Millasia teidän aamuiset töihin/kouluun/päiväkotiin lähtemiset on (lapsiperheet)? Hallittua ja hillittyä vai kiireinen kaaos?
Mä en mennyt tänään edes töihin mutta olen aivan uupunut tuosta aamuhässäkästä kun piti saada koululaiset valmiiksi ja ehtimään bussiin.
Kommentit (25)
Lasten luonne määrää aika pitkälti millaisia aamuja missäkin perheessä vietetään. Meillä on pojat reippaita lähtijöitä, tosin nuorempi päiväkoti-ikäinen on tarkka vaatteistaan ja hänelle kelpaa vain itse valitsemat vaatteet. Aamulla mielipide voi olla eri kuin illalla. Molemmat pojat ovat myös aamuvirkkuja, reippaita ja omatoimisia. Tytär on aivan toisenlainen. Hän on aamu-uninen riippumatta siitä, mihin aikaan on mennyt nukkumaan. Hartioista tyyliin saa ravistella hereille. Ei auta herätyskellot eikä muut. Vielä vuosi sitten oli aivan täysin autettava joka ikisessä asiassa, itki koko ajan päiväkotiin saakka ja vielä sinnekin jäi itkemään. Hänelle tulee edelleen "jumeja", jolloin ei puhu, ei liiku eikä tee yhtään mitään. Mitkään uhkaukset tai lahjonnat ei silloin auta. Onneksi niitä tulee enää ehkä vain kerran viikossa tai kahdessa.
Olen itse aamu-uninen ja mies käy muuten vain hitaalla, joten huolehdin lasten aamut yleensä itse. Ovesta pitää päästä joka aamu viimeistään 7.45 eli ei edes kovin aikaisin, mutta silti ollaan aina viime tipassa.
Helposti ja sujuvasti. Herään ite 6 jälkeen ja syön aamupalan ja laitan itseni valmiiksi, lapsi 1,5v herää 7 jälkeen tai herätän viimeistään 7.20. Potalle pissalle ja vaatteet päälle, hampaat ja hiukset harjataan. Ulkovaatteet päälle ja ulos. Hoidossa ollaan yleensä 7.50, lyhyt matka kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaaosta, mutta hermoja kiristää joka aamu silti. Ovesta on lähdettävä klo 6 eli siitä voi laskea ettei yöunta saa tarpeeksi lapsi enkä minä.
Illalla laitan kyllä kaiken valmiiksi aamua varten, mutta vaikeinta on herättää uhmaikäinen kesken unien ja puolessa tunnissa pitäisi olla jo bussipysäkillä. Varsinkin nyt talvella kun ulkovaatteiden pukeminen vie aikaa, niin joka aamu mietin että miksi tätä teen.
Voi ei, tunnen tuskasi. Vielä viime vuonna tähän aikaan meidän aamut oli karseita. Lapset oli eri päiväkodeissa, parkkipaikalla piti olla 6.30 jos halusi sille päivälle vielä parkkipaikan ja aamuhoito alkoi klo 6.00. Aamulla oli vielä koirakin pissatettavana. Siis se oli minuuttipeliä. Usein matkalla päiväkotiin pienempi osoitti rukkasella pimeällä taivaalla paistavaa kuuta ja kysyi että miksi äiti viet mut yöllä hoitoon. Se oli hyvä kysymys se. :)
Koettakaa jaksaa. :)
2
Olen yhden päiväkoti-ikäisen yh äiti ja aamut sujuvat rauhallisesti, mutta tehokkaasti. Tiedän mihin aikaan laitan lapsen nukkumaan, niin, että herää lähes aina n. 5min ennen herätyskellon sointia :). Aikaa varaan aamuihin tarpeeksi, ettei tarvitse kiireessä hosua. Päikkyreppu on jo edellisenä iltana pakattu valmiiksi.
Vaatteet valitsen aamulla, illalla kyllä yleensä on jo mielessä joku tietty setti mitä laitetaan.
Jos on luonteeltaan sellainen, ettei osaa oikein ennakoida ja laitella kaikkea päivää ennen valmiiksi, niin jo 10minuuttiakin aiemmin herääminen kuin yleensä saattaa auttaa rauhoittamaan aamuja. riippuu tietty siitä millainen mellakka siellä aamuisin on..kiireessä ei tule kun... ;)
Niin joo, ei meilläkään mitään märkiä vaatemyttyjä löytyisi lattioilta...
Melko hallitusti nyt kun tajusin aikaistaa heräämistä n. 10 minuutilla. Laitoin kaiken tarvittavan ennenkin jo valmiiksi, mutta riidaksi meni joka aamu silti. Nyt on aikaa pitää lasta vaikka vähän aikaa sylissä tai jutella murheista tai antaa vielä hetki maata sängyssä, eikä pelkästään hoputtaa vaan. Ja jos kaikki menee sutjakasti, niin lapsilla on pieni hetki aikaa leikkiä ja olla rauhassa ennenkuin pitää lähteä.