykkää siivota, niin go fot it.
Joo, tiedän: tuli kirjoitusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tunti ole mikään pitkä aika siivota päivässä. Minulla varmaan menee sellainen joka päivä siivotessa kun tyhjennän tiskikoneen, täytän sen, tyhjennän uudelleen ja laitan päivällisastiat sinne, pesen koneellisen pyykkiä, ripustan vaatteet kuivumaan ja viikkaan toisen mokoman pois, imuroin keittiön ja eteisen (teen sen joka toinen päivä) tai pesen vessat (kaksi kertaa viikossa) ja vien roskat sekä järjestän nopeasti iltaisin tavarat paikoilleen.
Riippuu myös vähän siitä mitä kukakin siihen siivoukseen lukee. Esim. itse en laske tuota tiski- ja pyykkihuoltoa siivoukseksi, vaan kodinhoidoksi. Siivoamista on se, kun konreettisesti poistetaan likaa tai järjestellään tavaroita oikelle paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Tiskausta en laske tuohon tuntiin, enkä jotain satunnaista läikkymisen pyyhintää. Siis lähinnä imurointi, kylppärin siivous, pölyjen pyyhintä, hellan putsaus jne.
ap.
Nuo kaikki ja jokapäivä??
Siivoat viikossa yhden työpäivän verran pientä kämppää?
Kysypä tarjous viikosiivouksesta, ammattilaisilla menee pieneen asuntoon pari tuntia.
En kumpaakaa, vaan joka päivä tarpeen ja käytettävissä olevan ajan mukaan pintapuolisesti vähän ja kerran viikossa isommin.
Eli 5-30min päivässä ja kerran viikossa sitten isommat jutut imurointeineen jne joihin menee ehkä tunti tai reilu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan oikeasti siivoa tuntia päivässä? Hankkikaa harrastuksia. Tunti kahdessa viikossa ehkä sopiva.
Harrastuksia löytyy ja muitakin menoja. Luulen silti että kulutan yhteensä n.tunnin päivässä siivoamiseen. Pesen koneellisen pyykkiä ja laitan kuivumaan, täytän apk:n ja muutenkin siinoan keittiön, monesti imuroin käytävät ja pesen pikaisesti vähän vessaa, siivoan lasten leluja 2-3 kertaa päivässä, laitan lasten ja omat vaatteeni kaappeihin, petaan sängyt yms. Kyllä siihen helposti se tunti vierähtää.
Jos joku fiksu nyt tulee kyselemään että eivätkö lapset siivoa omia jälkiään niin kyllä nuo 1 ja 3 vuotiaat auttavat parhaansa mukaan.
Siivoan ja järjestelen 30-45 minuuttia päivässä. Asun yksin. Kaksi lemmikkiä. Pienehkö kaksio.
Sekä että. Kyllä mulla meneen tunti päivässä keittiön siivoamiseen, tavaroiden järjestelemiseen, pyykin viikkaamiseen ja mihin milloinkin. Toisaalta ei mene koko päivää 250m2 siivoamiseen kun koko perhe tekee osansa.
Kyllä kuulostaa paljolta... Onko ap:lla eläintalous tms.? Meillä nelihenkinen perhe ja siivotaan ehkä tunti-kaksi viikossa. Pitkin viikkoa sitten pientä siivoilua tarpeen mukaan (esim. makuuhuoneet, keittiö ja eteinen imuroidaan kaksi kertaa viikossa).
Tässä ei kuule siivoukset kiinnosta, kun unohdin ostaa kissan herkkunaksuja, mieheni syö lasten ruoat ja kukaan Vantaalla asuva ei ole tehnyt minulle Munsalan kansallispukua!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskausta en laske tuohon tuntiin, enkä jotain satunnaista läikkymisen pyyhintää. Siis lähinnä imurointi, kylppärin siivous, pölyjen pyyhintä, hellan putsaus jne.
ap.
Nuo kaikki ja jokapäivä??
Siivoat viikossa yhden työpäivän verran pientä kämppää?
Kysypä tarjous viikosiivouksesta, ammattilaisilla menee pieneen asuntoon pari tuntia.
Ei kaikkia joka päivä vaan "paloittelen" kämpän osiin ja keskityn yhteen osaan per päivä. Lähtötilanne oli se että asunto ei ollut kovin siisti, joten hyvin siinä tuo tunti aina kului hiljakseen tekemällä. Nyt tosiaan voisi alkaa ehkä vähentämään aikaa, kun hyvä perustaso on saavutettu. Ammattilaisen tehoilla en siivoa, vaan siihen tahtiin kun itselle tuntuu helpolta.
Tuntuisi elämän tuhlaamiselta moinen ajankäyttö siivoamiseen. Ja tämän sanoo ihminen, joka on siisteysfriikki ja kaiken pitää olla tiptop. Siksipä mulla onkin suursiivouksia lukuunottamatta hyvin simppeli systeemi arjessa. Koska olen kiva, jaan sen teille muillekin.
Ma: roskat ulos töihin lähtiessä, aamulla aamiaisen jälkeen keittiön tasojen pyyhkiminen, vuoteen petaus, sohvatyynyt ojoon. Tämä toistuu joka päivä, aikaa menee ehkä 2-3 minuuttia yhteensä. Sitten lisäksi illalla pölyjen pyyhintä, menee ehkä 5 min.
Ti: laiskottelua
Ke: vessan pesu, kylpyhuoneen pikapesu ennen suihkua 15 min.
To: imurointi 15 min.
Pe: lakanoiden vaihto 10 min.
La: lattioiden moppaus silloin, kun tarvetta on eli aika harvoin
Su: vessan pesu 5 min.
Ja aina on siistiä. Viikossa kuluu siivoamiseen noin 1 tunti 20 minuuttia. Jos vielä otetaan tiskarin tyhjennys tuohon niin hassutellaan aika puoleksitoista tunniksi. Kuka hullu haluaa ehdoin tahdoin siivota joka päivä noin pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi elämän tuhlaamiselta moinen ajankäyttö siivoamiseen. Ja tämän sanoo ihminen, joka on siisteysfriikki ja kaiken pitää olla tiptop. Siksipä mulla onkin suursiivouksia lukuunottamatta hyvin simppeli systeemi arjessa. Koska olen kiva, jaan sen teille muillekin.
Ma: roskat ulos töihin lähtiessä, aamulla aamiaisen jälkeen keittiön tasojen pyyhkiminen, vuoteen petaus, sohvatyynyt ojoon. Tämä toistuu joka päivä, aikaa menee ehkä 2-3 minuuttia yhteensä. Sitten lisäksi illalla pölyjen pyyhintä, menee ehkä 5 min.
Ja aina on siistiä. Viikossa kuluu siivoamiseen noin 1 tunti 20 minuuttia. Jos vielä otetaan tiskarin tyhjennys tuohon niin hassutellaan aika puoleksitoista tunniksi. Kuka hullu haluaa ehdoin tahdoin siivota joka päivä noin pitkään?
Lopetin lukemisen tuohon kohtaan jossa roskat viedään ulos kerran viikossa. Teillä mahtaa haista hyvältä. :P
Siivoan ennemmin kerran viikossa sen tunnin.... No, siihen menee kaksi tuntia. Miksi ihmeessä käyttäisin siivoamiseen koko päivän?
Taidat asua yksin ja syödä lähinnä ulkona?
Meillä neljä lasta, kotihoidossa paitsi isoin syö lounaan koulussa.
Lattian moppaukseen on tarve ihan joka päivä ja siisti se ei silti ole. Joka aterian jälkeen olisi tarve. Ja lapsethan siis syö 5x/pv.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän päivässä lyhyinä muutaman minuutin pätkinä (vaatteiden lajittelua pyykkiin/kaappiin, tasojen pyyhkimistä, tiskejä koneeseen/koneesta pois tms.) ehkä 15 min. Viikonloppuisin tulee siivottua jompanakumpana päivänä jotakin puolen tunnin ja kahden tunnin väliltä. Siistiä on, 65m2.
20 minuuttia joka päivä. En voisi kuvitella käyttäväni tunnin päivässä kotitöihin. Meillä on aina siistiä ja vieraskelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen tuohon kohtaan jossa roskat viedään ulos kerran viikossa. Teillä mahtaa haista hyvältä. :P
Roskat viedään joka päivä, kuten tuossa lukee.
Asun puolison ja koiran kanssa, kun joku sitä kyseli. Kaikille tavaroille on omat paikkansa ja mitään turhaa ei ole, joten siistinä pitäminen on sikäli helppoa.
4lasta 7kk-7v, 2-kerroksinen okt.
joka päivä perusarki on hyvin paljon siivousta. Pöytien ja lattioiden raivaamista joka välissä. Tiskiä. Pyykkiä. Ainakin kahdesti viikossa täytyy alakerta imuroida, keittiö lakaista päivittäin. Ainakin keittiö on pakko mopata kahdesti viikossa. Kerta viikossa ei riitä wc:n pesuun, pakko tehdä se vähintään jokatoinen päivä (ainakin kunnes nuo rakkaat poikalapset oppii tähtäämään..).
En minä ilokseni siivoa mutta kyllä siihen vaan joka päivä ainakin tunti menee ja siivouspäivinä eli pari kertaa viikossa kaksikin kun on ne imuroinnit yms sen normaalin kokoaikaisen pyörityksen päälle.
kyllä mulla menee joka päivä tunti. varmaan kun teen joka päivä oikeaa ruokaa enkä eineksiä niin keittiö on sen jälkeen kuin pommin jäljestä.
enkä pyykinpesua.
ap.