Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltasyöminen: mitä ja kuinka myöhään syötte?

13.01.2016 |

Minun on mahdotonta nukahtaa tyhjällä vatsalla. Aiemmin söin iltaisin lähinnä suklaata tai kermajäätelöä. Nyt olen vähentänyt sokerin syömistä, ja syön iltapalaksi kaurapuuroa! Laitan joukkoon taateleita / banaania ja reilusti kanelia. Se on hyvää, mutta yllätyksekseni huomasin, ettei se pidä nälkää yhtä hyvin kuin kermajäätelö / suklaa / leivonnaiset. Eikö täysjyvän nimenomaan pitäisi pitää nälkää? Vai onko kyse vain siitä, että kaloreita on puurossa ja hedelmässä niin paljon vähemmän kuin suklaassa yms.? Kuitu ei siis pidä nälkää poissa, vaan kalorit?

Joka tapauksessa iltapuuro ei riitä pitämään nälkää poissa minulla, vaan vatsa alkaa kurista ja nälkä kouristaa sisuksia 1-2 tunnin kuluttua syömisestä ja nukahtaminen on mahdotonta. Joudun aina nousemaan sängystä ja keittämään kananmunan vielä yömyöhään. Tänään jouduin vielä hakemaan banaaninkin ja syömään sen, kun edes kananmuna ei vienyt nälkää.
Mitä te muut syötte iltaisin? Oletteko huomanneet, että täysjyvävilja nopeuttaa nälän ilmaantumista?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiffany kirjoitti:

Olen ketjun aloittaja. Jos jotakuta kiinnostaa, olen hoikka; painoindeksini on 19,5. Olen aina ollut tasaisesti hoikka.

Syön terveellisesti ja monipuolisesti. Olen kala-muna-kasvissyöjä. Makeisten syöminen on aina ollut ainoa heikko kohta ruokavaliossani. Nyt, kun olen vähentänyt makeisten syömistä, olen alkanut tarvita ja syödä enemmän täysjyvää: aloitan päiväni kaurapuurolla ja syön pääaterialla täysjyväriisiä käytännössä joka päivä. Runsaat makeiset olen iltaisin yrittänyt korvata, kuten aloituksessa kerroin, kaurapuurolla+hedelmällä, mutta olen joutunut huomaamaan, että minulla täysjyvä lisää / nopeuttaa nälän ilmaantumista, jolloin on turvauduttava vielä yhteen ateriaan, että pystyn nukahtamaan (osalla ihmisistä, kuten minulla, nukahtaminen on riippuvainen leptiinistä, joka on kylläisyyden tunnetta ylläpitävä hormoni).

Asiaa tutkittuani olen saanut selville, että täysjyvä ruokavaliossa lisää tutkimuksien mukaan todennäköisyyttä verensokerille edulliseen ateriarytmiin: monta pientä ateriaa lyhyin väliajoin on edullisempaa terveydelle kuin pitkät ateriavälit (ja pitempi kylläisyys), koska verensokeri pysyy tasaisempana. Iltapuuron jäljiltä kokemani nopea ja voimakas nälkä on siis täysin luonnollista ja normaalia!

Kuten jotkut viisaat tässä ketjussa jo kertoivatkin, ongelmani korjaantuu sillä, että syön kaurapuuron+hedelmän sijaan / lisäksi jotain rasva- ja proteiinipitoista iltaisin. Harkitsen keitetyn kananmunan lisäämistä puuron kylkeen.

Olet ihan pihalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla