Nainen ei suostu vastaanottamaan anteeksipyyntöä, miksi?
Uimahalliahdistelija haluaa pyytää anteex mut ei nainen suostu enää tapaamaan häntä!
"Haukiputaan Vesi-Jatulin naisten suihkutiloihin kahteen otteeseen alkuvuoden aikana mennyt nuori turvapaikanhakijamies katuu tekoaan ja haluaa pyytää anteeksi.
Hän on lähestynyt uimahallin henkilökunnan välityksellä suihkutiloissa tapahtumahetkellä ollutta ja asian esille nostanutta naista.
Nainen on kuitenkin ilmoittanut, ettei halua kohdata nuorta miestä uudelleen.
Miten pyytää anteeksi?
– Me joudutaan nyt nuorten kanssa miettimään, mikä heidän seuraava siirtonsa ja ajatuksensa on. Että millä tavalla he voisivat konkretisoida toiveensa anteeksipyynnöstä, kertoo Haukiputaan tukiasumisyksikön johtaja Jani Kaisto.
– En voi ajatella, että tässä olisi kysymys sattumasta tai vahingosta. Tällä nuorella miehellä on kuitenkin tapahtunut jonkinlaista vastuuseen kasvamista. Hän on keskustelujen jälkeen valmis ottamaan vastuun teostaan ja kärsimään siitä koituvat mahdolliset rangaistukset, sanoo Kaisto.
Henkilökunta on joutunut miettimään kyseisen nuoren turvallisuutta, että hän pysyy turvassa, koska muut nuoret ovat hyvin surullisia ja pettyneitä siitä, että heitä on kohdeltu yhtenä massana, eikä yksilöinä.
– Osa on niin häpeissään, että eivät varmaan pysty enää menemään uimaan, Kaisto sanoo.
– Anteeksipyyntö ja vastuunotto on tullut nuorilta itseltään, sekä tekijältä että myös muilta nuorilta, jotka eivät sinänsä ole tehneet mitään väärää. He kokevat siitä huolimatta että heidän pitäisi myös kollektiivisesti pyytää anteeksi jotakin mitä ei he eivät ole tehneet, Kaisto toteaa"
Näin kertoo yle.fi
Onko niiltä ala-asteikäisiltä pikkutytöiltä kysytty, ehkä he voisivat suostua? Ne jotka oli vaan jähmettyneet hiljaisiksi ja hakeneet pyyhkeet.
Kommentit (51)
Iltalehdessä uimavalvojana toiminut kertoo että kantasuomalaisia miehiä eksyi ja "eksyi" naisten puolelle viikottain. Että ei tämä nyt ainoastaan mamujen harrastus ole.
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias on vielä tosi lapsellinen. Tyhmä teko opetti pojalle kuitenkin jotain tärkeää, ja hän ymmärtää nyt toimineensa väärin. Hän haluaisi sovittaa tekonsa myös pyytämällä anteeksi. Anteeksipyyntö itsessään on jo aika lapsellinen ele, mutta joka tapauksessa osoitus siitä, että poika on pahoillaan.
Mitähän viestiä se välittää, ettei aikuinen ihminen anna tälle nuorelle anteeksi? Parantaakohan vai heikentääköhän se pojan halua toimia yhteiskuntamme sääntöjen mukaan myös vastaisuudessa?
No sinänsä ottamatta kantaa tähän itse juttuun - tyypillinen nykyajan trollaus- niin tämä anteeksipyytely. Onko se nykyäään jonkinlainen automaatti? Että pyydän anteeksi ja sillä sipuli niinku silleen. Et tokihan se vastapuoli antaa anteeksi ja kuuntelee. Tietysti. Totta kai. Mikä se sellainen ihminen on, joka ei näin tee.
No se on esimerkiksi uhri. Vitun vihainen sellainen. Esimerkiksi raiskauksen uhri. Kyrpää on tullut yllättäen ja pyytämäti, seuraa on tullut, vaikka ei ole haluttu. Ja kun raiskattu on nousemassa jaloilleen ja jatkamassa elämäänsä, hänen pitäisi nyt sitten pyydettynä ja kutsuttuna vielä kerran kohdata raiskaajansa, koska hänellä on 'velvollisuus' raiskaajaa kuunnella ja antaa anteeksi. Ei ole. Kun ei sitä kyrpää ole pyydetty. Ei ole haluttu tuntea tätä ihmistä. Miksi uhrata aikaansa tällaiseen paskakasaan? Se ei siitä miksikään muutu, tämä on kyllä nähty. Tai voihan se muuttua: pahemmaksi. Kun aina vain annetaan anteeksi ja ymmärretään, vaikka pitkään on jo tiedetty, että varhainen ja tehokas asiaan puuttuminen on ainoa keino pysäyttää nuorisorikolliset tai ainakin osa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Kun mä olin lapsi, pienen kotikaupunkini uimahallissa naisia piinasi nuorten miesten (siis kantasuomalaisten) joukko, joka kävi kyyläämässä naisten pesutiloihin ikkunasta. Mäkin näin kerran. Sitä jatkui varmaan viikkoja, mutta kato kun ne nyt vaan on semmosia, nuoret miehet...
Lopulta ikkunat muutettiin maitolasisiksi.
Ilmeisesti olivat läheisen ammattikoulun oppilaita, toivat aina tullessan jotain telineitä, joilla pääsivät sinne korkealla oleville ikkunoille.
Olihan se nöyryyttävää tulla tirkistellyksi, mutta ei se mun elämää pilannut tai saanut vihaamaan kaikkia miehiä. Toisin kuin nyt joidenkin mamujen töpeksinnät osa kansasta yleistää koskemaan ihan kaikkia maahanmuuttajia.
Me käytii yläasteella koulun kanssa uimahallissa. Joka kerran toistui sama näytelmä: yksi tai useampi pojista tuli tyttöjen suihkutiloihin (itse tietysti uimahousut jalassa) ja sitten paluumatkalla bussissa huutelivat isoon ääneen, kenellä tytöistä on minkäkinlainen karvoitus. Opettaja sanoi joka kerta, että pojat, älkää nyt viitsikö...
Anteeksipyynnön takana on vain ja ainoastaan kollektiivinen paine eli se skeida mitä, kyseinen nuorukainen sai päälleen *muilta turviksilta* nyt, kun heiltä kaikilta vietiin leppoisat hengailutunnit altaan reunalla kessutellen ja tissejä silmät kiiluen pällistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Kun mä olin lapsi, pienen kotikaupunkini uimahallissa naisia piinasi nuorten miesten (siis kantasuomalaisten) joukko, joka kävi kyyläämässä naisten pesutiloihin ikkunasta. Mäkin näin kerran. Sitä jatkui varmaan viikkoja, mutta kato kun ne nyt vaan on semmosia, nuoret miehet...
Ilmeisesti olivat läheisen ammattikoulun oppilaita, toivat aina tullessan jotain telineitä, joilla pääsivät sinne korkealla oleville ikkunoille.
Olihan se nöyryyttävää tulla tirkistellyksi, mutta ei se mun elämää pilannut tai saanut vihaamaan kaikkia miehiä. Toisin kuin nyt joidenkin mamujen töpeksinnät osa kansasta yleistää koskemaan ihan kaikkia maahanmuuttajia.Me käytii yläasteella koulun kanssa uimahallissa. Joka kerran toistui sama näytelmä: yksi tai useampi pojista tuli tyttöjen suihkutiloihin (itse tietysti uimahousut jalassa) ja sitten paluumatkalla bussissa huutelivat isoon ääneen, kenellä tytöistä on minkäkinlainen karvoitus. Opettaja sanoi joka kerta, että pojat, älkää nyt viitsikö...
Niin... Yläasteella... Ikähaarukka 13-15... Kun ruvetaan lähestymään aikuisikää, niin tuollainen alkaa normalien aivotoiminnan omaavilta loppumaan... Ja saavat porttikieltoja uimahalleihin... Ja niin on ollut ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias on vielä tosi lapsellinen. Tyhmä teko opetti pojalle kuitenkin jotain tärkeää, ja hän ymmärtää nyt toimineensa väärin. Hän haluaisi sovittaa tekonsa myös pyytämällä anteeksi. Anteeksipyyntö itsessään on jo aika lapsellinen ele, mutta joka tapauksessa osoitus siitä, että poika on pahoillaan.
Mitähän viestiä se välittää, ettei aikuinen ihminen anna tälle nuorelle anteeksi? Parantaakohan vai heikentääköhän se pojan halua toimia yhteiskuntamme sääntöjen mukaan myös vastaisuudessa?
Tossa kulttuurissa van pidetään jo miehenä, useasti on jo lapsiakin.
Siis millä tavalla anteeksipyyntö pitäisi henkilökohtaisesti kasvokkain vastaanottaa? Eikö riitä, että asianosaisille välitetään anteeksipyyntö joko henkilökunnan tai lehden välityksellä?
M39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa kulttuurissa van pidetään jo miehenä, useasti on jo lapsiakin.
Ja syntymävuosikin voi olla sama kuin suomalaisella 30 vuotiaalla.
Ikätutkimuksissa luustokin on usein aikamiehen luusto teinillä.
Vierailija kirjoitti:
90-vuotiaskin voi olla lapsellinen. Tuon ikäinen ymmärtää kyllä miten pitää käyttäytyä. Aikuinen ihminen antaa anteeksipyynnöstä kieltäytymällä sen viestin, että kaikkea ei kuitata anteeksipyynnöllä. Ja se on vain hyvä.
Vertaaminen kantasuomalaisiin on aivan turha. Nuo ihmiset väittävät tulleensa tänne hakemaan turvaa. Jos sitä oikeasti haluaa, niin ihminen on silloin nöyrä ja todellakin pitää tarkkaan huolen siitä, ettei loukkaa kantaväestöä ja mahdollisesti sillä tyri mahdollisuuksiaan. Tuollaiselle röyhkeälle virnuilijalle on yksi hailee saako sitä turvapaikkaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdessä uimavalvojana toiminut kertoo että kantasuomalaisia miehiä eksyi ja "eksyi" naisten puolelle viikottain. Että ei tämä nyt ainoastaan mamujen harrastus ole.
Ei ole ei. Mutta useimmiten tuota harrastaa pienemmät lapset, tuoreet teinit (eli nuoremmat kuin 17vuotiaat) tai ihmiset, joilla on mielenterveysongelmia... Ja ei rajoitu miehiin, naisiakin löytyy vaikka ovat vähemmistössä.
-entinen uimavalvoja ja vuosikausia uintia harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan se nöyryyttävää tulla tirkistellyksi, mutta ei se mun elämää pilannut tai saanut vihaamaan kaikkia miehiä. Toisin kuin nyt joidenkin mamujen töpeksinnät osa kansasta yleistää koskemaan ihan kaikkia maahanmuuttajia.Me käytii yläasteella koulun kanssa uimahallissa. Joka kerran toistui sama näytelmä: yksi tai useampi pojista tuli tyttöjen suihkutiloihin (itse tietysti uimahousut jalassa) ja sitten paluumatkalla bussissa huutelivat isoon ääneen, kenellä tytöistä on minkäkinlainen karvoitus. Opettaja sanoi joka kerta, että pojat, älkää nyt viitsikö...
Niin... Yläasteella... Ikähaarukka 13-15... Kun ruvetaan lähestymään aikuisikää, niin tuollainen alkaa normalien aivotoiminnan omaavilta loppumaan... Ja saavat porttikieltoja uimahalleihin... Ja niin on ollut ennenkin.
No mulla tietysti ei oo vertailukohdetta, mutta vahvasti veikkaisin, että se nolostumisen tunne olis ollu ihan samanlainen, oli se suihkutiloissa kävijä sitten 15 tai 17, en näe noissa nyt niin olennaista eroa. Eikä se mun mielestä oo yhtään sen hyväksyttävämpää, oli tirkistelijän ikä mikä tahansa. Noh ehkä joku 5-vuotias ei niin haittais... Mutta ilmeisesti sun mielestä noi yläasteikäiset pojat on vaan poikia ja niille toi käytös on ihan ok...
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä isoin ongelma tässä on se, etteivät pikkutytöt ja aikuinen nainen ymmärrä nyt antaa julkisesti anteeksi ja suostu tapaamaan tätä porukkaa?
Ei kai kukaan ole sanonut, että suurin ongelma on nais(t)en haluttomuus antaa anteeksi.
Suurin ongelma on turvapaikanhakijoiden sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan.
Keskeistä on nyt se, miten tätä sopeutumista voitaisiin nopeuttaa, tukea ja edesauttaa.
Rakentamalla barrikaadeja ja lietsomalla vihaa?
Vai yrittämällä sovintoa ja vuoropuhelua?
Kannattaa ihan tosissaan pohtia tuota.
No en minäkään huolis tuntemattomalta ihmiseltä mitään anteeksipyyntöjä tommosessa asiassa, ei niillä ole käytännössä silloin mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä isoin ongelma tässä on se, etteivät pikkutytöt ja aikuinen nainen ymmärrä nyt antaa julkisesti anteeksi ja suostu tapaamaan tätä porukkaa?
Ei kai kukaan ole sanonut, että suurin ongelma on nais(t)en haluttomuus antaa anteeksi.
Suurin ongelma on turvapaikanhakijoiden sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan.
Keskeistä on nyt se, miten tätä sopeutumista voitaisiin nopeuttaa, tukea ja edesauttaa.
Keskeinen ongelma ei ahdisteltujen kannalta ole ulkomaalaisten sopeutuminen, vaan se että heitä on loukattu ja nöyryytetty. Tuo nainen on kärsinyt vääryyttä ja hän päättää miten edetään. Se ei ole vihan lietsomista vaan oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla tietysti ei oo vertailukohdetta, mutta vahvasti veikkaisin, että se nolostumisen tunne olis ollu ihan samanlainen, oli se suihkutiloissa kävijä sitten 15 tai 17, en näe noissa nyt niin olennaista eroa. Eikä se mun mielestä oo yhtään sen hyväksyttävämpää, oli tirkistelijän ikä mikä tahansa. Noh ehkä joku 5-vuotias ei niin haittais... Mutta ilmeisesti sun mielestä noi yläasteikäiset pojat on vaan poikia ja niille toi käytös on ihan ok...
Opettele lukemaan, äläkä tulkitte omias, en väittänyt niin missään kohtaa. Ootko mv -lehden toimittaja kun noin hienosti yrität laittaa sanoja mun suuhun?
Hienoa et myönsit ettei oo vertailukohdetta, oon itse harrastanut uintia pienestä pitäen. Eli altaalla pari tuntia kerta, 2-3 kr viikko + kouluinnit.
Ja kyllä, 13 vuotiaan ja 17 vuotiaan välillä on jo toivon mukaan eroa, 15 onkin jo kypsyystasolla enemmän painoa kurkkiiko yhä. Ja väärinhän se on.
Ja jotenkin taas tämä onnistuttiin kääntämään tähän "raukka turvis" vs "paha kantis" asetelmaan. Paras nyt kun lopettaa nurisemisen, ottaa opikseen ja opettaa muillekin ettei naisia saa ahdistella. Siinä on paras anteeksipyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan, äläkä tulkitte omias, en väittänyt niin missään kohtaa. Ootko mv -lehden toimittaja kun noin hienosti yrität laittaa sanoja mun suuhun?
Hienoa et myönsit ettei oo vertailukohdetta, oon itse harrastanut uintia pienestä pitäen. Eli altaalla pari tuntia kerta, 2-3 kr viikko + kouluinnit.
Ja kyllä, 13 vuotiaan ja 17 vuotiaan välillä on jo toivon mukaan eroa, 15 onkin jo kypsyystasolla enemmän painoa kurkkiiko yhä. Ja väärinhän se on.
Okei, mä vaan sain tosta sun viestistä sellaisen mielikuvan, että vähättelit noiden munluokkalaisten poikien tekoa sillä perusteella, että ne on niin paljon nuorempia kuin tuo tän tapauksen 17-vuotias. Ja joo, vertailukohtaa ei ole, kukaan 17-vuotias ei ole käynyt (ainakaan mun nähden) mua suihkussa tirkistelemässä. Mut hyvä juttu, jos olet sitä mieltä, että se on väärin iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka senkin on saanut päähänsä, että nämä itse haluaisivat sopeutua tänne?! Vai voidaanko ihmiset väkisin sopeuttaa eri kulttuuriin? Eihän se ole onnistunut romanienkaan kohdalla. Eikä minusta pidäkään väkisin yrittää sopeuttaa. Ainut fakta on se, että silloin ei välttämättä sovi tällaiseen yhteiskuntaan, jossa on tietyt arvot ja lait, jotka poikkeaa niin paljon heidän omistaan.
Toki. Väinämöinenkin häiriköi veden äärellä.