Älykkäät ihmiset eivät siivoa kotiaan niin usein kuin heitä tyhmemmät
Kaikkihan tiedämme nörtit, jotka istuvat nenä kiinni tietokoneessa. Heidän kotinsa usein hukkuu paskaan. Heillä on niin paljon muuta ajateltavaa kuin jokin siivoaminen, mihin ei tarvita juurikaan aivotoimintaa.
Jotkut meistä tietävät myös MacGyverin. Hänhän oli älykkö eikä hänkään välittänyt siivoamisesta. Kerran Pete kysyi käydessään MacGyverin luona, että eikö hän siivoa koskaan. Muistaakseni vastaus oli "kerran vuodessa".
Tutuiksi ovat tulleet meille monille lifestyle-bloggaajat, joita nyt ei niin älykkäiksi voi kutsua, ja he tuntuvat käyttävänsä merkittävän osan ajastaan kotinsa siivoamiseen ja koristeluun. Onhan sillä nyt väliä, miltä kämppä näyttää kun otetaan kuvia ja pidetään illanistujaisia.
Puhunko paskaa vai oletko kenties itsekin huomannut saman?
Kommentit (52)
Voihan tuossa jotain korrelaatiota olla, mutta tuskin on ihan yks yhteen kuitenkaan niin, että sotkuinen olisi aina älykäs ja älykäs aina sotkuinen.
En vetäisi mutkia ihan noin suoriksi :).
Jos älykäs ihminen ei muista/viitsi siivota, voisi olla hyödyllistä palkata siivooja. Luulisi nimittäin älykkäällä olevan sen verran hyvä työpaikka, että siivoojaan olisi varaa. Liian sotkuinen koti voi olla terveysriski. Muutamat vaate- tai rojukasat tai tavaranpaljous ei ole ongelma. Se on, jos kodissa ei voi elää normaalisti. Normaalia ei ole myöskään se, jos koko ajan kuurataan ja järjestellään.
Minulla on sotkuinen koti enkä tosiaan koe, että sillä olisi älykkyyden kanssa mitään tekemistä (vaikken koulumenestyksen perusteella ihan tyhmäkään ollut).
Ei päde kaikkien kohdalla, mutta melko usein. Älykkäät vierastaa tylsiä mekaanisia toimintoja, kuten siivousta. Tietysti, jos on todella organisoitu ihminen, ei vain älykäs, niin siisteyden ylläpito on luontaista. Minulla ainakin se on vaatinut aikamoista kantapään kautta oppimista. Kun on päästänyt tilanteen tarpeeksi pahaksi ennen, niin sitä yrittää välttää jatkossa. Sitä päivää tuskin tulee, että nauttisin siivoamisesta itsessään, lopputulos on toki ihan kiva.
Kai tämä voi pitää paikkansa. Itse tosin tunnen erään mensan jäsenen, jonka koti on aina supersiistissä kunnossa.
Siivoaminen on pakkopullaa. Teen kaikkea muuta mieluummin. En edes saa siisteydestä mitään erityisiä kiksejä. Nytkin pari vaatekasaa siellä täällä ja sängyt petaamatta, vaatteita kuivaustelineellä ja joulukoristelaatikko odottaa kellariin vientiä, mutta kohta syön, sitten luen kirjaa ja lähden vielä kävelylle. Illalla ajattelin leipoa. Kuulostaako erityisen älykkäältä? Ei kai.
Jaa. Minulla on testeissä (työpaikkaan liittyvät monitasoiset testit) mitattu ihan kiitettävä ÄO, mutta pidän siivoamisesta ja siisteydestä. Osatekijänä varmaan lemmikit, jotka ovat mukavia, mutta karvat eivät.
Kovin provosoiva ja linjoja suoristava oli tuo aloitus. Itse en uskaltaisi vetää kodin siisteydestä minkäänlaisia älyykkyyteen viittaavia johtopäätöksiä.
Jokainen priorisoi asioita elämässään, ilmeisesti kodin siisteys kuuluu myös näihin.
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen on pakkopullaa. Teen kaikkea muuta mieluummin. En edes saa siisteydestä mitään erityisiä kiksejä. Nytkin pari vaatekasaa siellä täällä ja sängyt petaamatta, vaatteita kuivaustelineellä ja joulukoristelaatikko odottaa kellariin vientiä, mutta kohta syön, sitten luen kirjaa ja lähden vielä kävelylle. Illalla ajattelin leipoa. Kuulostaako erityisen älykkäältä? Ei kai.
Kuulostaa tarpeeksi älykkäältä, mutta ennen kaikkea kotoisalta. Mulle tuli sellainen fiilis, että asuisit omakotitalossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minulla on testeissä (työpaikkaan liittyvät monitasoiset testit) mitattu ihan kiitettävä ÄO, mutta pidän siivoamisesta ja siisteydestä. Osatekijänä varmaan lemmikit, jotka ovat mukavia, mutta karvat eivät.
Kovin provosoiva ja linjoja suoristava oli tuo aloitus. Itse en uskaltaisi vetää kodin siisteydestä minkäänlaisia älyykkyyteen viittaavia johtopäätöksiä.
Jokainen priorisoi asioita elämässään, ilmeisesti kodin siisteys kuuluu myös näihin.
Provosoivalla aloituksella on usein tietty tarkoitus. Ap
Itse oon huomannut, että myös jotkut elämänhallintaongelmaiset ovat pakkomielteisiä siivoojia. Esim yksi kaverini jolla pientä alkohliongelmaa - kämppä supersiisti. Myös yksi ex-kämppikseni rakasti siivousta, mutta muilta osin menikin kaikki päin vittua. Oli rahaongelmia (pahoja, siis sarjassamme en maksa vuokria tai laskuja koska rahat menee viinaan ja huumeisiin) alkoholiongelmia, koviakin huumeita, puhumattakaan niistä ihmissuhdekuvioista ja valehtelun määrästä (kävi kuulemma töissä, paskat käynyt missään, mahtoikohan edes jaksaa sossuun marssia. Jostain se aina vähän rahaa sai, tosin oli kyllä aina velkaa ympäriinsä eikä maksanut velkojaan, tais olla ulosotossakin sievoinen summa).
Myös mun äiti in siivousfriikki, ja pieniä ongelmia sielläkin (hieman narsistisia piirteitä, mutta ei niin paljoa että me lapset oltais pilalle menty).
Itse olen aina inhonnut siivoamista, mutta.ä nykyään hoidan pakolliset kyllä, koska onhan se siisti koti kiva juttu. Ei meillä koskaan supersiistiä ole, eikä se haittaa. Mieluumin käytän aikani johonkin muuhun. :) Ja jos mensan nettitestillä ja koulumenestyksellä mitataan niin olen suht älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tarpeeksi älykkäältä, mutta ennen kaikkea kotoisalta. Mulle tuli sellainen fiilis, että asuisit omakotitalossa. Ap
Asun kerrostalossa kaupungissa. Kuulostaa ehkä kotoisammalta, kuin todellisuudessa näyttää :)
Hups. Menestyn työssäni. Rentoudun laittamalla asuntomme kuosiin. Tänään siivosin, siis tavarat paikoilleen ja tavarat on karsittu minimiin. Vain aistillista mielihyvää, harmoniaa, muistoja matkoilta. Näkymä ylhäältä merelle. Valkoista, jäätä. Sisällä siistiä, pölytöntä, avaraa. Nyt siivouksen jälkeen skumppaa, saunaa ja happea terassilla. Olen kevyessä humalassa, oikein onnellinen. Ei lapsia, ei tule. Vauvapalstalta otin vertailut mitä missaan. En mitään.
Ap:lla on jostain syystä tarve pönkittää omaa älykkyydentuntoaan rinnastamalla oman elämänsä "älykkään ihmisen elämään". Älykäs ihminen (= ap) ei jaksa siivota, toisessa aloituksessa älykäs ihminen (= ap) kärsii nukahtamisvaikeuksista. Mitä seuraavaksi? Älykkään ihmisen (= ap:n) lempiruokaa on hernekeitto?
Noniin, tässäpä taas hyvä tilaisuus korottaa itseään. "Elän paskan keskellä, olen siis älykäs!"
Joillekin se siisteyden ylläpitäminen tulee luonnostaan. Voin paremmin puhtaassa ja siistissä ympäristössä. En halua omistaa roinaa. Kotini ei silti näytä sisustuslehdestä repäistyltä, mutta siistiä on.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä voi pitää paikkansa. Itse tosin tunnen erään mensan jäsenen, jonka koti on aina supersiistissä kunnossa.
Juu, sillä on varmaan vähän tyhmä muija.
No Joo, päivittäin siivoaminen vaikuttaa järjettömältä. Itse siivoan siinä vaiheessa kun alkaa sotkut ahdistamaan. Tiskaan päivittäin, koska hajut haittaa. Mutta onhan noita ns. pikkutarkkoja älykköjä, jotka haluaa kaiken vimpanpäälle... Osalla on varaa palkata siivooja.
Sehän on jo terveysriski, että likaa on joka puolella.
Kyllä siihen jo joku puuttuu, jos lapsia on.
Mielenkiintoisia esimerkkejä.. mutta en voi olla kuitenkaan sanomatta, että otsikossa on minun mielestäni jotain perää kyllä. Ajattelen itse kuitenkin niin, että enemmän kyse on arvovalinnoista. Jos haluaa käyttää elämän aikansa siihen, että koti on putsi ja puunattu, kuin sisustuslehdestä, niin se on yksi valinta. Toiselle elämän aika täyttyy jostain muusta itselle tärkeästä. Itse olen ainakin omien kriiseilyjeni jälkeen tullut siihen, että jatkuva siivous, materia tai sisustaminen ei todellakaan ole elämässäni etusijalla, haluan panostaa enemmän siihen, mitä harrastan, mistä innostun, mikä kehittää minua, mikä on läheisilleni tärkeää.
Se, miten tämä liittyy älykkyyteen, taas nivooutuu taas ehkä siihen, kuinka tietoisesti ihminen elää ja tekee valintojaan. Ihminen voi siistiä ja puunata asuntoaan jatkuvasti joko siksi, että on todennut sen olevan elämässään tärkeä asia ja se tuo hänelle enemmän tyydytystä kuin vie energiaa, tai sitten siksi, että ulkoiset paineet ja muiden mielipide tai jokin ahdistuksen tunne niin määrää. Jälkimmäisessä ei mielestäni ole kyse älykkyydestä.