Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltasyöminen: mitä ja kuinka myöhään syötte?

13.01.2016 |

Minun on mahdotonta nukahtaa tyhjällä vatsalla. Aiemmin söin iltaisin lähinnä suklaata tai kermajäätelöä. Nyt olen vähentänyt sokerin syömistä, ja syön iltapalaksi kaurapuuroa! Laitan joukkoon taateleita / banaania ja reilusti kanelia. Se on hyvää, mutta yllätyksekseni huomasin, ettei se pidä nälkää yhtä hyvin kuin kermajäätelö / suklaa / leivonnaiset. Eikö täysjyvän nimenomaan pitäisi pitää nälkää? Vai onko kyse vain siitä, että kaloreita on puurossa ja hedelmässä niin paljon vähemmän kuin suklaassa yms.? Kuitu ei siis pidä nälkää poissa, vaan kalorit?

Joka tapauksessa iltapuuro ei riitä pitämään nälkää poissa minulla, vaan vatsa alkaa kurista ja nälkä kouristaa sisuksia 1-2 tunnin kuluttua syömisestä ja nukahtaminen on mahdotonta. Joudun aina nousemaan sängystä ja keittämään kananmunan vielä yömyöhään. Tänään jouduin vielä hakemaan banaaninkin ja syömään sen, kun edes kananmuna ei vienyt nälkää.
Mitä te muut syötte iltaisin? Oletteko huomanneet, että täysjyvävilja nopeuttaa nälän ilmaantumista?

Kommentit (21)

1/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt on munakas uunissa, syödään illallinenkin niin myöhään että meille ei ole outoa tämä yösyöminen. Munakas ainakin pitää nälän ja on terveellistä jos siihen ei lado juustokekoja ja muuta rasvaista. Oma lemppari on kevätsipuli, sienet, vähän tonnikalaa ja tuoretta tomaattia kylkeen

Vierailija
2/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kyseisen paheen omaava.

Päivisin saatan pysyä kylläisenä oikein hyvin jogurtin, vaihtoehtoisen lounaan ja banaanin voimin (ei siis tee edes mieli syödä), mutta kellon kääntyessä yötä kohti iskee rutiininomainen tarve napostella ja täyttää vatsa joskus mitä luovemmilla ruokayhdistelmillä. Elintapani elämäntilanteeni lisäksi vähän ovat mitä ovat, terveellisyyteen ei siis tule juurikaan panostettua yösyömisten osalta. Tänä yönä olen syönyt konvehteja ja leipää vegaanisella salamilla, toissayönä taisin syödä sipsejä (joista en muuten edes tykkää) paprikamajoneesilla... Jogurttia myös kuluu paljon, muttei ole minulta mitenkään odottamatonta valmistaa (tai lämmittää) tuhti lämmin ateria vasta puolenyön jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kunnon aterian n. viiden-seitsemän välillä. Ei tarvitse sen jälkeen mitään ilta puputtamista eikä nälkäisenä nukkumaan menoa.

Vierailija
4/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pari leipää illalla 7 aikoihin, samaan aikaan kun puolivuotias syö iltapuuroa. :)

Vierailija
5/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön iltapainotteisesti, 4-6 siivua ruisleipää margariinilla ja kinkulla. Aamupala minulle ei sitten maistukaan ja syön vasta lounaan (usein esim. Rahkan tms.). Olen 61 kg ja 169 cm.

Vierailija
6/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön iltapainotteisesti, 4-6 siivua ruisleipää margariinilla ja kinkulla. Aamupala minulle ei sitten maistukaan ja syön vasta lounaan (usein esim. Rahkan tms.). Olen 61 kg ja 169 cm.

Mitä sun mitat tähän kuuluu?

Vierailija
7/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ehkä vähän kuuluu,iltasyöjät tuppaa olemaan ylipainoisia.

Itse en 18 jälkeen syö kun korkeintaan jotakin hedelmiä.

Vierailija
8/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mulle riittää kahvi ja jäätelö iltapalaksi n klo 18 mutta joskus tulee syötyä vasta klo 20. Silloin syön jotain näistä

- 1 ruisleipäpala, juustoa

- hedelmä-rahkasmoothie

- popcornia

- eilen söin palan itsetehtyä focacciaa ja juustoa

- tilkka punaviiniä ja pari palaa erilaisia täysrasvaisia juustoja (ehkä kerran kk)

- lasi rasvatonta piimää ja siihen sekaan (sokeritonta) mehukeittoa

- pari palaa tummaa suklaata tai kourallinen pähkinöitä

bmi 23

Vierailija
9/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän laihduttaa ja lasken kaloreita. Joskus päivän kalorit on syöty kello 16 mennessä, joskus kello 18, enkä sen jälkeen syö enää mitään. Olen ihan tottunut tähän eikä minulla tyhjä vatsa haittaa unen saantia, päinvastoin en saa unta jos olen syönyt liikaa.

Iltapäivällä katson yleensä päivän ruokavaliota ja syön sitä, mitä en ole saanut tarpeeksi päivän mittaan. Käytännössä huomaan aika usein, etten ole saanut riittävästi proteiinia tai kasviksia/hedelmiä, joten syön esimerkiksi jogurttirahkan ja omenan tai porkkanoita.

Tietääkseni illalla pitäisi syödä lähinnä hiilihydraattia ja rasvaa, koska hiilihydraatti auttaa nukkumaan ja rasva pitää pitempään kylläisenä. Myös banaanissa ja suklaassa on jotain nukuttavaa ainetta. Mutta juustoa ei saisi illalla syödä, se voi aiheuttaa painajaisunia.

Jos pelkkä kaurapuuro ei pidä nälkää loitolla, siihen kannattaisi lisätä jotain rasvaista, vaikka voisilmä.

Vierailija
10/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut mittailemaan verensokereita ja kaikki ateriat piti laittaa uusiksi.

Ennen iltapalallakin vedin neljä palaa leipää, täytteinä kaikkea epäterveellistä. Nyt uusi herkku on rahka johon sekoitan mehukeittoa. EIhän tuollainen muuten nälkää pidä mutta syön sen vasta juuri ennen nukkumaanmenoa ja sokerit ovatkin olleet hyvät. Vielä en ole kyllästynyt, sitten varmaan pitää keksiä jotain muuta kun ei enää pysty.

Marjat, hedelmät, viljat nostivat aamusokeria joten paljon vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
11/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta keskustelu olisi paljon antoisampi, jos kirjoittajan mitat olisivat mukana myös. Minä ainakin ajattelisin itsestäni automaattisesti, että tuo on ylipainoinen, jos vetää 6 leipää iltapalaksi. Mutta niillä kaloreilla elelen tyytyväisenä vähintään lounaaseen saakka.

Väittäisin, että nälän tunne on tottumuskysymys. Kun itse välillä syön enemmän päivän mittaa (esim. lomilla), niin tällöin olen myös nälkäisempi nopeammin.

Vierailija
12/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta keskustelu olisi paljon antoisampi, jos kirjoittajan mitat olisivat mukana myös. Minä ainakin ajattelisin itsestäni automaattisesti, että tuo on ylipainoinen, jos vetää 6 leipää iltapalaksi. Mutta niillä kaloreilla elelen tyytyväisenä vähintään lounaaseen saakka.

Väittäisin, että nälän tunne on tottumuskysymys. Kun itse välillä syön enemmän päivän mittaa (esim. lomilla), niin tällöin olen myös nälkäisempi nopeammin.

Totta, ensin oli joulu herkkuineen ja sitten 16 pv loma ihanine ruokineen ja nyt kotiin palattua on ollut paljon nälkäisempi kun ei syö hotelliaamiaisia eikä joka päivä lounaalla täyttä ruokaa eikä tuoresmoothieita välipalaksi. Muutaman päivän kestää palautuminen normaaliin ja samalla lomakilot (1,5) karisee pois:)

8

Vierailija
13/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön kolme ateriaa, aamiaisen(klo 7.30), lounaan(klo 12.30-13) ja päivällisen(klo 18.30-19-00), en välipaloja yhtä hedelmää ja pari kahvikuppia lukuunottamatta, enkä koskaan iltapalaa.Kun syö kunnon ateriat, niin nälkä ei vaivaa.

Vierailija
14/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein mulle riittää kahvi ja jäätelö iltapalaksi n klo 18 mutta joskus tulee syötyä vasta klo 20. Silloin syön jotain näistä

- hedelmä-rahkasmoothie

- popcornia

- tilkka punaviiniä ja pari palaa erilaisia täysrasvaisia juustoja (ehkä kerran kk)

bmi 23

Mitä vikaa?? Pähkinät, tumma suklaa, ruisleipä, smoothie ja viini on terveellisiä eikä poppareissa ole juurikaan kaloreita mutta runsaasti kuituja. Rasvaton gefiluspiimä tekee ihmeitä mahalle eikä hiivakaan vaivaa (gyneltä aikoinaan saatu neuvo). Määrät on hyvin pieniä ja vain nautiskelua, ei mulla ole mikään nälkä illalla enää. Ainoa pahe tuo jäätelö mutta on mulla varaa sen verran herkutella

Vierailija
15/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön päivän pääaterian klo 21 aikoihin, ja koska se on tukeva ateria jälkiruokineen, en tarvitse sen jälkeen mitään syötävää. Joskus viikonloppuina kun valvon aamuyölle, saatan kyllä vielä 3-4 aikaan teetä ja leipää syödä. 

Mulla on muutenkin vähän erikoinen ruokarytmi, kuten myös päivärytmi. Teen etätyötä kotoa ja koska olen ilta/yöihminen, teen työnikin siinä rytmissä. Syön aamupalan klo 11 aikoihin, se on usein esim. cappuccinoa, hedelmä ja paahtoleipää oliiviöljyllä. Lounaan syön klo 15-16 välillä, usein salaatti tai keitto + leipää. Sitten tosiaan pääateria illalla klo 21 paikkeilla, ja sen kanssa aina jälkiruoka. Eilen söin esimerkiksi ruusukaalipastaa jossa myös parmesanjuustoa, jälkkäriksi suklaamoussea. Välipalooja en syö koskaan. Paino-ongelmia ei ole ikinä ollut, ikää jo 41. (Olen 167 cm pitkä ja painan 53 kg)

Vierailija
16/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- hedelmä-rahkasmoothie

- popcornia

bmi 23

Mitä vikaa?? Pähkinät, tumma suklaa, ruisleipä, smoothie ja viini on terveellisiä eikä poppareissa ole juurikaan kaloreita mutta runsaasti kuituja. Rasvaton gefiluspiimä tekee ihmeitä mahalle eikä hiivakaan vaivaa (gyneltä aikoinaan saatu neuvo). Määrät on hyvin pieniä ja vain nautiskelua, ei mulla ole mikään nälkä illalla enää. Ainoa pahe tuo jäätelö mutta on mulla varaa sen verran herkutella

Katsos kun terveellisyyttä ei mitata kaloreilla tai kuiduilla.

Vierailija
17/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ehkä vähän kuuluu,iltasyöjät tuppaa olemaan ylipainoisia.

Itse en 18 jälkeen syö kun korkeintaan jotakin hedelmiä.

Tuo on ihan kökköä että iltasyöjät olisi ylipainoisia. Esim. Italiassa koko kansa syö erittäin iltapainotteisesti ja ovat Euroopan hoikimpien kansojen joukossa. Mutta ne italialaiset syökin kunnon aterian illalla, eivätkä kuten monet ylipainoiset iltasyöjät, niin että periaatteessa ateriat on jo syöty jo päivän aikana, mutta sitten kuitenkin otetaan kaapeista sitä sun tätä naposteltavaa illan mittaan.

Vierailija
18/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös syön päivällisen vasta illalla, noin klo 20. Ei sen jälkeen tarvitse kuin kupin teetä ja ehkä jonkun hedelmän.

Vierailija
19/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön kunnon aterian n. viiden-seitsemän välillä. Ei tarvitse sen jälkeen mitään ilta puputtamista eikä nälkäisenä nukkumaan menoa.

Menet varmaan sitten aika aikaisin nukkumaan? Itse menen klo 1-3 aikaan ja kyllä totisesti ehtisi tulla nälkä jos en saisi tuon ajan jälkeen syödä.

20/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ketjun aloittaja. Jos jotakuta kiinnostaa, olen hoikka; painoindeksini on 19,5. Olen aina ollut tasaisesti hoikka.

Syön terveellisesti ja monipuolisesti. Olen kala-muna-kasvissyöjä. Makeisten syöminen on aina ollut ainoa heikko kohta ruokavaliossani. Nyt, kun olen vähentänyt makeisten syömistä, olen alkanut tarvita ja syödä enemmän täysjyvää: aloitan päiväni kaurapuurolla ja syön pääaterialla täysjyväriisiä käytännössä joka päivä. Runsaat makeiset olen iltaisin yrittänyt korvata, kuten aloituksessa kerroin, kaurapuurolla+hedelmällä, mutta olen joutunut huomaamaan, että minulla täysjyvä lisää / nopeuttaa nälän ilmaantumista, jolloin on turvauduttava vielä yhteen ateriaan, että pystyn nukahtamaan (osalla ihmisistä, kuten minulla, nukahtaminen on riippuvainen leptiinistä, joka on kylläisyyden tunnetta ylläpitävä hormoni).

Asiaa tutkittuani olen saanut selville, että täysjyvä ruokavaliossa lisää tutkimuksien mukaan todennäköisyyttä verensokerille edulliseen ateriarytmiin: monta pientä ateriaa lyhyin väliajoin on edullisempaa terveydelle kuin pitkät ateriavälit (ja pitempi kylläisyys), koska verensokeri pysyy tasaisempana. Iltapuuron jäljiltä kokemani nopea ja voimakas nälkä on siis täysin luonnollista ja normaalia!

Kuten jotkut viisaat tässä ketjussa jo kertoivatkin, ongelmani korjaantuu sillä, että syön kaurapuuron+hedelmän sijaan / lisäksi jotain rasva- ja proteiinipitoista iltaisin. Harkitsen keitetyn kananmunan lisäämistä puuron kylkeen.