Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäis saada mies kokkaamaan. Helppoja reseptejä?

Vierailija
14.01.2016 |

Mulla on mies, joka ei suostu laittamaan ruokaa. Kun pyydän häntä poikkeuksellisesti huolehtimaan päivän aterioista, hän hakee kaupasta pakastenugetteja/ajaa mäkkärin autokaistan kautta tai joskus harvoin tekee makaroni-jauheliha-sekoitusta. On jotenkin toivoton olo, en vaan millään jaksaisi olla AINA se, joka tekee ruokaa, mutta en myöskään halua syödä "kana"nugetteja tai mäkkisafkaa harva se päivä. Olen raskaana, ja jotenkin joka kerta roskaruokaa ja ällöjä eineksiä syödessä tulee inhottava olo ja huono omatunto.

Puhuttiin eilen aiheesta miehen kanssa ja hän tuli vähän vastahakoisesti siihen tulokseen, että voi kyllä autella mua ruoanlaitossa jos haluan, ja ehkä pikkuhiljaa opetella itsekin joitain helppoja ruokalajeja. Nyt hän oli sitten nähnyt videon, jossa valmistetaan kanaa, perunaa ja kasviksia uunissa samalla pellillä ja inspiroitunut siitä, miten helpolta ja nopealta kokkaaminen näytti (https://www.facebook.com/tiphero/videos/10154477673848761/). Kuulemma tällaisia aterioita tekisi mielelläänkin, jotka voisi vaan "laittaa uuniin" ja itse valmistamista olisi mahdollisimman vähän.

Saisikohan täältä vinkkejä vastaavanlaisiin, tai muuten vaan idioottivarman helppoihin resepteihin? Ahdistaa ajatus etenkin synnytyksen jälkeisestä ajasta, jos ja kun hellan äärellä häärääminen ei houkuta. Mielessä kävi se, että tekisin pakkaseen valmista, mutta olen kyllä rehellisesti sitä mieltä että kyllä toi mieskin voisi alkaa kokkaamaan, etenkin kun on lapsi tulossa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas fiksua alkaa lisääntymään noin juntin miehen kanssa!

No ei vaan!

Youtube on pullollaan kokkaus videoita, joista mies varmasti löytää mieluisiaan. Uunissahan voi pääsääntöisesti kypsyttää ihan mitä vaan ruokaa, jopa jauhelihaa. :)

Vierailija
2/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kannattaa katseluttaa vaikka Jamie Oliverin tai Gordon Ramseyn videoita miehellä. Että ymmärtää, että kokkaus on kovien kundien hommaa, ei mitään "neitimäistä" - ja siitä saa välittömän palkinnon sitä kautta, että saa mieleistään muonaa.

Kannattaa kannustaa miestä tekemään ensin alkuun sellaisia juttuja, jotka kokee omikseen. Moni mies aloittaa grillaamisesta, koska on tottunut näkemään miehet pihvinpaistossa. Kuulostaa hoopolta, joo, koska pihvin paisto täsmälleen oikein ei ole itse asiassa mitenkään helppoa.

Mutta tosiaan erilaiset pihvit ja uunipotut ovat monelle miehelle mieluissaa aloitettavaa. Pastatkin ovat melko helppoja, esim. tavallinen jauhelihakastike ja spagetti.

Muista sitten kehua vuolaasti. Ja sitten, kun mies pääsee alkuun, voi tosiaan usuttaa katsomaan ruokaohjelmia,  kun kerran "maailman huippukokit on miehiä" ( juu ei ole pelkästään, mutta kerrankos sitä voi hiukan totuutta tulkita ;-))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoppa minulle yksin ruoka joka on niin amerikantiedettä,  että siitä ei huonompikin kokki suoriutusi. 

Vierailija
4/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä se ruuanlaitto alkoi laihdutuksesta ja kuntoilusta. Kun tajusi ruokavalion tärkeyden niin oli pakko alkaa itse kokkailemaan. Ensin ne räpellykset oli tietenkin jotain riisi+jauheliha räpellyksiä mutta pikkuhiljaa syntyi hienompiakin viritelmiä joita uskalsi syöttää myös muille. Eli siis sanoisin, että sun täytyy saada se miehesi ymmärtämään kuinka paljon terveellisempää ja hyödyllistä terveellisen kotiruuan syöminen on. Verrattuna noihin eineksiin ja mäkin safkoihin.

- mies

Vierailija
5/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää ensin onnistua tekemään ruokaa, josta hän ITSE pitää, et välttämättä sinä. Siitä se kokkaus lähtee liikkeelle. Ja älä vaadi heti alusta tekemään kaikkea ruuassa itse, kyllä puolivalmisteitakin voi käyttää eli esimerkiksi spaghetti+jauheliha+valmiskastike+tuunaus tai paistettua broilerisuikale+tuorejuustosta kastike+pasta tai broilerin leike uuniin, päälle salsakastiketta, viereen vihannessekoitus. Jätä taikinajuuret ja ternimaidot vähän myöhäisempään vaiheeseen ;)

Vierailija
6/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kannattaa katseluttaa vaikka Jamie Oliverin tai Gordon Ramseyn videoita miehellä. Että ymmärtää, että kokkaus on kovien kundien hommaa, ei mitään "neitimäistä" - ja siitä saa välittömän palkinnon sitä kautta, että saa mieleistään muonaa.

Kannattaa kannustaa miestä tekemään ensin alkuun sellaisia juttuja, jotka kokee omikseen. Moni mies aloittaa grillaamisesta, koska on tottunut näkemään miehet pihvinpaistossa. Kuulostaa hoopolta, joo, koska pihvin paisto täsmälleen oikein ei ole itse asiassa mitenkään helppoa.

Mutta tosiaan erilaiset pihvit ja uunipotut ovat monelle miehelle mieluissaa aloitettavaa. Pastatkin ovat melko helppoja, esim. tavallinen jauhelihakastike ja spagetti.

Muista sitten kehua vuolaasti. Ja sitten, kun mies pääsee alkuun, voi tosiaan usuttaa katsomaan ruokaohjelmia,  kun kerran "maailman huippukokit on miehiä" ( juu ei ole pelkästään, mutta kerrankos sitä voi hiukan totuutta tulkita ;-))

Vinkkisi ovat ihan jees, mutta miksi helvetissä puhut miehistä noin alentavaan sävyyn?

Väestöliiton asiantuntijan "naiset väheksyvät miehiä"-artikkeli kannattaisi sinunkin lukea.

Puhut kuin miehet olisivat kehareita , lapsia, tahdottomia ja helposti manipuloitavia luolamiehiä.

Ja vielä, KYLLÄ, kaikki maailman huippukokit ovat 99% miehiä, muutama hassu nainen on oikeasti huippukokkien sarjassa.

Vierailija
7/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen eka valmistama ruokalaji oli näin simppeli (me olemme kasvissyöjiä): Alkupalaksi caprin salaatti ohjeen mukaan (eli lähinnä viipaloidaan tomaatteja ja mozzarellaa, päälle basilikaa ja oliiviöljyä), pääruoaksi keitetty tuorepasta ja pestoa valmiina purkista. Hyvää oli ja mies sai helposta ruoasta onnistumisen elämyksen.

Nykyisin osaa jo perusohjeita keittokirjoista laittaa, vaikka välillä joutuukin pulaan sellaisten kirjojen kanssa joissa oletetaan että ruoan laittaja tajuaa itse esim. pilkkoa sipulin ennen kuin laittaa pannuun tai että uuni pitäisi laittaa lämpenemään etukäteen. Mun mies on vähän kuin tietokone joka noudattaa algoritmia, kun laittaa ruokaa: tekee täsmälleen niin kuin ohjeessa lukee, ja jos siinä on unohdettu kertoa jotain, se jää helposti tekemättä. Mutta yritys on kova ainakin.

Vierailija
8/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mistä te nää miehet kaivatte. Missä ikäluokassa pyöritään? Itse olen kolmikymppinen, eikä ole ikinä tullut vastaan miestä joka ei itse osaisi tehdä ruokaa yms. kotihommia. Vai otanko asian niin itsestäänselvyytenä, että sen takia mies on aina itsenäisesti opetellut kokkailemaan hyvät safkat (jos ei ole ollut esimerkiksi kokemusta kasvisruuasta tai intialaisesta, niin on ottanut selvää ja tehnyt). En nyt minkään aivottoman ja lukutaidottoman jättivauvan kanssa ryhtyisi pariutumaan ja itkisi myöhemmin, kuinka mun kaikki tarvii hoitaa.

Vierailija
9/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tapasimme, mies ei muuta tehnyt kuin lämmittänyt pinaattiohukaisia tai maksalaatikkoa mikrossa. Hankin hänelle Jamie Oliverin kirjoja (varsinkin helpommasta päästä, missä oli myös paljon sellaisia ruokia joista mies pitää). Nykyisin mies on minua parempi kokki, ja syntymäpäivinäni hän loihtii minulle 5 ruokalajin menuut - viimeksi inspiroitui Nobel-juhlista o.O. On se vaan niin ihana :)

Vierailija
10/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, mistä te nää miehet kaivatte. Missä ikäluokassa pyöritään? Itse olen kolmikymppinen, eikä ole ikinä tullut vastaan miestä joka ei itse osaisi tehdä ruokaa yms. kotihommia. Vai otanko asian niin itsestäänselvyytenä, että sen takia mies on aina itsenäisesti opetellut kokkailemaan hyvät safkat (jos ei ole ollut esimerkiksi kokemusta kasvisruuasta tai intialaisesta, niin on ottanut selvää ja tehnyt). En nyt minkään aivottoman ja lukutaidottoman jättivauvan kanssa ryhtyisi pariutumaan ja itkisi myöhemmin, kuinka mun kaikki tarvii hoitaa.

Mä olen nelikymppinen kuten miehenikin. Ei muuten mikään tyhmä, luonnontieteellisen alan tohtorinkoulutus on ja muuta, mutta ei ole niin "maalliset" asiat kuin ruoanlaitto koskaan sinkkuna häntä kiinnostaneet. Eleli mikro-valmisruoalla ja cokiksella ja karkeilla siihen asti kunnes minut tapasi.

Vierailija
11/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperunoita pakastimesta, joihin lisätään vain kerma ja sisäfile tai paisti paistomittarin kanssa pannun kautta uuniin.

Tortilloja, joihin valmiit salsat ja muut, sitten pitää vain leikata kasvikset ja paistaa kana tai jauheliha.

Erilaiset pastat, hyviä ja nopeita tehdä.

Jos kerran tekee jo makaronijauhelihasekoitusta niin siihen ei tarvitse kuin lisätä munamaito ja se on makaronilaatikkoa.

Ihan jo joku valmis pinaatti- tai hernekeiton lämmittäminen voisi olla hyvä alku jos siitä innostuisi.

Vierailija
12/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä muuten ei ole sukupuolisidonnainen asia. Tuolla on tavaton määrä myös naisia, jotka eivät osaa yksikertaisesti laittaa ruokaa. Eikä tämä myöskään ole ikäkysymys. Kaikille ei vaan ole suotu sitä perhettä ja esimerkki, jossa sitä ruokaa olisi laitettu.

Miksi sitten pitäisi laittaa ruokaa, jos se ei kiinnosta. Nykyään on tavaton määrä erinlaisia valmiita ruokia, jotka ovat ihan tasavertaisia ns. kotiruuan kanssa, mikä sen määritelmä sitten nykyään lieneekään. On työpaikkaruokalat, lounaskahvilat, jne jossa käydä päivisin niin miksi sitä esim. enää itselleen laittaa ruokaa kotona, kun voi mennä kavereiden kanssa syömään.

Ei ihminen ole enää sinne kotiin sidottu vaan hän voi jo paljon ulkoistaa asiota, kuten esim. siivouksen, ruuanlaiton, pyykispesun,jne ja täten keskittyä itseään kiinnostaviin ja kehittäviin asioihin. Kaikkea ei vaan enää määrittele se kodinhoito!

Vierailija
13/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä että joku huolii tuollaisen miehen.

Miten pärjäisi jos asuisi yksin? Kävisi aina mäkkärissä?

Onneksi olen ottanut aikuisen miehen, enkä passattavaa pikkulasta. Hoituu siivous, ruoka, salaatti ja tuoreet sämpylät.

Vierailija
14/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta seiskaluokan köksänkirja sille tai laita jonnekin marttojen (uus)avuttomien kurssille.

Vierailija
15/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen ottanut aikuisen miehen, enkä passattavaa pikkulasta. Hoituu siivous, ruoka, salaatti ja tuoreet sämpylät.

Käsittömätöntä on, että kaikkien pitäisi tehdä sitä ruokaa, kun on muitakin vaihtoehtoja. Onko se joku normi ja ihanne osata tehdä ruokaa? Kyllä minä teen mielummin, joitai ihan muuta kun menen suoraa töistä hellan viereen kiutellen vääntämään jotain pyhää kotiruokaa.

Olette te niin paljon parempia ihmisiä suhteessa meihin, jotka emme laita kotona ruokaa.

Vierailija
16/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittömätöntä on, että kaikkien pitäisi tehdä sitä ruokaa, kun on muitakin vaihtoehtoja. Onko se joku normi ja ihanne osata tehdä ruokaa? Kyllä minä teen mielummin, joitai ihan muuta kun menen suoraa töistä hellan viereen kiutellen vääntämään jotain pyhää kotiruokaa.

Olette te niin paljon parempia ihmisiä suhteessa meihin, jotka emme laita kotona ruokaa.

Sitten pitää vielä tiskata, ja siivota muutkit jäljet yms... mitali pitäisi oikein lähettää näille arjen suurille sankareille, jotka oikein tekevät ruokaa ymmärrättekö RUOKAA!

Vierailija
17/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi ovat ihan jees, mutta miksi helvetissä puhut miehistä noin alentavaan sävyyn?

Väestöliiton asiantuntijan "naiset väheksyvät miehiä"-artikkeli kannattaisi sinunkin lukea.

Puhut kuin miehet olisivat kehareita , lapsia, tahdottomia ja helposti manipuloitavia luolamiehiä.

Ja vielä, KYLLÄ, kaikki maailman huippukokit ovat 99% miehiä, muutama hassu nainen on oikeasti huippukokkien sarjassa.

Ja silti tässä puhutaan miehestä, joka kykenee maksimissaan hakemaan noutoruokaa. Ehkä siksi?

Vierailija
18/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa on sitten käydä aina mäkkärissä? Siellä on jopa kotiruokia terveellisempiä vaihtoehtoja. Eikä pikaruokapaikat ole ainoja vaihtoehtoja. Sitä teidän kotiruokaannekin on tarjolla. 

Miksi söisin toisen leipää tekemällä ruuan itse? Käyttämällä palvelua työllistetään palveluntarjoaa. 

Vierailija
19/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tässä puhutaan miehestä, joka kykenee maksimissaan hakemaan noutoruokaa. Ehkä siksi?

Se oleellinen pointti meni sinulta siis täysin ohi?

Oletko noin sokea omalle miesvihallesi?

Vierailija
20/46 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ruokaa nyt vaan pidetään erittäin tärkeänä. Elämän perusasioita, kuin myös kodistaan huolehtiminen.

Mies joka ei näitä asioita hallitse on turn off.

Miten pystyisi vaikka huolehtimaan lapsista ja opettamaan näitä, jos mulle sattuisi jotain.

Helpottaa myös yhdessä elämistä, kun tietää, ettei esim. se hellanakki osu aina itselle.

N31