Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

0-tunti työsopimus

Vierailija
19.01.2016 |

Onko jollain tai onko ollut? Saako työntekijä kieltäytyä tarjotusta työvuorosta, jos on muuta sovittuna sille päivälle?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. 0-tuntia sitoo molemmin puolin.

Vierailija
2/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos kieltäydyt niin ei välttämättä tule kutsua töihin sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ikinä kirjottako 0 tuntista sopparia! Siitä ei oo työntekijälle mitään hyötyä..

Vierailija
4/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole hyötyä? Jos toinen vaihtoehto on olla täysin työtön?

Vierailija
5/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ikinä kirjottako 0 tuntista sopparia! Siitä ei oo työntekijälle mitään hyötyä..

Minä hyödyin. Parempi ohje: älkää kirjoittako 0h sopparia, jos ette hyödy siitä mitään.

Vierailija
6/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon yrityksestä, kannattaako tuo 0-soppari. Pienessä yrityksessä lähdet varmaan aika nopeastikin vaihtoon. Itse taas olen suuressa yrityksessä tuolla sopparilla, työtunteja tarjotaan tekstarilla ja voi valita meneekö. Ainoastaan silloin soitellaan perään, jos olet jotain 1,5 kuukautta käymättä töissä. Mulla on ihana vapaus, voin myös valita kauanka olen töissä ja mihin aikaan menen :)

Vierailija
7/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa saat kieltäytyä.

... Käytännössä kieltäytymisestä vain voi koitua ikäviä ongelmia. Eräällä tuttavallani on periaate, että kolmannesta kieltäytymisestä vuoroja ei vain enää tarjota, eli toisin sanoen työntekijä roikkuu näennäisesti listoilla kostotoimenpiteenä "Kun ei kerran työt maistu..." - viis siitä, vaikka työntekijä olisi istunut vaikka koulun penkillä, eikä siksi voinut ottaa vuoroja vastaan.

Itse asiassa nollasopimuksen työvuoroista kieltäytymisen seuraukset ovat käytännöllisesti katsoen täysin työnantajan hyväntahtoisuuden varassa. Jotkut ovat kivoja, ja jotkut kyykyttävät ja kostavat. Kun minä en voinutkaan ottaa vastaan työvuoroja, minulle ei sen jälkeen tarjottu edes sellaisia vuoroja, joihin oli vaikeutta saada muita työntekijöitä, ja jotka olisivat minun kannaltani olleet miltei kävelymatkan päässä. Toki vuoroja tarjottiin - ja aivan yllättäen parhaimmat työvuorot tasan sille ajankohdalle, jolloin olin hyvissä ajoin tiedottanut ja varmistanut säännöllisesti, etten pysty vuoroja ottamaan vastaan toisen työn vuoksi. Muina ajankohtina työvuoroja oli verrattain vähän, eli kyllä minä tuon tulkitsin kiusanteoksi.

Ainahan työnantajat mainostavat itseään reiluiksi ja vannovat kautta kiven ja kannon, että he ovat joustavia ja solmivat sopimukset syvässä yhteisymmärryksessä työntekijän kanssa. Ehkäpä heitä onkin, mutta en haluaisi pelata arpapeliä sen suhteen, että elantoni on sen varassa, sattuuko esimieheni olemaan hyvällä vai pahalla päällä.

Vierailija
8/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hyödyin. Parempi ohje: älkää kirjoittako 0h sopparia, jos ette hyödy siitä mitään.

0-sopimusmuoto on sellainen, josta on erittäin vaikea ennustaa, hyötyykö siitä vai ei. Ja sen vuoksi vastustan koko tätä sopimusmuotoa syvästi, koska ei työsuhde voi olla niin arvaamaton, että yhden henkilön varassa on se, voiko työntekijän jättää mistä syystä hyvänsä tunneitta. 

Vierailija
9/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kai tuolla 0 työpaikassa voi roikkua sen aikaa, kun löytää varmemmin työpaikan. Toinen vaihtoehto on olla työtön .

Vierailija
10/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole hyötyä? Jos toinen vaihtoehto on olla täysin työtön?

Eräs skenaario: voit saada jopa sellaiset tunnit, että elät. Voit saada niitä ajoittain jopa niin paljon, ettei selkä taivu, ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tai sitten voit saada tunnin päivässä. Tai tunnin viikossa. Tai tunnin kuukaudessa. Tai suunnittelemasi loman ajankohdalle saat loistavat tunnit, ja jos et mene niitä tekemään, et voi ikinä tietää, tuleeko niitä vuoroja enää toiste. 

Tuon kokeneena minusta on hemmetin paljon parempi olla työtön ja yrittää hakea töitä, jossa on edes jokin säännöllisyys. Ei siitä tullut mitään, etten voinut sopia mitään muuta elämää tai muita töitä edes muutaman päivän päähän, kun koska tahansa saattoi tulla työvuoro - ja silti kuukausiansioni olivat niin mitäänsanomattoman pienet, ettei voinut rehellisesti puhua minkäänlaisesta ansiotulosta.

Vierailija
11/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos peruutat muut menot ja menet töihin. Taas väärä asenne. 

Vierailija
12/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kai tuolla 0 työpaikassa voi roikkua sen aikaa, kun löytää varmemmin työpaikan. Toinen vaihtoehto on olla työtön .

Periaatteessa voi. Periaatteessa voi ajatella tekevänsä kahta osa-aikaista, tai ottaa toisen nollasopimuksen. Ja sitten pahimmassa skenaariossa toinen työ syö toisen työn tunnit, tai kädessä on kaksi nollasopimusta, joista kummastakaan ei tule tunnin tuntia. Ja lisättäköön vielä sen, että jos 0-sopimus on toistaiseksi voimassaoleva, vuoroja ei kuulu, ja työntekijä haluaa turhautuneena irtisanoutua --> karenssi. Tai ainakin painava karenssin uhka.

Vierailija
13/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos peruutat muut menot ja menet töihin. Taas väärä asenne. 

Kuinka monta menoa olisit valmis peruuttamaan? Kyllä, minulle se oli henk. koht. raskasta, että käytännössä olin täysin sidottu töihin iltamyöhälle asti (koska pomo saattoi soittaa ihan koska tahansa), työtunnit saattoivat tulla jokaisen suunnitellun menon päälle, viis siitä, olivatko nämä "muut menot" hupia vai tarpeellisia, tai vaikkapa toisia töitä. Ja herää kysymys, onko se enää sen arvoista, että jonkun satasen tuloilla täytyy olla täydellisessä valmiudessa ja sitoutunut tasan yhteen firmaan, joka ehkä voi tarjota jotakin, jos huvittaa.

Vierailija
14/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta 0 sopimuksin voi olla työkkärissä kirjoilla työttömänä työnhakijan, eihän silloin karenssi pelkoa ole.

Vierailija
15/25 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta 0 sopimuksin voi olla työkkärissä kirjoilla työttömänä työnhakijan, eihän silloin karenssi pelkoa ole.

On kyllä, jos siis 0-sopimus on toistaiseksi voimassaoleva, ja siitä irtisanoutuu itse. Selvityspyyntö täytyy ainakin tehdä. Sitä en tiedä, kuinka työkkäri suhtautuu siihen, jos tunteja on ihan rehellisesti ollu 0 - mutta jos niitä kuitenkin on ollut, karenssin riski käsittääkseni on aika suuri.

Vierailija
16/25 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joskus muinoin koulussa opettajat sanoivat suoraan että ei kannata tällä alalla (sairaanhoitaja) kannata tehdä 0-sopimusta. Se on riistoa ja epäoikeudenmukaista. Moni kuitenkin niitä kirjoittaa ja on oppinut kantapään kautta, ettei se kannata.. En sitten tiedä muista aloista, mutta ihan varmasti ainakin hoitoalla saat paremmankin työtarjouksen, jos olet vaan persoonalta työhön sopiva. Tämä nyt ei alottajaan välttämättä liity, mutta kerroin vain mitä itse olen kokenut ja kuullut työkavereilta.

Vierailija
17/25 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kieltäytyä vaikka viisi kertaa peräkkäinkin, jos ei töihin pääse. Kyllä sulle silti töitä tarjotaan, koska ne tarvitsee sen työntekijän. Hyvin toimii. Voi tehdä joustavasti töitä, silloin kun itselle sopii. Joskus enemmän, jos se on ainoa tulonlähde ja joskus vähemmän, jos on toinenkin duuni tai opiskelee tai vain hankala elämäntilanne.

Vierailija
18/25 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa nollasopparit on ihan parasta. Minulla on ollut kolmekin samaan aikaan. Yksi lounaspaikassa, jossa lähtökohtaisesti aamupäivät töissä, yksi ruokaravintolassa ja yksi kapakassa. Kaikki työnantajat tiesivät muista soppareista, siitä että opiskelen ja olen perheenäiti. Välillä joustin työnantajalle, tekemällä esim kaks vuoroa kahdessa paikassa putkeen. Toisaalta sain vapauden sumplia työni kaikkien kanssa.

Riippuu varmaan alasta siis paljon. Hoitoalalla minunkin kuuleman mukaan ongelmia ja väärinkäytöksiä.

Vierailija
19/25 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kieltäytyä vaikka viisi kertaa peräkkäinkin, jos ei töihin pääse. Kyllä sulle silti töitä tarjotaan, koska ne tarvitsee sen työntekijän. Hyvin toimii. Voi tehdä joustavasti töitä, silloin kun itselle sopii. Joskus enemmän, jos se on ainoa tulonlähde ja joskus vähemmän, jos on toinenkin duuni tai opiskelee tai vain hankala elämäntilanne.

Tää oli kaupanalalla. Olen myyjä. Hoitoaloista ja muista en tiedä.

Vierailija
20/25 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt putkiaivoile. Mulla ainakin opintojen ohessa ollut aivan mahtava. Itse valitsin milloin menen töihin ja millon en, halutessa tenttiviikolla en mennyt töihin.

Lomailu onnistui myös vaikka viikon varotusajalla. Olisi ollut rasittavaa olla kiinni vaikka 15 h per viikko sopparissa.