Jutta Gustafsbergin uusin huijaus, ph-dieetti
Kauanko tämä touhu saa jatkua ennen kuin joku puuttuu tähän?
https://roskatiede.wordpress.com/2016/01/12/onko-jutta-gustafsberg-suom…
"Amerikkalainen Robert O. Young uskoo, että pH-dieetti voi estää ja parantaa syövän. Hän hoiti dieetillään Kim Tinkhamin rintasyöpää, kunnes nainen kuoli.
Nyt tv-laihduttaja Jutta Gustafsberg on tuonut Robert O. Youngin ”pH Miraclen” Suomeen. Hän on julkaissut joulumarkkinoille pH-dieettikirjan, joka noudattelee Youngin oppeja detoxeineen. Dieettiä on kritisoitu paljon maailmalla.
Jutta Gustafsberg (os. Virtanen) aloitti pH-kirjansa markkinoinnin jo viime vuoden tammikuussa. Hän päätti kokeilla pH-diettiä ja lehdet uskoivat että kokeilu on pyyteetöntä. Median alennustilan ja Jutan maineen takia jutut olivat täysin kritiikittömiä, vaikka kaikki Suomen terveystoimittajat tietävät pH-dieetin olevan ristiriidassa tieteellisen tiedon kanssa, siis uskomusta. Jutta kiittää medialta saamaansa satojen tuhansien eurojen arvoisesta markkinointiavusta.
pH-dieetissä ruoka-aineet jaotellaan happamiin ja emäksisiin. Uhreille uskotellaan, että ruuan palamistuotteiden pH vaikuttaa kehon pH:hon. Kuitenkin vatsa on hyvin hapan ja pysyy happamana söit sitten mitä tahansa. Kun ruoka etenee suoleen se on emäksistä, siitä pitää huolen haiman eritteet, jotka neutraloivat vatsahapot. Kun ruoka imeytyy verenkiertoon, veren pH ei muutu, sillä veri, kuten muutkin kehon nesteet, ovat puskurilioksia. Veren pH pidetään aktiivisesti hyvin kapealla alueella. Jos veren pH muuttuu paljon, kuolet. Ainoa pH, mikä muuttuu ruokailtaessa, on pissasi pH.
Dieetin väitetään muuttavan ihmisen kehon pH:ta, vaikkei käsitettä kehon pH ole edes olemassa. Kysykää Jutalta mikä on hänen kehonsa pH, miten se mitataan tai lasketaan. Ihmisen elinten pH on jokaiselle omansa ja tarkasti säädeltyjä, koska entsyymit toimivat tehokkaasti kapealla pH-alueella.
Facebook-päivityksessään Jutta kehoittaa skeptikoita kokeilemaan dieettiä. Jutta siis tiesi jo hommaan ryhtyessään kaiken sen kritiikin, mitä pH-dieetistä on olemassa. Siitä huolimatta hän ryhtyi hankkeeseen. Toiminta on erityisen moraalitonta. Emme ole unohtaneet Jutan ja Petteri Jussilan (R.I.P.) ternimaitomarkkinointia. Huono moraali ei siis ole yllätys.
Muistatko, mitä happo-emästasapaino tarkoittaa? Kemian tunnillahan siitä oli puhetta. Jotain tieteellistä, jotain täsmällistä. Ph-dieetillä kultaa vuolevat yrittävät hämätä sinua luulemaan, että ihmisessä olisi jokin happo-emäs-tasapaino, joka voi järkkyä. Ihmisen täytyy syödä oikein, jotta tasapaino muka palautuisi. Tällätavoin esitettynä happo-emäs-tasapainolla ei voi olla mitään tekemistä sen kemian tunnilla kuulemasi kanssa, mutta helposti narahdat luulemaan, että Jutta ja kumppanit ymmärtäisivät kemiasta jotain ja että nyt ollaan suuren tieteen äärellä.
Nykyaikana ihmisten jymäytys viedään maksumuurin taakse, niin Jutankin tapauksessa. Maksullisessa pH-valmennuksessa voidaan jakaa uhreille mitä tahansa sopaa, kun joukkoon on valikoitunut hölmöjä ja kriittiset äänet puuttuvat. Taktiikkana on myös puhua mahdollisimman vähän jujun teoriasta, vaan keskittyä höpisemään siitä, onko banaani hapan vai emäksinen.
FitFarmin kautta myytäviin dieettiohjelmiin liittyy uskomattomat ehdot. Käyttäjä voi ladata palveluun esimerkiksi kuvan itsestään – bikineissä. Tällöin FITFARM saa täyden, ilmaisen ja peruuttamattoman oikeuden käyttää kuvaa mihin tahansa tarkoitukseen millä tahansa tavalla. Kuvia voidaan siis käyttää Jutan televisio-ohjemissa, mainoksissa, kadunvarsijulisteissa ja niin edelleen maksutta. Jos käyttäjän lataamasta kuvasta syntyy riitaa, niin FITFARM ei vastaa kuluista, vaan käyttäjä vastaa myös FITFARMin puolesta kuvaan liittyvistä oikeudenkäyntikuluista, tappioista, vahingoista ja tuomioista. Toisin sanoen jos FITFARM käyttää käyttäjän latamaa kuvaa mainoksessa ja joutuu sen takia markkinatuomioistuimeen, niin kuvan latajaa maksaa viulut. FITFARM ei vastaa miltään osin pH-dieetin tietojen sisällöstä, pH-dieetin soveltuvuudesta yksittäiselle käyttäjälle, tietojen paikkansapitävyydestä tai niissä mahdollisesti esiintyvistä virheistä tai viivästyksistä.
Kannattaa muistaa, että jos joku uskomushoito tai -dieetti lupaa lisää energiaa, kyse on todellakin silloin uskomuksesta. Energia-sana on varma merkki huijauksesta. pH-dieettiin on liitetty aina kovia väitteitä sairauksien paranemisesta. Young veti överiksi syöpäväitteillään. Jutta on erittäin varovainen terveysväitteissän, sillä dieetillä ei ole mitään sellaisia terveysvaikutuksia kuin millään muullakaan tavanomaisella dieetillä.
Wsoy:n sivuilla on ovela testi, jossa kysytään jonninnjoutavia asioita mm. onko sinulla päänsärkyä tai migreeniä useammin kuin kerran kuussa. Tyhmät luulevat, että Jutan kirjasta olisi silloin apua. Vielä tyhmemmät päättelevät virheellisesti, että jos dieetti auttaa päänsärkyyn, niin silloin se auttaa muuhunkin. WSOY ei väitä mitään. Kustantaja vai kyselee, ja sinä teet päätelmävirheet. Wsoy on puhdas pulmunen. Ihon epäpuhtaudet – hei, eikös ihon epäpuhtaudet johdu ihon väärästä pH-sta? Jep, jep. Taas sinä päättelet, Jutta ja WSOY eivät väitä mitään. Entäs vatsaongelmat? Aivan, eikös vatsahappoihin liity jotenkin pH?. Älä päättele, yritä etsiä Jutan konkreettisia väitteitä. Niitä et niin vain löydä. Kirjan johdannossa johdatellaan lukijaa siihen, mistä Robert O Youngia syytettään: että pH-dietillä voisi hoitaa sairauksia.
Jutta myy myös detox-neuvoja. Detox kuuluu mukaan Youngin alkuperäiseen ”pH-ihmeeseen”, mutta Jutta on irrottanut detoxin omaksi lajikseen. Muistathan, ettei detoxia ole olemassa.
Suomalaisilla kusettajilla on se huono asema, että kun he kopioivat jonkun amerikkalaisen kusetuksen Suomeen, Amerikassa on ehditty jo hankkia todisteet ja näyttö temppua vastaan. pH-dieetti on poikkeuksellisen tökerö jymäytys, mutta silti siihen uskovia on paljon ja on ollut jo pitkään.
Oikeudenkäynti on menossa pH-dieettiä ja Robert O Youngia vastaan. Onko tämä myös Jutan kohtalo lopulta?"
Kommentit (66)
Kyllähän tähän voi uskoa siinä missä rahka-raejuusto -dieettiinin.
No mulla todettiin veren alhainen bikarbonaatitaso eli oli 18, tarkoittanee elimistön happamuutta. Lääkäri ei sanonut mitään, itse huomasin tuon yhdestä epikriisistä ja perässä luki, että munuaisten toiminta normaali ja tilannetta tarkkailtava. En tiedä mikä sitten voisi olla, muut verikokeet ok, ei diabetesta tai kilpirauhasen toiminnan häiriöitä. Olen ylipainoinen, kyllä vähän mietityttää mikähän mua voisi vaivata. Maksa myös ok testien mukaan. Joten jos kaikki on ok, niin oisko mun ruokavalio kuitenkin voinut aiheuttaa tuon?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tähän voi uskoa siinä missä rahka-raejuusto -dieettiinin.
Kyllä voi, mutta monella on mennyt terveys huonompaan noiden väärin laadittujen dieettien takia. Se pelkkä painon pudottaminen, varsinkaan noills huonoilla menetelmillä, ei aina tarkoita sitä terveyden parantumista.
Hyvää asiaa näistä PH-huijauksista.
https://sokeripillereitajasympatiaa.wordpress.com/2014/04/14/happo-emas…
Mitenköhän sitten erityisesti naisten alapää reagoi liialliseen sokerinsyöntiin kehittämällä hiivatulehduksen, jos ravinnon happamuus ei mihinkään vaikuta...
Ja syy siihen miksi "erityisesti naisten", on että naisen ja miehen eritteiden, nimenomaan ph arvo on eri.
Vierailija kirjoitti:
Niin.. mene ja tiedä. No sen verran tiedän että se yksi victoria secretin enkeli elää tällä "dieetillä" tai ruokavaliolla, miksi sitä nyt pitäisi kutsua. Olikohan Miranda Kerr..? saa korjata jos olen väärässä. Sanomattakin selvä että hänen kroppansa on upea.
Sanomattakin selvää, että hänen kroppansa ei ole jonkun pilipali-dieetin tulos, jolla on korkeintaan placebo-vaikutus ihmisen kroppaan.
Ennen kuin maksatte yhdellekään nettifirmalle ihmedieeteistä niin googlettakaa asiaa kunnolla. Saatatte yllättyä mitä kaikkea tulee vastaan...
Eikö tuo ole puhdistuskuuri suolistolle? Näin olen ymmärtänyt.
Uskon todellakin että kroppa puhdistuu kaikesta sokerista ph-dietin avulla. Sokeri on se myrkky.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole puhdistuskuuri suolistolle? Näin olen ymmärtänyt.
Uskon todellakin että kroppa puhdistuu kaikesta sokerista ph-dietin avulla. Sokeri on se myrkky.
Terveys ei aina ole pelkästään uskon asia, faktatkin täytyy myös muistaa.
https://roskatiede.wordpress.com/2016/01/12/onko-jutta-gustafsberg-suom…
"Jutta Gustafsberg (os. Virtanen) aloitti pH-kirjansa markkinoinnin jo viime vuoden tammikuussa. Hän päätti kokeilla pH-diettiä ja lehdet uskoivat että kokeilu on pyyteetöntä. Median alennustilan ja Jutan maineen takia jutut olivat täysin kritiikittömiä, vaikka kaikki Suomen terveystoimittajat tietävät pH-dieetin olevan ristiriidassa tieteellisen tiedon kanssa, siis uskomusta. Jutta kiittää medialta saamaansa satojen tuhansien eurojen arvoisesta markkinointiavusta.
pH-dieetissä ruoka-aineet jaotellaan happamiin ja emäksisiin. Uhreille uskotellaan, että ruuan palamistuotteiden pH vaikuttaa kehon pH:hon. Kuitenkin vatsa on hyvin hapan ja pysyy happamana söit sitten mitä tahansa. Kun ruoka etenee suoleen se on emäksistä, siitä pitää huolen haiman eritteet, jotka neutraloivat vatsahapot. Kun ruoka imeytyy verenkiertoon, veren pH ei muutu, sillä veri, kuten muutkin kehon nesteet, ovat puskurilioksia. Veren pH pidetään aktiivisesti hyvin kapealla alueella. Jos veren pH muuttuu paljon, kuolet. Ainoa pH, mikä muuttuu ruokailtaessa, on pissasi pH.
Dieetin väitetään muuttavan ihmisen kehon pH:ta, vaikkei käsitettä kehon pH ole edes olemassa. Kysykää Jutalta mikä on hänen kehonsa pH, miten se mitataan tai lasketaan. Ihmisen elinten pH on jokaiselle omansa ja tarkasti säädeltyjä, koska entsyymit toimivat tehokkaasti kapealla pH-alueella."
Heh, mulle suututtiin av:lla kun kerroin totuuden ateriapatukoista :D En usko ketään joka väittää laihtuneensa niillä, meinaan olen itsekin alentunut tuohon aikoinaan. Tulos: lisäkiloja varmaan 10. Noilla verensokeri nousee hetkeksi huippuunsa ,mutta laskee äkkiä, josta seuraa kamala mättöhimo. Lopulta laihduin syömällä vähemmän, liikkumalla enemmän ja jättämällä sokerin ja alkoholin pois.
Paras dieetti on sellainen missä voi valkaista persereiän. Sellaiselle olisi kysyntää, ainakin täällä pohjanmaalla, missä persereikäjakauma kallistuu koko ajan tummempaan suuntaan!
Vierailija kirjoitti:
Heh, mulle suututtiin av:lla kun kerroin totuuden ateriapatukoista :D En usko ketään joka väittää laihtuneensa niillä, meinaan olen itsekin alentunut tuohon aikoinaan. Tulos: lisäkiloja varmaan 10. Noilla verensokeri nousee hetkeksi huippuunsa ,mutta laskee äkkiä, josta seuraa kamala mättöhimo. Lopulta laihduin syömällä vähemmän, liikkumalla enemmän ja jättämällä sokerin ja alkoholin pois.
Samaa mieltä. Jos patukassa lukee Fast, Fitfarm tai Leader jätän aina ostamatta. Markettien proteiinipatukat yleensäkin ovat melko huonolaatuisia, niihin laitetaan halvinta mahdollista proteiinia ja suklaata sitten kuorrutteeksi. Valmistajat panostavat vain makuun, eivät yleensä laatuun.
Laitoin googleen ph dieetti ja tuli tämä ketju vastaan. Kyllä taas ihmisiä huijataan ja viedään rahat. Lihavat ovat ilmeisen helppo kohde rahastukselle?
Onkohan taas jonkun lääketehtaan edustajan mielipide tuokin.Itse olen just aloittanut tuon PH-ruokavalion,olen energisempi kun koskaan ennen.Ero entiseen olotilaan on todella iso.Sen takia nämä arvostelijat tympäisee.
Miksi lääketehtaan edustajan mielipide olisi puolueellisempi kuin dieettiä myyvän ja sillä rahastavan mielipide? Oletko niitä joiden mielestä kosmetiikkateollisuus on saatanasta. Paitsi luonnonkosmetiikkateollisuus, he haluavat vain kaikille hyvää täysin intressivapaasti.. Tieteellinen näyttö ei toki tiedä kaikkea, mutta on joka tapauksessa varmin arviointiperuste.
Nainen kirjoitti:
Onkohan taas jonkun lääketehtaan edustajan mielipide tuokin.Itse olen just aloittanut tuon PH-ruokavalion,olen energisempi kun koskaan ennen.Ero entiseen olotilaan on todella iso.Sen takia nämä arvostelijat tympäisee.
Joopa joo. Luitkohan ollenkaan mitä siitä ph-dietistä kirjoitettiin. Liian usein ne äkkilaihdutus dietit on suunnnitellut joku lääkkeitä käyttävä kehonrakentaja joten sikäli tuo lääketehdas juttu osui oikeaan.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen laihtunut niillä. MUTTA: minä käytin niitä kalorien rajoittamiseen, enkä todellakaan antanut millekään mättöhimoille periksi. Vaan korvasin esim. lounaan ja päivällisen ateriapatukalla niin että kalorit vähenivät normaaliruokaan nähden merkittävästi.
Patrick Borgilla on paljon fiksumpia juttuja kuin näillä julkkis valkuilla. Kilpirauhasen vajaatoiminta on tullut monelle diettaajalle.
http://patrikborg.blogspot.fi/2011/08/kilpirauhasen-vajaatoiminta-ja.ht…
Ihan höpöhöpöä koko ph-soopa. Jutta ei ole tyhmä ja tietää aivan varmasti itsekin totuuden. Tyhmä on se joka maksaa.
Mistähän vihasta sinä oikein puhut? Eikö huijareita saa arvostella?