Entiset tupakkariippuvaiset, pari kysymystä!
Olen nyt ajatellut lopettaa vuosikymmeniä jatkuneen tupakoinnin. Auttakaa mammaa mäessä:
- Lihoitteko? Olen dieetillä, muutama kilo on normaalipainoon, kesäksi on tarkoitus saada pois nuo pari kiloa, mutta entä jos lihon? Mistä saan motivaatiota lopettaa, kun laihuus on minulle tosi tärkeä tavoite.
- Miten ehkäisitte painonnousua?
- Onko mahdollista siirtyä "viihdekäyttäjäksi"? Pelottaa punaviinihiprakka ja pubit. Jotkuthan pystyvät siihen, että polttavat vain alkoholia käyttäessään. Tupakka on minulle niin iso osa viini-iltaa, viinin ja oluen kanssa tupakka on niin täydellien nautinnon sinfonia.
- Mikä nikotiinikorvaushoito on ollut paras?
- Mikä oli vaikeinta lopettamisessa?
- Luin jostain, että tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa kilpirauhaseen, eli jos täällä on joku vaajaatoimintainen, miten vaikutti? Tai vaikuttiko yleensä? Minulla on thyroksiinit aika isolla annoksella, en haluaisi saada enää niitä kamalia oireita.
Kertokaa kaikkea mahdollista, olisi niin mielenkiintoista kuulla. Tsemppaustakin otetaan vastaan: haluaisin niiiiin saavuttaa jotain suurenmoista!
Kommentit (6)
Et liho kun et päästä itseäsi lihomaan. Ala kuntoilla, se auttaa sekä lopetuksessa että painonhallinnassa. Korvaushoitoa en itse käyttänyt, musta se on pelkkää ongelman lykkäämistä. Turhaa kitkutella minkään laastareiden ja purukumien kanssa, kun kuitenkin sitä röökiä mieli tekee. Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä, kerrasta poikki vaan. Ja se päihteiden kanssa läträäminen kannattaa myös lopettaa ainakin alkuaikoina, silloin sun päätös ei taatusti pidä, jos nyt jo tuntuu noin mahdottomalta edes ajatella baari-iltaa ilman röökiä.
Muutenkin sun asenteesta pikkuisen huokuu sellainen, että epäilen onnistutko. Etsit näköjään nyt jo syitä sille, miksei kannata lopettaa... paino nousee, kaljaa ei voi juoda, elämästä häviää nautinnon sinfoniat joo.
-en lihonut
- jos jatkat terveellistå syömistä ja liikut vähän enemmän kuin ennen, et liho. Useimmilla kilot tulee kun korvaa tupakan herkuilla, roskaruualla tms.
- Älä todellakaan ala tuohon että poltat vain Viihteellä, muutamam kuukauden päästä huomaat että poltat koko ajan. Jos on riippuvainen, satunnainen tupakointi ei onnistu. Ei alkoholistikaan voi "vähän maistella viihteellä". Jos lopetat ja toivottavasti lopetat, lopeta kerrasta kokonaan.
-en käyttänyt nikotiinituotteita,mutta aiempien lopetusyritysten perusteella suosittelen purkkaa, siihen saa jauhaa kaiken turhautumisen.
- vaikeinta oli juurikin se turhautuminen. Kyllä siinä aika monta viikkoa meni, että läheiset saivat olla varuillaan.
-kilpirauhasesta em tiedä mitään
Nyt olen ollut reilu vuoden polttamatta ja voin rehellisesti sanoa, ettei kaduta lopettaminen. Olo on niin paljon parempi, masennus on helpottunut ja en ole edes kärsinyt ennen niin tutusta kaamosmasennuksesta. Yöuni on paljon parempaa ja on ihana kun eo tarvi etukäteen miettiä missä esim uudessa paikassa vpi käydä tupakalla:) mutta parasta ehdottomasti on se, että en enää haise!:D
Laihdutus ja tupakan lopetus samaan aikaan on melkein mahdotonta. Tupakan lopetus vaikuttaa myös aineenvaihduntaan ja alkuun ainakin itsellä oli kaamea ummetus. Tähän kannattaa varautua.
Suosittelen Alan Carrin tupakan lopetuskirjaa! Sillä itse lopetin suht. helposti.
Tsemppiä!
- Lihoitteko? Olen dieetillä, muutama kilo on normaalipainoon, kesäksi on tarkoitus saada pois nuo pari kiloa, mutta entä jos lihon? Mistä saan motivaatiota lopettaa, kun laihuus on minulle tosi tärkeä tavoite.
Vast. En lihonut.
- Miten ehkäisitte painonnousua?
Vast. En mitenkään.
- Onko mahdollista siirtyä "viihdekäyttäjäksi"? Pelottaa punaviinihiprakka ja pubit. Jotkuthan pystyvät siihen, että polttavat vain alkoholia käyttäessään. Tupakka on minulle niin iso osa viini-iltaa, viinin ja oluen kanssa tupakka on niin täydellien nautinnon sinfonia.
Vast. En usko. Tupakka olisi tehnyt todella huonon olon.
- Mikä nikotiinikorvaushoito on ollut paras?
Vast. Ne isot imeskelytabletit.
- Mikä oli vaikeinta lopettamisessa?
Vast. Tavasta eroon pääsy. Ruokatupakka, aamutupakka... Loppujen lopuksi nuo pienet hetket olivat vaikeimpia. Kun sen tajusi niin niistä pääsi helposti eroon.
- Luin jostain, että tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa kilpirauhaseen, eli jos täällä on joku vaajaatoimintainen, miten vaikutti? Tai vaikuttiko yleensä? Minulla on thyroksiinit aika isolla annoksella, en haluaisi saada enää niitä kamalia oireita.
Vast. Minulla on eikä mitään vaikutusta.
Poltin 15 vuotta askin päivässä, nyt 7 vuotta savuttomana eikä todellakaan tee mieli enää siihen häpeään. Harmi, kun tupakoitsija tajuaa vasta jälkikäteen miltä oikeasti näyttää (vaikka miten löis pakkelia pärstään).
Vierailija kirjoitti:
Et liho kun et päästä itseäsi lihomaan. Ala kuntoilla, se auttaa sekä lopetuksessa että painonhallinnassa. Korvaushoitoa en itse käyttänyt, musta se on pelkkää ongelman lykkäämistä. Turhaa kitkutella minkään laastareiden ja purukumien kanssa, kun kuitenkin sitä röökiä mieli tekee. Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä, kerrasta poikki vaan. Ja se päihteiden kanssa läträäminen kannattaa myös lopettaa ainakin alkuaikoina, silloin sun päätös ei taatusti pidä, jos nyt jo tuntuu noin mahdottomalta edes ajatella baari-iltaa ilman röökiä.
Muutenkin sun asenteesta pikkuisen huokuu sellainen, että epäilen onnistutko. Etsit näköjään nyt jo syitä sille, miksei kannata lopettaa... paino nousee, kaljaa ei voi juoda, elämästä häviää nautinnon sinfoniat joo.
Tuntuipas yllättävän pahalta vieraan ihmisen kommentti. Aloituksessani toinkin esille juuri niitä lopettamiseni ongelmakohtia, niitä pohdinkin kovasti. En nyt olisi tarvinnut lannistamista tai moralisointia.
Lopetin, kun plussasin, ei edes tehnyt vaikeaa, joten en tiedä lihomisesta. Olen vuosien myötä lihonut muutenkin.
Tuota en tiennyt, että vaikuttaa kilpirauhaseen, mielenkiintoista, koska raskausaikana puhkesi tulehdus ja sitä myötä olen ollut vajaalla.
En usko, että on mahdollista siirtyä viihdekäyttäjäksi vuosiin, en uskaltaisi vieläkään (6v). Mutta pakko sanoa, että itsellä illanistuijaiset onnistuu loistavasti ilman.
Aiemmin olen yrittänyt laastarien avulla lopettaa, ne ei pitemmän päälle auttanut, että ehkä koittaisin sitä Champixia tai sitä kirjaa, jota niin kovasti mainostettaisiin, jos nyt pitäis yrittää lopettaa.
Vaikeinta lopettamisessa on nimenomaan se tapa, ne vieroitusoireet on pientä. Vieläkin kaipaan todella paljon tupakointia, varsinkin kesäisin, mutta lopettamisen plussat on onneksi vielä olleet niin paljon suuremmat.
Tsemppiä! Se onnistuu, kun se todellinen halu lähtee itsestä.