Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karaokepaniikki, apua tarvitaan tai ura on katkolla

Vierailija
11.01.2016 |

Olen reilu kolmikymppinen uratykki, joka on saanut monen vuoden projektin onnekkaasti päätökseen. Toimitusjohtajakin on niin tyytyväinen, että haluaa järjestää isot projektin päätösbileet jonne on tulossa noin 80 muuta johtajaa ja projektissa mukana ollut asiantuntijaa ympäri maailman. Virallisen osuuden ja illallisen jälkeen tj ilmoitti, että on keksinyt loistavan iltaohjelman, joka vapauttaa tunnelman. Innostukseni karisi äkkiä ja tilalle tuli kauhu ja kylmä hiki kun kuulin, että illallisohjelmana on karaokea. K-a-r-a-o-k-e-a! Jokaisen pääkonttorin työntekijän - siis jokaisen - pitää olla valmis vetämään joku biisi yksin, etenkin minun kun kerran vedin projektiakin.

Olen ehkä taitava projektijohtajana, mutta laulaa en osaa lainkaan. Kuuntelen kyllä musiikkia, mutta en laula tai hyräile mukana. En osaa yhdenkään laulun sanoja, minulla ei ole rytmitajua, en pysy nuotissa enkä ole koskaan harjoitellut karaokea. Koulun kuorostakin minut heitettiin ulos kun hoilotin omiani. Kerroin, että en ikimaailmassa suostuisi laulamaan julkisesti, jolloin tj vastasi, että on muuten vähän pakko jos haluan, että japanislaisvoittoinen yleisö halutaan saada rentoutumaan. Vihjasi samalla mahdollisesta ylennyksestä ja siitä, että sosiaalisen pelin taitaminen on tärkeätä kun harkitaan jatkopestejä yrityksessä. En pelkää yleisön edessä puhumista, mutta laulaminen julkisesti lähes sadan johtajan edessä on yhtä mahdoton ajatus minulle kuin lentäminen kuuhun omia siipiä käyttäen.

Mitäs tässä nyt tarttis tehdä? Tekeydynkö sairaaksi (joo, huono vaihtoehto kun on oma menestynyt projekti kyseessä)? Kurkkukipuakaan on vaikea ajoittaa uskottavasti juuri tuohon tilaisuuteen eikä normaali 'ei' näytä auttavan. Onko olemassa mitään superhelppoa karaokebiisiä, jonka laulutaidotonkin osaa vetää viikon harjoittelulla? Ei nyt ihan lastenlaulu tarvitsisi olla, mutta jos teillä on tiedossa englannin-saksan-tai ranskankielinen, suht helppo ja erittäin lyhyt ja mukaansatempaava laulu, niin otan suurella kiitollisuudella kaikki vinkit vastaan. Pyyhin täällä jo kylmää hikeä otsaltani ensi viikkoa ajatellen.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on kerran hyvä työ ja rahaa, kysy laulunopettajan apua. Ehdit äkkiä harjoitella yhdessä valitsemanne sopivan kappaleen.

Vierailija
2/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku helppo räppi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää olis sopivan lyhyt ja helppo ja varmasti nopeasti opittava. En tiedä vaan onko miten yleisesti karaokessa esitetty.

Vierailija
4/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä idea, mutta en millään ehdi vajaassa viikossa hankkia laulunopettajaa tai käymään kurssilla kun olen juuri lähdössä taas matkalle kolmeksi päiväksi. Ja tuskin kukaan nyt ottaa oppilasta yhden onnettoman karaokelaulun takia samalle päivälle edes säälistä... :) AP 

Vierailija
5/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vain suomalaiseen tapaan rehellinen itsellesi ja muille. Vedät ihan minkä tahansa biisin niin hyvin kuin osaaat. Jos ja kun se menee ketuilleen ja nuotin vierestä, so what, you did your best anyway!

Vierailija
6/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaiset liikemiehet eivät yleensä ole kovin hääppöisiä karaoken laulajia itsekään, joten taidoiltasi et välttämättä erotu seurasta. Sinuna - ja täysin laulutaidottomana mutta nuotin vierestä laulamiselle erittäin herkkänä itsenäni - ottaisin laulaakseni tosi hankalan kappaleen ja vetäisisin sen reippaasti mutta juuri niin huonosti kuin suusta tulee. Olet jo kertonut pomollesi laulutaidottomuudestasi, joten tavallaan osa vastuusta on hänellä.

Vaikka kultakurkkuja arvostetaankin, kehnot mutta urheat laulajat saavat osakseen sympatiaa. Myös japanilaisten keskuudessa. Saatat tehdä omana itsenäsi paljon enemmän seurueen rentoutumiseksi kuin kultakurkkuna ikinä.

Vierailija
7/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku helppo räppi?

Joo, täähän olis hyvä! Englanniksi varmaan löytyis joku jossa ei tartte hirveästi laulaa, vois vetää miehekkäästi puolipuhumalla läpi. Pitäisi vaan olla aika lyhyt. Oisko vinkkejä sopivasta laulusta (sori, en kuuntele edes räppiä ja en tiedä yhtään räppäriäkää paitsi pari suomalaista mutta ne ei nyt käy). AP

Vierailija
8/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No karaoken idea on siinä, että jokainen vetää siten kuin osaa. Sinun ei tarvitse osata sanoaja, nehän tulevat siihen näytölle.  Taustalla kuuluu melodia ja rytmi, sehän on ihan sama mitä laulat, olet varoittanut esimiestäsi ;)  Enpä usko, että sinut erotetaan siksi, että et osaa laulaa.

Jos et osaa hyvin englantia, älä ota englanninkielistä kappaletta....

Vierailija
9/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala. Toi olis mulle pahin painajainen. Kyllä lähtis japanilaiset karkuun, kun heläyttäisin ilmoille: Aiiikuuineeen naiiineeen mä oooooon. Tsemppiä sulle.

Vierailija
10/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laula tosi hiljaa. Siinähän on taustamusiikki ja yleisö tuskin käyttäytyy kuin kirkossa olisivat.

Vierailija
11/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä karaoken laulamisessa just on ideana, se vedetään tunteella vaikkei taitoa olisikaan.

Entinen esimieheni tosin vapautti itsensä tästä japanilaisesta itsensähäpäisylajista kiipeämällä framille, ottamalla mikrofonin ja esittelemällä että aikoo esiintyä ilman säestystä, koska tätä jo poikasena opittua "metsälinnun laulua" ei karaokelevylle ole tallennettu (blaa blaa miten lähellä tämä kuitenkin on hänen sydäntään yms).

Ja se laulu - ja tämä vaatii vähän esiintyjän taitojakin, ensin vedetään henkeä, valmistaudutaan ja sitten rääkäistään pari kertaa kuten varis.

Show on tärkein. Ei se laulu. Tai sitten otat jonkun suomihittiklassikon ja ajoitat esiintymisesi siihen vaiheeseen iltaa kun porukka alkaa olla jo hilpeässä nousukekkulissa ja laulaa sun puolestas.

Vierailija
12/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita youtubeen hakusanoiksi "easy rap songs to learn with lyrics" ja ala harjoitella.

Vierailija
13/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan nyt vielä, mun pitää siis aloittaa tuo karaokeiltama. Yleisön lämmittämiseksi, kuulemma. On varmaan hieman vaivautunut tunnelma esitykseni jälkeen.... Yrityksen työkieli on englanti ja puhun sujuvasti englantia, saksaa ja ranskaa - voi kuulemma vetää millä tahansa näistä kielistä mutta ei suomeksi. 9 kommentoijalle: onhan meitä onneksi muitakin! :) AP

Vierailija
14/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko jonkun työkaverisi laulamaan kanssasi samalle lavalle? Niinhän monet laulavat karaokessa, ryhmänä ja huumorilla.

En suosittele ainakaan mitään valheita tai "sairastumisia" tuossa tilanteessa.

Pässi pomo, jos olet sentään hyvä työntekijä.

Vierailija
15/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi valita mitä tahansa kappaletta jo nyt! Sinun pitää valita mitä siellä on tarjolla.

Vierailija
16/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutaidoton varis minäkin kirjoitti:

Laula tosi hiljaa. Siinähän on taustamusiikki ja yleisö tuskin käyttäytyy kuin kirkossa olisivat.

Olen siis mies ja aika isokokoinen ja energinen. Olisi aikamoinen vastakohta jos normaalin habitukseni ja esiintymistyylini sijaan kuiskailisin ujosti mikrofoniin. Tuo räppi kuulostaa tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta. AP

Vierailija
17/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla tuli ihan mieleen Nuotin vierestä-leffa, joka pyörii parhaillaan elokuvateattereissa...

Vierailija
18/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa jotain "firmanne tähtitenoreja- ja sopraanoja" ja esiintykää ryhmänä, esim. te projektilaiset. Työkaverisi tykkäävät varmasti ryhmäesiintymisestänne, koska pääsettehän näin pahimmasta pälkähästä kaikki. Itse laulat ihan hiljaa ja availet suutasi vaan.

Vierailija
19/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi valita mitä tahansa kappaletta jo nyt! Sinun pitää valita mitä siellä on tarjolla.

No niin tietysti! En tajunnut, kun en tosiaan ole koskaan karaokea laulanut. Pitää kysyä varmaan joku lista tilaisuutta järjestävältä taholta. Tuskin siellä räppejä on.... Menee nyt kyllä vaikeaksi ja samoin menee kyllä yöunetkin loppuviikolta. AP

Vierailija
20/47 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös, että näet tämän asian isompana ja vakavampana kuin muut. Kunhan astut lavalta pois laulettuasi, huomaat sen itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä