Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla lapsilla kauhea uhma? Paitsi mun.

Vierailija
17.01.2016 |

Aina puhutaan että kun ne parikolmevuotiaat uhmaa niin kauheasti, mutta ei mun lapset ole missään iässä olleet sellaisia. Joskus on huono päivä ja jossain kohtaa tulee kiukku, mutta se ei kestä kauan eikä ole siis jatkuvaa päivittäistä.
Esikoinen on jo aikuinen, ja on kyllä tempperamenttinen, mutta toisaalta on ollut rauhallinen lapsi. Joskus hänen kanssaan väitellään jostain ja hänellä palaa pinna ja korottaa ääntään kun äitemuori on niin ääliö.
Kuusivuotiaat kaksospojat eivät myöskään ole olleet koskaan uhmaiässä, toisen luonne on sellainen että yleensä kaikki käy, toisen sellainen että vaatteista on tarkkaa että ne ei tunnu inhottavalta, kintaat pitää olla tietyt ja tietyllä tavalla, mutta sekään ei ole mitään varsinaista uhmaa, vaan isältään perittyjä geenejä. Toinen pojista on tosiaan kuin isänsä kopio, sekä ulkonäöllisesti että luonteeltaan.
Kun odotin poikia olin huolissani että miten pärjätään, ja mies sanoi että ei mitään hätää, kun itse ollaan rauhallisia luonteita, niin ei meidän pojatkaan voi olla mitään kauheita. No, kyllä nuo riehua osaa, mutta myös olla nätisti kun ollaan ihmisten ilmoilla. Toinen rakastaa esiintymistä ja toinen ei.
Onko niin että meidän lapset ei uhmaa oman luonteensa takia, vai eivätkö uhmaa saamansa kasvatuksen takia? Mistä se uhma johtuu?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin on taas surullista luettavaa, kun äidit, joiden lapsilla ei ole ollut uhmaikää vihjaavat, että uhmaikä on vaan huonon vanhemmuuden tulosta. Yhtä lailla voisin väittää, että teidän Niko-Petterit, joilla ei ole ollut uhmaa ovat niin vässyköitä, että jäävät elämän jalkoihin, kun sitä omaa tahtoa ei löydy. En kuitenkaan viitsi alkaa yleistämään, toisin kuin te.

Meillä ei tapella sukkien väristä tai miltä lautaselta syödään iltapuuro. Meillä uhma liittyy siihen, että lapsi on tajunnut, että hänelläkin saa olla omaa tahtoa ja sitä tempperamenttisena näyttää välillä. Lapseni rakastaa ulkoilua, mutta saattaa vetää pukiessa raivarit, koska se pukeminen ei talvella aina ole kivaa. Tämä on uhmaa. Yhtälailla lapsi saattaa vetää raivarit, koska puki itse sukat väärinpäin jalkaan. Yleensä tyyntyy tästä yhtä nopeasti, kuin aloittikin. Meillä ei tehdä uhmasta isoa numeroa ja me ymmärrämme, että nämä kuuluvat pienen lapsen normaaliin kasvuun. Säälittää vanhemmat, jotka eivät tätä tajua.

En minä edes muista lapsen itkuja. Kai jokainen saa turhautua joskus

Mitään puhutaan tahtoiästä. Ei uhmasta.

Samoja n teini-iän kapinan tiedetään usein liittyvän ympäristöön ja vuorovaikutukseen

Sitä voi kutsua ihan millä nimellä tahansa, ei sillä ole merkitystä. On vain naurettavaa, että av-mammat kuvittelee "tahtoiän" olevan vain huonoa kasvatusta. Ehkä sun lapsen tahtoiästä/uhmasta on niin kauan, että et enää muista. Meillä se on käsillä juuri nyt. 2-3-vuotias ei aina osaa ilmaista sanoilla mikä on huonosti ja mikä turhauttaa, siksi tunteen purkauksia (uhmaa) tulee. Mä en tiedä kuvitteletteko te todella, että joillakin uhmaa on "koko ajan". Meillä on kerran pari viikossa joku vaikeampi juttu ja muuten lapsi on ihana itsensä. Tämä on aivan normaalia. Jos sitä uhmaa on aina ja koko ajan, niin kai silloin nyt jotain siinä kasvatuksessa onkin pielessä. Uhma/tahtoikä on vaan nyt täysin normaali kehitys psykologian vaihe lapsella ja sitä ette pysty kieltämään. Toisilla se on voimakkaampi kuin toisilla, aivan kuin murrosikäkin.

Vierailija
22/22 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus ehdottomasti, olette parempia kasvattajia kuin kukaan muu ja uhma on täysin keksitty juttu.

Samaa mieltä. Oma äitini aikoinaan totesi mulle yli 20, että sulla sitä uhmaa ei oikein ollut, kun olit niin rauhallinen lapsi.

Tosin aloin pistää vastaan teininä ja aikuisena, kun pidin puoliani riita-ja argumentointitilanteissa. Kyseinen sama ihminen, kun oli toksinen ja jonkin asteinen narsisti, joka jätti pysyvät jäljet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla