Päiväkodista soitellaan nykyään lähes viikoittain kesken päivän
Eli siis silmät rähmivät tms. tai lapsi on liian väsynyt, jolloin pitää hakea lapsi kotiin kesken päivän. Tuossa taannoin lapset olivat kokonaisen viikon kotihoidossa ja itse jouduin olemaan poissa töistä ja heti seuraavalla viikolla tiistaina tuli taas soitto... Onko tuo normaalia vai ovatko lapsemme jotenkin epätavallisen sairaita vai onko päiväkodeissa standardit liian korkeita? Lapsilla ei ole ollut juurikaan flunssia kummempia ja nekin kaikki ovat tarttuneet samaisesta päiväkodista. Menetän tällä menolla kohta työpaikkani, kun kesken päivän häiritään ja joudun saikuttelemaan melkein joka toinen viikko, vaikka mieskin osallistuu hieman. T. Katkera kahden lapsen äiti
Kommentit (68)
Päiväkodeissa sairastavat usein niin lapset kuin vanhemmatkin. Suuri määrä lapsia kasassa, joten pöpöjä riittää.
Meillä on kanssa ollut joitakin kesken päivää -soittoja. Useimmat ovat olleet ihan aiheellisia (lapsi saanut allergisen reaktion tai on tullut kipeäksi kesken päivän). Kerran soittivat hakemaan, kun lapselle oli tullut jotain näppylöitä käsiin. Että varmasti vesirokko. Tietysti menin, mutta näppylät eivät minusta näyttäneet vesirokolta vaan jokun ötökän puremisjäljiltä. Hoitaja oli kuitenkin tiukasti sitä mieltä, että vesirokko on. Kävin lääkärissä näyttämässä näppylöitä, jotka eivät hänenkään mielestä vesirokkoa olleet. Kuumetta tai muitakaan oireita ollut ja yleiskunto lapsella oli koko ajan loistava. Vesirokkonsa sairasti monta vuotta myöhemmin...
Siellä on väsyneet ja työhönsä kyllästyneet hoitajat, jotka tahtovat lapsiryhmää pienemmäksi. Jouduin vastaavan soittelun takia viemään lääkäriltä mustaa valkoiselle siitä, että lapsi ei ole infektiotaudeissa kun hänellä välillä lämpö nousee 37,5:een ja on limainen/ nenä tukossa. Kyse on allergiareaktiosta, jolloin voidaan antaa Ventolinea/ Zyrteciä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on jo koulussa mutta aikoinaan kun oli päiväkodissa niin sieltä tuli tasan kerran soitto kesken päivän. Lapselle oli noussut kuume ja sitten parin päivän päästä nousi näpyt eli oli vesirokko. Muuten sieltä ei koskaan soiteltu hakemaan lasta kesken päivän.
Siksipä hieman ihmettelenkin. Itse oli lapsena päiväkodissa ja en koskaan joutunut lähtemään kesken päivän kotiin. Tämä alkaa oikeasti jo stressata aivan kamalasti ja syö työtehoa. Itsekin olen saanut nuo samat flunssat tässä peräjälkeen syksyn aikana. Lapsi oli tosiaan hoidettu jo terveeksi ja oli aamulla ihan terveen oloinen, mutta silmät muka rähmivät. Viimeksi kun käytettiin lääkärillä, niin lääkärin mukaan silmissä ei ollut edes mitään tulehdusta, joten oli sekin turha käynti. Stressaavaa ja outoa. :( t. Ap
Siis kun itse olin lapsena päiväkodissa jne., niin eipä vastaavaa tapahtunut kertaakaan. T. Ap
Olisko mitään mahdollisuutta vaihtaa hoitopaikkaa tai jopa muotoa, esim perhepäivähoitajalle, jos ko päiväkodin hemkilökunta ei ota järkipuhetta vastaan? Saisitte lapsesi kanssa arvostavaa ja asiallista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on jo koulussa mutta aikoinaan kun oli päiväkodissa niin sieltä tuli tasan kerran soitto kesken päivän. Lapselle oli noussut kuume ja sitten parin päivän päästä nousi näpyt eli oli vesirokko. Muuten sieltä ei koskaan soiteltu hakemaan lasta kesken päivän.
Siksipä hieman ihmettelenkin. Itse oli lapsena päiväkodissa ja en koskaan joutunut lähtemään kesken päivän kotiin. Tämä alkaa oikeasti jo stressata aivan kamalasti ja syö työtehoa. Itsekin olen saanut nuo samat flunssat tässä peräjälkeen syksyn aikana. Lapsi oli tosiaan hoidettu jo terveeksi ja oli aamulla ihan terveen oloinen, mutta silmät muka rähmivät. Viimeksi kun käytettiin lääkärillä, niin lääkärin mukaan silmissä ei ollut edes mitään tulehdusta, joten oli sekin turha käynti. Stressaavaa ja outoa. :( t. Ap
Kuulostaa tosi oudolta kun meillä ei tosiaankaan päiväkotivuosien aikana tullut kuin tuo yksi soitto.
olen kuullut muilta mutta omalle kohdalle ei ole sattunut. Olen kyllä aina tosi tarkasti hoitanut toipilaat kuntoon ja pitänyt sisarukset kotona jos joku sairaana.
Kerran on soitettu koko lasten päiväkotiuran aikana kun yksi lapsista oksensi kesken päivän - aika selvä tapaus siis ;)
Lapset sairasti ihan riittävästi päiväkotiaikoina.... itsekin ajattelin että vain leikin työssäkäyntiä, oikeasti olen edelleen kotona (kipeiden) muksujen kanssa : (
Mulla on ollut kaksi lasta päiväkodissa eikä kummastakaan ole koskaan soitettu kesken päivän. Koulusta sen sijaan on pari kolme kertaa. Aika outoa soitella noin usein päiväkodista! Etenkin, jos lapsi ei ole ollut edes kipeä.
Aika usein soittelevat juu. Nolointa on selittää töissä pomolle, että siellä olis taas joku näppy/rähmää/räkää/lämpöä, pitää lähtee hakemaan lapsia... Aina mä ne haen kun pyydetään, mutta joskus on kyllä ottanut päähän ankarasti, kun kotona saan huomata, että mulla on siinä ihan hyvävointinen lapsi, joka muka hetki sitten oli niin kovin kipeä.
Oletko jutellut muiden vanhempien kanssa, onko heidän lasten kohdalla sama juttu vai onko henkilökunta vain sinun ja lastesi kimpussa?
Puhu hoitajien kanssa asiasta ja sano että jokaisesta risauksesta ei tarvitse soittaa että sun työ kärsii.
Onko lapsi oikeasti terveenä nyt? Jos ei jaksa osallistua touhuihin niin sitten luultavasti koti parempi paikka.
Yhden kerran vain on soitettu. Oli kuulemma tullut korvista verta ja märkää, ja hirveällä kiireellä vietävä heti lääkäriin. Paikalle saavuttuani löysin korvasta mitättömän määrän vaikkua, joka sekin oli ihan korvakäytävässä. Ei sitten menty lääkäriin :P
Kerran on soitettu hakemaan, kun lapsi oksensi kesken päivän. Paljon on muuten sairastellut, mutta ollaan osattu ennakoida kunto hyvin jo etukäteen eli jääty suosiolla kotiin jo heti aamusta. Kyllä mä ainakin näen lapsesta jo heti päältä, jos ei näytä olevan kunnossa.
Jossain päiväkodeissa tuntuu olevan soitto todella herkässä, jos joku lapsi on vähän huonovointinen, lämmin, väsynyt tms. Minä olen saanut kahden lapsen kohdalla mielestäni kerran turhan soiton. Kaksivuotias oli vähän huonovointinen tms. ja kotona ongelma ratkesi mehulasillisella. Muuten soitot ovat olleet ihan asiallisia, lapsi oksentaa tai on selvästi noussut kuume.
Turhat soitot ovat kohtuuton rasite vanhemmille, työpaikalle ja yhteiskunnallekin, monessa paikassa joutuu viemään heti ensimmäisestä päivästä lääkärintodistuksen. Parhaimmillaan sieltä terveyskeskuksesta haetaan sitten joku oikea tauti vanhemmalle ja lapselle.
Kerran soitettiin koska löysä kakka.
Satuin olemaan ratikkaa ajamassa, sentään 4:n terminaalipysäkillä kun soitto soi. Mies oli Espoossa töissä julkisten varassa, joten minä lähdin hakemaan lasta kun saatiin vaihtokuljettaja järjestettyä.
Ja löysä kakka ei sitten ollut muuta kuin löysä kakka. Melkoinen rumba siitä saatiin kyllä aikaan. Toisaalta, olishan ollut mahdollista että olis ollut vatsataudin alku, mutta käytännössä se vatsatauti olis ollut jo kaikilla siinä vaiheessa joka tapauksessa.
Niin tai sitten sinä viet ne lapset sinne hoitoon toipilaana. Itseä ärsyttää vanhemmat jotka eivät oikeasti näe, että lapsi ei ole vielä kunnossa, silmät häppänät ym. ja sinne töihin on niin älytön kiire.
Kannattaa siinä puhelimessa ensin selvittää asia onko oikeasti jokin hätä!
Kuulostaa todella oudolta. Eihän väsymyksen takia haeta lasta kotiin! Lapsi on voinut oppia, että kun tekee tiettyjä asioita päiväkodissa, pääseekin kotiin äidin kanssa. Tai sitten hoitajat vain ovat laiskaakin laiskempia ja ovat huomanneet, että sua on helppo höynäyttää.
Et hae lasta enää ennen kuin hän on oikeasti kipeä!