Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksen käynnistäminen ballongilla

Vierailija
19.01.2016 |

Onko kellään kokemuksia kyseisestä käynnistyksestä? Itsellä on huomenna edessä, viikkoja silloin 39+3. Olen lukenut paljon, että heti kun tippuu tai otetaan pois, niin supistukset loppuvat. Mitäs sitten yleensä tehdään, puhkaistaanko mieluummin kalvot jos on tarpeeksi auki vai laitetaanko tippa vai mitä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ballongista niin kipeät supistukset, että oksensin lattialle, kun en pystynyt kävelemään edes lavuaarin luokse.

Ballonki tuli ulos n 4h laittamisen jälkeen ja siihen loppuivat myös supistukset. Kohdunsuu auki n 4 cm tuolloin. Ja siihen se myös jäi, ei auttanut oksitosiini eikä kalvojen puhkaiseminenkaan.

Sektioon päädyttiin 2 vrk ballongin laittamisen jälkeen. Ja kyseessä oli 3. synnytys, joten olishan tuo helpomminkin voinut mennä...

Vierailija
22/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta kahdesti. Ekalla kerralla ballonki ei tehnyt muuta kuin vähän supistuksia. Oli liian varhaista mun kropalle, rv 37+3. Otettiin pois seuraavana päivänä. Ei auttanut muuten mikään muukaan kuin sektio neljäntenä päivänä käynnistyksestä.

Tokalla kerralla ballonki laitettiin vauhdittamaan synnytystä kun avautuminen jumitti. Vedet tuli siinä samassa. Supistukset koveni heti ja ballonki lähti reilun tunnin päästä. Pimu syntyi syntyi laitosta reilun viiden tunnin päästä. Kroppa oli valmis synnytykseen, koska oli jo rv 41+5.

Ballonki on luonnollisemi tapa käynnistää synnytys kuin lääkkeellinen, joten liputan sen puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ballonki laitettiin 11 maissa, heti alkoivat supistukset ja ballonki tippui illalla. Supistukset loppuivat hetkeksi, mutta yöllä puoli kahden maissa tulivat takaisin säännöllisinä ja siitä synnytys virallisesti alkoi. Aamulla 9 aikaan kalvojen puhkaisu, 11 oksitosiini ja poika syntyi klo 16.15. Mulla siis käynnisti synnytyksen, mutta sitä jouduttiin vauhdittamaan muilla keinoin. Laitto ei sattunut ollenkaan eikä ollut muutenkaan ikävä kokemus, toisin kuin oksitosiini. Toivottavasti tehoaa sulle!

Vierailija
24/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molempia synnytyksiä yritettiin käynnistää ekaksi ballongilla. Esikoisen kanssa ei auttanut yhtään, vaan eka kalvojen puhkaisu ja kun sekään ei auttanut, oksitosiinitippa.

Tokan kanssa käynnisyritys meni paremmin, tosin ballongi tippui kahdesti heti laiton jälkeen, mutta ronkkiminen ärsytti kohdunsuuta niin paljon, että supistuksen alkoivat ja lapsi syntyi ilman oksitosiinitippaa.

Ei ole hirveän miellyttävän tuntuinen, mutta ei kykllä satu yhtään. Mieluummin kokeilisin sitä kuin oksitosiinitippaa, mulla tuli ainakin aivan järkyttävät supistuskivut ja olen kuullut että niin voi käydä, koska keho ei ehdi mukaan samalla tavalla kuin luonnollisesti alkavissa supistuksissa, eli endorfiinit ei ole auttamassa kipujen kanssa.

Vierailija
25/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoisen synnytystä käynnisteltiin cytotecillä kokonainen viikonloppu (menin synnärille perjantaiaamuna, lapsi syntyi maanantaina...), joten kun kakkosen synnytys päätettiin käynnistää ballongilla, olin vaan tyytyväinen siitä, että kokeiltiin jotain muuta. Laitettiin aamulla, klo 13 maissa tuli ulos ja supistukset loppuivat vähäksi aikaa, mutta kalvojen puhkaisun jälkeen rupesi tapahtumaan ja iltakymmeneltä oli vauva sylissä. Paljon miellyttävämpi kokemus, ja joskus vielä on käynnistys edessä, toivon ballonkia.

Vierailija
26/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, kauhea kun jännittää jo, mahdanko päästä lainkaan nukkumaan :D Kuinka kauan muuten sen paikalleen asentaminen kestää, puhutaanko muutamasta minuutista vai jopa kymmenestä? Toivottavasti nyt toimisi minulla, niin saisi pikkuisen syliin jo :)

-ap

Vierailija
27/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laittettiin ja eihän se kauaa pysyny ku tipahti pois. Tuli kipeitä supistuksia sen ajan mitän se pysy.

Lopulta käynnistettiin lääkkein.

Vierailija
28/38 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, kauhea kun jännittää jo, mahdanko päästä lainkaan nukkumaan :D Kuinka kauan muuten sen paikalleen asentaminen kestää, puhutaanko muutamasta minuutista vai jopa kymmenestä? Toivottavasti nyt toimisi minulla, niin saisi pikkuisen syliin jo :)

-ap

Ehkä minuutin verran, onneksi niin koska oli oikeasti melko epämiellyttävä juttu :) Minulla ballonki tuli ulos parin tunnin sisällä eli melko nopeasti, mutta siihen supistukset sitten loppui. Loppuilta makoilua prenalla ja käyrillä välillä. Pääsinkin sitten jo yöksi synnytyssaliin kun käyrissä oli häikkää. Aamulla aloitettiin oksitosiinit ja sain sitä koko päivän nousevilla annoksilla, mutta supistukset oli hyvin epäsäännöllisiä eikä saaneet mitään aikaan. Illalla sektioon vauvan sydänäänten laskiessa. Toivottavasti tämä kertomus ei säikäytä, koska kaikki sujui oikein mukavasti vaikka sektioon mentiinkin. :) Tämä siis myös Seinäjoella 2 vuotta sitten, älä ap yhtään murehdi koska siellä on ihana henkilökunta ja varsinkin lääkäreistä jäänyt tosi luottavainen mieli! Lykkyä pyttyyn, ota avoimin mielin vastaan kaikki mitä tulee ja nauti vauvasta :)

Vierailija
29/38 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ballongin laittaminen ei kestä kauaa. Mukava se ei ole, mutta sattuu taatusti vähemmän uusin synnytys :D

Jos sun kroppa on valmis synnytykseen, niin se käynnistyy ballongilla. Toivottavasti ei olla käynnistämässä kovin aikaisin. Se ei yleensä johda mihinkään kovin nopeasti. Tsemiä koitokseen!

Vierailija
30/38 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä ollaan, kotona ballongin kanssa :D Olisiko jotakin asento vinkkejä ja vessassa käynti vinkkejä, tuntuu "hieman" hankalalta :D Ja jos sillä tiedolla on jotakin merkitystä, niin kyseessä on kaksipalloinen ballonki. Koko ajan on aika ilkeä olo ja nipistää, auttaisiko jokin asento? Jalat koukussa, suorassa, makuulla vai miten on muilla helpottanut?

Ja luulen, että synnytys olisi lähtenyt itsestään käyntiin piakkoin, limatulppaa irronnut viime viikolta asti, supistellut silloin tällöin ja muutenkin vain sellainen olo, että olisi kyllä käynnistynyt pian, joten ei turhan aikaisin käynnistellä :)

-ap

Vierailija
31/38 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy liikkeellä ap! Älä käy makaamaan!

Vierailija
32/38 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemiä ap!

Vierailija
33/38 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittelehän kuulumisia! Ollaan saatu seurata myrskyisää synnytystä jo etukäteen useamman ketjun voimin, niin täytyisihän tämä nähdä loppuun asti. Go girl!

Vierailija
34/38 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt se tuli ulos ja supistuksia ei oikein ole enää kuulunut. Huomenna takaisin synnärille ja siirrytään suun kautta otettaviin lääkkeisiin, Cytotec ilmeisesti? Minkäslaisia kokemuksia niistä mahtaa olla? :)

-ap

Vierailija
35/38 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen pillerin murunen napattu 11 aikoihin, nyt odotellaan jos vaikka supistaisi :) Onko yleensä mennyt kuinka kauan? Kohdunkaulaa jäljellä 1,5-2cm ja auki kahdelle sormelle

-ap

Vierailija
36/38 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 14 olin 4cm auki, aamulla kalvojen puhkaisuun jos on tilaa ja kaula lyhentynyt lisää, mutta viimeistään sunnuntaina :)

-ap

Vierailija
37/38 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti hiukan palata päivittelemään tilannetta :) Pääsin perjantai aamulla kalvojen puhkaisuun, synnytys kesti kokonaisuudessaan 3h24min. Pahat repeämät tuli, mutta kotiuduttiin jo sunnuntai illalla kun poika syntyi perjantai iltapäivällä :)

-ap

Vierailija
38/38 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!