Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kusipäisyyttä työpaikoilla pitää vain kestää?

Vierailija
09.01.2016 |

"Kuuluu työelämään", "Sellasta se on", jne. Näitä olen kuullut, kun olen kertonut esimerkiksi tutuille työkavereiden ilkeästä käytöksestä. Siis esimerkiksi haukkumisesta ja vähättelystä. Miksi huono käytös "kuuluu työelämään"? Miksi hyvää käytöstä ei pidetä oletusarvona?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hienovarainen vihjaus siitä että pitäisi katsoa peiliin. Se on kumma juttu miten tietyt ihmiset ovat "kusipää-magneetteja" ...

Olen miettinyt tätä MYÖS näinkinpäin, tottakai! :D

(Koska en ole narsisti, vaikka eräs minua sellaiseksi nimittelee, mutta hänellä siihen omat katkerat syynsä..)

Voisiko syy olla osin minussa. Voi.

Minulla on rankka lapsuus ja olen (kyllä vain) erityisherkkä. Niimpä, jos ja kun stressaannun kovasti, en jaksa ajatella kovin fiksusti.

Siksi aionkin vaihtaa työpaikkaan, jossa stressi ei pääse vyörymään yli.

Nykyinen työni on todella hektistä.

Olen monesti miettinyt, että tekisi mieleni pahoitella eräällekin työkaverille (jonka kanssa olemme edelleen kavereita, josta kiitollinen) käytöstäni, mutta olisihan se hänellekin hieman vaivaannuttavaa.. :D

Paras, kun vaihdan vain työoaikkaa, niin kaikki (myös minä) ovat tyytyväisiä. :)

Vierailija
22/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa sekin, että ihmiset ottavat myös nokkiinsa ihan ihme asioista. Jopa tavallinen kahvipöytäkeskustelu 10 min työpaikalla voi olla sellainen, että jos aihe ei yhdelle ole mieleen, hän kokee sen kiusaamiseksi. Itse olen saanut virallisen varoituksen siitä, että annoin toiselle työkaverille jänispadan ohjeita ruokatunnilla taukotilassa lounaan äärellä. Mulla ei ollut mitään käsitystä siitä, että yhdellä samassa tilassa olleella (meitä oli siellä varmaan tusina lounastauolla omien eväiden kanssa) oli lemmikkikaneja ja hän ahdistui jänispataohjeestani niin että joutui sairauslomalle. Minulle ei kyllä siinä tilanteessa sanonut sanaakaan vaan syöksyi pois taukotilasta sanomatta kenellekään yhtään mitään. Tilanne tulkittiin työpaikkakiusaamiseksi.

*reps* :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy sanoa sekin, että ihmiset ottavat myös nokkiinsa ihan ihme asioista. Jopa tavallinen kahvipöytäkeskustelu 10 min työpaikalla voi olla sellainen, että jos aihe ei yhdelle ole mieleen, hän kokee sen kiusaamiseksi. Itse olen saanut virallisen varoituksen siitä, että annoin toiselle työkaverille jänispadan ohjeita ruokatunnilla taukotilassa lounaan äärellä. Mulla ei ollut mitään käsitystä siitä, että yhdellä samassa tilassa olleella (meitä oli siellä varmaan tusina lounastauolla omien eväiden kanssa) oli lemmikkikaneja ja hän ahdistui jänispataohjeestani niin että joutui sairauslomalle. Minulle ei kyllä siinä tilanteessa sanonut sanaakaan vaan syöksyi pois taukotilasta sanomatta kenellekään yhtään mitään. Tilanne tulkittiin työpaikkakiusaamiseksi.

Ja tämähän on sun oma versio tilanteesta joka mitä luultavimmin oli vain piste i:n päälle eli halusitkin sun kiusaamasi hlön kuulevan. Luultavasti sun harjoittamaa kiusaamista taustalla ollut jo pidempään, ei kukaan noin vähästä muuten mene pois tolaltaan.

EI VOI TIETÄÄ!!!

Vierailija
24/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän on sun oma versio tilanteesta joka mitä luultavimmin oli vain piste i:n päälle eli halusitkin sun kiusaamasi hlön kuulevan. Luultavasti sun harjoittamaa kiusaamista taustalla ollut jo pidempään, ei kukaan noin vähästä muuten mene pois tolaltaan.

EI VOI TIETÄÄ!!!

Kolahtiko :)? Sitähän minäkin. Kiusaajien pitäisi mennä hoitoon!! Sairaita ovat!

Vierailija
25/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on aikaa vatvoa tällaisia nykyajan hektisessä työympäristössä?

Ajatteletko samoin kun lastasi kiusataan hektisessä koulussa ja isossa luokassa?

Vierailija
26/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI VOI TIETÄÄ!!!

Kolahtiko :)? Sitähän minäkin. Kiusaajien pitäisi mennä hoitoon!! Sairaita ovat!

Ei kolahtanut.. :D Mutta mikähän sä itse olet? Lapsellinen ainakin..

Vierailija
27/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*reps* :D

Ja *kops* :D Kyllä saa tosiaan olla varovainen. Parempi olla kertomatta, kuinka mökillä tappaa kyykäärmeitä, liskoja ja hämähäkkejä, niitä kun saattaa olla joillain terraarioissa. Entäs jos kalastaa? Terapiaa ja s.lomaa akvaarion omistavalle työkaverille?   ohis

Vierailija
28/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko samoin kun lastasi kiusataan hektisessä koulussa ja isossa luokassa?

Kenelle sä puhut ja mitenniin, "kun".

Vierailija
29/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan tuntuu että varsinkin naisvaltaisilla aloilla ei muuta tehdäkään kuin juoruta, selkäänpuukoteta ja muodostella jotain klikkejä. Miksi näin?

Vierailija
30/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko, aina voi vaihtas paikkaa. Hauskaa on, että nämä kusipäät ja tiedonpanttaajat luulevat ettei kukaan huomaa. Todellisuudessa nauran :-)

Vierailija
31/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon kirjoittajan olisi pitänyt tietää, että "kiusaamallaan" henkilöllä on lemmikkikaneja, jos tämä "kiusattu" ei ole koskaan niistä tuolle kirjoittajalle kertonut?

Vierailija
32/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vieläkin. Teettekö te ollenkaan töitä vai meneekö aikanne johonkin kahvitteluun? Miten ihmeessä te saatte aina sössittyä kaikki sosiaaliset kuviot? Ei sinne työpaikalle mennä juoruamaan vaan tekemään niitä TÖITÄ. Alkaa pistää vihaksi kun joillain on sellainen idea että työpaikkojen kuuluisi olla jotain marttakerhoja.

Vierailija
33/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vieläkin. Teettekö te ollenkaan töitä vai meneekö aikanne johonkin kahvitteluun? Miten ihmeessä te saatte aina sössittyä kaikki sosiaaliset kuviot? Ei sinne työpaikalle mennä juoruamaan vaan tekemään niitä TÖITÄ. Alkaa pistää vihaksi kun joillain on sellainen idea että työpaikkojen kuuluisi olla jotain marttakerhoja.

Kaikkien työ ei ole yksin avokonttorin sermien suojassa istumista.

Vierailija
34/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaihtoehtona on hillittömät riidat työpaikalla tai irtisanoutuminen. Helpointa on vaan niellä vähän paskaa ja jatkaa elämää eteenpäin. Itse pidän huolta omista hyvistä tavoistani.

Vierailija
35/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien työ ei ole yksin avokonttorin sermien suojassa istumista.

No kannattaisi olla, pääsisi helpommalla.

Vierailija
36/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä vaan tarvitaan, muuten on vaarana että köyhyys ja lama loppuu suomesta.

Vierailija
37/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä kysymys, yksi kusipää voi pilata koko yrityksen, mutta on tosi vaikeaa erottaa ihmistä kusipäisyyden perusteella.

Vierailija
38/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jännä kysymys, yksi kusipää voi pilata koko yrityksen, mutta on tosi vaikeaa erottaa ihmistä kusipäisyyden perusteella.

Miten minusta tuntuu että ne suurimmat kusipäät ovat aina siellä erottavassa portaassa? Ilmeisesti jopa siitä, että joku on hiljaisempi, saadaan aikaan joku "työilmapiirin myrkyttäjä". Sellainen ei ole mitään muuta kuin psykopaattista kiusaamista.

Vierailija
39/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassani esimiehen harjoittama työpaikkakiusaus oli hiljaisesti hyväksytty tapa. Se nyt vain on tuollainen, aina se jotakuta kiusaa ja tällä kertaa se olet sinä.

Meillä on tätä. Lisäksi esimiehen esimies kieltäytyy näkemästä tämän alemman esimiehen vikoja. Ihan turha valittaa, sen jälkeen kärsii vain enemmän. Itse hakeuduin toisiin töihin, nyt on hyvä esimies joka ei kiusaa ketään. Näin kuntatyönantajalla.

Vierailija
40/48 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemusten mukaan työkavereiden suunnalta tulevaan kiusaamiseen, ilkeilyyn ja kusipäisyyteen puututaan nykyisin ihan hyvin, ja yleinen mielipide tuntuisi olevan sitä vastaan, mitä ns. samanarvoisempi kaveri, sitä herkemmin puututaan. Pomojen suhteen taas on paljon kieroutuneempia kuvioita. Juurikin tätä että pomon kuuluukin olla "suorasanainen", "kova" jne.

Irtisanouduin juuri koeajalla vain parin viikon työskentelyn jälkeen pomoni erittäin epäkunnioittavan käytöksen vuoksi. Mm. kilahti jokaisesta "virheestäni", eli jos en vaikka osannut tehdä jotain hommaa ilman perehdytystä, yhden oikean mokankin ehdin tekemään ja siitähän pomoni maailma romahti. Ihmeellinen kontrollifriikki ja kusipää. Ilmoitin lähtöni syyn rehellisesti ja ihmeen rauhallisesti pomo suhtautui, totesi että tämä on bisnestä ja ei me täällä voida alkaa kenenkään päitä silittelemään. Sanoin että ok, hyvää jatkoa.