Nainen ei suostu vastaanottamaan anteeksipyyntöä, miksi?
Uimahalliahdistelija haluaa pyytää anteex mut ei nainen suostu enää tapaamaan häntä!
"Haukiputaan Vesi-Jatulin naisten suihkutiloihin kahteen otteeseen alkuvuoden aikana mennyt nuori turvapaikanhakijamies katuu tekoaan ja haluaa pyytää anteeksi.
Hän on lähestynyt uimahallin henkilökunnan välityksellä suihkutiloissa tapahtumahetkellä ollutta ja asian esille nostanutta naista.
Nainen on kuitenkin ilmoittanut, ettei halua kohdata nuorta miestä uudelleen.
Miten pyytää anteeksi?
– Me joudutaan nyt nuorten kanssa miettimään, mikä heidän seuraava siirtonsa ja ajatuksensa on. Että millä tavalla he voisivat konkretisoida toiveensa anteeksipyynnöstä, kertoo Haukiputaan tukiasumisyksikön johtaja Jani Kaisto.
– En voi ajatella, että tässä olisi kysymys sattumasta tai vahingosta. Tällä nuorella miehellä on kuitenkin tapahtunut jonkinlaista vastuuseen kasvamista. Hän on keskustelujen jälkeen valmis ottamaan vastuun teostaan ja kärsimään siitä koituvat mahdolliset rangaistukset, sanoo Kaisto.
Henkilökunta on joutunut miettimään kyseisen nuoren turvallisuutta, että hän pysyy turvassa, koska muut nuoret ovat hyvin surullisia ja pettyneitä siitä, että heitä on kohdeltu yhtenä massana, eikä yksilöinä.
– Osa on niin häpeissään, että eivät varmaan pysty enää menemään uimaan, Kaisto sanoo.
– Anteeksipyyntö ja vastuunotto on tullut nuorilta itseltään, sekä tekijältä että myös muilta nuorilta, jotka eivät sinänsä ole tehneet mitään väärää. He kokevat siitä huolimatta että heidän pitäisi myös kollektiivisesti pyytää anteeksi jotakin mitä ei he eivät ole tehneet, Kaisto toteaa"
Näin kertoo yle.fi
Onko niiltä ala-asteikäisiltä pikkutytöiltä kysytty, ehkä he voisivat suostua? Ne jotka oli vaan jähmettyneet hiljaisiksi ja hakeneet pyyhkeet.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Kun mä olin lapsi, pienen kotikaupunkini uimahallissa naisia piinasi nuorten miesten (siis kantasuomalaisten) joukko, joka kävi kyyläämässä naisten pesutiloihin ikkunasta. Mäkin näin kerran. Sitä jatkui varmaan viikkoja, mutta kato kun ne nyt vaan on semmosia, nuoret miehet...
Lopulta ikkunat muutettiin maitolasisiksi.
Ilmeisesti olivat läheisen ammattikoulun oppilaita, toivat aina tullessan jotain telineitä, joilla pääsivät sinne korkealla oleville ikkunoille.
Olihan se nöyryyttävää tulla tirkistellyksi, mutta ei se mun elämää pilannut tai saanut vihaamaan kaikkia miehiä. Toisin kuin nyt joidenkin mamujen töpeksinnät osa kansasta yleistää koskemaan ihan kaikkia maahanmuuttajia.Me käytii yläasteella koulun kanssa uimahallissa. Joka kerran toistui sama näytelmä: yksi tai useampi pojista tuli tyttöjen suihkutiloihin (itse tietysti uimahousut jalassa) ja sitten paluumatkalla bussissa huutelivat isoon ääneen, kenellä tytöistä on minkäkinlainen karvoitus. Opettaja sanoi joka kerta, että pojat, älkää nyt viitsikö...
Niin... Yläasteella... Ikähaarukka 13-15... Kun ruvetaan lähestymään aikuisikää, niin tuollainen alkaa normalien aivotoiminnan omaavilta loppumaan... Ja saavat porttikieltoja uimahalleihin... Ja niin on ollut ennenkin.
No mulla tietysti ei oo vertailukohdetta, mutta vahvasti veikkaisin, että se nolostumisen tunne olis ollu ihan samanlainen, oli se suihkutiloissa kävijä sitten 15 tai 17, en näe noissa nyt niin olennaista eroa. Eikä se mun mielestä oo yhtään sen hyväksyttävämpää, oli tirkistelijän ikä mikä tahansa. Noh ehkä joku 5-vuotias ei niin haittais... Mutta ilmeisesti sun mielestä noi yläasteikäiset pojat on vaan poikia ja niille toi käytös on ihan ok...
Opettele lukemaan, äläkä tulkitte omias, en väittänyt niin missään kohtaa. Ootko mv -lehden toimittaja kun noin hienosti yrität laittaa sanoja mun suuhun?
Hienoa et myönsit ettei oo vertailukohdetta, oon itse harrastanut uintia pienestä pitäen. Eli altaalla pari tuntia kerta, 2-3 kr viikko + kouluinnit.
Ja kyllä, 13 vuotiaan ja 17 vuotiaan välillä on jo toivon mukaan eroa, 15 onkin jo kypsyystasolla enemmän painoa kurkkiiko yhä. Ja väärinhän se on.
Okei, mä vaan sain tosta sun viestistä sellaisen mielikuvan, että vähättelit noiden munluokkalaisten poikien tekoa sillä perusteella, että ne on niin paljon nuorempia kuin tuo tän tapauksen 17-vuotias. Ja joo, vertailukohtaa ei ole, kukaan 17-vuotias ei ole käynyt (ainakaan mun nähden) mua suihkussa tirkistelemässä. Mut hyvä juttu, jos olet sitä mieltä, että se on väärin iästä riippumatta.
On inhottavaa et jouduit kokeen sitä tirkistelyä, vielä inhottavaa on miten se on niin yleistä ja inhottavinta on miten jotkut aikuiset ei puutu käytökseen kunnolla, koska pojat ovat poikia. Tai mistä syystä nyt sitten tekeekään niin, väärin se on. Ja mitä vanhemmalla tuota käytöstä ilmenee, sitä ankarammin siihen tulee puuttua.
Mä olen niin iloinen, että tätä keskustelua ei ole poistettu, eikä keskustelussa ole menty pahoihin ääripäihin. Olin aamulla julmetun vihainen tuosta uutisesta, koska mielestäni siinä jopa rivien välistä syyllistettiin sitä naista kun ei halunnut tavata anteeksipyytäjää. Olen nyt leppynyt siltä osin, että juu, kyllä nämä omat pojatkin näitä tekevät. Se ei kyllä ole sekään oikein.
Muistaakseni meidän lukiossa 17-vuotiaat veteli bisseä välitunnilla ja erotettiin siitä hyvästä, ettei nyt ihan jokaisella tuon ikäisellä jantterilla ole sitä järkeä päässä.
Voihan se törkimys kirjoittaa kirjeen, jossa pyytää anteeksi. Ehkäpä tämä nainen, joka joutunut seisomaan alusti hänen tirkistelynsä edessä, koki sen niin nöyryyttävänä, ettei missään nimessä halua tämän kaverin katsetta enää kohdata???
Tuossa anteeksipyynnössä on kyse vain siitä, että tuo tuijottelija aiheutti hankaluuksia myös vokin muille asukkaille. Hänelle on aivan varmasti myös kerrottu, että tuollainen käytös ei edistä turvapaikan saamista (ei se kyllä sitä hidastakaan). Ja kuten eräs vokin johtaja jo neuvoikin omia asukkejaan: älkää käykö Prismassa varastamassa, siellä on paljon kameroita. Tätä voi soveltaa myös kaikenlaiseen ahdistelemiseen - eivät nuo vokin asukkaat kovin älykkäitä välttämättä ole, mutta ovelia on siellä joukossa.
Itselle tuli mieleen että poika haluaa tehdä lähempää tuttavuutta tämän naisen kanssa. Itse en suostuisi tapaamaan, tuosta kulttuurista tullut voisi tehdä tapaamiseen suostumisesta ihan väärän johtopäätöksen, että nainen on kiinnostunut suhteesta. Ja oma miesystäväni on arabi, joten en miellä itseäni rasistiksi.
En minäkään suostuisi tapaamaan uudestaan tuota tyyppiä. Paskempi fiilis vaan tulisi nähdä tuollainen henkilö taas vaikka olisi kuinka tosissaan pahoittelujensa kanssa.
Uhrilla ei ole mitään velvollisuutta kohdata tekijää, eikä sitä koskaan edes suositella ja terapiassa tällaiset anteeksipyyntöjutut syynätään tarkkaan vaikka aloite tulisi uhrilta. Ottaa päähän, että Yle on taas lähtenyt mukaan tähän juttuun, kun olisi parempi vain korjata käytännöt hiljaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Kun mä olin lapsi, pienen kotikaupunkini uimahallissa naisia piinasi nuorten miesten (siis kantasuomalaisten) joukko, joka kävi kyyläämässä naisten pesutiloihin ikkunasta. Mäkin näin kerran. Sitä jatkui varmaan viikkoja, mutta kato kun ne nyt vaan on semmosia, nuoret miehet...
Lopulta ikkunat muutettiin maitolasisiksi.
Ilmeisesti olivat läheisen ammattikoulun oppilaita, toivat aina tullessan jotain telineitä, joilla pääsivät sinne korkealla oleville ikkunoille.
Olihan se nöyryyttävää tulla tirkistellyksi, mutta ei se mun elämää pilannut tai saanut vihaamaan kaikkia miehiä. Toisin kuin nyt joidenkin mamujen töpeksinnät osa kansasta yleistää koskemaan ihan kaikkia maahanmuuttajia.Me käytii yläasteella koulun kanssa uimahallissa. Joka kerran toistui sama näytelmä: yksi tai useampi pojista tuli tyttöjen suihkutiloihin (itse tietysti uimahousut jalassa) ja sitten paluumatkalla bussissa huutelivat isoon ääneen, kenellä tytöistä on minkäkinlainen karvoitus. Opettaja sanoi joka kerta, että pojat, älkää nyt viitsikö...
Välillä olen toivonut, että kokisin paloa olla opettaja, ihan vain että saisin pistää kuriin perseilijät ja kiusaajat. Nykyään opettajan valta on sen verran rajallinen ettei tuota enää saisi tehdä seuraamuksitta, mutta tuollaiset nysväopet kyllä ketuttaa suunnattomasti.
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias on vielä tosi lapsellinen. Tyhmä teko opetti pojalle kuitenkin jotain tärkeää, ja hän ymmärtää nyt toimineensa väärin.
Onko tuo "17-vuotias" samoja 17-vuotiaita kuin nää muualla uutisissa olleet:
Jopa Rasmuksella on viime päivinä näkynyt kommenttia että todellisuudessa emme tiedä tulijoiden motiiveista mitään ja on täysin mahdollista että osalla ei ole mitään aikomustakaan sopeutua ja integroitua. On puhuttu jopa organisoidusta pitkän tähtäimen suunnitelmasta.