EIKAI KUKAAN NYT SUOMESSA RUOKIIN ALKOHOLIA KÄYTÄ? AINAKAAN USEIN?
Tuttuni tekee monta kertaa viikossa ruokia johon laitetaan viiniä tai muuta.
Kommentit (44)
Alkoholi palaa pois , aromi jää. Meillä usein liekitettyä lohta konjakilla. Nams
Taasko me aloitetaan tämä, jutellaanko risottoon tulevasta valkoviinistä? :D
Minä käytän usein jos vain on. Erityisesti valkoviini sopii moneen ruokaan. Ja marinointiin viini on ihan ykkönen.
MIKSEI LAITTAISI? Onko Suomessa jotenkin kielletympää käyttää alkoholia ruuanvalmistuksessa kuin muualla maailmassa?
Itse laitan puoli pulloa punkkua ruokaan ja puolitoista suoraan suuhun / ateria.
Tulipa sopivasti. Liedellä muhii hapankaali oluessa. Itse tehtyä olutta vielä. Sitten käytän kotiviiniä ruokiin myös. Harvoin Alkon tuotteita ruokiin tuhlaisin, mutta itse tehty on just hyvä.
Muuten alkoholi ei välttämättä haihdu pois. Tarvitaan pitkä aika, että näin käy. Joten yllättävästi ruuassa voi olla jonkun verrankin alkoholia...
Tottakai. Eilen tein risottoa. Sipulia ja valkosipulia, risottoriisiä kuullotin oliiviöljyssä. Pari desiä valkoviiniä. Kunnollista lientä. Kokosjan sekotus. Lopuksi parmesaania ja voita.
Ei voi tehdä ilman viiniä
Toinen ihana on Burgundin pata. Punaviiniä vaatii. Samoin kukkia viinissä
Madeirakastile on ihanaa. Punaviinikastike myös
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Eilen tein risottoa. Sipulia ja valkosipulia, risottoriisiä kuullotin oliiviöljyssä. Pari desiä valkoviiniä. Kunnollista lientä. Kokosjan sekotus. Lopuksi parmesaania ja voita.
Toinen ihana on Burgundin pata. Punaviiniä vaatii. Samoin kukkia viinissäMadeirakastile on ihanaa. Punaviinikastike myös
Ihana tuo kukkia viinissä :) Kukkokin on tai yleensä kyllä korkeintaan kana. Minä en ole koskaan saanut kukkoa käsiini, että olisin sitä kokannut. Yleensä vain broileria. Ja viiniä siihen ilman muuta, ap!
Vierailija kirjoitti:
Tulipa sopivasti. Liedellä muhii hapankaali oluessa. Itse tehtyä olutta vielä. Sitten käytän kotiviiniä ruokiin myös. Harvoin Alkon tuotteita ruokiin tuhlaisin, mutta itse tehty on just hyvä.
Muuten alkoholi ei välttämättä haihdu pois. Tarvitaan pitkä aika, että näin käy. Joten yllättävästi ruuassa voi olla jonkun verrankin alkoholia...
Tuli muuten hyvää! Suurin salaisuus on pitkä hauduttaminen.
Riippuu tietysti määristä kuinka paljon laittaa, mutta ei sinne kyllä paljon alkoholia valmiiseen ruokaan jää. Terävämmät kuten konjakki tai viski usein liekitetään, jolloin alkoholi siis palaa pois ja viinin tai oluen alkoholi esim padoissa tms haihtuu pois, koska alkoholin kiehumispiste on n. 80 astetta. Alkoholijuomia käytetään siis ruoissa maun vuoksi, ei sen alkoholin vuoksi ja vaikka valmiiseen ruokaan vähän alkoholia jäisikin, on yleensä kyse niin pienistä määristä, ettei sillä ole mitään merkitystä, varsinkin kun ruoka vielä usein jaetaan useampaan annokseen. Kannattaa käyttää järkeä ennenkuin alkaa vauhkoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ihana on Burgundin pata. Punaviiniä vaatii. Samoin kukkia viinissäMadeirakastile on ihanaa. Punaviinikastike myös
Ihana tuo kukkia viinissä :) Kukkokin on tai yleensä kyllä korkeintaan kana. Minä en ole koskaan saanut kukkoa käsiini, että olisin sitä kokannut. Yleensä vain broileria. Ja viiniä siihen ilman muuta, ap!
Kukko on meilläkin kyllä broileria...
Lumia halusi sen olevan kukka. Sitä ei ole vielä viinissä haudutettu
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti määristä kuinka paljon laittaa, mutta ei sinne kyllä paljon alkoholia valmiiseen ruokaan jää. Terävämmät kuten konjakki tai viski usein liekitetään, jolloin alkoholi siis palaa pois ja viinin tai oluen alkoholi esim padoissa tms haihtuu pois, koska alkoholin kiehumispiste on n. 80 astetta. Alkoholijuomia käytetään siis ruoissa maun vuoksi, ei sen alkoholin vuoksi ja vaikka valmiiseen ruokaan vähän alkoholia jäisikin, on yleensä kyse niin pienistä määristä, ettei sillä ole mitään merkitystä, varsinkin kun ruoka vielä usein jaetaan useampaan annokseen. Kannattaa käyttää järkeä ennenkuin alkaa vauhkoamaan.
Jep. Tarkistinkin asian. Ja 30 minuutin keittämisen jälkeen oli punaviinikastikkeessa 0,37 % alkoholia jäljellä. Joten varmaankin melkein ruuassa kuin ruuassa alkoholista ei kannata huolehtia.
Mies just teki kastiketta, johon laittoi tummaa olutta. Tuli aivan hiton hyvää. PS. inhoan olutta.
Joo... ap: oletko koskaan kuullut kenenkään vetäneen kännit punaviinikastikkeella, risotolla tai burgundinpadalla? :'D
Vierailija kirjoitti:
Mies just teki kastiketta, johon laittoi tummaa olutta. Tuli aivan hiton hyvää. PS. inhoan olutta.
Jep. Kyllä se omissakin ruoissa on ollut niin, että se olut ruoassa ei ole kyllä oluena maistunut, mutta ehkä jotain muuta makua on tuonut mukanaan.
Joo me edelleen laitetaan viiniä siihen risottoon. Namskista.
Miepä laitan kahvia Sienikeittoon.
Kyllä viinit juodaan, kuka hullu alkoholia tuhlaa ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Miepä laitan kahvia Sienikeittoon.
Kyllä viinit juodaan, kuka hullu alkoholia tuhlaa ruokaan?
Sivistynyt ihminen, joka ei ole alkoholisti.
No ei kai sun wt-safkoihin viinejä lorautella, tietenkään.