Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäät ihmiset eivät siivoa kotiaan niin usein kuin heitä tyhmemmät

Vierailija
09.01.2016 |

Kaikkihan tiedämme nörtit, jotka istuvat nenä kiinni tietokoneessa. Heidän kotinsa usein hukkuu paskaan. Heillä on niin paljon muuta ajateltavaa kuin jokin siivoaminen, mihin ei tarvita juurikaan aivotoimintaa.
Jotkut meistä tietävät myös MacGyverin. Hänhän oli älykkö eikä hänkään välittänyt siivoamisesta. Kerran Pete kysyi käydessään MacGyverin luona, että eikö hän siivoa koskaan. Muistaakseni vastaus oli "kerran vuodessa".
Tutuiksi ovat tulleet meille monille lifestyle-bloggaajat, joita nyt ei niin älykkäiksi voi kutsua, ja he tuntuvat käyttävänsä merkittävän osan ajastaan kotinsa siivoamiseen ja koristeluun. Onhan sillä nyt väliä, miltä kämppä näyttää kun otetaan kuvia ja pidetään illanistujaisia.
Puhunko paskaa vai oletko kenties itsekin huomannut saman?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, tässäpä taas hyvä tilaisuus korottaa itseään. "Elän paskan keskellä, olen siis älykäs!"

Joillekin se siisteyden ylläpitäminen tulee luonnostaan. Voin paremmin puhtaassa ja siistissä ympäristössä. En halua omistaa roinaa. Kotini ei silti näytä sisustuslehdestä repäistyltä, mutta siistiä on.

Oletko varma, ettet itse korottanut itseäsi tuolla kommentilla? Epäilen, että se mitä kutsut roinaksi, on jollekin muulle ihan tavallista tavaraa (en siis puhu homehtuneista ruuista tms.). Kutsuessasi sitä roinaksi, pidät toisen ihmisen omaisuutta huonona ja tarpeettomana.

Minkä neuvon annat ihmiselle, jolle siisteyden ylläpitänen ei tule luonnostaan? Kuinka paljon enemmän hänen pitää uhrata omasta hyvinvoinnistaan, jotta kotinsa olisi sinun kotisi veroinen? Voitko vierailla sellaisen ihmisen kotona ilman, että yököttelet ja arvostelet jälkikäteen?

Sitä kutsutaan roinaksi.

Musta tuntuu, että sulla on henkisiä ongelmia.

Näin sivusta seuranneena, kyllä ne ongelmat tuntuvat olevan siellä sinun päässäsi.

Ihanko kristallipallosta olet seurannut?

Muista, että vain otettu lääke auttaa.

Vierailija
42/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden tutkijan perhe, kämppä ei ole läävä, muttei myöskään siisti. Tavarat lojuvat pöydillä, pyykkiä pesuhuoneen lattialla, kaapit lievässä kaaoksessa. Likaista ei ole ja tavallaan tavarat kuitenkin jossain järjestyksessä, koska kaikki aina löytyy. :)

Meitä ei vaan voisi vähempää kiinnostaa. Koti on asumista varten, ei esittelyä. Toki ennen vieraiden tuloa vähän raivaillaan pöydät siisteiksi, että kahvittelemaan/syömään mahtuu.

En tiedä onko tällä älykkyyden kanssa hirveästi tekemistä, elämässä vaan on paljon mielenkiintoisempia asioita kuin siivoaminen tai kodin esittely FB:ssä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden tutkijan perhe, kämppä ei ole läävä, muttei myöskään siisti. Tavarat lojuvat pöydillä, pyykkiä pesuhuoneen lattialla, kaapit lievässä kaaoksessa. Likaista ei ole ja tavallaan tavarat kuitenkin jossain järjestyksessä, koska kaikki aina löytyy. :)

Meitä ei vaan voisi vähempää kiinnostaa. Koti on asumista varten, ei esittelyä. Toki ennen vieraiden tuloa vähän raivaillaan pöydät siisteiksi, että kahvittelemaan/syömään mahtuu.

En tiedä onko tällä älykkyyden kanssa hirveästi tekemistä, elämässä vaan on paljon mielenkiintoisempia asioita kuin siivoaminen tai kodin esittely FB:ssä. 

Allekirjoitan. Epäilen myös, että olette tavallista älykkäämpiä/lahjakkaampia. Voin kuvitella, että täällä av:lla sataa paskaa niskaan, jos edes hiukan alatte valistaa ihmisiä...

Likaisuuden lisäksi tavara on hyvä ottaa huomioon. Älykkäät pyrkivät minimoimaan tavaramäärää. Mutta mutta... Jos on esimerkiksi jonkun materiaalitekniikan tutkija, niin kamaa vaan kertyy. Seuraus voi olla yllättäväkin siivo.

Älykkäätkin ihmiset pitävät puhtaudesta, mutta ajatusprosessin katkeaminen vaikka 4 tunnin siivoamisen ajaksi on raivostuttavaa...

Vierailija
44/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen sitten varmaan ihan superfiksu. Sen verran olen elämääni opetellut helpottamaan, että yritän tehdä tiskit joka päivä, mieluiten heti kun olen syönyt. En onnistu siinäkään ihan joka päivä. Pyykit oli koneessa muutaman tunnin, ennen kuin muistin että minunhan ne pitää sieltä kuivumaan ripustaa. Edelliset pyykit olivat kuivumassa viikon. Onneksi on kylppärissä tilaa.

Monen monituista kertaa olen ajatellut, että tästä lähin vien aina ulos lähtiessäni roskat. Monen viikon lehdet odottavat oven vieressä, että ottaisin ne mukaani ja veisin.

Hyötyisin kyllä tosi paljon jostain viikkosiivoajasta. Harmi ettei duunarin palkalla sellaista hommata. Jännä sekin että tämä huippuäly ei näy missään muualla elämässäni, vain tästä siivottomuudesta huomaa että olen todella älykäs.

Vierailija
45/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle siivoaminen on rentoutumiskeino. Kun muut juovat lasin viiniä rentoutuakseen minä siivoan. Saan siitä energiaa. Sitten toisaalta minulla on hieman pölyallergiaa, joten olisi kai tyhmää olla siivoamatta. Olen ehkä viisas kun pystyn nauttimaan jopa siivoamisesta. Myös tiskaaminen on oivaa meditaatiota. Saan myös hyviä ideoita suorittaessani näitä parjattuja mekaanisia toimenpiteitä.

Samoin. Työn vastapainoksi on ihan rentouttavaa imuroida, silittää ja pyyhkiä. Siinä samalla juon lasin viiniä. Siivousfanaatikko en ole, minusta on helpompaa ylläpitää järjestystä kuin yrittää muutaman kerran vuodessa selvittää järkyttäviä pinoja ja paskoja.

Vierailija
46/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi sentään. Nyt kaikki epäsiisteissä läävissä majailevat wt-kansalaiset pitävät itseään vielä älykkäämpinä kuin ennen kun kerran vain tyhmät siivoavat. Hienoa kun ei tarvi sitä Virosta roudattua kaljakeissiä ja vanhaa pizzalaatikkoa moneen kuukauteen sohvapöydältä siirtää kun on niin paljon fiksumpaa tekemistä kuten röökinpoltto ja MV:n lukeminen.

Vierailija
47/52 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon älykäs, en osaa siivota. Pätee ainakin minuun. Ja siis osaan, mutta en osaa. Teknisesti siis ei vaikeaa, mutta en vain tiedä miksi siitä hommasta ei tule mitään, vaikka miten ryhtyisin löydän itseni seisomasta lattialla toisessa kädessä kuppi ja toisessa ulkohousut enkä "vain tajua", minne ne pitää viedä. Ehkä oon ADD.

Vierailija
48/52 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin mielenkiintoinen mielipide ap:lla?

Vierailija
49/52 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaikki paskaan hukkuvat nörtit on älykkäitä ja esteetikot tyhmiä.

Vierailija
50/52 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän ainakin niin paljon henkisissä maailmoissani ja ajatuksissani, etten yleensä edes tule ajatelleeksi, että kirjahyllyn päällä saattaa olla pölyä. Tai että kaapista on puuttunut yksi muki jo viikon. Tai että kynäpurkki kaatui pöydälle kaksi päivää sitten ja lojuu siinä yhä, kun hutaisin sen vahingossa nurin enkä ehtinyt siivota keskittymiseltäni tiukan juonikaavion kirjoittamiseen.

Usein työnnän vain kamat syrjään niin, että uusia hommia mahtuu tekemään. Tyhjiä vesilaseja alan etsiä tasan sitten, kun ne loppuvat kaapista tai kun vieraita on tulossa. Kun tarvitsen erilaista ilmapiiriä, lähden hetkeksi vaikka puistoon kävelemään ja ajattelemaan sen sijaan, että uuvuttaisin itseni somistamalla asuntoani.

Olen persoonallisuustyypiltäni INTP-T, mikä kai usein liitetään älykkyyteen. Ja olen myös korkeaa älykkyyttä vaativassa työssä. En kuitenkaan miellä itseäni klassisen älykkääksi, vaan ehkä enemmän sellaiseksi omia polkujaan ajattelevaksi, joka sitä kautta löytää ratkaisuja.

Vierailija
51/52 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas ja järkevä ihminen pitää oman pesänsä puhtaana, sillä puhtaus ja siisteys ovat onnellisen ihmiselämän perusasioita. Onhan täysin selvää, että siivottomalla ihmisellä ei ole ihan kaikki kohdallaan mielenterveydessä. Tämä on niin nähty ja todistettu senkin sata kertaa.

Vierailija
52/52 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älystä tiedä mutta ihmetyttää jos joku on fiksu ja silti likainen, ei sovi yhteen.