Haluaisitko asua ahtaasti, vaikka rahaa olisi suurempaan asuntoon?
Mielestäni ihmiset eivät halua pieniä koirankoppeja (varsinkaan lapsiperheet), mutta asuntojen hintojen karatessa käsistä ja rakennuttajien maksimoidessa voitot tontista, yritetään luoda mielikuvaa näin:
"Asunnot ovat verrattain pieniä, 33–98.5 neliötä, mutta Kauhasen mukaan kysymys ei ole tilan säästämisestä, vaan vastaamisesta markkinoiden tarpeeseen. Trendinä on, että ihmiset muuttavat pienempiin asuntoihin.
– Ajatus on, että ihminen hankkii kodin omien tarpeiden mukaan, ei sen mukaan, onko vieraille riittävästi tilaa, tai pitääkö asunnossa olla oma sauna, jos siellä käy kerran kahdessa viikossa, Kauhanen sanoo."
Kommentit (67)
Mä tykkään pienestä asunnosta, tosin olenkin lapseton. Kun on pienet tilat, ei tule kerättyä tarpeetonta tavaraakaan, vaan pitää harkita mitä hankkii. Ei ole niin paljon siivottavaa. Kukaan ei tunge yökylään, eikä tarvitse kestittää kotona isoja porukoita, kun ei ole tilaa.
Ahtaasti ja ahtaasti, mutta minulle, puolisolle ja kahdelle lapselle ainakin riittäisi hyvin joku 70 neliön asunto. Nyt asumme 45 neliön kaksiossa (lapset 1v ja 2,5v) ja meitä puuttuu vain oma sauna ja huoneet muksuille. En voi ymmärtää, mihin tämän kokoinen perhe tarvitsee satoja neliöitä, jos tilaratkaisut on tehty hyvin.
Etenkään isoa pihaa en kaipaa, lapsena oli ärsyttävää joutua lumitöihin ja nurmikon leikkuuseen tuntikausiksi.
Haluan asua fiksusti, enkä halua laittaa kaikkia rahojani asumiseen.
Huoneet saa kyllä olla tilavia ja jos rahat suinkin riittää niin jokaiselle oma, kylppärin ei tarvitse olla hehtaarihalli (voin muuttaa jos vammaudun) ja keittiö sais olla keittiä eikä olkkarein seinä.
Ahtaus on mielentila!
Toiselle tilava on toiselle ahdas. Hotellihuoneistot on pieniä ja harvemmin loma menee pilalle sen takia että huone olisi liian pieni. Sieltä vaan puuttuu se kaikki roina ja tavarataakka.
Me asutaan 2 hlö + 1 taapero + 1 kotieläin 40 neliössä. Hyvin mahdutaan, tilaa on tehdä kärrynpyöriä ja askarrella.
Minulle sopiva asunnon koko olisi n. 80 neliötä +autotalli.
Ikävä kyllä en ole koskaan asunut sellaisessa.
Haluan ehdottomasti. Ahtaus on parasta. Minä suorastaan nautin siitä, kun kaikki paikat pursuaa krääsää ja kaapin oven takaa kaikki romut kaatuu niskaan. Jeee! Tää onnea on!
Meillä on 85 neliöineinen rivarikolmio, 3 alle kouluikäistä lasta. Hyvin mahdutaan, sijainti on tärkein :)
Kaksio on passeli lapsettomalle pariskunnalle. Saunaa emme kaipaa. Keittiö voisi olla isompi. Olo on turvallinen rauhallisessa kerrostalossa. Rahakkaanakaan en haluaisi jättitaloa, jossa kokisin tyhjyyttä ja joutuisin siivoamaan paljon.
Mikä nyt on ahdasta kenenkin mielestä. Me asutaan 92 neliön neliössä minä, mies ja kaksi teiniä. Tavaraa on kertynyt, miehen kanssa ollaan viisikymppisiä ja ollaan asuttu tässä parikymmentä vuotta. Jos viitsisi ottaa vähän lainaa ja muuttaa, niin 110 neliötä ja 5 huonetta olisi varmaan vähän vielä kivempi, mutta emme viitsi ja stadissa nuo ovat hirveän kalliita. Ei maksa vaivaa siis!
Mitään 200 neliön omakotitaloa en ottaisi. Liikaa siivottavaa, kolkkoakin vähän.
Minä voisin asua hieman pienemmässäkin asunnossa, jos siinä säästyisi rahaa muuhun. Lämmityskuluissakin säästyisi, kun lämmitettäviä neliöitä olisi vähemmän. 25 neliötä voisi olla optimi, nyt on 32.
Ahtaasti asuminen kuulostaa helvetiltä. Minä ja kissa, asutaan n. 45 neliön kaksiossa ja tämä on juuri sopivan kokoinen. Yhtään pienempään en ole halukas muuttamaan, enkä muuta :D
Meillä 80 neliöinen kolmio ja 4 lasta. Hyvin mahdumme ja toistaiseksi ei ole muuttoaikeita.
Saisimme helposti isomman asunnon ja sijaintia muuttamalla vielä edullisemmin kuin tämän kolmion. Meillä ei vain ole tarvetta. Nykyinen kotimme on aivan ihana, lainaa vähän ja sijainti ihan ykkönen -kaikki palvelut kävelyetäisyydellä.
Tämä toimii pienten lasten kanssa (vanhin 7, nuorin vauva). Lasten kasvaessa vaihtoehtona ehkäpä 120 neliöinen paritalo tms.
Joo kyllä mä joustaisin mieluummin neliöistä kuin asuisin "85 neliön neukkukuutiossa huonomaineisella alueella, johon olisi varaa".
Vastauksista paistaa just se ongelman ydin: raha. Tai siis sen puute. Mutta jos teillä olisi siis 3 miljoonaa, niin edelleenkö haluaisitte asua ahtaasti vai? Niinkö?
Asetellaan kysymys uudelleen:
Jos sinulla olisi 3 miljoonaa tilillä, tykkäisitkö edelleen asua ahtaasti?
Meitä on 4 henkeä ja 120 neliötä ja heti muuttaisin isompaan, jos ei olis rahasta kiinni.
Riippuu mikä on ahdasta. Minulle riittää, että jokaisella lapsella on oma huone ja säilytystilaa on riittävästi. Ei tarvitse olla 300 neliötä, vaikka olisi varaakin
Olen niin täynnä tätä pakkomielteistä talo/asuntokouhotusta. Asukaa missä asutte, ei se ole kuin asunto (tai talo) eikä se kiinnosta ketään. Elämässä on parempaakin tekemistä kuin maksaa asuntolainaa jokaisella irtiliikenevällä Eurolla.
Jos olisi kolme miljoonaa tilillä, niin olisi kiva saada lapsille omat huoneet. Ja lisäksi erillinen kylpyhuone (wc-pöntöllinen) ja wc, saunaa ei välttämättä tarvitsisi olla. 2 wc-istuinta helpottaisi aamukiireitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin täynnä tätä pakkomielteistä talo/asuntokouhotusta. Asukaa missä asutte, ei se ole kuin asunto (tai talo) eikä se kiinnosta ketään. Elämässä on parempaakin tekemistä kuin maksaa asuntolainaa jokaisella irtiliikenevällä Eurolla.
Löysääs nutturaas
Minä asun yksin omassa 56-neliöisessä, saunallisessa pienkerrostalokaksiossani pääkaupungin vihreässä kolkassa. Voisin toki asua pienemmässäkin ja olen suurimman osan aikuisiästäni asunutkin, mutta en halua.