Mies syyttää köyhyydestä minua
Olen tosi stressaantunut raha asioista, kun ei ole rahaa ja laskuja on vaikka muille jakaa. Kela säätää asumistuen kanssa tällähetkellä ja pitäisi tulevalle lapsellekkin saada tarvikkeita hommattua. Minä elän työttömyysturvalla jolla maksan ensin laskut jotka pystyn ja loput yleensä parikymppiä käytän pakollisiin esim. Bensaan (auto pakollinen) rahat menee siis heti kun tuleekin.
Mies sotki työttömyysturva asiansa ja pummii sossusta rahaa. Niillä rahoilla maksaa oman puhelinlaskunsa ja loput tuhlailee roskaruokaan, kaljaan, herkkuihin ja muihin omiin menoihin.
Noh tämän jälkeen mietitään mistä saadaan ruokaa. Se ottaa lainaa ja ostaa ruokaa (ei osaa ees ruokaa ostaa järkevästi vaan ostelee yhdenpäivän ruuat ja kallista ja turhaa)
Monesti olen sanonut että voisko opetella käyttämään rahaa järkevästi mutta ei...
Noh tänään kerroin taas miten stressaa, ja mies sanoi että: olen miettinyt että sillon kun olin sinkku niin mulla jäi rahaa kuussa käteenkin eikä kaikki mennyt. Ja kertoi miten hän maksaa kaiken. Lopuksi sanoi että älä loukkaannu.
En voinut siinätilanteessa kun lähteä pois ja nyt vaan itken. Jos sekin maksais laskuja sähköt ym. Puoliksi, lopettais tuhlailun ja hoitais sen työttömyysturvan kuntoon jolloin sais enemmän rahaa kuussa. Niin meille jäis molemmille rahaa ehkä vähän kuussa. Tai vaikkei jäis niin ois ainakin reilumpaa.
Miten ees kehtaa sanoo että minun takia sillä ei oo niin paljoo rahaa... Jättäisin sen jos ei ois lapsi tulossa. Hyvähän sen on perseillä rahojensa kanssa kun ei sillä oo ees luottotietoja. Minun pitää kokoajan stressata millon ne menee kun laskuja vaan kertyy.
Entiedä miten sekava teksti tuli kun itkettää niin paljon.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Niin kaikki ei asu helsingissä tai siellä etelässä. Täällä vaan tarvitsee autoa jos haluaa nähdä sukulaisia/ystäviä/tai käydä neuvolassa/lääkärissä ym.
Ja minua ei haittaa yhtään että elän tuollaisten ärsyttävien veronmaksajien rahoilla jotka on katkeria työttömille. Mitäs käyt töissä jos noin paljon harmittaa maksaa meidän elättämistä. :)
Jokainen ei sitäpaitsi saa töitä vaikka haluaisi.
Halveksin sinua. Toivottavasti autosi hajoaa lopullisesti, etkä saa ostettua uutta edes kuuluisalla osamaksulla. Jospa sinut laitettaisiin johonkin 9 euroa/päivä- hommiin lusmuilemasta. Kulje pyörällä niin kuin monet muutkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Onko sinulla koulutusta? Minkälaiset työllistymisnäkymät sulla on äitiysloman jälkeen?
Minä olen varma että ap:lla alkaa uusi elämä kunhan tuosta miehestä pääsee eroon. Olen se pahoinpidelty joka aiemmin vastasi. Opiskelen korkeakoulututkintoa, olen löytänyt ihanan ja rakastavan miehen ja saan viimein itse järjestettyä raha-asiat niin että pystyn toteuttamaan sellaisiakin asioita joista en aiemmin osannut haaveilla. Minäkin yritin aiemmin vetää kamalaa miestä kuin kivirekeä perässä, ja nyt kun energiani vapautui muuhun saan enemmän aikaiseksi kuin olisin osannut kuvitella :) kannustan kaikkia ottamaan vastuun omasta elämästään ja jättämään ne miehet jotka teitä ei rakasta. Kyllä se tosiaan näkyy kun uskaltaa avata silmänsä.
Minä taas olen varma, että tuon nykyisen "miehen" tilalle tulee jossain vaiheessa toinen, kolmas ja neljäs samankaltainen "mies". Ja sen kanssa tehdään heti uusi rakkauslapsi! Näitä lapsiahan hoidetaan kotona 20-vuotiaiksi saakka, jolloin töihin meneminen on mahdottomuus. Mutta osaahan ne "miehet" sossusta saada hieman ylimääräistä, kun on noita "pakollisia menoja kun on tuota perhettä".
Nimenomaan sen lapsen takia juuri kannattaakin erota. Vai mitä sinä pelkäät? Pärjäät paremmin yksin, ei tarvitse hoitaa vauvan lisäksi miesvauvaa. Mies voi sitten opetella ottamaan vastuuta vähän etäämpää jos haluaa, toivottavaahan se olisi että lapsella olisi kuitenkin isä jollain tavalla kuvioissa. Mutta joka tapauksessa, ei siitä kyllä mitään hyötyä sulle tai lapselle varmasti saman katon alla tule olemaan.
Aloittaja kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Ilkeisiin kommentteihin en vastaa mitään.
Olen reilu 20v. Minulla on koulutus (ei muuten varmaan saisikaan työttömyysturvaa? Tai en tiedä) Ja olen tähänkin päivään asti etsinyt töitä ihan aktiivisesti vaan ei ole tällä alalla. Tulevaisuudessa opiskelen te-toimiston "kautta" uuden alan jossa on työvoimapulaa ja saan opintojen aikana työttömyysturvaa ja opintojen jälkeen töitä. Eli olen hoitanut tulevaisuuden suunnitelmatkin.
Vaikka vauvan tulo ei nyt ollut se aihe miksi kirjoitin eikä kuulu kenellekkään miksi tulossa. Niin kerron että oli ihan suunniteltu ja että on miehessä hyviäkin puolia jonka takia haluan jatkaa. Minusta on vaan tärkeää että lapsella olisi kokonainen perhe ja meidän aikuisten tulee oppia olemaan sovussa.
Äsken mies tuli pyytämään anteeksi mitä sanoi ja myönsi että ei ne rahat minun takia mene vaan sen omiin juttuihin ja olisi halunnut keskustella asiasta mutta sovittiin että myöhemmin kun nyt ei vielä jaksa.
Minä ehdotan sille nyt että se hoitaa omatkin työttömyys asiat kuntoon ja että aletaan yhdessä katsomaaan kuka maksaa mitä. Jos ei onnistu niin sitten lähdetään eriteille, ainakin olen sitten yrittänyt.
Ja työttömyysasiaan pakko sen verran sanoa että kyllä minäkin tulen joskus olemaan veronmaksaja joka maksaa tulevien työttöminen ja sossupummien elämisen. Niin se vaan menee. :)
Terv. Ketjun aloittaja
Rakas ap, kyllä sun ekasta viestistä on jo huomannut että olet vastuuntuntoinen ja fiksu nainen joka pääsee vielä elämässä pitkälle, eli oikein teet kun sivuutat ikävät kommentit täällä. Mutta monella vastaajalla on nuoruudesta kokemusta tuollaisista miehistä, ja kyllä me tiedetään mistä puhutaan kun sanotaan että tuo vain pahenee tuosta ajan kuluessa :(
Ei ole normaalia eikä ok, että miehellä on jo luottotiedot menneet ja edelleen on hälläväliä asenne talouden hoitoon. Sulle on vain taakkana tuollainen. Näen ihan oikeana riskinä senkin, että mies tuhlaa kohta sinun ja lapsenkin rahat ja todella vaikeuttaa teidän elämänne järjestämistä. Nämä jännämiehet osaa hetkittäin olla todella symppiksen oloisia silloin kun ovat mukamas pahoillaan ja sitten sama meno jatkuu. Tee itsellesi, lapsellesi ja kumppanillesi palvelus ja lähde rakentamaan itsenäistä elämää. Mies voi sitten osaltaan yrittää ryhdistäytyä mutta pahalta kuulostaa! Oisko sulla jotain vanhempaa viisasta sukulaista jolle voisit rehellisesti kertoa tilanteen? Saisit varmasti hyviä neuvoja jos kuuntelisit.
Se, että me yhdessä todetaan ja mieskin myöntää ettei asiat ole ok, ei johda siihen että olisit oikeassa ja asiat sitämyötä muuttuisi.
Siis olet oikeassa että asioiden pitäisi olla hyvin, mutta ne ei mene kuntoon jos mies ei itse niitä järjestä. Tuossa on tosi paljon varoitusmerkkejä ilmassa.
Itsekin nuorempana ja naiivimpana luulin että silloinen mieheni haluaa elämässä samoja asioita ja yrittää parhaansa vaikka ei siltä kyllä näyttänyt. Mutta hetkittäin se osasi lupailla ja myötäillä. Ajattelin silloin että enhän itsekään sanoisi sellaista mitä en tarkoita, mutta kokemus sitten osoitti että on olemassa sellaisia selkärangattomia ihmisiä jotka puhuu mitä sattuu ja haahuilevat läpi elämän ottamatta oikeasti mistään vastuuta. Sinä kuulostat fiksulta mutta tuo mies on nyt sinulla sokeana kohtana. Vaarana on että sinullakin menee luottotiedot ja elämä on yhtä taistelua. Niin mukava kuin ehjä perhe olisi, ei sitä voi rakentaa ihmisen kanssa joka ei siihen oikeasti pysty sitoutumaan ja toimimaan yhteiseksi hyväksi. Löydät varmasti yksinhuoltajanakin joskus sellaisen miehen jolla on samat arvot ja tavoitteet.
Oletteko nyt miettineet loppuun asti mm. asuntosäästämiset ja muut hankinnat kun miehellä on luottotiedot menneet? Joskus ihmisillä sattuu virheitä, mutta jos niistä on oppinut ja on motivaatiota oikeasti järjestää elämä niin se näkyy tekoina!
Miksi, oi miksi pitää tuollaiseen tilanteeseen ja tuollaisen "miehen" kanssa tehdä vielä lapsi? En voi ymmärtää, on varmaan mukavaa kituuttaa lapsen kanssa köyhyydessä. Ei tulisi mieleenikään ruveta leikkimään perhettä silloin jos olisin valmiiksi työttömänä ja tulevan lapsen äitikin olisi työttömänä. Sitten on eri asia jos myöhemmin joutuu työttömäksi, kun on jo se lapsi, vaikka sekin olisi painajaismaista. "Mutta kun tulee niitä kaikkia tukia...", voi helvetti... M34