Miksi toivoisin, että imettäjät olisivat jossain määrin häveliäitä
Olen nainen, ja myönnän, että minusta on esimeriksi ravintolassa vaivaannuttavaa, jos joku vetää tissin esille ja antaa vauvan lutkuttaa.Minusta ruumiin eritteisiin liittyvä toiminta on jossain määrin ikävää, olipa kyseessä maito, räkä tai pissa. En oikein ymmärrä, miksi asia on hoidettava mahdollisimman näkyvästi. Onko huivin käyttö niin mahdottoman traumatisoivaa lapselle? En myöskään halua katsella, kun joku ryystää räkää tai vetää käteen ravintolassa.
Minkä takia äidit kokevat niin hirveän vaikeaksi mennä vaikka vaipanvaihtohuoneeseen imettämään?
Kommentit (107)
Niinpä. Ja ennenkuin joku vetää "näkyyhän niitä tissejä joka mainoksessakin!"- kortin, niin ei, sekään ei ole minusta mukavaa.
T. Nainen, joka imetti lapsiaan, mutta muut huomioon ottaen.
Metrossa istuessani nolostuin, kun vastapäätä istuva nainen nykäisi paitansa ylös (molemmat rinnat paljaana) ja alkoi imettää lasta, joka oli jo lähes 2-vuotias, koosta päätelleen.
Hävetti.
Koska ap, sinä odotat käytöstapoja, etkä kestä sikapossuja.
why??? kirjoitti:
Olen nainen, ja myönnän, että minusta on esimeriksi ravintolassa vaivaannuttavaa, jos joku vetää tissin esille ja antaa vauvan lutkuttaa.Minusta ruumiin eritteisiin liittyvä toiminta on jossain määrin ikävää, olipa kyseessä maito, räkä tai pissa. En oikein ymmärrä, miksi asia on hoidettava mahdollisimman näkyvästi. Onko huivin käyttö niin mahdottoman traumatisoivaa lapselle? En myöskään halua katsella, kun joku ryystää räkää tai vetää käteen ravintolassa.
Minkä takia äidit kokevat niin hirveän vaikeaksi mennä vaikka vaipanvaihtohuoneeseen imettämään?
Menisitkö sinä vessaan syömään? Miksi et?
Tissimainoksia en ole nähnyt muualla kun lehdissä, en ravintoloissa enkä muilla julkisilla paikoilla.
Itse kun imetin niin etsin ihan tarkoituksella rauhallisen paikan jossa sai imettää rauhassa ilman yleisöä tai syötin vauvan pullosta ravintolapöydässä. Minusta olisi ollut aika inhottavaa alkaa imettää toisten syödessä samassa pöydässä.
Olen itse samaa mieltä siitä että sitä huivia voisi käyttää kyllä jokainen. Vessaan käskeminen on kyllä vain törkeää. Söisitkö itse vessassa?
Vierailija kirjoitti:
why??? kirjoitti:
Taas sama. Mikä oikeus sinulla on antaa muiden nähdä inhottavia eritteitä, hyi helevetti. Ei ole vastenmielisempää näkyä.
Vierailija kirjoitti:
why??? kirjoitti:
Niin, se lapsi varmaan ajattelee, että "hitsi, mun pitää syödä vessassa". Jep.
Mä ainakaan ikinä saanut hyvää asentoa jos istuin wc-pöntön päällä (vauva ei siis suostunut alkaa edes imemään), useimmissa vaipanvaihtohuoneissa kun ei nojatuolia kuitenkaan taida olla. Itse tykkäsin siis ottaa pumpattua maitoa mukaan aina kauppareissuille yms.
Ennen lapsensaantia minuakin ällötti jos näin juurikin ravintolassa jonkun imettävän, nykyisin ei haittaa yhtään. Ymmärrän siis molempia puolia. Vessaan on mielestäni kohtuutonta käskeä imettämään, mutta ravintolassa huivi olisi kohteliasta laittaa verhoksi.
Ei ravintoloissa ole vaivanvaihtohuoneita! Ja vessaa ei ole tarkoitus varata imetykseen, sehän vasta muita häiritsisi. Haluatko jonottaa vessaan, jonka on varannut imettävä äiti?
Inhottava erite? Siis maito? Pilaako ravintolassa pöydällä tai kahvikupissa oleva lehmänmaito sitten ruokahetkesi? Vai koskeeko inhosi vain ihmisen maitoa?
Miksi vauvan syöminen pitäisi hoitaa vessassa (joihin saattaa olla vieläpä jono, eikä kukaan kaipaa ketään imettäjää sinne tukkimaan vessaa 10-15 minuutiksi) mutta muut voivat syödä ihmisten ilmoilla? Kukaan ei ole osannut perustella tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
why??? kirjoitti:
Taas sama. Mikä oikeus sinulla on antaa muiden nähdä inhottavia eritteitä, hyi helevetti. Ei ole vastenmielisempää näkyä.
Saako maitoa olla pullossa? Näkyyhän se erite siinä paremmin kuin tississä.
Kumma kun näiltä imetys-yök-tyypit ei kykene vastaamaan yhteen simppeliin kysymykseen, eli siihen miksi vauvojen pitäisi syödä vessassa mutta heidän ei?
T: VeLa, joka ei häiriinny julki-imettämisestä.
Minä en nolostu. Minun mielestäni imetys on kaunista. Tuttia lussuttava vauva välillä tuntuu vähän oudolta jos sitä alkaa tarkemmin miettiä: vauvalle laitetaan muovinen nännijäljitelmä suuhun että se pysyisi hiljaa, ja yhtäkkiä se onkin niuhottajien mielestä täysin sopivaa. Samoin niuhottajien kannattaa juoda kahvinsa mustana jos tissitouhut niin ällöttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
why??? kirjoitti:
Niin, se lapsi varmaan ajattelee, että "hitsi, mun pitää syödä vessassa". Jep.
Minä imetän vessassa heti kun aikusetkin käsketään vessaan syömään.
Ymmärrätkö pikkuaivoillasi, miten epähygieeninen paikka julkinen wc on, monta kertaa päivässä tapahtuvista siivoamisista huolimatta? Vain sairas ihminen haluaa pakottaa VAUVAN syömään ulostebakteerien keskellä.
Minä imetän julkisesti. Kolmen kohdalla jo. Pikkuvauvana onkin onnistunut hyvin harson suojassa, noin puolen vuoden iässä harso on ollut enemmän kuin turha koska lapset repivät sen pois eikä pysty keskittymään imetykseen.
Siinä vasta alkaakin kuulua.niitä lutkuttavia lurpsuäänin
Alla iletystoppi ja päällä tavallnen paita, imetyshetkellä päällispaita ylös, toppi auki ja lapsi rinnalle. Ei huivia tai harsoa, kamalaa. Nänni bäkyyehkä parin sekunnin ajan kun laitam.rinnalle ja toiset pari kun laitan rinnan piiloon. Sen ajan toiset.voi varmaan katsoa toiseen suuntaan.
Eritteestä jankkaajat ovat oletettavasti vegaaneja eivätkä syö mitään lehmien eritteitäkään?
Minä olen aina itse tykännyt mennä rauhalliseen paikkaan imettämään, mutta vessa ei mielestäni ole sellainen, ellei ole ihan merkitty lastenhoitovessa joka on tarkoitettu yhdelle. Ravintolaan pumppasin maitoa kyllä mukaan, mutta esimerkiksi opiskellessani pienen vauvan kanssa etsin syrjäisimmän käytävän ja menin sinne penkille istumaan. Ajatus imettämisestä kymmenelle ihmiselle tarkoitetusta vessasta imettämispaikkana inhotti ja tuntui epämukavalta niin minun kuin vauvan kannalta. Sain kyllä tuolloinkin paheksuvia katseita, vaikka aika hienovaraisesti hoidin asian niin, että rintani ei näkynyt. Se vain riitti joillekin paheksuntaan se tieto siitä että imetin. Mielestäni on myös aivan päivänselvä asia, että esimerkiksi junassa tai lentokoneessa ei mennä vessaan imettämään, vaan imetetään siinä omalla penkillään rintaa jotenkin suojaten samalla. Lapsen päätä ei tarvi peittää harsolla (ei se aina ole mahdollistakaan), mutta voi käyttää esimerkiksi hyvää imetyspaitaa. Se vaan on niin, että joillekin riittää jo tieto että tuo imettää paheksuntaan, vaikka rintaa ei näkyisikään jne. Minun mielestä on aivan päätöntä että keskustelemme edes siitä että voiko imettää (alle vuoden ikäistä) julkisella paikalla, kun nykypäivänä tiedetään kuinka tärkeää imetys on vauvan kannalta (ei fyysisesti vaan henkisesti, se turva, lohtu ja lämpö, kiintymys äitiin), kun se kuinka loukkaavaa se on muita kohtaan on aina kiinni tilanteesta: imetätkö molemmat rinnat paljaana, yritätkö edes peittää vähän rintaasi, minkä ikäistä imetät (2-vuotiaan imetys toisen edessä nyt vaan on tarpeetonta), onko tarjolla oikeasti hyvää rauhallista imetyspaikkaa, onko kyseinen paikka juuri se rauhallinen paikka. Kyllä pitää voida mennä esimerkiksi jossain rakennuksessa/julkisessa tilassa syrjemmälle käytävälle imettämään, ilman että kukaan sitä ainakaan ääneen paheksuu. Puhumattakaan nyt tilannetajusta matkustajilla 10h lennoilla. Tässä on ihan meidän naisten oikeuksistakin kyse; saammekko liikkua lapsen ensimmäisen vuoden aikana kotoa ulos ollenkaan, ja kuinka paljon menemiämme paikkoja rajataan . Kaikilla lapsi ei syö pulloa, eikä kaikissa paikoissa vessa todellakaan ole hyvä paikka imettää.
Miten vaikea on vain olla katsomatta imettävää äitiä?! Ei se äiti sitä tissiään teidän naamaan kiinni tunge ja normaali ihminen osaa kääntää katseen muualle jos ei halua jotain katsella. Ihan oikeasti ihmisten itsekeskeisyys on naurettavalla tasolla kun jatkuvasti loukkaannutaan asioista mitä muut tekee vieressä, vaaditaan että minun ympärillä on oltava niin ja näin etten minä pahastu.
Mitä jos antais muiden vaan elää omaa elämäänsä ja keskittyis itse siihen omaansa, ravintolassa voi siirtää tuolia vaikka jos on muuten liian vaikea olla tuijottamatta imettävää äitiä.
Jokohan raivopäät iskevät taas. Teri Nittiä kohtaan.
Samaa mieltä, tissiä lusuttava vauva,vie ruokahalun, ja se maidon haju ja puklaus. Ravintola, joka minulla on, voi valita asiakkaansa, lapsiperheet eivät ole tervetulleita. Aikuiset kyllä. Ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. Eltaantunut maidon ja hien haju, kuvottavaa.