Mielenterveysongelmiesi perimmäiset syyt?
Osaatko sanoa, mitkä asiat ovat mielenterveysongelmiesi taustalla?
Kommentit (101)
Peruskoulussa koulukiusatuksi joutuminen.
Vuosia jatkunut seksuaalinen hyväksikäyttö.
Perimä (ADD), koulu"kiusaaminen" (lue jatkuva väkivalta) vuosien ajan ja raiskatuksi joutuminen nuorena.
Koulukiusaaminen peruskoulussa pienellä paikkakunnalla.
Ei ole selkeää syytä. Epäilisin, että ehkä jotain lievää kiintymyssuhdeongelmaa. Hassua oli se, että terapiassa nää syyt ei saaneet mitään osaa keskustelussa. Silloin yhtenä syynä oli myös unenpuute. Oli se juttelemassa käyminenkin hyödyllistä, mutta pidin aika hassuna sitä, että hoidettiin vain oireita, mutta ketään ei kiinnostanut syy.
En osaa. Minulla on eräs psyykkinen sairaus. Se on varmasti monen eri tekijän summa, mutta en osaa sanoa mikä sen taustalla on. Psykoterapiaa tarvittaisiin selventämään asia.
Pitkäaikainen, sietämätön fyysinen kipu jota ei saada hallintaan. Olen fyysisesti ja psyykkisesti aivan tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole selkeää syytä. Epäilisin, että ehkä jotain lievää kiintymyssuhdeongelmaa. Hassua oli se, että terapiassa nää syyt ei saaneet mitään osaa keskustelussa. Silloin yhtenä syynä oli myös unenpuute. Oli se juttelemassa käyminenkin hyödyllistä, mutta pidin aika hassuna sitä, että hoidettiin vain oireita, mutta ketään ei kiinnostanut syy.
Siis kävitkö psykoterapiassa vai julkisella puolella sairaanhoitajalla? Psykoterapia kun ei missään nimessä ole mitään juttelua vain.. Sen sijaan kokemuksesta tiedän, että jos käy julkisen puolen hoitsulla niin se on kyllä yhtä tyhjän kanssa.
Kahden läheisen kuolemat, kun olin alle 4v. Sen jälkeenkin kuolema on niittänyt lähipiiriä niin, että en pysty luottamaan enää mihinkään. Jatkuva menettämisen ja kuoleman pelko läsnä. En vaan pääse eroon...
Ongelmia oli yli 20 vuotta sitten, ei enää. Syynä tunnekylmä, epäsosiaalinen kasvuympäristö, aleksitymia vanhemmilla, sekä heitteillejättö nuorena.
Lapsuus. Väkivaltainen alkoholisti-isä. Paska mutsi, joka kohteli eriarvoisesti lapsiaan. Ja jatkoi sitä lapsenlapsienkin kohdalla. Mädäntyköön helvetissä, kummatkin vanhemmistani. Ja koko niiden suku.
Mieheni on ollut väkivaltainen ja uhannut tappaa jos lähden.Elän jonkinlaisessa ahdistus-pelkotilassa koko ajan.
Minua käytettiin seksuaaliseksi hyväksi ollessani 5-8v. Isäni on alkoholisti ja hakkasi minua ja äitiäni vuosia. Minut on raiskattu ollessani 13-v ja 15-v. Jälkimmäisestä tulin raskaaksi ja sain keskenmenon. Olen ollut koulukiusattu oikeastaan koko kouluhistoriani. Minut on yritetty sytyttää tuleen (sukulaiseni) ja minut on hakattu pesäpallomailalla tajuttomaksi (koulukiusaajat).
Olen nyt 17-v ja diagnooseina on vaikea masennus psykoottisin piirtein, paniikkihäiriö ja anoreksia. Olen myös kerran saanut psykoosin ja jouduin sen vuoksi hoitoon. Olen yrittänyt tappaa itseni lukuisia kertoja ja käsissäni (ja ympäri vartaloani) on kymmeniä viiltoarpia.
Uskon, että lapsuudellani, isälläni ja koulukiusaajilla on ollut osansa tähän kaikkeen :/ Mutta alan vihdoin olemaan vähän parempana.
Lapsena koettu seksuaalinen hyväksikäyttö lähisukulaisen toimesta, koko peruskoulun ajan kestänyt pahoinpitely (lue: "koulukiusaaminen") ja vanhempien taholta koettu henkinen pahoinpitely lapsena ovat varmaankin ne olennaisemmat syyt.
Vanhempien päihdeongelmat.