Uusperheen synttärikuviot
Mieheni lapsi täyttää kohtapuoliin 12 vuotta ja emme ole sen kummemmin suunnitelleet juhlia koska jo aikaisemmin puhuttiin, ja lapsi sitä itse halusi, että viedään kavereiden kanssa leffaan ja syömään. Ei tuon ikäinen mitään sen kummempaa enää tarvitsekaan ja kaiken lisäksi tämä sopi lapsen äidillekin.
Kunnes sitten kuulin että äiti onkin järjestämässä kaverisynttäreitä ja kutsuu lisäksi mieheni sukulaisia sinne. Asia on ok mutta kun meitä ei ole kutsuttu, minua ja miestä. Minun lapseni kyllä pyydettiin mutta hän ei halua mennä, jostain syystä.
Lapsi asuu vuoroviikoin kummallakin, on asunut jo tarhaikäisestä ja hyvät välit on ex:ään mullakin. Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Ei olekaan niin asialliset välit kuin kuvittelin? Lapsi kuvittelee pääsevänsä vielä leffaankin ja nyt kiukuttelee kun ei pääsekään. En kai ala mitään leffaan menoa järjestämään jos kuitenkin pidetään ne kaverisynttärit.
Olen hämmästynyt ja hieman loukkaantunut.
Lapsi on muutenkin kiukutellut minulle kun tuli äidiltään. Onkohan jotain mielen päällä vai normaalia teinikiukkua?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis juuri näin. Lapsi kutsuisi samat kaverit myös sinne leffaan ja syömään. Äitinsä kutsuu paitsi lapsen kaverit, myös mieheni sukulaisia omiensa lisäksi. Ex-anoppinsa ja muita.
Mutta ei meitä ja tästä hieman loukkaannuin, vaikka toki tiedän että ihminen saa kutsua kotiinsa kenet haluaa ja omalle lapselleen saa järjestää vaikka mitä ilman kenenkään lupaa. Mutta nyt ei todellakaan mitään leffailtaa meidän puolesta tule.
Jotenkin sitä olettaa että jos lapsi asuu meillä joka toinen viikko tarhaikäisestä asti, hän on jo minunkin perhettä eikä pelkästään vaan miehen lapsi joka välillä asuu meillä.
Ap
Tuttu kuvio.
Teillä saatiin lapsi uskomaan, että eihän nyt enää mitään synttäreitä järjestetä. Lapsi kilttinä myöntelee. Sitten lapsi juttelee isoäidin kanssa asiasta ja isoäiti sanoo surullisena, että voi voi sentään, olisi ollut niin kiva vielä tulla juhliin. Mitä tekee lapsen äiti? On kohtelias ex-anopilleen ja kummeille ja ilmoittaa, että toki voitte tulla kakkukahville, ei se nyt niin kiveen hakattu ole, vaikka ei synttäreitä isän ja uuden vaimon mielestä kannata järjestää, mutta tulkaa meille. Ja kun ne juhlat joka tapauksessa pidetään, niin miksi ei kavereitakin kutsuttaisi.
Ainoa heikko lenkki tässä on ap, joka peruu lupauksensa leffasynttäreistä vedoten siihen, että ei lapsi tarvitse kaksia synttäreitä.
Meillä lapset on jokainen saaneet kolmet synttärit: yhdet omalla porukalla, toiset sukulaisten kanssa ja kolmannet kavereille. Ydinperheessä voi olla näin luova.
Tämä on hyvin todennäköinen selitys.
Äidille siis sopi, että järkkäätte lapsen kavereineen leffaan ja syömään. Halusi kuitenkin itse vielä juhlistaa lapsensa synttäreitä perinteisesti. Ongelmana ettei teitä kutsuttu siis. Jos hän ajatteli että te ette enää välitä niitä sen kummemmin juhlia, sinun lapsesi kuitenkin pyydettiin....
Kyl mä sen leffajutun edelleenkin järkkäisin. Aika veemäistä jos lapsi jo sinne kaverit kutsunut ja nyt perutaankin.
Mietihän ap, että kuka tässä kärsii ja kehen tää sattuu eniten? Ei sinuun, vai mitä? Vaan se lapsi on tässä nyt sijaiskärsijä. Aivan uskomatonta käytöstä aikuiselta ihmiseltä!! Jos olet vihainen lapsen äidille, mene sanomaan se suoraan hänelle, älä kosta lapselle!!
Kyllä aika kummalle kuulostaa, että samoille kavereille järjestetään kahdet synttärit. Eri asia, jos toisille tulisi vain sukua.
Onhan tuo kavereillekin epäreilu tilanne. Pitääkö siis samojen tyyppien tuoda lahjat kahdesti?
Miksei noita voi yhdistää, hoitakaa te se leffa touhu ja sitten sieltä äidilleen syömään?
Ohiksena, onko tää yleistäkin, että lapsen kaverit kutsutaan samaan aikaan sukulaisten kanssa? Itselläni on 3 lasta ja he ovat monilla synttäreillä olleet ja aina on ollut vain lapsia paikalla. Kerran omassa lapsuudessani on kaverin synttäreillä jotain sukulaisia, olisko vuosi ollut 1989...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika kummalle kuulostaa, että samoille kavereille järjestetään kahdet synttärit. Eri asia, jos toisille tulisi vain sukua.
En tiedä minkälaisia teemabileitä ihmiset ipanoilleen järjestää mut jos se kakku kuitenkin tehdään ja ne sukulaiset kuitenkin kahvilla haluavat käydä niin mikä ongelma on että ne muutamat kaverit käy kakulla ja mehulla samalla. Leffajuttu on luvattu ja mielestäni siitä on kiinni pidettävä. Ensi vuonna sopikaa tarkemmin sitten.
Omani täyttää pian 16v. Kavereineen menee syömään ja leffaan. Mummit ja kummit tulee kakkukahveille. Isänsä ei muista mitenkään, tekstiviestin saattaa laittaa jos muistaa.
Itsellä uusperheen kasvattina oli aina 2 synttärit/ rippikahvit/ valmistujaiset. Isänpuolen suku ja kaverit ja äidin luona sen suku.
Sitten kun sain omia lapsia niin sanoin etten kaksia ristiäisiä järjestä. Hyvin mahtuivat kaikki samaan tilaan. Lasten synttäreille tulevat samana päivänä mutta eri aikaan. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, onko tää yleistäkin, että lapsen kaverit kutsutaan samaan aikaan sukulaisten kanssa? Itselläni on 3 lasta ja he ovat monilla synttäreillä olleet ja aina on ollut vain lapsia paikalla. Kerran omassa lapsuudessani on kaverin synttäreillä jotain sukulaisia, olisko vuosi ollut 1989...
Ollaan kokeiltu samaan aikaan juhlimista ja peräkkäisinä aikoina. Sitten totesin, että tulevat kaverit ja suku eripäivinä.
Mä tykkään, että kerkee keskustella suvunkin kanssa rauhassa, eikä hilluvia kakaroita juokse hirveesti jaloissa. ;)
Jos äiti haluaa järjestää kaveri- ja sukusynttärit, lapsi ei saakaan teidän lupaamianne leffasynttäreitä? Mieti nyt muutakin kuin omaa napaasi, mitä jos olisit itse lapsen asemassa?