Onko oikein, että joudun töistä tullessani tekemään kotitöitä.
Vaimoni on kotiäiti ja hoitaa kotia. Kun tulen töistä kotiin niin vaimo kertoo hoitaneensa lapsia koko päivän ja siivonnut. Nyt on kuulmma minun vuoro. Itse vaimo alkaa vetää lonkkaa? Eli joudun aamusta iltaan paiskia töitä tavalla tai toisella. Mitä teen????
T:m36
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on oikein. Lapset vaativat todella paljon huomiota. Mutta ota asia puheeksi vaimosi kanssa, ilman riitaa.
Minun mielestäni taas ei ole oikein jos vaimo on kotiäiti. Jos molemmat olisivat työssäkäyviä niin sitten kotityöt kuuluisivat kummallekin.
N27
Jaa, ettet pidä sitä työnä, että nainen hoitaa omia lapsia. Mutta tarhan täti tekee työtä, kun hoitaa muiden lapsia.
Entäs viikonloput, miten ne pitäisi ap:n mielestä jakaa?
Jos vaimo hoitaisi kotityöt päivällä ahkerasti niin ei olisi kotitöitä, kun tulen kotii. Taitaa vaimo laiskotella päivät ja olla Av:lla.
"Työn tekeminen on hauskempaa kuin lasten jalkapalloharjoitusten seuraaminen"
http://www.hs.fi/ura/a1440733400063
Tässä artikkeli porvoon ap:lle sekä kaikille muille. Aika harvan naisenkaan suurin unelma tuskin on istua sateessa hiekkalaatikolla lasten kanssa?
Riippuu kuinka monta lasta on, minkä ikäiset ja luonteiset lapset. Jos on pieniä ja meneviä, temperamenttisia, niin vaikea esimerkiksi saada pikkuisia mukaan siivoukseen. Itse puuhaan pikku tyttären kanssa kaikenlaista, pyykätään, tiskataan, leivotaan, käydään kaupassa jne. Ja tietenkin leikitään ja luetaan, mitä nyt kaikkea normaalia. Vastapainoksi sitten poika serkut tulee tarhan ja eskarin jälkeen joskus leikkimään.
En koe että tekemistä on paljon. En tosin asu omakotitalossa, niin ehkä se vähentää hommien määrää. Aijon palata töihin piakkoin jolloin kotityöt on suurinpiirtein tasan miehen kanssa: Minä teen ruuat ja siivoan, mies pyykkää ja tiskaa. Jos en pystyisi hoitamaan lasta ja kotia, niin en hoitaisi. Pikkujuttuja kuten roskien vientiä, astioiden korjausta jne. Ei kyllä lasketa tässä taloudessa. Eikä sitä kotia tarvitse kokoajan puunata...
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo hoitaisi kotityöt päivällä ahkerasti niin ei olisi kotitöitä, kun tulen kotii. Taitaa vaimo laiskotella päivät ja olla Av:lla.
Näin minäkin luulen. Olin "kotiäitipuolena" viidelle lapselle (2 eskarilaista, 5, 4 ja 2 v.) ja kyllä minä päivisin sain siivottua, pyykit pestyä yms.
N27
Viivottimella mitaten molempien työaika päivässä on 8 tuntia. Tämän jälkeen laitetaan puoliksi kaikki lastenhoitoon, ruoanlaittoon, pyykinpesuun, siivoukseen, pihatöihin, lumenluontiin, autonhuoltoon, remontointiin, koiran ulkoiluttamiseen, jne. liittyvät työt.
Voi jeesus, orjuus on Suomessa laitonta. Jos et itse jaksa siivota omia jälkiäsi ja lastesi jälkiä puoliksi vaimosi kanssa niin hanki siivooja. Kyllä muakin töiden jälkeen väsyttää enkä millään jaksaisi aina siivota. Olen sinkku niin kenet puolestani voin tänne velvoittaa siivoamaan jälkeni? Minä kun luulin tosiaan että pitäisi siivoojalle tilanteessani maksaa mutta näemmä onkin jotain tällaisia ratkasuita että voisi uskotella toiselle ihmiselle että haluaa perheen hänen kanssa ja sillä verukkeella sitten pistää sen toisen moppia heiluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on kotiäiti ja hoitaa kotia. Kun tulen töistä kotiin niin vaimo kertoo hoitaneensa lapsia koko päivän ja siivonnut. Nyt on kuulmma minun vuoro. Itse vaimo alkaa vetää lonkkaa? Eli joudun aamusta iltaan paiskia töitä tavalla tai toisella. Mitä teen????
T:m36
Lähdet kälppimään.
Illan kotityöt kuuluvat tapauksesssanne kummallekin tasapuolisesti. Sinä olet ollut päivän töissä ja vaimosi on päivän töissä kotona, eli kumpikin kuluttaa tahollaan työhön saman ajan. Ei mielestäni siten kuulu sinun eikä vaimosi yksinoikeudeksi heittää pitkäkseen sohvalle koko illaksi. Jos 50/50 ei käy, niin sopikaa vuoropäivät illan kotitöihin? Tai sitten kasvatta aikuisiksi ja lopetatte tuon lapsellisen "minä tein jo tämän, sinun vuorosi nyt"-narinan.
Riippuu vähän, minkä ikäisiä lapset on. Meidän lapset ovat jo koululaisia, mies on työtön. Minä en missään tapauksessa tee ensimmäistäkään kotityötä tässä talossa työpäiväni jälkeen. Tämä on toki miehellekin ok. Jos ei olisi, ei tarvitsisi olla mun mies.
Mutta jos mieheni hoitaisi vaikka 1-vuotiaita kaksosia kotona, tilanne olisi ihan toinen, ja parhaani mukaan yrittäisin tehdä kotitöitä kun tulen töistä. Tai sekin riippuu lapsista. Jos ne nukkuu molemmat kolmen tunnin päiväunet, niin se on kyllä aika, milloin normaalin huushollin saa kevyesti hoidettua kuntoon, ja jos puoliso olisi käyttänyt ko. ajan sohvalla makaamiseen, vituttais kyllä.
Ap. on täysin vieraantunut lapsiperheen arjesta, eikä hän koskaan ole YKSIN ottanut vastuuta lastenhoidosta ja kotitöistä.
Yhdellekään naiselle ei tulisi edes mieleen vaatia mieheltä vastaavia palveluita, jos mies on koti-isä ja hoitaa lapset päivisin ja nainen olisi kuinka raskaassa töissä ja tekisi miten pitkää päivää tahansa.
Ei ole oikein. Mutta tietenkin sinun velvollisuutesi on siivota omat sotkusi kotona, jos vaimosi on päivällä siivonnut, ja kotiin tultuasi sotket. Meillä miehellä on paljon enemmän vapaa-aikaa kuin minulla, joten hän hoitaa myös kotia enemmän.
Ei se työpäivä sinua vapauta kotitöistä. Vai kuka teillä sitten tekee ne kotityöt kun vaimokin lähtee töihin. Tuskin se loppu ikäänsä kotona on. Niin me vaan kaikki tullaan sieltä töistä tekemään niitä kotitöitäkin. Meillä mies kotona työttömänä ja lapset jo isoja eikä niissä hoitamista, mutta silti minun täytyy tehdä aikapaljon kun tulen töistä. Kai sä nyt tajuat,että palkkatyö on monesti 8h/päivä, mutta kotiäidin työpäivä on 24/7. Kyllä siinä täytyy toisenkin jotakin tehdä.
Eikö ap luota siihen, että vaimo tekee päivän aikana parhaansa, sekä lastenhoidon että kotitöiden suhteen? Eli epäileekö, että vaimo laiskottelee ja jättää tahallaan kotitöitä illaksi miehelle? Itse kuuden lapsen äitinä (vanhin 16v) tiedän, että päivät lasten kanssa ovat aina erilaisia. Joku päivä ehtii paremmin tehdä niitä kotitöitä ja toisena sitten juuri ja juuri selviää lapsen/lasten vahtimisesta ja syöttämisestä. Ja jotkut lapset on sellaisia, että ei heidän kanssa koskaan ehdi kaikkea kotityötä tehdä. Lisäksi iltaisin ihan normaalistikin tulee lapsiperheessä jatkuvalla syötöllä tiskiä, sotkua ja pyykkiä. Ja ne lapset pitää hoitaa illallakin.
Mielestäni ei ole kuitenkaan reilua että vaimo koko illan vetäisi lonkkaa ja mies hoitaisi yksin lapset, ruoat, sotkujen siivoukset yms. Se voi kuitenkin olla reilua, että oltuaan 8-9t putkeen yksin lasten kanssa, vaimo voi miehen tultua kotiin hetkeksi päästä olemaan rauhassa ja yksin. Sitten loppuilta puoliksi niin että molemmat hoitaa hommia yhtä paljon.
Kotitöistä ja niiden jakamisesta pitää pystyä puhumaan ja sopimaan, tekemään tarvittaessa kompromisseja ja auttamaan tarvittaessa toista jos joku päivä toinen on väsyneempi.
Joudut kyllä siivoamaan omat sotkusi. Se nyt vaan on elämää, tai palkkaa siivooja jos ei kinnosta. Mutta naisesta ei ole sekä lasten- sekä kodinhoitaja ja sinun palvelija.
Mitäkö teet? Keskustelet vaimosi kanssa. Eihän se oikein ole että toisen vanhemman työpäivä on 8-16 ja toisen 24 h. Mutta teidän pitää nyt keskenänne keskustella tämä asia eikä näistä av:n aggressiivisista vastauksista kannata ottaa mallia.
Olen samaa mieltä siitä, että omat sotkunsa on siivottava, omat vaatteensa pestävä ja huollettava jne. Myös en tiedä pitääkö aloittaja lasten kanssa olemista ja lapsista huolehtimista kotitöinä? Nimittäin minusta ilman muuta on selvää, että kun isä on ollut päivän töissä ja poissa, on iltatoimet ja nukutus isän vastuulla.
Kyllä mä pyrin tekemään kaikki kotityöt ja hoitamaan lapset, kun mies on töissä.
Jos en ehdi/jaksa, niin siihen ei kukaan kuole. Sitten seuraavana päivänä. En siis vaadi mieheltä, eikä hän naputa, jos aina ei ole niin just.
Lapset ovat tärkeimpiä. Pari kertaa viikossa tarviin omaa-aikaa, lenkille on päästävä ilman lapsia. Silloin mies on lasten kanssa ja jopa mielellään.
Heti kun mies on tienaamassa rahaa perheelleen 24/7.