Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän miehenne tekevät työkseen?

Vierailija
19.01.2016 |

Olen tässä lueskellut Vauva-palstaa jo jonkin aikaa silloin tällöin. Olen havainnut, että lähes kaikkien AV-mammojen miehet ovat töissään korvaamattomia. He eivät mitenkään voi pitää lakisääteisiä vanhempainvapaita tai osallistua sairaiden lasten hoitoon. Monet ovat jonkinlaisessa johtavassa asemassa tai yrittäjiä. Työpäivät ovat helposti yli kymmentuntisia. Siitä huolimatta heillä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta joustaviin työaikoihin, etätöihin tai ylitöistä kertyneiden tuntien käyttämiseen vapaina. Palkkaa ei myöskään tule niin paljon, että lastenvahtiin olisi varaa. Haluan siis tietää, mitä tällaiset työt ovat, että tiedän pysyä kaukana niistä töistä ja miehistä. Oliko miehen korvaamattomuus tiedossa jo ennen lasten hankkimista?

Mietin myös, että eikö noissa töissä ole yhtään naisia? Naiset kun yleensä pystyvät pitämään vanhempainvapaansa ja hoitamaan sairaat lapsensa. Voisiko siis mitenkään olla, että miehiä ei vaan kiinnosta ottaa vastuuta perheestään, kun hyväuskoinen vaimokin voi sen tehdä?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nää mamit, jotka kurkku suorana huutaa täällä miten mies on toimitusjohtaja tai yrittäjä. Joo joo on se hienoo, että teillä on joku konkurssikypsä remppafirma tai pizzeria ja olette ihan "yrittäjiä", oikein oman elämänne toimitusjohtajia. *huutonaurua :D:DDD:D:D:D:D:D

En ihan ymmärrä mikä sinua noin kovasti naurattaa. Voisin toki kysyä sinun ja puolisosi ammatteja (jos olette työelämässä) mutta oikeastaan ei mua kiinnosta.

Vierailija
22/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20...mikä mahtaa olla oma ammattisi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli yrittäjä, kun minä olin pieni. Jos olin kipeä, se oli nimenomaan isä, joka haki minut, että äidin ei tarvinnut olla töistä turhaan pois. Yrittäjänä hän kuitenkin pystyi hoitamaan tehtäviä illemmalla tai ottamaan minut toimistolle lepäilemään. Nykyajan miesyrittäjille kaikki tällainen joustaminen on kuitenkin täysin mahdotonta, ja lasten hoitaminen on aina naisen homma.

Vierailija
24/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä. Kahden miehen firmassa. Ei voinut pitää lomaa kun lapset olivat pieniä. Firmaa piti kehittää. Nykyään elämä helpompaa. Talous kunnossa. ( ei kannata aina heti luovuttaa.) En ole valittanut tällä palstalla koskaan miehen työkeskeisyydestä. Ystävilleni tosin olen, mutta jokaisen pitää saada joskus vähän purkaa sydäntään. Meille sopii paremmin kuin hyvin tällaiset perinteiset työnjaot. Rakastan olla kotona, tehdä ruokaa ja hoitaa lapsia. Ainoa mikä pitää olla kunnossa on tukiverkosto. Pitää saada lapsille hoitoapua silloin tällöin ja siivoja on tärkeä meille nykyään kun siihen on varaa. Kun ei ollut, elettiin vaan vähän sotkuisemmassa ympäristössä. :)

Vierailija
25/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja. Ei ole jäänyt koskaan sairaan lapsen kanssa kotiin ihan vain siitä syystä, että minä en ole töissä. Olen ollut viisi vuotta putkeen kotona kolmen lapsen kanssa ja jäin äitiyslomalle määräaikaisesta työstä. Tosi mielelläni menisin töihin ja mies jäisi tosi mielellään kotiin hoitamaan sairaita lapsia kotiin, mutta tässä tilanteessa ei vain voi. 

On muuten todella typerää se, että jos minä olen omasta sairaudestani johtuen kykenemätön hoitamaan omia lapsiani (vaikka 40 asteen kuume, oksennus- ja ripulitauti ja influenssa ja jalka poikki ja vaikka mitä), mies ei tietenkään saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Omat vanhempani ovat työikäisiä, kaikki kaverit ovat töissä, kukaan lastenhoitaja ei halua tulla meille, jos olen sairaana. Eli minä hoidan kolme lasta, vaikka olisin ihan missä tahansa kunnossa. 

Vierailija
26/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on nyt oikein "yrittäjää" joka kulman takana. :D Anna mun kaikki kestää, ei oo todellistä voi eicä!! ;DD

Vierailija
27/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelulaitoksessa töissä. On pitänyt isyyslomat ja ensimmäisen kohdalla oli vuoden hoitovapaalla. Min ä pidin hoitovapaan toisen lapsen kanssa. Lasten sairastelun vuoksi (onneksi niitä on ollut vähän) poissaolot pidetty fixty-sixty.

Vierailija
28/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on nyt oikein "yrittäjää" joka kulman takana. :D Anna mun kaikki kestää, ei oo todellistä voi eicä!! ;DD

Mikäs sun ammatti on? 

Vierailija
29/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sun ammatti on? 

Erikoislääkäri, kuinka niin???

Vierailija
30/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli minä hoidan kolme lasta, vaikka olisin ihan missä tahansa kunnossa. 

Elämä on valintoja. Minä olen valinnut oikeuden sairastaa rauhassa, joten en ole lapsiakaan hankkinut. Luulisi sinunkin jo oppineen, että vanhempi joutuu asettamaan lapsen tarpeet omiensa edelle.

Vierailija
31/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju sai siis ideansa tästä keskustelusta: http://www.vauva.fi/keskustelu/2478346/sairaan_lapsen_kanssa_on_jaatava…

Nainen valittaa, että työkaverit eivät tykkää hyvää, kun hän on joka viikko pois lasten sairastelun takia. Ei kuitenkaan suostu kertomaan, miksi mies ei voisi hoitaa lapsia välillä. Moni muu sen  sijaan puolustelee, että mies nyt vaan on niin korvaamaton, ettei mitenkään voi olla poissa töistä. Samoin monessa vanhempainvapaita käsittelevässä ketjussa on aina suuri määrä naisia kertomassa, miten korvaamattomia miehet ovat töissään. En nyt vieläkään ihan ymmärrä, että miten ne miehet ovat niin paljon korvaamattomampia kuin naiset.

Vierailija
32/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijä. Auttaa lasten kanssa aina kun tarvitsee, mutta isyyslomaa tai vastaavaa ei voi pitää. Eläimet pitää hoitaa päivittäin ja sato korjata silloin kun sen aika on.

Vierailija
33/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Minä olen valinnut oikeuden sairastaa rauhassa, joten en ole lapsiakaan hankkinut. Luulisi sinunkin jo oppineen, että vanhempi joutuu asettamaan lapsen tarpeet omiensa edelle.

Korjaus: äiti joutuu asettamaan lapsen tarpeet omiensa edelle. Miehiltähän sitä nimenomaan ei vaadita.

Vierailija
34/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanviljelijä. Auttaa lasten kanssa aina kun tarvitsee, mutta isyyslomaa tai vastaavaa ei voi pitää. Eläimet pitää hoitaa päivittäin ja sato korjata silloin kun sen aika on.

Tituleeraa nyt vielä yrittäjäksi niin se on sit BINGO! :DD

Vierailija
35/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on elämä valintoja tiettyyn pisteeseen asti. Jos voisin valita, menisin töihin. Mutta kun on tämä kirottu lama ja joka puolella vellovat yt-neuvottelut, niin ei tällainen repaleisella työhistorialla leimattu kotiäiti pääse mihinkään työhön käsiksi. 

Vierailija
36/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sun ammatti on? 

Erikoislääkäri, kuinka niin???

Varmaan niin. Miks sä vähättelet muiden ammatteja? Mitä vikaa on yrittämisessä, siinä ihan pienimuotoisessakin?

Vierailija
37/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-yrittäjä - myi firmansa. Kauppatieteiden kandi. Yksin sain hoitaa koko huushollin. Ei sukua lähellä. Miehellä ei isyyslomaa eikä mitään muutakaan lomaa. Lomaa ehkä 2 vk vuodessa. piti lomansa yleensä silloin kun työntekijät pitäneet lomansa.

Veroja on maksettu muidenkin edestä.

Vierailija
38/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja niinkuin minäkin. Palkkaeroja ei juurikaan ole joten on ollut myös vanhempain vapaalla yms pitänyt jälkikasvusta huolta. Parempi kotiäiti kuin minä koskaan:)

Vierailija
39/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tituleeraa nyt vielä yrittäjäksi niin se on sit BINGO! :DD

Maatalousyrittäjiä ovat. Mistä luulet, että palkka tulee? Yritystoimintaa varmasti jossainmäärin.

Vierailija
40/58 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te korvaamattomien miesten vaimot olleet ennen lasten hankkimista tietoisia siitä, että vanhempainvapaat ja sairaiden lasten hoito tulee olemaan teidän vastuullanne? Minusta on eri asia, että on yhdessä sovittu äidin hoitavan vanhempainvapaat yms., kuin että äiti haluaisi tasata vastuuta, mutta toinen vain heittäytyy korvaamattomaksi töissään, eikä sillä verukkeella osallistu perhe-elämään tasaveroisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan