Onko työpaikan hakijalta laillista pyytää älykkyysosamäärätesti?
Kommentit (26)
En oikein usko että pyytäminen olisi laitonta... sen vaatiminen mahdollisen työpaikan saamiseksi voi jo olla kyseenalaista. Itse kyllä miettisin ko. työnhakemista tai vastaanottamista jos pyynnöt/vaatimukset tuntuisi työtehtäviin nähden mahdottomilta.
Kuullostaahan tuo aika jännältä. Mutta ajat muuttuvat. ÄÖ-testit kuitenkin maksavat, joten myös luultavasti työnantaja maksaa sen?
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaahan tuo aika jännältä. Mutta ajat muuttuvat. ÄÖ-testit kuitenkin maksavat, joten myös luultavasti työnantaja maksaa sen?
Joo, toivottavasti löytyy huippu älykkyysösamäärällä varustettu tyyppi :-)
Vierailija kirjoitti:
Voihan älykkyydet ja niiden ösämäärät.
Vierailija kirjoitti:
Se on ÄO eikö ÄÖ.
Älykkyysosamäärä eikä mikään ösämäärä.
Kelpaako 20 vuotta vanha Mensan testitulos?
Jos haetaan pitkäaikaista kassaa, ei ehkä haluta siihen äo 120 uraohjusta vaan otetaan ennemmin äo 85 perusduunari?
Eli löytyy tyyppi joka tietää pythagoran? Ainakin paljastaa sen että kyseinen työnantaja on idiootti jolla ei ole hallussa logiikka tai olennaisuus tekevässä työssä. Itse ainakin jakelisin omia kilpailullista älykkyystestejä joka minuutti vastaavassa työpaikassa esittäisin pohdintoja oikeasta älykkyydestä oikeasta luovuudesta ja yleissivistyksestä. Testailisin onko yhteisö arvollinen ja kokeilisin mikä soopa kehenkin uppoaa!
Sovellisuustestin testin yhtenä osiona on usein loogista päättelyä ja matemaattista ja kielellistä lahjakkuutta mittaavat testit. Testeistä päätellään paljon muutakin, nopeutta tehtävissä, huolellisuutta, (tehtävän luonteesta riippuen); ohjeiden ymmärtämistä, paineensietoa ja henkistä joustavuutta selvitä ristiriitaisuuksista, priorisointikykyä. Luovuutta, asenteita, jne. Toisissa testeissä mitataan ehkä ryhmätyötaitoja, sorminäppäryyttä, asiakaspalvelutaitoja, jne mitä työ vaatineekaan.
Sinulla on oikeus kieltäytyä testistä. Työhönottaja tekee kieltäytymisestä omat päätelmänsä.
Mene testiin hyvin levänneenä, rentona, avoimin mielin ja omana itsenäsi. Alkoholi huikkaa ei kannata ottaa rentoutuakseen ennen testiä, näitäkin on nähty.
Oisko nyt kuitenkin joku soveltuvuustesti, mutta ap:n äo ei riitä sen tajuamiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toivottavasti löytyy huippu älykkyysösamäärällä varustettu tyyppi :-)
Jos tehtävä on yksinkertainen niin ehkäpä testillä karsitaan liian älykkäät. He kun turhautuvat liian yksinkertaisissa tehtävissä. Ei testauksen tarkoitus ole löytää älykkäintä vaan tehtävään ja työympäristöön ( työkaverit mukaan lukien) parhaiten sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ÄO eikö ÄÖ.
Älykkyysosamäärä eikä mikään ösämäärä.
Ihan tuli suomi24 ööliö mieleen :) sää sitä testätä jös hälyää
Mikä on alkoholihuikka? Itse ottaisin kaljakorin mukaan rekvisiitaksi ihan vain tarkastaakseni kuinka valpas mutta oikeasti älykäs henkilö minulla on edessäni!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on alkoholihuikka? Itse ottaisin kaljakorin mukaan rekvisiitaksi ihan vain tarkastaakseni kuinka valpas mutta oikeasti älykäs henkilö minulla on edessäni!
Voit ottaa testiin mukaan mitä haluat. Me testaajat teemme rekvisiitasta omat tulkintamme. Saattaisin kyllä kysyä, että miksi sinulla on kaljakori messissä. Mutta todennäköisesti ymmärtäisin vastauksesi toisin kuin tarkoitit, tyhmä kun olen. Luultavasti tekisin vastauksestasi myös oman tulkintani, ehkäpä sinulle epäedullisen.
Toki työhönottotilanteen tuleekin aina olla molemmin puolinen. Sinulla on oikeus ja velvollisuus testata haastattelijoiden ja testaajien kautta, että haluatko tulla firmaan töihin. Mutta ei kannata yliarvioida, muttei myöskään aliarvioida, testaajien ja haastattelijoiden älykkyyttä eikä valppautta. He vetävät tilanteessa omaa rooliaan, jossa he voivat antaa itsestään väärän kuvan. Firmasta heidän motiivinsa on antaa mahdollisimman oikea kuva. Ei liioitella, eikä vähätellä.
Huikka on suhteellinen käsite. Yhdelle se on 4cl konjakki. Toiselle kaksi isoa A-olutta tuossa alakerran pubissa. Lähtökohtaisesti huikan pituutta aina vähätellään, joten kerromme ilmoitetun pituuden aina kahdella, habituksesta riippuen jopa isommalla kertoimella.
Eipä siinä paljoa auta selitellä asiakaspalvelutehtävään hakiessa, että pakko oli ottaa tuopillinen, kun on sosiaalisten tilanteiden pelko tai että olen niin kova jännittäjä.
Minulle ja muille älykkäille 4 cl konjakkia ei ole "alkoholihuikka" eikä ole olutkaan, jollekin hihhulille se sellainen mörkö taitaa olla. Oletko nyt ihan varma että sinulla on lupa antaa minun pitää ylipäätään mukanani mitä haluan. Wow olet varmasti lyhytsanaisuudessasi superälykäs etkä mitenkään jaaritteleva turhake.
Saksassa on aivan normaalia juoda olutta julkisesti vaikka se tuottaakin vaikeuksia suomalaiselle ymmärrykselle. Esim tuli tuossa esiin edellisen kirjoittaja omia patoutumia jossa tuoppi jne, esitetään kovana jännittämisenä tai sosialistentilanteiden pelkona tai muuna hätäisenä johtopäätöksenä vaikka kyseessä on vain olut.
ei tuollaisia testejä pyytetän, kun mikään taho ei taita tarjota sellaista palvelua jossa testataan ihmisen älykkyyttä. jos halutaan testata työnhakijoita, työnantaja palkkaa jonkinlaisen konsultin joka tekee sitten erilaisia testejä jatkoon päässeille.
Tottakai, ja nykysin jo ihan yleinen käytäntö. Otetaan siinä samassa sukupuolitauti-, HIV- ja huumetestin yhteydessä.