Palautatko astiat kahvilassa tms?
En itse oikeastaan koskaan. Mielestäni olen jo tuotteiden hinnoissa maksanut siitä, että en joudu lisäksi siivoamaan jälkiäni. Ja sama pätee hese/mäkkäri/apsi ym. paikkoihin jos joskus satun käymään.
Kommentit (92)
Palautan, jos on palautuspaikka.
Mulla on yksi kaveri, joka ei palauta. Eikä siinä mitään... mutta sen pitää joka kerta tehdä mun palautuksistani niin saatanan hankalaa. Hirveä älämölö-kohtaus päälle, haukkuu siis henkilökunnan, kun asiakkaitansa noin nöyryttää, kun pitää itse siivotakin. Enemmän mä olin nolona siitä huudosta kuin tuosta palautuksesta.
Ekoilla kerroilla vielä kiusakseni pyrin viemään hänenkin astiansa. Saakeli, läppäs sormille älämölön kanssa. :D
Harvemmin enää kahvitellaan, tai sitten teen treffit Strindbergille tai Fasulle. Siellä tietenkin saa kuulla huutoa niistä hirveen kalliista hinnoista..
Kahvilakulttuurissa ei kuulu palauttaa astioita minnekään, jos on pöytiin tarjoilu. Jos taas on haettu astiat itse jostain ja tuotu ne pöytään, niin ne voi palauttaa, jos on lähettyvillä selvästi teline likaisille astioille.
Hampurilaispaikkojen tapoihin kuuluu, että asiakas palauttaa tarjottimen sille varatulle paikalle, ja ne tavat oppii, jos sellaisissa paikoissa käy.
Mitään palautuspakkoa ei ole, ja henkilökunta hoitaa viime kädessä tietenkin siisteyden. Eivät astiat pöytiin jättäneet asiakkaat ole moukkia, vaan on vain erilaisia tapoja.
Palautan. Työskentelin joskus grillillä ja oikeasti vitutti, kun jotkut prinsessat jättivät paperit, lautaset ja pahvimukit pöytään tai heittivät lattialle tai huonekasvien ruukkuihin. Yksin ollessa vuorossa ei välttämättä ehdi pyyhkimään pöytiä pariinkaan tuntiin, jos yhtäkkiä pamahtaakin hirveä määrä asiakkaita kerralla. Roskiksiakin oli sisätiloissa useampia, niin ei voi olla niin vaikea heittää roskia lähtiessään.
Pikaruokapaikoissa, ABC:llä, henkilöstö/opiskelijaruokalassa ja Ikeassa palautan, muualla en. Noissa edellämainituissa se itsepalveluaspekti musta kuuluu selkeästi siihen juttuun, osassa se ihan lukeekin jossain seinällä.
Kahviloissa en palauta, jollei asiasta ole erikseen mainittu/pyydetty.
Musta on naurettavaa jättää astiat protestina pöytään, jos asioi jossain ikeassa tai mäksterissä, jossa astioiden palauttaminen kuuluu systeemiin. Ravintola itse määrittelee sen, mistä asiakas maksaa ja jos ei kelpaa, on musta fiksumpaa äänestää jaloillaan ja mennä muualle kuin käydä itsepäisesti siellä mäkissä itkemässä, kuinka maksoi eurollaan sekä juustosta että palvelusta. Tota "maksan palvelusta" -mantraa on siis musta hölmöä itkeä, jos asioi paikassa, josta saa eurolla hampurilaisen tai 10 lihapullaa. Eiköhän ne hinnatkin indikoi, et ei ehkä olla ihan täyden palvelun paikassa.
Ainakin Helsingissä voi kyllä ihan vapaasti valita myös paikan, jossa pääsee maksamaan sekä burgerista tai lihapullista että palvelusta ja saada ruokansa pöytään tarjoiltuna. Eli ei sinne mäkkäriin tarvitse mennä trollaamaan pakolla.
Riippuu paikasta: Jos on kärry, palautan.
Käyn usein CoffeeHousessa. Siellä on yleensä yksi myyjä (barista taitaa olla virallinen titteli) töissä, joskus kaksi. Hiljaisina aikoina jätän pöytään, mutta kiireisinä aikoina, jos kahvila täynnä ja lisää väkeä tulossa + yksi myyjä paikalla, vien astiat tiskin sivulle. Ei ole iso vaiva, ja ei ole koskaan haitaksi jos helpottaa kantakahvilan myyjien työtä, saa yllätyksenä joskus ilmaiseksi kahvin kanssa keksin tai erikoiskahvin normaalin hinnalla. Tai muuten vaan alennuksen.
Pyrin aina palauttamaan. Eihän se ole minulta mitään pois jos yritän auttaa henkilökuntaa josta useat tekevät työtä esim. opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla astioiden palauttaminen loppui käyntiini eräässä PicNic paikassa. Olin laittamassa astioitani siihen telineeseen ja korkea lasini ei mahtunutkaan sinne. Lasi osui epähuomiossa siihen ylempään tarjottimeen ja hätkähdyksestäni koko tarjotinkomeuteni tipahti maahan ja kaikki astiat rikkoutuivat.
Mun painajaiseni! Lisäksi astioiden palauttaminen näihin kärryihin on oikeasti mahdotonta, jos esim. on pieni lapsi mukana. Ei mulla riitä ranteessa momentti tasapainotella tarjotinta yhdellä kädellä, joten pöytään jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on toimiva yhteiskunta juuri siksi, että suurin osa ihmisistä on erilaisia kuin ap.
Miten työvoiman pienempi tarve tekee yhteiskunnasta toimivan?
Joissain kulttuureissa mitään minkä voi jättää tekemättä ei tehdä ja kaikki varastetaan mikä irti lähtee. Loppupeleissä se on pois sinulta itseltäsi.
Palautan, koska ei se ole sen yksittäisen kahvilatyöntekijän vika, että työnantajansa haluaa sekä kiskoa rouheaa hintaa ruuasta ja juomasta että teettää osan työstä asiakkailla.
Mutta mielellään sitä asioisi sellaisessa kahvilassa, jossa palvelu pelaa. Se työllistää!
Vierailija kirjoitti:
Palautan. Työskentelin joskus grillillä ja oikeasti vitutti, kun jotkut prinsessat jättivät paperit, lautaset ja pahvimukit pöytään tai heittivät lattialle tai huonekasvien ruukkuihin. Yksin ollessa vuorossa ei välttämättä ehdi pyyhkimään pöytiä pariinkaan tuntiin, jos yhtäkkiä pamahtaakin hirveä määrä asiakkaita kerralla. Roskiksiakin oli sisätiloissa useampia, niin ei voi olla niin vaikea heittää roskia lähtiessään.
En ymmärrä tälläistä argumentointia. Työssä tehdään aina ne asiat mitkä ehtii. Jos ei ehdi tehdä kaikkea, niin sitten jätetään tekemättä. Tässä tapauksessa jos grilli hukkuisi paskaan, niin kyllä sinne aika nopeasti tulisi toinen työntekijä. Turhaa työntekijä siitä stressaa ettei ehdi tehdä kaikkea. Todellisuudessa yhdeksässä kymmenestä tapauksessa ravintolatyöntekijöitä vaan vituttaa, kun omaa LAISKOTTELUAIKAA menee niihin hommiin jotka asiakas voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla astioiden palauttaminen loppui käyntiini eräässä PicNic paikassa. Olin laittamassa astioitani siihen telineeseen ja korkea lasini ei mahtunutkaan sinne. Lasi osui epähuomiossa siihen ylempään tarjottimeen ja hätkähdyksestäni koko tarjotinkomeuteni tipahti maahan ja kaikki astiat rikkoutuivat.
Mun painajaiseni! Lisäksi astioiden palauttaminen näihin kärryihin on oikeasti mahdotonta, jos esim. on pieni lapsi mukana. Ei mulla riitä ranteessa momentti tasapainotella tarjotinta yhdellä kädellä, joten pöytään jää.
Miten sä saat sen täytenä sen tarjottimen sinne pöytään, jos tyhjänäkään sen kuljetus ei onnistu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palvelu on ollut hyvää, palautan. Jos ei, jätän pöytään.
Mikä palvelu?
Tästä ketjusta näkee, kuinka nöyrä ja vähään tyytyväinen on suomalainen asiakas. Maksetaan jostain kahvikupillisesta hirveitä hintoja ja sitten autetaan henkilökuntaa siivoamaan. Olen ihan varma, että jos joku lounaspaikan pitäjä keksii ehdottaa asiakkailleen lattian moppausta, nin senkin asiakas tekee oikein mielellään. Kiitokseksi siitä ylihintaisesta huonosta kahvista.
Miksi sinä menet vapaaehtoisesti juomaan ylihintaista ja huonoa kahvia?
Taitaa olla sulla nyt hukassa tän keskustelun pointti. Tässä keskustellaan asiakkaan "velvollisuudesta" siivota jälkensä kahviloissa ja lounaspaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Musta huvittavin kyltti on Kouvolassa eräässä keskustakahvilassa. Siinä lukee jotain sen tyylistä, että terassilla istuvien asiakkaiden tulisi palauttaa astiansa sisätiloihin. Joo en muuten palauta. Rupea siinä sitten taiteilemaan vielä takaisin sisään jonkin tarjottimen kanssa ovista vain palauttaaksesi astiasi...
No en mäkään Kouvolassa mitään palauttais.
Täällä on näköjään kaksi koulukuntaa. Ne jotka palauttavat, koska eivät koe sitä suureksi rasitteeksi ja ihan mielellään helpottavat jonkun elämää pikkujutulla. Ja sitten ne, jotka ovat niin paskantärkeitä, että periaatteessa nyt täytyy olla vastahankaan, jos jonkun asian voi tehdä joku muu ja/tai itse ei saa siitä suoraa aineellista korvausta. Arvaa kummat saisivat mielestäni sairauden tai työttömyyden osuessa kohdalle elättää itsensä ennemmin myymällä persettä kuin mun verorahoillani?
Tietenkin palautan. Minut on opetettu kohteliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näköjään kaksi koulukuntaa. Ne jotka palauttavat, koska eivät koe sitä suureksi rasitteeksi ja ihan mielellään helpottavat jonkun elämää pikkujutulla. Ja sitten ne, jotka ovat niin paskantärkeitä, että periaatteessa nyt täytyy olla vastahankaan, jos jonkun asian voi tehdä joku muu ja/tai itse ei saa siitä suoraa aineellista korvausta. Arvaa kummat saisivat mielestäni sairauden tai työttömyyden osuessa kohdalle elättää itsensä ennemmin myymällä persettä kuin mun verorahoillani?
Arvaas kumpaan ryhmään kuulun kun kerron että harrastan verosuunnittelua joka todella toimii!
Vierailija kirjoitti:
Kumman tunteita herättävä aihe. Hengitäpä välillä.
Mun nähdäkseni täällä on kaksi koulukuntaa myös: Ne joiden mielestä ketään ei saa vaivata millään asialla, ei edes henkilöä jolle asian hoitamisesta maksetaan. Ja sitten ne, joiden mielestä kahvilakultuuriin kuuluu, että henkilökunta hoitaa puhtaanapidon asiakkaiden puolesta.
Näin eri tavalla me tämä nähdään, eikö ole hauskaa?
Minä työskentelen pikaruoka-kahviossa. Päivät on pitkiä ja kiireisiä, vessakäynnillekin on vaikea löytää hetkeä kun asiakkaita on koko ajan jonossa. Nautin silti työstäni ja yritän palvella asiakkaat todella hyvin.
Olemme saaneet myönnytyksenä saliapulaisen kiirehetkiin, hän siis on ylimääräinen palkattu henkilö viikonlopuiksi siivoamaan pöytiä. Jos hän ei ole töissä, suljemme toisen kassan ja kasvatamme jonoa, kun toinen kassa on salia siivoamassa. Silloin asiakkaat valittavat pitkistä jonoista. Vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole, sillä toiminta menisi kannattamattomaksi jos henkilökuntaa olisi enemmän. Sijaitsemme "viihdekeskuksessa" jossa suurin osa suomalaisista jossain elämänsä vaiheessa käy. Ikäväksemme olemme huomanneet että nimenomaan lapsiperheet jättää astiansa pöytään, siten että suuret pöydät tai sellaiset joissa tilaa lastenvaunuille/pyörätuolille ovat aina likaisia.
Kun tulee hiljainen hetki käyn pyyhkimässä pöytiä. Useimmiten ehdin pyyhkiä 4-5 pöytää ja järjestellä tuolit paikalleen, ennen kuin on asiajas kassalla taas.
Harmittaahan se, mutta en voi asialle mitään. Työnantaja kyllä on sitä mieltä että pitää ehtiä ja sanomista siitä tuleekin, sottapyttyjen sotkuista.. mutta kyllä minä käyn ennemmin pissalla tai syömässä 8 tuntisen työvuoroni aikana edes kerran kuin että siistin pöytiä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta kun käy hakemassa astiat pöydistä niin yleensä on mukana myös rätti, jolla pöytä pyyhitään. Jos kaikki palauttaa astiat itse ei pöytiä tule pyyhittyä niin usein ja on tosi kiva mennä tahmeaan ja likaiseen pöytään istumaan.
Ei pöydillä istuta
Te molemmat noudatatte satoja sääntöjä päivittäin edes itse huomaamatta sitä. Av:llä irrottelette unelmissanne.