Miksi me ei panna kampoihin narsisteille?
Suurin osa meistä tunnistaa heidät. Näemme miten he sortavat. Miten muuttavat valkoisen mustaksi. Miten he hermostuvat jos joku onnistuu. He eivät itke. He saavat sinut itkemään.
Kommentit (31)
Mä laitoin. Se oli puolen vuoden sota, sitten jätti mut rauhaan ja on nykyään neutraali tai peräti ok. Suosittelen!
Narsistille tai sillä lailla persoonallisuushäiriöiselle ei voi panna kampoihin oikein millään muulla tavalla kuin hankkiutumalla hänestä kokonaan eroon. Minkäs narsisti sille voi, että on tosissaan aina oikeassa eikä ota vastaan vihjauksia eikä suoraa puhetta.
Koska se sattuu ihan sikana. Ne piikit on teräviä.
Suuriosa meistä ei todellakaan tunnista mitään narsisteja. Puolet ihmiskunnasta on narsisteja av palstan mukaan.
Koska me emme tunnista narsisteja ajoissa. He ovat meille tuttuja omasta lapsuudestamme. Vain tuttuja. Siksi kalakaan ei tunnista vettä.
Ja kun sen narsistin tunnistaa, on hirttosilmukka jo niin kireä, että kampoihin pistäminen vaatii ekstravoimia. Harva täyspäinen jaksaa vääntää vuosi toisensa jälkeen.
Oon laittanut kampoihin ja sain muitakin mukaan. Kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Pannut kampoihin, et laittanut.
Mitä mieltä olette, kannattaako narsistisesti käyttäytyvälle ihmiselle sanoa suoraan hänen käytöksestään? Siis kertoa hänen käyttäytyvän narsistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pannut kampoihin, et laittanut.
Oho, no näinpä juuri!
On kovaa työtä ottaa etäisyyttä sellaiseen narsistiseen ihmiseen, jota joutuu näkemään lähes päivittäin. Se voi onnistua jos saa muita hovin jäseneniä mukaan ja eristettyä narsistin yhteistyöstä muitten kanssa. Täytyy myös olla tosi tiukkana, viileänä ja johdonmukaisena. Voi kestää pitkään, että narsistinen ihminen lakkaa kokonaan ottamasta yhteyttä. Hän ei luovuta, vaikka puhuisi hänellevsuoraan hänen käytöksestään. Viileänä oleminen kuluttaa voimia. Asia erikseen on vielä samassa kodissa oleva narsistinen läheinen.
Mitään ei tapahdu pitkään aikaan, koska yhteisössä olevat ihmiset eivät uskalla puhua keskenään. Narsistin käytös ja pöyristyttävät tempaukset ovat pitkään tabu, josta vaietaan. Hovin jäsenet vaistomaisesti suojelevat narsistia. Hovin jäsenet myös havahtuvat eri aikoina narsistisen ihmisen käytökseen eli kaksinaamaisuuteen. Hän pitää vuorotellen tiukempaa ja läheisempää otetta uhreihinsa. Tämän "otteen" narsisti voi ihan vilpittömästi mieltää itse läheiseksi ystävyydeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette, kannattaako narsistisesti käyttäytyvälle ihmiselle sanoa suoraan hänen käytöksestään? Siis kertoa hänen käyttäytyvän narsistisesti.
Ei kannata. Koska vaikka hän ei suuttuisikaan, ei sinun ajatuksesi kiinnosta häntä. Hänelle olet väärässä, jos kritisoit häntä. Muuten hän ei ole narsisti.
Joten mitä hyötyä siitä on, että otat riskin siitä, että hän alkaa vainota? Narsisti ei tosin vainoa, ellei ole varma, että jo pelkäät häntä ja ethän sä pelkää, jos vielä uskallat arvostella. Eli luultavimmin puheesi vain valuu kuin vesi hanhen selästä päälle päin, mutta sisimmässään narsisti vain hylkää sinut.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan oikeastaan, että kannattaako narsistisesta käytöksestä mainita nimeltä jos narsistinen ihminen kysyy miksi olen ottanut häneen etäisyyttä.
Minulta narsistisesti käyttäytyvä ihminen kysyi miksi pidän etäisyyttä häneen. Kerroin niistä piirteistä ja tavoista, joitten takia en halua olla tekemisissä. En käyttänyt sanaa narsisti. Hän oli itse aikaisemmin kertonut erään sukulaisensa kutsuneen itseään narsistiseksi, mitä hän itse kovasti ihmetteli. Ilkeys, nolaaminen, käskyttäminen, raivokohtaukset ja voimakas takertuminen olivat niitä syitä miksi halusin katkaista välit.
Mietin sitä, että olisiko vielä pitänyt itsekin sanoa tuosta narsistisesta käytöksestä. Kuvailin vain niitä arvaamattomia aggressiivisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tapahdu pitkään aikaan, koska yhteisössä olevat ihmiset eivät uskalla puhua keskenään. Narsistin käytös ja pöyristyttävät tempaukset ovat pitkään tabu, josta vaietaan. Hovin jäsenet vaistomaisesti suojelevat narsistia. Hovin jäsenet myös havahtuvat eri aikoina narsistisen ihmisen käytökseen eli kaksinaamaisuuteen. Hän pitää vuorotellen tiukempaa ja läheisempää otetta uhreihinsa. Tämän "otteen" narsisti voi ihan vilpittömästi mieltää itse läheiseksi ystävyydeksi.
Miksi alapeukku?
Oikeita narsisteja ei ole niin paljon että joka av-mamman lähipiiriin riittäisi. On vain tullut trendiksi leimata kaikki huono itsekeskeinen ja itsekäs käytös narsismiksi.
Olen huomannut, että narsistinen ystävä ei ymmärrä käytöksensä tuhoisuutta. Hän saattaa joskus kehua omaavansa esim. italialaisen temperamentin. Kuitenkin hän on äärettömän kateellinen, katkera, kiero ja ilkeä. Hän ihmettelee miksi ystäväy hylkäävät. Hän saattaa sanoa täräytellä mitä karkeimpia loukkauksia, erityisesti seksuaalisuuteen liittyviä. Sitten hän ihmettelee kun kaverit kaikkoaa. Hän ei osaa yhdistää näitä asioita toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeita narsisteja ei ole niin paljon että joka av-mamman lähipiiriin riittäisi. On vain tullut trendiksi leimata kaikki huono itsekeskeinen ja itsekäs käytös narsismiksi.
Mulle on ihan sama millä nimellä kutsutaan sellaista ihmistä, joka hajottaa muitten ihmisten mielenterveyttä ja takertuu niin vahvasti ettei hänestä meinaa millään päästä irti. Haluan vaan täydellisesti eroon tällaisesta ihmisestä. Siitä eroon pääsemisestä tässä mielestäni keskustellaan. Valitettavasti olen muutaman kerran elämässäni joutunut tekemisiin tällaisen ihmisen kanssa.
Ihmiset eivät uskalla vastustaa narsistista ihmistä. Monissa yhteisöissä ei ole ketään, jolla olisi taitoa laittaa narsistia kuriin. Työpaikalla esimies saattaa luulla, että kyse on kahden ihmisen välisestä riidasta. Monesti uhri väsyy ja lähtee työpaikasta.
Kenestä sinä puhut?