0-tunti työsopimus
Onko jollain tai onko ollut? Saako työntekijä kieltäytyä tarjotusta työvuorosta, jos on muuta sovittuna sille päivälle?
Kommentit (25)
Opiskelijana keikkoja on ollut kivasti. Ja joskus voi sanoa ei. Aina ei kuitenkaan kannata.
Opiskelijana toi on ollut hyvä. Oon Helsingissä kaupan alalla isolla lafkalla. Työntekijöitä ja vuoroja on niin paljon, että kukaan ei edes muistaisi, ketä kiusata vuorosta kieltäytymisen jälkeen ja järjestelmä tarjoilee niitä automaattisesti. Välillä taas ei ole mitään, jos ei sormi f5:llä kyttää sitä systeemiä.
Olen opiskelija, eli en olisi oikeutettu juuri mihinkään sosiaalitukeen kuitenkaan ja mun toimeentulo koostuu kahdesta silpputyöstä ja opintotuesta tulorajojen puitteissa. En ole selvittänyt, miten nollasopimus vaikuttaa työttömyyskorvauksiin tai toimeentulotukeen. Jos sillä on joku vaikutus, irtisanoudun hyvissä ajoin ennen valmistumista. Olis täys painajainen olla tilanteessa, jossa toimeentulo riippuis ensisijaisesti tuosta nollasopimuksesta.
Opiskelijana 0-soppari oli ihan loistava. Valmistuessani 0-soppari jatkui melkein kolme vuotta täysipäiväisenä ja nyt mut vasta vakinaistetaan. Kyllä kokoajan olin pelko perseessä, että jos duunit yhtäkkiä loppuukin.
Minä olen 0-sopparilla ostoreskontran hoitajana opiskelujeni ohella, saan itse päättää millon saavun töihin ja milloin en. Sopii opiskelujeni kanssa mainiosti, kun ei ole koulua, menen töihin ja jos on koulua, en mene. Jos on jotain parempaa tekemistä, ei tarvitse selitellä miksi en mene. Ilmestyn jos ilmestyn. Mainiota mielestäni 😊
Nosto