Kuinka opiskella filosofiaa itsenäisesti?
Filosofia on aika haastava aihe ja sen historiaa voidaan tulkita monella tavalla. Miten aloittelijan kannattaisi lähestyä filosofiaa? Mistä tiedän kenen kirjoittaman filosofian historian teoksiin kannattaisi ensimmäisenä tarttua? Lisäksi vaikeutena on päättää mikä on olennaista tietoa näin alkuun ja mikä ei.
Kommentit (3)
Avoimessa yliopistossa. Yksi olennainen osa filosofiaa on keskustelu ja se että omat ajatukset tulee haastetuksi. Se ei onnistu yksinään kovin hyvin. Mutta jos haluaa itsekseen aloitella, niin joku hyvä filosofian yleisteos. Bertrand Russellin Filosofian historia ja Filosofiaa jokamiehelle on vanhoja mutta hyviä. Pentti Määttäsen Filosofia oli ainakin joitain vuosia sitten vielä pääsykoekirjana yliopistoon ja aika hyvä yleisteos. Esa Saarisen filosofian historia ja lukion oppikirjaksi tarkoitettu Filosofia! on ihan hyviä. Varmaan on muitakin hyviä.
Olen tykannyt the partially examined life podcastista. Entiset filosofian opiskelijat keskustelevat kuuluisista teksteista suht maanlaheisesti. Itse olen ainakin oppinut paljon ilman etta tuntuisi silta etta "opiskelu" olisi kauhean rankkaa. Podcastin tekijat eivat myoskaan oleta etta kuuntelijat ovat lukeneet tekstit joista he puhuvat.
Olisiko vaikka jokin lukion filosofian oppikirja hyvä juttu?