Palautatko astiat kahvilassa tms?
En itse oikeastaan koskaan. Mielestäni olen jo tuotteiden hinnoissa maksanut siitä, että en joudu lisäksi siivoamaan jälkiäni. Ja sama pätee hese/mäkkäri/apsi ym. paikkoihin jos joskus satun käymään.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla astioiden palauttaminen loppui käyntiini eräässä PicNic paikassa. Olin laittamassa astioitani siihen telineeseen ja korkea lasini ei mahtunutkaan sinne. Lasi osui epähuomiossa siihen ylempään tarjottimeen ja hätkähdyksestäni koko tarjotinkomeuteni tipahti maahan ja kaikki astiat rikkoutuivat. Henkilökunnan edustaja kiirehti siihen samantien ja mulkoili minua todella tympeänä. Pahoittelin asiaa eikä hän sanonut minulle mitään. Siitä lähtien olen jättänyt astiat pöytään.
Rikoit siis astioita lattialle ja loukkaannuit, kun henkilökunnan edustajaa harmitti niin, ettei hän huomannut ruveta lepyttelemään sinua, joten jätät koko loppuikäsi sotkut jälkeesi?
Kyllä vain, ja olen myös lopettanut kyseisessä paikassa käymisen myös kokonaan.
Itse olen kahvila-ravintola alalla töissä, enkä ikinä palauta astioita kahvilassa, pikaruokapaikoissa kylläkin.
Mielestäni astioiden kerääminen ja siisteydestä huolehtiminen on työntekijöiden tehtävä, ei asiakkaiden.
Meillä ei ole työpaikalla ollenkaan astioiden palautuspaikkaa, asiakkaat tulevat yleensä hämillään kysymään minne astiat palautetaan. Mielestäni tämä suomalaisten tapa on huvittava, seuraavaksi joutuu varmaan itse tiskaamaankin astiat! En ole muualla euroopassa törmännyt tapaan että asiakkaat siivoavat pöydät lähtiessään...
Voi huokaus miten ankea itsepalveluyhteiskunta Suomi onkaan.
Ja miten vähään tyytyväisiä lampaita täällä asuukaan...
Onko se todellakin niin kauheaa jos kuppi kahvia maksaa muutaman kolikon enemmän ja sen ansiosta palvelu toimii -ja yksi ihminen tulee työllistettyä siinä sivussa?
Amicoissa tai muissa työmaaruokaloissa pitää palauttaa. Muuten kahvilan koko idea on se, ettei tarvitse itse keittää kahvia, kaataa sitä, leipoa pullaa ja kantaa asioita ja tiskata. Sen voi tehdä kotonakin, kahvilaan mennään saadakseen palvelua - ja siitä myös maksetaan. Henkilökunta on sinne palkattu kahvilan omistajan toimesta palvelemaan asiakkaita. Se on se liikeidea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on toimiva yhteiskunta juuri siksi, että suurin osa ihmisistä on erilaisia kuin ap.
Miten työvoiman pienempi tarve tekee yhteiskunnasta toimivan?
Ei kun se, että noudatetaan sääntöjä.
Ai kahvilassa astioiden palauttaminen on oikea SÄÄNTÖ. Pitääpä kysyä seuraavan kerran kun käyn vakiopaikassani, että voinko enää käydä siellä kun en palauta kuppiani? Mitähän vastaavat...
Vierailija kirjoitti:
Voi huokaus miten ankea itsepalveluyhteiskunta Suomi onkaan.
Ja miten vähään tyytyväisiä lampaita täällä asuukaan...
Onko se todellakin niin kauheaa jos kuppi kahvia maksaa muutaman kolikon enemmän ja sen ansiosta palvelu toimii -ja yksi ihminen tulee työllistettyä siinä sivussa?
Amen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta kun käy hakemassa astiat pöydistä niin yleensä on mukana myös rätti, jolla pöytä pyyhitään. Jos kaikki palauttaa astiat itse ei pöytiä tule pyyhittyä niin usein ja on tosi kiva mennä tahmeaan ja likaiseen pöytään istumaan.
Paitsi että tyhjät pöydät ehtii käydä pyyhkimässä, roskaröykkiöpöytiä ei.
Ja milloin näitä tyhjiä pöytiä sitten käydään pyyhkimässä? Suosimassani kivassa keskustakahvilassa saa lähes aina istua likaiseen pöytään jossa ei ole astioita...
No käy hyvä ihminen pyytämässä, että voisiko henkilökunta tulla pyyhkimään pöydän
Löytyykö paikalta yhtään kahvilayrittäjää? Mikä mielipide sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta kun käy hakemassa astiat pöydistä niin yleensä on mukana myös rätti, jolla pöytä pyyhitään. Jos kaikki palauttaa astiat itse ei pöytiä tule pyyhittyä niin usein ja on tosi kiva mennä tahmeaan ja likaiseen pöytään istumaan.
Ja milloin näitä tyhjiä pöytiä sitten käydään pyyhkimässä? Suosimassani kivassa keskustakahvilassa saa lähes aina istua likaiseen pöytään jossa ei ole astioita...
No käy hyvä ihminen pyytämässä, että voisiko henkilökunta tulla pyyhkimään pöydän
Eli jälleen on asiakkaan vastuulla, että kahvilan pöydät tulevat siisteiksi. Ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautan. Enkä yhtään arvosta näitä huonotapaisia idiootteja, jotka jättävät ne seuraavalle asiakkaalle. Työvoima on mitoitettu sen mukaan, että asiakkaat korjaavat jälkensä, joten kukaan ei ole maksanut siitä, että henkilökunta korjaa eikä henkilökunta myöskään ehdi, joten roskien jättäminen seuraavalle asiakkaalle on pelkkää huonoa käytöstä eikä mikään sankariteko.
Eikö olisi syytä mitoittaa tuo työvoima eri tavalla sitten? Kansantalous kiittää.
Tai sitten ei, kun tällä roskat jälkeensä jättävällä wt-populalla ei enää ole varaa käydä kahviloissa.
Astioiden palautuspisteessä tulisi olla jokin panttisysteemi. Saisi sitten osan rahoistaan takaisin jos tekee kahvilalle töitä samalla kun siellä asioi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on toimiva yhteiskunta juuri siksi, että suurin osa ihmisistä on erilaisia kuin ap.
Tosi toimiva?
Suomen talouskasvu on jäänyt jälkeen muusta Euroopasta jo vuosia ja meno vain pahenee. 4
Miksi Saksassa tai Ranskassa ei edes jossain halvassa mäkkärissä ole näitä "itsepalveluroskiksia". Huonoja yhteiskuntia kaikilla mittareilla vai?
Ja alkuperäiseen kysymykseen: en tod. vie. Maksan palvelusta! Jos haluan vain sen sämpylän, niin sen voin tehdä kotonakin.
Mikä seuraava aste? Tiskaathan astiasi, kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautan. Enkä yhtään arvosta näitä huonotapaisia idiootteja, jotka jättävät ne seuraavalle asiakkaalle. Työvoima on mitoitettu sen mukaan, että asiakkaat korjaavat jälkensä, joten kukaan ei ole maksanut siitä, että henkilökunta korjaa eikä henkilökunta myöskään ehdi, joten roskien jättäminen seuraavalle asiakkaalle on pelkkää huonoa käytöstä eikä mikään sankariteko.
Eikö olisi syytä mitoittaa tuo työvoima eri tavalla sitten? Kansantalous kiittää.
Tai sitten ei, kun tällä roskat jälkeensä jättävällä wt-populalla ei enää ole varaa käydä kahviloissa.
Ai saa tälläkin WT-leiman ottaansa. Tosin tän palstan perusteella sen saa oikeastaan mistä vain. Sitten kun kahvikuppi maksaa noin 10€ voisin harkita kahvilakäyntieni vähemtämistä. Muussa tapauksessa en.
Riippuu ihan siitä, onko siellä kyltti jossa pyydetään palauttamaan. Jos on niin ilman muuta palautan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivata henkilökuntaa? Kyllähän asiakkaalla pitää olla liina mukana kahvilassakäyntiä varten. Sillä on sitten nopea pyyhkiä pöytä ennen kuin istuu alas nauttimaan kahviansa.
Ei tällaista kulttuuria ole missään muualla kuin Suomessa. En todellakaan ala palauttamaan astioitani nautittuani kahvin (n.3€) + kakkupalan (n.5-6€). Kahvilan idea on nimenomaan se, että asiakas tulee ja antaa rahaa tuotteista ja tilan käytöstä. Jos jokin kahvila alkaisi tätä VAATIMAAN niin en todellakaan astuisi jalallani paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivata henkilökuntaa? Kyllähän asiakkaalla pitää olla liina mukana kahvilassakäyntiä varten. Sillä on sitten nopea pyyhkiä pöytä ennen kuin istuu alas nauttimaan kahviansa.
Totta. Ja sen jälkeen on vielä hyvä käydä antamassa tippiä hyvästä palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah!
Noudata sinä sääntöjä ihan rauhassa, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kahvilassa astioiden palauttaminen on oikea SÄÄNTÖ. Pitääpä kysyä seuraavan kerran kun käyn vakiopaikassani, että voinko enää käydä siellä kun en palauta kuppiani? Mitähän vastaavat...
Kysy vaan, mutta älä ala saivartelemaan.