Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Miten teillä muilla, joilla toinen maksaa suurimman osan menoista, esim. vuokran kokonaan, koska toisella on pienet tulot, kuinka tämä suurempi tulinen suhtautuu asiaan?
Meillä mies maksaa vuokran, sillä omat tulon ovat osa-aikatyön palkka sekä lapsilisät ja elatusmaksu. Miehellä kunnon palkka. Nyt mies on alkanut nurisemaan asiasta, että hän joutuu elättämään, eikä saa mitään säästöön . Minuakin tuo sanominen kirpaisee kovasti, mutta en tässä työksi voi muuttua. Teen kuitenkin sen verran työtä, kuin on mahdollista .

Sivut

Kommentit (50)

Joopajoo1

Hyvin suhtautuu. Olen säästeliäs ja huonoina kuukausina keksin aina jotain mistä saa rahaa. Miehen kanssa keskusteltiin opiskelustani ennen sen aloittamista. Jos ei olisi hyväksynyt, olisin muuttanut erilleen. Ei ole nurissut näiden vuosien aikana, työttömänä kun olin, niin ei varsinkaan, kun silloin oli niin hyvät tulot että riittivät kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä miehellä 10 kertaiset tulot ja kaikki pitää panna puoleksi, minä siis todella pienituloinen, enkä ole oiketettu mihinkään tukeen miehen tulojen perusteella. V……aaa.

Vierailija

Meillä minä tienaan myös osa-aikatyöstä ja opintotuki. Mies tienaa "kunnolla". Yhdessä kyllä kummatkin laitetaan rahaa säästöön. Ei mies ikinä valita, että hän joutuu maksamaan enemmän.
Totta kai enemmän tienaavalla menee enemmän. Meillä sellainen tyyli, että kun mun palkka tulee, siirtelen rahaa säästöön ja maksan oman lainaosuuteni sekä maksan yleensä kaikki laskut. Sitten loppuajan käytän rahaa yhteiseltä tililtämme, jossa yleensä suurin osa miehen rahaa. Kun miehelle tulee rahaa, häneltä laitetaan rahaa säästöön sekä maksaa oman lainaosuutensa, joka 3xsuurempi kuin minun. Periaatteessa laitetaan saman verran säästöön, mutta ne menevät yhteisille tileille ja käydän yleensä palkkaa odotellessa miehen rahoja.

Huhhuh mikä selitys, toivottavasti tuli selkoa. Pääpointti siis, että meillä talous yhteinen, kaikki hankitaan yhdessä ja yhdessö myös säästetään. Voisitteko tekin tehdä niin, että kumpikin "saa" säästää esim heti kun palkka tulee niin 50-100€ ja loput vasta käytetään, sitten eletään hieman tiukemmin?

Vierailija

Meillä yhteinen "tili" eikä lasketa kuka maksaa mitäkin, vaan laskut maksetaan siltä tililtä missä on kulloinkin rahaa! Näin ollut ihan alusta saakka.

Vierailija

Siitä alkaen kun on menty yhteen niin menot ja tulot ovat pikkuhiljaa muuttuneet yhteisiksi. Meillä oli yhteinen tilikin jo paljon ennen lasten hankintaa, ihan vain käytännön syistä, kun  silloin ennen nettipankkeja oli vähän hankalaa kaapia kummankin rahat kasaan, jotta sai vuokran maksettua. Oli helpompaa että kummankin vähäiset tulot tuli samalle tilelle. Alkuaikoina opiskelujen ohessa oli usein tilanteita että toinen kävi töissä ja toinen ei, eikä rahasta tapeltu vaan oltiin tyytyväisiä kun saatiin laskut makseettua ja ruokaa pöytään.

Nyt on ollut pitkään niin että minä tienaan noin 50-65 tuhatta vuodessa ja vaimo noin 30 tuhatta vuodessa. Rahat on yhteisiä ja kumpikin saa mitä tarvitsee.

Jos eläisimme niin että kumpikin maksaisi saman verran yhteisiä menoja, niin elintasomme olisi matalampi ja minulla olisi ilmeisesti sitten säästöjä tai kalliita omia harrastuksia.

Mieluummin elän korkeampaa elintasoa koko perheen voimalla, kuin keräisin rahaa säästöön tai tuhlaisin harrastuksiin.

t. mies

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä miehellä 10 kertaiset tulot ja kaikki pitää panna puoleksi, minä siis todella pienituloinen, enkä ole oiketettu mihinkään tukeen miehen tulojen perusteella. V……aaa.

Tuollaisessa tilanteessa kannatta lähteä omilleen. Saisit edes yksin päättää mihin käytätä vähät rahasi.

Vierailija

Me muutimme yhteen kun tulin yllättäen pillereistä huolimatta raskaaksi vajaan vuoden seurustelun jälkeen. Kun jouduin jäämään töistä pois raskauden komplikaatioiden vuoksi viikolla 17, mies sanoi maksavansa kaiken. Kodin menot (velaton iso omakotitalo), ruoat ja bensat oli maksanut siihenkin asti automaattisesti, estelyistäni huolimatta. Kun jäin kotiin, mies antoi minulle kortin käyttötiliinsä ja sanoi, että saan ostaa mitä ikinä haluan.

Naimisiin mennessämme teimme avioehdon, jossa miehen yritys rajattiin pois, mutta kaikki muu omaisuus (osakkeet, talot yms.) menisivät eron sattuessa puoliksi. 

Kun kerroin haluavani jäädä lasten kanssa kotiin niin kauan kun he ovat pieniä, miehestä se oli vain hyvä idea, vaikka onkin sanonut, että jos haluan esim. opiskelemaan, voimme palkata kotiin hoitajan. 

En tiedä kuinka erilainen asia olisi, jos rahasta olisi puutetta. Nyt miehelle tuntuu olevan itsestään selvää, että hän maksaa. Auttaa myös kotitöissä mukisematta, vaikka minä niistä suurimman osan teenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Me muutimme yhteen kun tulin yllättäen pillereistä huolimatta raskaaksi vajaan vuoden seurustelun jälkeen. Kun jouduin jäämään töistä pois raskauden komplikaatioiden vuoksi viikolla 17, mies sanoi maksavansa kaiken. Kodin menot (velaton iso omakotitalo), ruoat ja bensat oli maksanut siihenkin asti automaattisesti, estelyistäni huolimatta. Kun jäin kotiin, mies antoi minulle kortin käyttötiliinsä ja sanoi, että saan ostaa mitä ikinä haluan.

Naimisiin mennessämme teimme avioehdon, jossa miehen yritys rajattiin pois, mutta kaikki muu omaisuus (osakkeet, talot yms.) menisivät eron sattuessa puoliksi. 

Kun kerroin haluavani jäädä lasten kanssa kotiin niin kauan kun he ovat pieniä, miehestä se oli vain hyvä idea, vaikka onkin sanonut, että jos haluan esim. opiskelemaan, voimme palkata kotiin hoitajan. 

En tiedä kuinka erilainen asia olisi, jos rahasta olisi puutetta. Nyt miehelle tuntuu olevan itsestään selvää, että hän maksaa. Auttaa myös kotitöissä mukisematta, vaikka minä niistä suurimman osan teenkin.

Maksaako sulle myös eläkkeen?

Vierailija

No keskustelkaa, oletteko mielummin yhdessä ja säästätte tai olette säästämättä YHDESSÄ vai lähdettekö erillenne ja mies saa säästää just niin paljon kuin haluaa. 

Mitä muuta mies maksaa kuin vuokran, jos kunnon palkasta ei jää mitään säästöön?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Maksaako sulle myös eläkkeen?

Vaikka mies ei enää koskaan tienaisi sentin senttiä ja yritys menisi konkurssiin, me pärjäisimme oikein mukavasti loppuikämme. Ihan vaikka ero tulisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteinen "tili" eikä lasketa kuka maksaa mitäkin, vaan laskut maksetaan siltä tililtä missä on kulloinkin rahaa! Näin ollut ihan alusta saakka.

En ole koskaan ymmärtänyt tällaista järjestelyä. Mitä jos toinen on kovempi kuluttamaan kuin toinen, joka kuitenkin tuo esim. enemmän rahaa tilille? Meillä molemmilla omat tulot ja omat tilit, kaikki maksetaan puoliksi tuloista välittämättä. Esim. nyt ostin omilla rahoillani kaksi Artekin jakkaraa meille -mies jos olisi nämä joutunut maksamaan niin olisi tullut riita. Teen muutenkin paljon yllätysostoksia, joista en puhu etukäteen ja mikä ei sopisi, jos rahamme olisivat yhteisiä. Näin molemmilla jää myös säästöön rahaa -omaa rahaa. En itse naisena koskaan suostuisi siihen, että minulla ei ole omia säästöjä. Säästän ja sijoitan, ja yhdessä säästämme lapselle.

Vierailija

Kuinka paljon euroissa ovat tulonne per kk per hlö ja kuinka vanha on nuorin lapsi? Onko osa-aikatyöhön syynä lapsenhoito tai sairaus?

Ilman näitä tietoja on vaikea arvioida tilannetta. 

Vierailija

Meillä mies maksaa käytännössä kaikki yhteiset menot. Ei ole valittanut, haluaa huolehtia perheestään. Hänellä on n. 3 kertaa suuremmat tulot kuin minulla.

Nuorena olin suhteessa jossa itse maksoin lähes kaiken yksin vaikka silloisella kumppanilla oli yhtä pienet tulot kuin minulla. Miehellä oli niin paljon henkilökohtaisia menoja ettei pystynyt osallistumaan mihinkään yhteiseen. Piti saada viinaa, tupakkaa, ravintolalounaita ymv. Erotessamme olin huolissani siitä kuinka tämä mies tulee pärjäämään taloudellisesti ja siksi jätin hänelle lähes koko irtaimiston.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa käytännössä kaikki yhteiset menot. Ei ole valittanut, haluaa huolehtia perheestään. Hänellä on n. 3 kertaa suuremmat tulot kuin minulla.

Nuorena olin suhteessa jossa itse maksoin lähes kaiken yksin vaikka silloisella kumppanilla oli yhtä pienet tulot kuin minulla. Miehellä oli niin paljon henkilökohtaisia menoja ettei pystynyt osallistumaan mihinkään yhteiseen. Piti saada viinaa, tupakkaa, ravintolalounaita ymv. Erotessamme olin huolissani siitä kuinka tämä mies tulee pärjäämään taloudellisesti ja siksi jätin hänelle lähes koko irtaimiston.

Mitä sinä teet omilla rahoillasi?

Vierailija

Olemme yhdessä köyhiä tai varakkaita. Nuorena olimme köyhiä opiskelijoita ja nyt keski-ikäisinä mies on varakas joten sitä on sitten koko perhe. Yhdessä 25 vuotta ja 2 lasta...teinejä.

Mies ei ole pihi tai itsekäs eikä koe että perheen elatus on rasite vaan päinvastoin mielellään jakaa kaiken koko perheen kanssa. Meillä onkin oikein ihana elämä.

Vierailija

Miehen brutto 6000 ja mun 2200, mies maksaa asuntolainan ja laskut, mä hoidan ruuat ja lapsen vaatteet sekä harrastusmaksut. Molemmat maksaa oman autonsa kulut. As.laina on tietenkin 50/50 molempien nimissä. Ei ole koskaan valittanut, päinvastoin kyselee että tarvitsenko rahaa ja ostelee aika tyyriitä lahjoja ja matkoja silloin tällöin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tällaista järjestelyä. Mitä jos toinen on kovempi kuluttamaan kuin toinen, joka kuitenkin tuo esim. enemmän rahaa tilille? Meillä molemmilla omat tulot ja omat tilit, kaikki maksetaan puoliksi tuloista välittämättä. Esim. nyt ostin omilla rahoillani kaksi Artekin jakkaraa meille -mies jos olisi nämä joutunut maksamaan niin olisi tullut riita. Teen muutenkin paljon yllätysostoksia, joista en puhu etukäteen ja mikä ei sopisi, jos rahamme olisivat yhteisiä. Näin molemmilla jää myös säästöön rahaa -omaa rahaa. En itse naisena koskaan suostuisi siihen, että minulla ei ole omia säästöjä. Säästän ja sijoitan, ja yhdessä säästämme lapselle.

Jos on yhteiset rahat, edellyttää se tietenkin, että suhde rahaan ja kuluttamiseen on suurin piirtein samanlainen ja että molemmilla on ajatus, että tämä perhe on yhteinen yritys eli ei ole sinun ja minun jakkaroita. Yhteiset rahat ovat vaan niin paljon helpompi tapa toimia; maksetaan ensin laskut pois, siirretään joku sopiva summa säästöön ja lopuilla eletään. So simple! Ei tarvitse miettiä, mitä kukin maksaa jne.

Tämä on toiminut hyvin ainakin tällaisessa perheessä, jossa on oltu yhdessä opiskeluajoista lähtien ja jossa on aina ollut täysi luottamus toiseen. Ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta ja isoista hankinnoista on päätetty yhdessä. Ja ihan vapaasti on voinut käydä ostamassa Artekin jakkarat!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat