Muita tylnantajia joilta ei ole koskaan kysytty töitä
Olen ollut yrittäjä nyt 10 vuoden ajan ja työnantajana viiden vuoden ajan. Yritys on tunnettu. Kukaan ei ole ikinä kysynyt töitä tai edes työharjoittelupaikkaa. Työntekijät saan töihin muista yrityksistä eli kun huomaan et joku hyvä tyyppi. Aina ovat halunneet tulla töijin mut miksi kukaan ei kysy töitä. Tunnen muitakin työnantajia useamman joilla vaikeuksia saada ketään töihin. Ikäänkuin ihmiset ei hoksais et töitä voi kysyä. Piilotyöpaikkoja ihan hirveän paljon.
Kommentit (93)
Mikäs tällanen firma?? Minäkin alaa vaihtamassa ja minut saisi halvalla, kun eläkeyhtiö auttaa palkanmaksussa..nyt vain ilmoitusta kehiin..
Mä edelleen ihmettelen työnantajia jotka valittavat kun on vaikea löytää työntekijöitä ja sitten selviää etteivät ole koskaan edes sellaisia etsineet.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tällanen firma?? Minäkin alaa vaihtamassa ja minut saisi halvalla, kun eläkeyhtiö auttaa palkanmaksussa..nyt vain ilmoitusta kehiin..
Tää on joku provotehdas porvoossa. Varmaan yksityisyrittäjä.
Mä tarvitsen töitä, mä voin tulla! Mitäs teette ja missä?
Vähän sama juttu kuin miesten seksin saanti. Aika harvoin, jos koskaan kukaan nainen tulee kysymään seksiä.
Meillä taas toisinpäin - avoimia hakemuksia tulee pilvin pimein, mutta kun on paikkoja auki, hakemuksia tulee todella nihkeästi.
Sain juuri pari työntekijää lisää itse etsimällä joten juuri nyt ei ole tarvetta. Ihmettelen vaan miksei kukaan ikinä kysy, edes tet paikkaa.
Ap
Laitapas ilmoitus avoimesta työpaikasta mol:iin. Tadaa, sulla on iso nippu saapuneita työhakemuksia.
Firmasi on ehkä sen verran pieni, että sinne ei avoimia hakemuksia laiteta. Itse en ainakaan halua pienehköjen yritysten sähköpostia tukkia avoimilla työhakemuksilla. Lähetin niitä lähinnä isompiin firmoihin, joilla oletan olevan oma työntekijä työnhakijoiden palkkausprosesseja varten. Muuten haen sitten ihan sen perusteella että ilmoitellaan omilla nettisivuilla, mol:ssa tms.
Ja kyllä. Sieltä työkkärin sivuilta etsii töitä myös ihan pätevää ja motivoitunutta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä edelleen ihmettelen työnantajia jotka valittavat kun on vaikea löytää työntekijöitä ja sitten selviää etteivät ole koskaan edes sellaisia etsineet.
Minä kyllä etsin, toisista firmoista hyviä tyyppejä. Siten saanut mahtavan henkilökunnan.
ap
Niin tosiaan eihän niitä hyviä tyyppejä saa muualta kuin toisista firmoista kalastelemalla. Aika saamattomalta työnantajalta kuulostat jos edes sellainen oikeasti olet. Epäilen.
Ap:n ainoa työ taitaa olla provogeneraattorin pyörittäminen tällä palstalla.
Tuttua ap. Miehelläni on parinkymmenen hengen firma, harvoin palkkaa mutta toisinaan kuitenkin, eikä hänellekään ole yhtään avoimia hakemuksia tullut. Vaikka on ihan tunnettu tekijä täällä seudulla.
Sinänsä ihan sama, työntekijöitä on aina saanut, mutta nytkin mietiskeli, että voisihan sitä vaikka jonkun opiskelijan ottaa kesäduuniin, muttei viitsi laittaa ilmoitusta, ettei sitten huku hakemuksiin ja soittoihin. Kyllä kun itse olin opiskelija, laitoin kaikkiin vähänkään omaa alaa liippaaviin - isoihin tai pieniin - firmoihin edes lyhyen sähköpostikyselyn kesätöistä. Ja joka vuosi jotain sain (eikä tästä edes ole montaa vuotta, jos joku haluaa nyt kertoa, että ennen oli paremmat ajat).
Töiden suhteen ei todellakaan kannata odotella vaan avoimia ilmoituksia. Hakemuksia vaan rohkeasti kaiken kokoisiin firmoihin. Meillä oli juuri kahteen paikkaan tarvetta saada tekijä, kumpikin meni avoimien hakemusten kautta, ei koskaan päätynyt julkiseen hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua ap. Miehelläni on parinkymmenen hengen firma, harvoin palkkaa mutta toisinaan kuitenkin, eikä hänellekään ole yhtään avoimia hakemuksia tullut. Vaikka on ihan tunnettu tekijä täällä seudulla.
Sinänsä ihan sama, työntekijöitä on aina saanut, mutta nytkin mietiskeli, että voisihan sitä vaikka jonkun opiskelijan ottaa kesäduuniin, muttei viitsi laittaa ilmoitusta, ettei sitten huku hakemuksiin ja soittoihin. Kyllä kun itse olin opiskelija, laitoin kaikkiin vähänkään omaa alaa liippaaviin - isoihin tai pieniin - firmoihin edes lyhyen sähköpostikyselyn kesätöistä. Ja joka vuosi jotain sain (eikä tästä edes ole montaa vuotta, jos joku haluaa nyt kertoa, että ennen oli paremmat ajat).
Ihan vinkkinä miehelle. Jos teidän paikkakunnalla on miehen alan oppilaitos. Soitto sinne ja pyydä heidän ilmoitustaululle työpaikkailmoitus. Tällä tavalla saa hieman karsittua hakemusten määrää
Enpä ole vastaavaan törmännyt, vaikka yritys perustettu 1987, kyselijöitä on ollut häiriöksi asti ja jos yksikin paikka on auki, niin satoja hakijoita. Enkä muutenkaan pidä soittelijoista, koska vievät kohtuuttomasti työaikaan.
Ap. ongelmaa törmäsin viimeiksi v.88. kun vapaata työvoimaa ei juuri ollut ja "ostin" kilpailevalta yritykseltä työntekijän, mutta jo vuoden päästä oli työnhakijoita ovella riesaksi asti.
Ap. soitto rohkeasti Et-keskukseen, sieltä saat pitkän listan sähköpostiisi vapaasta työvoimasta, yhteystietoineen ja Et-keskus tekee ilmaiseksi esikarsinnan jotka olisi tehtävään sopivia.
Ihmettelen, miten tänä päivänä hankit työvoiman muilta yrittäjiltä toistuvasti, eikö se aiheuta närää yritysten kesken ja järjestö toiminnassa.
Minä taas en ole edes yrittäjäpiireissä ole edes kuullut ongelmaa, kun tilanne on juuri päinvastoin.
Millä alalla ap. toimit?
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas toisinpäin - avoimia hakemuksia tulee pilvin pimein, mutta kun on paikkoja auki, hakemuksia tulee todella nihkeästi.
Vaatimukset työpaikkailmoituksesa on ilmeisesti vedetty melkoisen yläkanttiin ja palkka taas tasapainoisesti sinne alarajalle ja vähän vielä alle? Palkatkaa joku niistä avoimista hakijoista. Sitävartenhan ne niitä hakemuksia lähettää että niistä voi palkata.
Hyvin harvoin kysytään töitä. Emme kuitenkaan rekrytoi kalastelemalla kilpailijoiden työntekijöitä. Alalla tehdään paljon yhteisprojekteja eri yritysten kesken, joten tuollaisella aloittajan kaltaisella toiminnalla saattaisi olla negatiivisia vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Yleinen ongelma monissa yrityksissä ettei saa työntekiöitä, puhutaan työttömyydestä mut oikeasti on työvoimapula. Työnantajat ei ehdi käydä molin kautta tuhatta hakemusta kun muutenkin hukkuu töihin. Toivoo vain et voi ku joku soittais ja kysyis töitä. Onneksi tuttujen kauttakin löytyy hyviä tyyppejä. Ihmettelen vaan et kukaan ei hae. Itsekin tosiaan työttömänä/opiskelijana aina soitin/kävin yrityksissä niin kauan et sain töitä. Siksi ihmettelen et kukaan ei ole koskaan kysynyt edes. Tet harjoittelijatkin nykyään kaikki kouluissa ja päiväkodeissa, miksei enää yrityksissä?
Minä voin tulla sinulle töihin. Kaipaan alanvaihtoa.