Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaiset

Vierailija
16.01.2016 |

Vievätkö kaikki hautajaisvieraat siunaustilaisuuteen hautaseppeleen? Hautajaisetiketti vähän hukassa...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: hautajaiset maksavat tuhansia euroja, joten ei kuolinpesän varat aina riitä.

Siunaustilaisuuksia arkkuineen ja muistotilaisuutta ruokineen päivineen ei ole pakko pitää, jos eivät varat riitä ilman hautajaisvierailta perittäviä almuja.

Vierailija
22/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa viikon päästä hautajaisiin, mihin leski toivoi vain yhtä kukkaa arkulle. Perusteli sen näin, että vainaja tuhkataan, ja tuhka laitetaan muistolehtoon, joten ei ole edes hautapaikkaa valmiina, minne kukkalaitteet voisi viedä ennen tuhkauurnan laskua. Leski ajatteli, että säästyy kukkarahat saattajilta, kun ne kukat olisi poltettu tai tässä tapauksessa ei siis ole edes hautaa, mihin ne kukat olisi voinut viedä ennen uurnan laskua. Vähän toistoa tuli, mutta ymmärsit ap varmaan. Ota selvää esim. omaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt totaalinen typerys kysyy mitä eroa on kukkalaitteella, kukkavihkolla ja tavallisella kukkakimpulla? 

Vierailija
24/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: hautajaiset maksavat tuhansia euroja, joten ei kuolinpesän varat aina riitä.

Muistutus: jos kuolinpesällä ei ole varoja, kunta maksaa.

Ja jos ei ole rahaa, ei pidä järjestää prameita juhlia. Kirkko on ilmainen seurakunnan jäsenille, vasta muistotilaisuus tulee kalliiksi, jos siihen haluaa panostaa.

Vierailija
25/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Seppeleitä näkee tosi harvoin, kukkalaitteita lähinnä läheisimmiltä ja kukkia muuten.  Aina ei edes kukkia, voihan antaa adressin ja sen väliin rahaa.. Hautajaiset maksavat ihan kohtuudella, joten raha ei aina ole pahasta. 

En ole ikinä kuullut, että adressin välissä olis rahaa, ja jos omaisena sellaisen saisin, niin ihmettelisin sitä suuresti!

Ja harvemmin omaiset edes itse lukevat adresseja vielä paikan päällä. Mihin se adressinlukija laittaisi rahan luvun ajaksi, pitäisi kädessään, vai asettaisi pöydälle?

Kaikissa käymissäni muistotilaisuuksissa (yli 20 kpl) adressit on luettu siellä samantien kahvittelun lomassa. Ja mietitty, keitä ihmeessä ovat Matti ja Irja. Sukunimi olisi kiva yllätys.

Vierailija
26/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävarainen tai varaton kuolinpesä voi saada avustusta hautajaisten järjestämiseen. Silloin tietysti mennään sitten halvimman mukaan, mutta rahasta hautaaminen ei jää kiinni.

Vierailija
27/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suulaite = surulaite

Kimpulla ei tarkoitetakaan tavallista kimppua vaan surukimppua.

Vierailija
28/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt totaalinen typerys kysyy mitä eroa on kukkalaitteella, kukkavihkolla ja tavallisella kukkakimpulla? 

Googlaa jonkun kukkakaupan sivut ja lue sieltä

Vierailija
29/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Seppeleitä näkee tosi harvoin, kukkalaitteita lähinnä läheisimmiltä ja kukkia muuten.  Aina ei edes kukkia, voihan antaa adressin ja sen väliin rahaa.. Hautajaiset maksavat ihan kohtuudella, joten raha ei aina ole pahasta. 

En ole ikinä kuullut, että adressin välissä olis rahaa, ja jos omaisena sellaisen saisin, niin ihmettelisin sitä suuresti!

Ja harvemmin omaiset edes itse lukevat adresseja vielä paikan päällä. Mihin se adressinlukija laittaisi rahan luvun ajaksi, pitäisi kädessään, vai asettaisi pöydälle?

Kaikissa käymissäni muistotilaisuuksissa (yli 20 kpl) adressit on luettu siellä samantien kahvittelun lomassa. Ja mietitty, keitä ihmeessä ovat Matti ja Irja. Sukunimi olisi kiva yllätys.

Yleensä lähiomaiset eivät lue adresseja muistotilaisuudessa, vaan lukija on joku vähän kaukaisempi. Tosin useimmiten lähiomaiset saavat adressit jo ennen hautajaisia, joten he yleensä myös lukevat ne itse ennen hautajaisia.

Vierailija
30/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan halvin mahdollinen arkku ja pidetään hautajaiset lähimpien kesken, ja juodaan kahvit kotona. Missään ei ole sanottu, että aina pitää järjestää suuret hautajaiset, ostaa kallis arkku ja kutsua kaikki vainajan kummin kaimatkin.

Vierailija
31/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen käynyt useissa hautajaisissa, ja yksissäkään vainajan perheenjäsenet (joille se raha ilmeisesti olisi tarkoitettu) eivät ole lukeneet adresseja itse, vaikka ne toki siellä muistotilaisuudessa on luettu. Osa adresseista on toimitettu etukäteen perheelle itselleen, mutta osa on tuotu suoraan muistotilaisuuteen. Itsekin olen monta adressia vienyt niiden puolesta, jotka eivät ole paikalle päässeet.

Vierailija
32/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen menossa viikon päästä hautajaisiin, mihin leski toivoi vain yhtä kukkaa arkulle. Perusteli sen näin, että vainaja tuhkataan, ja tuhka laitetaan muistolehtoon, joten ei ole edes hautapaikkaa valmiina, minne kukkalaitteet voisi viedä ennen tuhkauurnan laskua. Leski ajatteli, että säästyy kukkarahat saattajilta, kun ne kukat olisi poltettu tai tässä tapauksessa ei siis ole edes hautaa, mihin ne kukat olisi voinut viedä ennen uurnan laskua. Vähän toistoa tuli, mutta ymmärsit ap varmaan. Ota selvää esim. omaisilta.

Toi yhden kukan laskeminen on (ainakin noisssa tuhkattavien yhteydessä) jo melko yleinen tapa. Mun isoäidin kuollessa, kuolinpesän varoista ostettiin kukkia, jotka tuotiin siunaustilaisuuteen ja niistä jokainen sai käydä laskemassa arkulle yhden kukan. Ja tää oli isoäidin oma toive.

Vierailija
33/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapana suhteuttaa kimppu siihen, miten läheinen vainaja oli. Kukkalaite voi olla edullisenakin näyttävä, kun siihen valitaan sillä hetkellä saatavilla olevia edullisia kukkia, ja usein vähän kaukaisemmat omaiset tai tuttavat hankkivat kukat yhteisesti, kuten joku aikaisempi jo kertoikin. Asiantunteva kukkakauppa neuvoo. Heillä on myös värssyvihkoja, joista voi valita sopivat sanat kukkavihon yhteyteen laitettavaan korttiin.

Kukat käydään laittamassa arkulle vuorottain niin, että lähimmät käyvät ensin ja sitten muut. On tapana, että kaikki kukkalaitteeseen osallistuneet menevät yhdessä, joku lukee kortin ja kaikkien nimet. Sen jälkeen pieni hiljainen hetki ja poistuttaessa olen nähnyt, että nyökätään osanoton merkiksi lähimpien omaisten suuntaan.

Katsot, missä vaiheessa muut tekevät mitäkin ja seuraat esimerkkiä.

Vierailija
34/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin kukkalaitteen hankkimisen kanssa vähän juuri niitä nimenomaisia hautajaisia. Miten läheinen vainaja oli? Onko hautajaisiin tulossa paljon väkeä? Jne. Esimerkiksi jos on kovin isot hautajaiset ja vainaja ei kovin läheinen niin kukkalaitteen voi hankkia yhdessä jonkun toisen kanssa.

Ja tiedättehän miten kukkia laskiessa pitää toimia? Eli sopivalla vuorolla sinne arkun luokse, luetaan kuuluvalla äänellä muttei huutaen muistosanat. Sitten lasketaan kukkalaite, pidetään ihan lyhyt hiljainen hetki katse alas arkkuun päin, sen jälkeen katse kohti vainajan lähimpiä omaisia, pieni pään kumarrus/nyökkäys heille ja sitten takaisin omalle paikalle.

Vierailija
36/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vie arkulle / haudalle kukkalaitetta / kukkaa. Adressin voi tuoda, vaikka osallistuisikin hautajaisiin.

Vierailija
37/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok..olen maalta ja täällä pidetään isoja hautajaisia. 

Adressin voi lähettää postissa tai se viedään muistotilaisuuteen. Usein niissäkin on monen perheen nimet ja siinä voi olla todella pitkiä nimilistoja ja niihin osallistutaan tyyliin  5euroa per osallistuja. Nämä rahat on sitten kirjekuoressa, mikä otetaan ennen muistotilaisuuden alkua pois ja joko liitetään pesänvaroihin tai käytetään johonkin hyväntekeväisyyteen..  Vainajan toivomusten mukaan. 

Olen aika usein ollut availemassa näitä adresseja ja se rahakuori ei mikään tavaton yllätys ole, varsinkin jos saattajia on tyyliin 100-200 henkeen, mikä maalla ei ole tavatonta. 

Ennen näitä kerättiin kukkakaupoissa, oli nk. surulistoja, mutta se kiellettiin, joten nyt kierretään lakia keräämällä ne tyyliin naapurusto ja sukulaiset..

Jos nuo kaikki saattajat laskisivat sen yhdenkään kukan, tulisi hautajaistilaisuudelle mittaa niin, ettei sitä kukaan jaksaisi. 

Eli saattamaan voi todellakin tulla ilman kukkia ja se adressikaan, mikään pakollinen ole. 

Mutta kaunis tapa muistaa kuitenkin.

Vierailija
38/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut, että adressin mukaan laitettaisiin rahaa. 

Vierailija
39/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut noin parissa kymmenissä hautajaisissa elämäni aikana. Myös itse järjestänyt muutamat. Ja toiminut adressien lukijana useasti. Ikinä en ole nähnyt rahaa adressin mukana. Yleensä paikalla olevat on laskeneet kukat arkulle, vähintään sen yhden ruusun. Adressin ovat yleensä laittaneet ne, jotka eivät ole paikalla hautajaisissa.

Kukkalaitteista on kerrottu esim. Täällä http://www.pirkkalanhautauspalvelu.fi/kukat

Jokaisessa kukkakaupassa osataan auttaa siinä, millainen kukkalaite on sopiva ja mitä vaihtoehtoja on.

Vierailija
40/41 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kukka on noloa nuukailua PAITSI JOS OMA TOIVE. Anteeksi alapeukku. Se on noloa, mikäli siis vainaja ei erityisesti niin toivonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi