Miksi vaatekaupat ovat täynnä L ja XL-kokoja?!
Joka kerta sama juttu, L ja XL-koot täyttävät rekit ja pienet koot ovat loppuneet. Miksi vaatteita tilataan kauppoihin näin, tietääkö kukaan? Luulisi että olisi järkevämpää tilata enemmän pieniä kokoja, koska suuret koot jäävät ostamatta.
Kommentit (17)
Mä etsin aina L kokoa, eikä löydy.
Kyllä ne rekit on täynnä kokoja XS ja S
Mäkin löydän aina vaan niitä vtun s ja xs- koon vaatteita!!Aina ne "normaalikokoisen" ihmisen vaatteet vaan viedään ensimmäisenä käsistä.
Aplle suosittelen käymään lastenosastolla,jos vaatetta ei löydy.
Mitä ihmettä, ei meillä päin vaan. Mä olen XL-kokoinen nainen, ja valitettavan usein isot koot on loppu, ja löytyy vaan XS:ää ja S:ää. Nuoria lukuun ottamatta suuri osa suomalaisista naisista on semmoisia L- tai XL-kokoisia.
Aina on S-koko loppu kaikista kivoista vaatteista, ja kengistä koko 38.
Suurin osa nuorista (siis alle keski-ikäisistä) naisista on kuitenkin normaalipainoisia. Silloin ostetaan yleensä S-M -kokoja.
Anorektikoita on sittenkin Suomessa onneksi vähän ja siksi kaupat panostavat L- ja XL-kokoihin?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuorista (siis alle keski-ikäisistä) naisista on kuitenkin normaalipainoisia. Silloin ostetaan yleensä S-M -kokoja.
Keski-ikäisetkin ihmiset ovat ihmisiä.
Mä taas en koskaan löydä l-xl-kokoisia vaatteita. Aina loppu.
Miksi sinä teet näin typeriä aloituksia?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin löydän aina vaan niitä vtun s ja xs- koon vaatteita!!Aina ne "normaalikokoisen" ihmisen vaatteet vaan viedään ensimmäisenä käsistä.
Aplle suosittelen käymään lastenosastolla,jos vaatetta ei löydy.
Kylläpä on katkeraa tekstiä! Ap kysyi ihan asiallisesti, ketään arvostelematta. Olen itsekin huomannut, että etenkin alennusmyynneistä on vaikea löytää s-kokoa. Tämä lienee kuitenkin ns. nuortenkauppojen ongelma. Jossain Halosella ei ehkä käy niin paljon nuoria (jotka usein ovat hoikkia),joten isommat koot loppuvat nopeammin?
Enkä tarkoita tällä, että kaikki keski-ikäiset ovat lihavia. Naisvartalo vaan yleensä tuppaa muuttumaan vuosien aikana.
Enemmän tarjolle M-S-kokoja, ettei normaalikokoisen tarvitse aina pukeutua makkarankuoreen tai telttaan.
Tarkoitus ei ollut määritellä kenenkään normaalipainoa tms. Olen vain huomannut, että tällaisen 36-vuotiaan S-kokoisen on hankala löytää ns. laadukkaammista liikkeistä sopivaa kokoa, sillä pienet koot ovat loppuneet. En haluaisi ostaa kaikkia vaatteita H&M tai muista nuorisoliikkeistä (ja jotta kukaan ei nyt vedä hernettä nenään niin kyllähän niistäkin voi löytää hyviä ja aikuiselle sopivia vaatteita..) Ihmettelin vain tätä asiaa, ja jostakin kumman syystä sain aika aggressiivisen sävyisiä vastauksia? Ehkä joku vaatealan ihminen olisi osannut antaa paremman vastauksen? Terveisin AP (joka on omasta mielestään ihan sopivankokoinen, vaikka juuri tulikin haukutuksi anorektikoksi ja passitettiin lastenosastolle)
Mun mielestä M ( 38-40) on aina loppu :) 47 v
Ns. nuorisoiliikkeissä hinnat yritetään pitää matalina joka näkyy tietenkin laadun heikkoudessa. Nuoret naiset ovat keskimäärin vähemmän varakkaita, koska heissä on vielä paljon opiskelijoita. He ovat myös keskimäärin laihempia kuin keski-ikäiset naiset. Näissä kaupoissa on siis paljon myös xs ja s kokoja kun uusi erä saapuu kauppaan. Kaikista vaatteista on olemassa kaikkia kokoja, jopa niistä minihameista ja napapaidoista. Mutta lähinnä s ja xs kokoiset ihmiset käyttävät sellaisia ja ostavat niitä, jolloin väkisin tankoon jää jäljelle l ja xl koot.
Sen sijaan kaupat, joissa on vaatteita, joita myös vähän pyöreämmät keski-ikäiset tykkäävät käyttää, myyvät tietenkin kivoimmat isompien kokoiset vaatteet ensimmäisenä pois. Tankoihin jää s ja xs koot koska sen kokoiset eivät välttämättä etsi itselleen makkaroita piilottavia vaatteita. Monesti sellainen kauppa ei edes välttämättä pidä noita xs kokoja koska heidän asiakaskunnastaan 90% ei mahdu niihin. Näissä kaupoissa saattaa olla myynnissä myös korkeampaa laatua koska monet heidän asiakkaistaan ovat työelämässä ja heillä on varaa maksaa vaatteista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ns. nuorisoiliikkeissä hinnat yritetään pitää matalina joka näkyy tietenkin laadun heikkoudessa. Nuoret naiset ovat keskimäärin vähemmän varakkaita, koska heissä on vielä paljon opiskelijoita. He ovat myös keskimäärin laihempia kuin keski-ikäiset naiset. Näissä kaupoissa on siis paljon myös xs ja s kokoja kun uusi erä saapuu kauppaan. Kaikista vaatteista on olemassa kaikkia kokoja, jopa niistä minihameista ja napapaidoista. Mutta lähinnä s ja xs kokoiset ihmiset käyttävät sellaisia ja ostavat niitä, jolloin väkisin tankoon jää jäljelle l ja xl koot.
Sen sijaan kaupat, joissa on vaatteita, joita myös vähän pyöreämmät keski-ikäiset tykkäävät käyttää, myyvät tietenkin kivoimmat isompien kokoiset vaatteet ensimmäisenä pois. Tankoihin jää s ja xs koot koska sen kokoiset eivät välttämättä etsi itselleen makkaroita piilottavia vaatteita. Monesti sellainen kauppa ei edes välttämättä pidä noita xs kokoja koska heidän asiakaskunnastaan 90% ei mahdu niihin. Näissä kaupoissa saattaa olla myynnissä myös korkeampaa laatua koska monet heidän asiakkaistaan ovat työelämässä ja heillä on varaa maksaa vaatteista enemmän.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Olen huomannut, että näissä laadukkaampia/merkkivaatteita (valitettavasti laatu ei aina vastaa hintaa) myyvissä liikkeissä S-koot ovat nopeasti loppuneet, eli ilmeisesti pienempiä kokoja tilataan kuitenkin suhteessa vähemmän näihin liikkeisiin, kuin suurempia. Vai ovatkohan nämä "köyhät opiskelijat" heti ostaneet alennuksessa olevat pienet tuotteet? :) Tämä kun näkyy erityisesti ale-aikaan. t: AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä teet näin typeriä aloituksia?
Asteikolla 1-10, kuinka tyytyväinen olet omaan vastaukseesi suhteessa informaation määrään jonka se antoi? Voisitko perustella aloitukseni typeryyttä jollakin järkevällä argumentilla? "Se nyt vaan on typerä" ei ole perustelu. Onko tapanasi muutenkin haukkua toisten ihmisten keskustelualoituksia? keskustelevin terveisin, AP
Minä taas en löydä niitä XL-kokoisia mistään. Nettikaupoistakin ne on todella usein loppu.