Pitäis saada mies kokkaamaan. Helppoja reseptejä?
Mulla on mies, joka ei suostu laittamaan ruokaa. Kun pyydän häntä poikkeuksellisesti huolehtimaan päivän aterioista, hän hakee kaupasta pakastenugetteja/ajaa mäkkärin autokaistan kautta tai joskus harvoin tekee makaroni-jauheliha-sekoitusta. On jotenkin toivoton olo, en vaan millään jaksaisi olla AINA se, joka tekee ruokaa, mutta en myöskään halua syödä "kana"nugetteja tai mäkkisafkaa harva se päivä. Olen raskaana, ja jotenkin joka kerta roskaruokaa ja ällöjä eineksiä syödessä tulee inhottava olo ja huono omatunto.
Puhuttiin eilen aiheesta miehen kanssa ja hän tuli vähän vastahakoisesti siihen tulokseen, että voi kyllä autella mua ruoanlaitossa jos haluan, ja ehkä pikkuhiljaa opetella itsekin joitain helppoja ruokalajeja. Nyt hän oli sitten nähnyt videon, jossa valmistetaan kanaa, perunaa ja kasviksia uunissa samalla pellillä ja inspiroitunut siitä, miten helpolta ja nopealta kokkaaminen näytti (https://www.facebook.com/tiphero/videos/10154477673848761/). Kuulemma tällaisia aterioita tekisi mielelläänkin, jotka voisi vaan "laittaa uuniin" ja itse valmistamista olisi mahdollisimman vähän.
Saisikohan täältä vinkkejä vastaavanlaisiin, tai muuten vaan idioottivarman helppoihin resepteihin? Ahdistaa ajatus etenkin synnytyksen jälkeisestä ajasta, jos ja kun hellan äärellä häärääminen ei houkuta. Mielessä kävi se, että tekisin pakkaseen valmista, mutta olen kyllä rehellisesti sitä mieltä että kyllä toi mieskin voisi alkaa kokkaamaan, etenkin kun on lapsi tulossa.
Kommentit (46)
Täällä on ollut sellainen "vuokaan ja uuniin" -ketju, siinä varmaankin olisi ideoita ruokiin jotka pitäisi onnistua ap:n mieheltäkin.
Kinkkukiusaus: perunasipulipussi pakasteesta (1 kg), kinkkusuikalepussi ja juustokermaa prk + mahdollisesti vähän lisää maitoa/vettä, jos näyttää kuivalta, mustapippurirouhetta => aineet vuokaan ja uuniin!
Kaikki muutkin kiusaukset samalla formaatilla ovat helppoja! Jansson-, kebab-, makkara yms.
Keitot: makkara, jauheliha, palvikylki, lihapulla tms.: pussillinen perunakeittojuures ja siihen lihaliemi ja tuo lisäke.
Hernekeitto - ihan sama miten aineet laittaa, hyvää tulee!
Karjalanpaisti: valmiit lihasekoitukset kaupasta vuokaan, lisäksi porkkanaa (voi laittaa myös lanttua), laakerinlehteä, pippuria, vettä ja hautumaan muutamaksi tunniksi, lisukkeena perunat.
Uunimakkara juustolla maustettuna ja tikkuperunat.
Lihapullat/pihvit: 500 g jauhelihaa, sipulikeittopussi, kananmuna, kermaa tai kermaviiliä prk - lihapullat uuniin paistumaan. Murekekin tulee tästä hyvä!
Kiitos tosi paljon vinkeistä, pitää pistää kokeiluun! :)
Ja ihan selvennyksenä, en mä mieheltä tietenkään mitään viiden ruokalajin illallista vaadikaan joka päivä, vaan lähinnä toivoin että voisi tehdä jotain ruokaa silloin kun itse en jaksa/kykene. Mies on kertonut syöneensä lapsena riisiä ja kanankoipia joka päivä, hänen perheessä ei oltu ilmeisesti erityisen innostuneita kokkailusta. Pärjäsi kyllä ennen mua ihan mainiosti valmisruoalla, ei siinä mitään, mutta nyt kun on lapsikin tulossa, niin toivoisin miehen oppivan edes tekemään edes jotain perusruokia.
Vierailija kirjoitti:
Kinkkukiusaus: perunasipulipussi pakasteesta (1 kg), kinkkusuikalepussi
Hyi helvetti! Oletko ikinä katsonut mitä tuollainen suikalepussi sisältää?
Peruna ja sipuli pakkasesta? Ei ole laiskuudella rajaa + ovat pahan makuisia ja koostumus pilalla.
Noi muutkin ohjeet, huh huh....
Et ole tainnut saada ikinä kunnollista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkkukiusaus: perunasipulipussi pakasteesta (1 kg), kinkkusuikalepussi
Hyi helvetti! Oletko ikinä katsonut mitä tuollainen suikalepussi sisältää?
Peruna ja sipuli pakkasesta? Ei ole laiskuudella rajaa + ovat pahan makuisia ja koostumus pilalla.Noi muutkin ohjeet, huh huh....
Et ole tainnut saada ikinä kunnollista ruokaa.
Ihan noistakin ruokaa saa, ja laiskan ja osaamattoman on hyvä noilla aloittaa. Rimaa ei tällaisessa tapauksessa kannattane nostaa sellaiseksi että mielenkiinto lopahtaa alkuunsa.
Jos asutte pääkaupunkiseudulla, niin helppo ratkaisu voisi olla valmiit ruokakassit, joita voi tilata Kauppahalli24:stä. Sieltä tulee kaikki ainekset ja kolmen päivän reseptit mukana kotiovelle. Reseptit on helppoja ja valmistuu noin puolessa tunnissa. Löytyy vegenä ja tavallisena: https://www.kauppahalli24.fi/antonanton
Minä noita aina välillä tilailen vaikka osaan ilmankin laittaa ruokaa, mutta kun töissä on välillä stressaavaa niin ettei jaksa ajatella ostoksia eikä ruokaa, niin on ihanaa kun tarvikkeet tuodaan illalla kotiin ja ohjeetkin on valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte pääkaupunkiseudulla, niin helppo ratkaisu voisi olla valmiit ruokakassit, joita voi tilata Kauppahalli24:stä. Sieltä tulee kaikki ainekset ja kolmen päivän reseptit mukana kotiovelle. Reseptit on helppoja ja valmistuu noin puolessa tunnissa. Löytyy vegenä ja tavallisena: https://www.kauppahalli24.fi/antonanton
Minä noita aina välillä tilailen vaikka osaan ilmankin laittaa ruokaa, mutta kun töissä on välillä stressaavaa niin ettei jaksa ajatella ostoksia eikä ruokaa, niin on ihanaa kun tarvikkeet tuodaan illalla kotiin ja ohjeetkin on valmiina.
Sikakallis palvelu todellisille uusavuttomille. Mikäs siinä jos sulla on rahaa moiseen hassata.
Ihan vaikka vaan jauhelihakeitto? :D (kuulostaa ainakin helpolta, en syö punaistalihaa joten en osaa sanoa onko se oikeasti helppo, siltä se ainakin vaikuttaa).
Makaronilaatikko?
Jos eteen laitetaan selkokielisiä reseptejä sisältävä keittokirja, niin uusioavuton/kokkaustaidotonkaan mies voi pahasti epäonnistua - oli ruokalaji mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos eteen laitetaan selkokielisiä reseptejä sisältävä keittokirja, niin uusioavuton/kokkaustaidotonkaan mies voi pahasti epäonnistua - oli ruokalaji mikä tahansa.
Siis, ei voi epäonnistua. Ohjeista kokkaaminen on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikakallis palvelu todellisille uusavuttomille. Mikäs siinä jos sulla on rahaa moiseen hassata.
Rahasta ei meillä tosiaan ole pulaa, ajasta senkin edestä, näin kahden stressaantuneen it-ammattilaisen perheessä...
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla kyllä sitten tosi selkokielinen. Olen yrittänyt viime aikoina opettaa veljelleni ruoan laittoa, kun hän on alkanut seurustelemaan mukavan naisen kanssa eikä haluaisi antaa vaikutelmaa ihan uusavuttomasta. Sinkkuna hän on monen muun tapaan elänyt lähinnä ravintola- ja valmisruoilla sekä kotona vain leipää, jogurtteja, banaania tms pientä.
Ihan uskomattomia ohjeiden ymmärtämisvaikeuksia olen huomannut kun tuollainen nörtti alkaa opetella ruoanlaittoa. Esim. kun ohjeessa käskettiin kuutioida sipuli, niin ihmettelin mikä siinä niin kauan kestää. No - velipoika teki tarkkaan kuutiomaisia paloja ja heitti pois palat jotka olivat esim. suorakaiteen muotoisia tai reunapaloja joissa oli kaarevaa sivua mukana. Tai kun chili con carne ohjeessa luki että lisää valkosipulinkynnet, niin hän laittoin ne pannulle kokonaisena, kun ohjeessa ei lukenut että niille tehdään mitään. Myös monet termit kuten freesaus, kuullotus, valuttaminen, haudutus on ollut asioita joita on tarvinnut ihan opettaa että mitä ne tarkoittaa.
Mulla on lähipiirissä kaksi mieslääkäriä, jotka ei osaa tehdä ruokaa. Eka ei tee mitään itse ja toinen osaa laittaa uuniin nakit ja ranskalaiset.
Kummallakin onnelliset avioliitot, eli selvästikään miesten kokkaustaidot eivät ole olleet vaimoille ykkösenä.
Miehet ovat huumorintajuisia, fiksuja ja osallistuvat muulla tavalla täysillä perhe-elämään.
Mutta ei sen puoleen, olen kyllä iloinen omasta kokkaustaitoisesta miehestäni. Helpottaa kummasti nelilapsisen perheen arkea, kun molemmilla vanhemmilla kodin perustaidot hanskassa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kannattaa katseluttaa vaikka Jamie Oliverin tai Gordon Ramseyn videoita miehellä. Että ymmärtää, että kokkaus on kovien kundien hommaa, ei mitään "neitimäistä" - ja siitä saa välittömän palkinnon sitä kautta, että saa mieleistään muonaa.
Kannattaa kannustaa miestä tekemään ensin alkuun sellaisia juttuja, jotka kokee omikseen. Moni mies aloittaa grillaamisesta, koska on tottunut näkemään miehet pihvinpaistossa. Kuulostaa hoopolta, joo, koska pihvin paisto täsmälleen oikein ei ole itse asiassa mitenkään helppoa.
Mutta tosiaan erilaiset pihvit ja uunipotut ovat monelle miehelle mieluissaa aloitettavaa. Pastatkin ovat melko helppoja, esim. tavallinen jauhelihakastike ja spagetti.
Muista sitten kehua vuolaasti. Ja sitten, kun mies pääsee alkuun, voi tosiaan usuttaa katsomaan ruokaohjelmia, kun kerran "maailman huippukokit on miehiä" ( juu ei ole pelkästään, mutta kerrankos sitä voi hiukan totuutta tulkita ;-))
Vinkkisi ovat ihan jees, mutta miksi helvetissä puhut miehistä noin alentavaan sävyyn?
Väestöliiton asiantuntijan "naiset väheksyvät miehiä"-artikkeli kannattaisi sinunkin lukea.
Puhut kuin miehet olisivat kehareita , lapsia, tahdottomia ja helposti manipuloitavia luolamiehiä.
Ja vielä, KYLLÄ, kaikki maailman huippukokit ovat 99% miehiä, muutama hassu nainen on oikeasti huippukokkien sarjassa.
No ensinnäkään huippukokit eivät ole 99% miehiä.
Mutta asiaan: en puhu miehistä yleensä kuin lapsista, mutta puhun kuin lapsesta sellaisesta miehestä, joka ennakkoluulojensa ja sukupuoliroolikäsitystensä takia ei "suostu" tekemään ruokaa. Asenne on typerä ja lapsellinen, että siihen pitääkin suhtautua kuin irrationaaliseen kiukutteluun ja yrittää muuttaa sitä miehen omien ennakkoluulojen vähittäisen muutoksen kautta.
Oma mieheni muuten tekee oikein hyvää ruokaa, ja häntä naurattaisi ap:n miehen asenne aivan yhtä lailla kuin minua.
2
Ei munkaan mies mikään innokkain ruuanlaittaja ole, mutta erilaisia pastoja tykkää kyllä monesti tehdä. Esim niinkin yksinkertainen kun pekonipasta on miehen ehdoton lemppari. Ei tarvi muuta kuin paketin pekonia, sipulia ja valkosipulia, kerma purkin, mausteita ja halutessaan juustoa. Todella yksinkertainen ja nopea tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kannattaa katseluttaa vaikka Jamie Oliverin tai Gordon Ramseyn videoita miehellä. Että ymmärtää, että kokkaus on kovien kundien hommaa, ei mitään "neitimäistä" - ja siitä saa välittömän palkinnon sitä kautta, että saa mieleistään muonaa.
Kannattaa kannustaa miestä tekemään ensin alkuun sellaisia juttuja, jotka kokee omikseen. Moni mies aloittaa grillaamisesta, koska on tottunut näkemään miehet pihvinpaistossa. Kuulostaa hoopolta, joo, koska pihvin paisto täsmälleen oikein ei ole itse asiassa mitenkään helppoa.
Mutta tosiaan erilaiset pihvit ja uunipotut ovat monelle miehelle mieluissaa aloitettavaa. Pastatkin ovat melko helppoja, esim. tavallinen jauhelihakastike ja spagetti.
Muista sitten kehua vuolaasti. Ja sitten, kun mies pääsee alkuun, voi tosiaan usuttaa katsomaan ruokaohjelmia, kun kerran "maailman huippukokit on miehiä" ( juu ei ole pelkästään, mutta kerrankos sitä voi hiukan totuutta tulkita ;-))
Vinkkisi ovat ihan jees, mutta miksi helvetissä puhut miehistä noin alentavaan sävyyn?
Väestöliiton asiantuntijan "naiset väheksyvät miehiä"-artikkeli kannattaisi sinunkin lukea.
Puhut kuin miehet olisivat kehareita , lapsia, tahdottomia ja helposti manipuloitavia luolamiehiä.
Ja vielä, KYLLÄ, kaikki maailman huippukokit ovat 99% miehiä, muutama hassu nainen on oikeasti huippukokkien sarjassa.
Mutta asiaan: en puhu miehistä yleensä kuin lapsista, mutta puhun kuin lapsesta sellaisesta miehestä, joka ennakkoluulojensa ja sukupuoliroolikäsitystensä takia ei "suostu" tekemään ruokaa. Asenne on typerä ja lapsellinen, että siihen pitääkin suhtautua kuin irrationaaliseen kiukutteluun ja yrittää muuttaa sitä miehen omien ennakkoluulojen vähittäisen muutoksen kautta.
Oma mieheni muuten tekee oikein hyvää ruokaa, ja häntä naurattaisi ap:n miehen asenne aivan yhtä lailla kuin minua.
2
Luettele maailmalta noin alkuun vaikka 10 naishuippukokkia, vaikkapa sellaisia jotka ovat saaneet ravintolalleen 3 michelintähteä tai vastaavaa merkittävää tunnustusta?
Lisäksi sinun kirjoitustapasi miehistä on edelleenkin todella alentava ja vähättelevä.
Aloittaja kysyi neuvoja miten saada mies kokkaamaan, ei sinun miehiä vähättelevää ja mollaavaa puheenvuoroasi. Mistä miesvihasi mahtaa johtua, jos sinulla on niin ihana mies?
Edelleenkin, lue se Väestöliiton asiantuntijan kirjoitus miesten vähättelemisestä,
ja mieluummin muutamaan kertaan ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei munkaan mies mikään innokkain ruuanlaittaja ole, mutta erilaisia pastoja tykkää kyllä monesti tehdä. Esim niinkin yksinkertainen kun pekonipasta on miehen ehdoton lemppari. Ei tarvi muuta kuin paketin pekonia, sipulia ja valkosipulia, kerma purkin, mausteita ja halutessaan juustoa. Todella yksinkertainen ja nopea tehdä.
Eikö mitään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2Luettele maailmalta noin alkuun vaikka 10 naishuippukokkia, vaikkapa sellaisia jotka ovat saaneet ravintolalleen 3 michelintähteä tai vastaavaa merkittävää tunnustusta?
Lisäksi sinun kirjoitustapasi miehistä on edelleenkin todella alentava ja vähättelevä.
Aloittaja kysyi neuvoja miten saada mies kokkaamaan, ei sinun miehiä vähättelevää ja mollaavaa puheenvuoroasi. Mistä miesvihasi mahtaa johtua, jos sinulla on niin ihana mies?
Edelleenkin, lue se Väestöliiton asiantuntijan kirjoitus miesten vähättelemisestä,
ja mieluummin muutamaan kertaan ajatuksen kanssa.
Kylläpä sinulla itselläsi on naisvihamielinen asenne.
Minähän en miehiä vihaa ollenkaan, halveksun kumminkin sekä sellaisia naisia että miehiä, jotka ovat niin jumissa sukupuolirooliennakkoluulojensa kanssa, että eivät uskalla/halua/suostu opettelemaan tavallisia arjen taitoja, koska ne eivät muka kuulu omalle sukupuolelle. Aivan samalla lailla pidän nolona sitä, jos nainen ei suostu opettelemaan autolla ajoa siksi, että se on miesten hommaa (kaikkien EI tarvitse ajaa autoa, pidän hulluna siis tuota perustelua, en sitä ettei joku tarvitse ajokorttia tai halua tukea yksityisautoilua).
Minä kommentoin kakkosena ketjussa, tietämättä tarkemmin sitä, miksi ap:n mies ei suostu laittamaan ruokaa. Yleensä taustalla on tuo "kun se on akkojen hommaa", mutta MYÖHEMMIN ap kertoi sen johtuvan pikemminkin siitä, että miehen lapsuudenkodissakaan ei koskaan laitettu ruokaa kanankoipia enempää.
Sinä varmaan ihan ulkomuistista osaat luetella miespuolisia kolmen Michelin-tähden kokkeja. Minulla tuo nimimuisti ei ole yhtä hyvä, mutta voinet googlettaa vaikkapa sanoilla women top chefs, niin saat uteliaisuutesi tyydytettyä.
Ruuanlaitossa ei ole mitään, mikä riippuisi jalkojen välistä. Sen sijaan millä tahansa alalla eteneminen johtavaan asemaan on osassa maailman maista vaikeampaa naiselle kuin miehelle. Usein huippuravintolan keittiöissä tehdään myös töitä kellon ympäri joka päivä, mistä johtuen keskimäärin perheistä enemmän vastuussa olevat naiset eivät etene yhtä pitkälle uratikkailla. Näistä huolimatta naisiakin on paljon huippukokkeina.
2, joka luki Hesarinsa kyllä jo aamuvarhain, joten tietää hyvin ko. Väestöliiton asiantuntijan henkilökohtaisen mielipiteen, joskaan ei tunnista itsessään tai lähipiirissään moista ajattelua. Minä arvioin yksilöitä yksilöinä, ja pidän kaavamaisia roolimalleja lapsellisina sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla kyllä sitten tosi selkokielinen. Olen yrittänyt viime aikoina opettaa veljelleni ruoan laittoa, kun hän on alkanut seurustelemaan mukavan naisen kanssa eikä haluaisi antaa vaikutelmaa ihan uusavuttomasta. Sinkkuna hän on monen muun tapaan elänyt lähinnä ravintola- ja valmisruoilla sekä kotona vain leipää, jogurtteja, banaania tms pientä.
Ihan uskomattomia ohjeiden ymmärtämisvaikeuksia olen huomannut kun tuollainen nörtti alkaa opetella ruoanlaittoa. Esim. kun ohjeessa käskettiin kuutioida sipuli, niin ihmettelin mikä siinä niin kauan kestää. No - velipoika teki tarkkaan kuutiomaisia paloja ja heitti pois palat jotka olivat esim. suorakaiteen muotoisia tai reunapaloja joissa oli kaarevaa sivua mukana. Tai kun chili con carne ohjeessa luki että lisää valkosipulinkynnet, niin hän laittoin ne pannulle kokonaisena, kun ohjeessa ei lukenut että niille tehdään mitään. Myös monet termit kuten freesaus, kuullotus, valuttaminen, haudutus on ollut asioita joita on tarvinnut ihan opettaa että mitä ne tarkoittaa.
Nämä kyllä selkeässä kokkikirjassa selostetaan auki.
Ja mitä sitten, jos kaikki ei mene ihan taiteen sääntöjen mukaan. Epäonnistumisesta oppii ja kyllä se ruoka varmasti syömäkelpoista on joka tapauksessa.
Ja mitä vikaa on sellaisessa miehessä. Miksi hänen pitäisi tehdä ruokaa, jos se ei ole hänen juttunsa? Työnnä sinä sitten vaikka pieniä neuloja kynsien alle niin olisiko kivaa? Eikö aikuisella miehellä kuitenkin ole itsemääräämisoikeus olla tekemättä ruokaa.
Aloittaja on tehnyt ihan omia valintoja, päätöksiä ja arvioita ottamalla miehen joka sitä ruokaa laita ja vielä tehnyt lapsenkin hänen kanssa niin onko mies auttamatta se sika joka kiusaa kilttiä ja ahkeraan naista.
Ei naisella ole mitään diktatuurimaista rajotonta valtaa määritellä millainen sen miehen tulisi olla ja mitä hänen tulisi tehdä. Eikö parisuhde kuintenkin ole sitä, että rintarinnan tehdään asioita kumpikin omia vahvuuksia käyttäen.