Miehestäni on tullut vainoharhainen.
Mies tekee vuorotyötä. Saa hirveän hepulin jos saa tietoon, että olen käynyt illalla lenkillä tai kävellen kaupassa ilman häntä. Ulkonaliikkumiskiellon on nyt mulle laittanut ja tätä varten tilasi vielä juoksumaton kotiin ettei mun tarvi sitten valittaa kun en pääse lenkille.
Nyt meillä on hirveä kädenvääntö saanko lähteä työpaikan virkistysiltaan. Kävisimme tatterissa, syömässä ja sitten johonkin baariin jatkoille. Pikkujoulut jätin jo välistä kun niistä tuli kauhea sota.
On nyt myöntynyt, että saan lähteä jos hän saa työvuoronsa vaihdettua ja näin ollen pääsee hakemaan minut itse. Taksilla en saa tulla kun eihän sitä voi tietää koska saan taksin ja pitääkö kenties kävellä taksitolpalle.
Työkaverin mies on luvannut kuskata, mutta tähänkään ei luota. Mitä jos eksymme toisistamme jne.
Mun pitää varmaan sit taas jättää menemättä 😐. Kohtalotovereita? Lisään vielä ettei mies ole ilkeä, hänellä on vain tullut pelko, että minulle sattuu jotakin.
Kommentit (79)
sun miehen käytös on mennyt vähän liian pitkälle joka tapauksessa ja siitä olisi hyvä puhua hänen kanssaan
Kerro miehellesi et on hienoa että hän välittää turvallisuudestasi ja tahtoo pitää sinusta huolta ja arvostat sitä mutta hänen holhouksensa on mennyt vähän liian pitkälle ja koet sen vähän rajoittavana.
Nää keskustelut menee aina samalla kaavalla: AP tulee ilmaisemaan kevyen huolensa jostain miehen "pienestä" viasta (sairaalloinen mustasukkaisuus, lievä väkivaltaisuus, vieraan naisen viestit puhelimessa) ja ketjun edetessä mies paljastuu aina vain sairaammaksi. Vastaajat ilmaisevat huolensa ja tässä vaiheessa AP kääntää kelkkansa: "Mitä sitten jos mies kontrolloi/lyö välillä/ei siivoa ikinä, ihana se muuten on senkin sairaat haahkat!".
AP, pää pois pyllystä.
Vierailija kirjoitti:
Nää keskustelut menee aina samalla kaavalla: AP tulee ilmaisemaan kevyen huolensa jostain miehen "pienestä" viasta (sairaalloinen mustasukkaisuus, lievä väkivaltaisuus, vieraan naisen viestit puhelimessa) ja ketjun edetessä mies paljastuu aina vain sairaammaksi. Vastaajat ilmaisevat huolensa ja tässä vaiheessa AP kääntää kelkkansa: "Mitä sitten jos mies kontrolloi/lyö välillä/ei siivoa ikinä, ihana se muuten on senkin sairaat haahkat!".
AP, pää pois pyllystä.
:) toi on juuri se kaava näissä ketjuissa!
Vierailija kirjoitti:
Psst. Täällä ei saa puolustaa miestänsä, korppikotkat tekee selvää niin sinusta kuin miehestäkin :D!
Täällä ei ole korppikotkia vaan ihmisiä jotka älyää jos asiat on huonosti niinkuin ne aplla on. Miksi ap yleensä tuli mitään tänne kysymään jos kerran ei ole mitään ongelmaa?
Ja korppikotka on se joka haluaa toiselle pahaa.
Tiedät itsekin ettei ole normaalia, otsikkosi kertoo tämän myös. Sinun ei missään nimessä tule alistua kontrollointiin, sillä tällä osoitat, että hänen vaatimuksensa on ok. Mies pelkää ja on antanut sille vallan. Miehen täytyy hakea apua, muuten tilanne pahenee.
Entä jos kävisit jonkun itsepuolustuskurssin? Hommaisit turvasumuttimen? Alkaisit hankkia voimaa?
Kyllä munkin mies on usein huolissaan mun turvallisuudesta ja ymmärrän, että se johtuu siitä, että olen heikko, enkä todellisen hädän hetkellä pärjäisi kuin älyttömällä mäihällä.
Ei elämää voi kuitenkaan jättää elämättä pelon takia.
Jo otsikkoon ap onkin tiivistänyt oleellisen:
"Miehestäni on tullut vainoharhainen."
Ja tämäkin riippuu kontektista. Vai miltä kuulostaa:
-Mieheni ei halua, että kuljen säännöllisesti yksin kadulla. Soittelee aina välillä ja tarkistaa, että olen ok. Jos en vastaa, hän huolestuu.
-Jos sitten menen yksin kadulle, hän tarkistaa, että kannanhan turvasuihketta mukana.
-Jos mun täytyy mennä jonnekin ja hän ei pääse kuskaamaan, toivoo että menisin taksilla -ja ei millä tahansa taksilla, vaan etukäteen tilatulla. Neuvoo vielä ennen kotoa lähtöä, että kannattaa olla varovainen mitä itsestään taksikuskille kertoo.
-On hyvin tarkka siitä, kuka pääsee lähipiiriimme. Ja vieläkin tarkempi siitä, kuka pääsee kotiimme sisälle. Jos kotiimme on tulossa remontti- tai työmiehiä, mieheni tekee tällöin töitä etänä ja on kotona kanssani, kunnes miehet lähtevät.
-Suurimman osan päivästä vietän sisällä kotona lapsen kanssa. Illalla, kun mies tulee kotiin töistä, hän voi viedä meidät ostoskeskukseen tuulettumaan, missä saan samalla hieman liikuntaa.
-Jos menen lähipuistoon lapsen kanssa, mies on huolissaan. Toivoo, etten menisi sinne säännöllisesti. Parempi olisi, että vain silloin tällöin ja välttäisin rutiineja ja samoja kellon aikoja.
-Ulos mennessä ohjeistaa laittamaan ennemmin housut kuin hameen päälle ja hiukset auki ponnarin sijaan. Ja ihan siksi, että housuja on vaikeampi saada alas kuin hametta ja ponnarista on helpompi ottaa ote kuin auki olevista hiuksista. Ja vyö pois housuista, koska vyö on helppo vetää pois ja kietoa kaulan ympärille.
-Ulkona liikkuessa mies on neuvonut katsomaan ympärilleni ja jos havaitsen epäilyttävältä vaikuttavan henkilön, säilyttämään 3 metrin turvavälin, joka mahdollistaa pakenemisen.
Neuroottinen, mustasukkainen mies? Ei todellakaan. Ihan täyspäinen ja tasapainoinen. Asuinpaikkana nyt vain sattuu olemaan vähän levottomampi maailmankolkka ja jos tavoitteena on elää turvassa ja välttää ryöstö, kidnappaus, raiskaus tai pahimmillaan tappo, sitä kannattaa olla varovainen.
Tämä on nyt mennyttä ja asumme tällä hetkellä Suomessa. Täällä elämä on ns. normaalia ja liikun vapaasti ulkona yksin ja lasten kanssa. Mutta sen verran varovainen mieheni on ulkomailla vietettyjen vuosien myötä, että toivoo mun välttävän lenkkejä joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla ja suosivan asuttuja reittejä. Hän myös osti mulle pari viikkoa sitten turvasuihkeen, jota kannan taskussani.
Hän myös tarkistaa, että onhan mulla heijastimet ja on lisäksi ostanut mulle välkkyvän heijastimen. Hän on myös ostanut mulle minikokoisen taskulampun taskua varten. Hän on myös aina valmis kyyditsemään, jos pyydän (mulla ei ole ajokorttia). Jos hän ei pääse paikalle, kehoittaa tilaamaan taksin.
Lapset myös saatetaan kouluun ja haetaan koulusta. Jos lasten kavereita on meillä leikkimässä, mies toivoo että saattaisin heidät kotiinsa etenkin jos ilta on pimenemässä.
Näillä keinoin mieheni on onnistunut asumaan eri maanosissa, työskentelemään 10 maassa ja matkustamaan niin slummeissa, viidakkoalueilla kuin miljoonakaupungeissa, eikä häntä ole kertaakaan ryöstetty.
Mä olen joutunut maailmalla usein vaaratilanteisiin, mutta kiitos mieheni neuvokkuuden ja huolenpidon, päässyt karkuun ja lopulta pysynyt turvassa.
Mutta takaisin ap:n tilanteeseen:
Siis takaisin ap:n tilanteeseen: Suomen olosuhteissa miehesi käytös ei ole täyspäistä.
Useimmat miehet ovat viisaita ja huolehtivaisia - toisin kuin naiset, jotka käyttäytyvät kuin päättömät kanat.
"Mä vain pelkään että sulle sattuu jotain"
"Musta sun ei ole hyvä mennä sinne. Ihan sun parasta mä tässä ajattelen."
Mitä klassisimpia kontrolloinnin merkkejä, jotka on puettu kukkasiin ja rakkauteen. Mua enemmän loukkaisi jos mies pitäisi mua niin lapsena että mua pitää holhota. Olen aikuinen ihminen, joka ei silloinkaan kuollut ennen kuin tapasi suuren suojelijamiehensä.
Koin tuollaisen parisuhteen kerran, tai jopa kaksikin kertaa. Molemmilla kerroilla se alkoi noin ja päättyi siihen, että olin kotona 24/7 koska mies halusi niin ja meni yksinään. Siivosi mut pois jaloistaan jotta voi rauhassa pettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai naamioiko mustasukkaisuutensa tuohon ylihuolehtivaisuuteen? Sanoo siis, että pelkää, että joku hyökkää sun kimppuun, kun todellinen syy on kontrolloinnintarve ja se, ettei luota suhun (luulee tyyliin, että menet pettämään)
En mä usko, että on mustasukkainen. Ollaan kuitenkin asuttu jo 4 vuotta yhdessä ja aiemmin ei oo ollu tämmöistä.
ap
Se muuttuu vielä pahemmaksi. Mustasukkainen narsisti ei tunnista omaa sairauttaan ja ei suostu hakemaan apua. Ap tekeekö miehesi aina aloitteen seksille? Jos miehesi ei hanki apua, niin ei kannata lapsia miehesi kanssa hankkia, koska narsisti käyttää lasta aina vallan välineenä pienissäkin riidoissa.
Mitä sä teet täällä palstalla sitten, kun olet etukäteen vakuuttunut miehesi olevan täysin pulmunen? Oletko itse kirjoittanut noita sairaita kuvauksia kontrolloivasta miehestä vai esiintyykö joku muu sinuna?