Muita tylnantajia joilta ei ole koskaan kysytty töitä
Olen ollut yrittäjä nyt 10 vuoden ajan ja työnantajana viiden vuoden ajan. Yritys on tunnettu. Kukaan ei ole ikinä kysynyt töitä tai edes työharjoittelupaikkaa. Työntekijät saan töihin muista yrityksistä eli kun huomaan et joku hyvä tyyppi. Aina ovat halunneet tulla töijin mut miksi kukaan ei kysy töitä. Tunnen muitakin työnantajia useamman joilla vaikeuksia saada ketään töihin. Ikäänkuin ihmiset ei hoksais et töitä voi kysyä. Piilotyöpaikkoja ihan hirveän paljon.
Kommentit (93)
Mistä sitä tietää, minkä alan työntekijöitä joku metallifirma on vailla. Tarve voi olla metallimiehelle, siivoojalle, reskontranhoitajalle, kotimaan myyntimiehelle, ulkomailla suhaavalle myyntimiehelle, toimistonhoitajalle ja mitä nyt vielä niitä onkaan. Miten te nyt mitään ehditte tehdä, kun joka alan ihmisiä käy teillä päivittäin töitä kysymässä? Helpommalla pääsette, kun laitatte ilmoituksen nettiin, minkä alan ihmistä haette.
Tässä on nyt useammalla firmalla hyvä tilaisuus mainostaa itseään ja saada hakemuksia piilotyöpaikkoihin, mutta eipä näy ainoatakaan firman nimeä tai sähköpostiosoitetta. Ei taida sitten kuitenkaan olla kova työvoimapula?
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä nyt on paikalla monia piilotyönantajia niin kertokaapa syy minua askarruttaneeseen ongelmaan: mitä etua siitä on, että piilotatte niitä työpaikkojanne?
Jos tekijää tarvitaan, kuvittelisin että haluaisitte mahdollisimman paljon kiinnostuneiden hakemuksia, joista voitte valita parhaan. Jos tekijää ei tarvita, miksi palkkaisitte ketään vaikka tulisi miten hyvä hakemus?
Olen miettinyt että asia menee näin: nykyiset työntekijät ovat huonoja, mutta lisää ei ole varaa palkata. Siksi ei avointa hakua. Toivotaan kuitenkin että löytyisi päteviä hakijoita, jotka ovat muissa firmoissa. Jos tällainen ilmaisee kiinnostustaan, aletaan savustaa omia huonoja työntekijöitä ulos että voidaan palkata se mieluisampi.
Tuo sun oma teoria menee ainakin siinä metsään, että pienillä firmoilla ei ole monikkomuodossa työntekijöitä, joita savustella ulos. Meillä ainakin kyse on ihan vain siitä yhdestä työntekijästä, kun ei ole ketään.
Ja edelleen, kun on kyse yhdestä työntekijästä, niin sen kanssa ei ole varaa virherekrytointiin. Eli ensin me tehtiinkin niin, että ihan aktiivisesti etsittiin työntekijää. Ensimmäinen oli erinomainen ja viipyikin melko pitkään, kunnes perusti perheen ja jäi äitiyslomalle. Toinen työntekijä oli sitten ensimmäisen täydellinen vastakohta, joka oli huomattavasti enemmän pois töistä kuin paikalla. Sellaisen työnantajana oli niin tuskallista olla, että silloin tajuttiin, että väkisin ei kannata ketään palkata vaan vain itse hyväksi havaittuja. Edes suosituksiin ei voi luottaa.
Se hyöty siitä työpaikan piilottamisesta sitten on, että tänne ei eksy töihin kukaan muu kuin sellainen, joka todella haluaa työskennellä täällä. Meidän ei tarvitse pelätä, että se meille töihin löytänyt olisi työnvieroksuja tai keksityillä sairaslomilla viihtyjä. Kun kyse on firman ainoasta työntekijästä, niin sen tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttavat firman tulokseen isolla prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt useammalla firmalla hyvä tilaisuus mainostaa itseään ja saada hakemuksia piilotyöpaikkoihin, mutta eipä näy ainoatakaan firman nimeä tai sähköpostiosoitetta. Ei taida sitten kuitenkaan olla kova työvoimapula?
Eiköhän sitä työvoimaa mieluummin etsitä sieltä ammattipiireistä ja omalta alueelta eikä randomisti jostain nettipalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä nyt on paikalla monia piilotyönantajia niin kertokaapa syy minua askarruttaneeseen ongelmaan: mitä etua siitä on, että piilotatte niitä työpaikkojanne?
Jos tekijää tarvitaan, kuvittelisin että haluaisitte mahdollisimman paljon kiinnostuneiden hakemuksia, joista voitte valita parhaan. Jos tekijää ei tarvita, miksi palkkaisitte ketään vaikka tulisi miten hyvä hakemus?
Olen miettinyt että asia menee näin: nykyiset työntekijät ovat huonoja, mutta lisää ei ole varaa palkata. Siksi ei avointa hakua. Toivotaan kuitenkin että löytyisi päteviä hakijoita, jotka ovat muissa firmoissa. Jos tällainen ilmaisee kiinnostustaan, aletaan savustaa omia huonoja työntekijöitä ulos että voidaan palkata se mieluisampi.
Tuo sun oma teoria menee ainakin siinä metsään, että pienillä firmoilla ei ole monikkomuodossa työntekijöitä, joita savustella ulos. Meillä ainakin kyse on ihan vain siitä yhdestä työntekijästä, kun ei ole ketään.
Ja edelleen, kun on kyse yhdestä työntekijästä, niin sen kanssa ei ole varaa virherekrytointiin. Eli ensin me tehtiinkin niin, että ihan aktiivisesti etsittiin työntekijää. Ensimmäinen oli erinomainen ja viipyikin melko pitkään, kunnes perusti perheen ja jäi äitiyslomalle. Toinen työntekijä oli sitten ensimmäisen täydellinen vastakohta, joka oli huomattavasti enemmän pois töistä kuin paikalla. Sellaisen työnantajana oli niin tuskallista olla, että silloin tajuttiin, että väkisin ei kannata ketään palkata vaan vain itse hyväksi havaittuja. Edes suosituksiin ei voi luottaa.
Se hyöty siitä työpaikan piilottamisesta sitten on, että tänne ei eksy töihin kukaan muu kuin sellainen, joka todella haluaa työskennellä täällä. Meidän ei tarvitse pelätä, että se meille töihin löytänyt olisi työnvieroksuja tai keksityillä sairaslomilla viihtyjä. Kun kyse on firman ainoasta työntekijästä, niin sen tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttavat firman tulokseen isolla prosentilla.
En tiedä, miksi sinulla on erikseen tarvetta tulla kertomaan että pikkufirmoilla ei ole paljon työntekijöitä? Niinhän pienyritys määritellään.
Tuohon jälkimmäiseen ongelmaan on syynä ammattitaidoton rekrytoiniti. Aika useinhan käy niin että kun huomataan että jotakin ei osata kunnolla tehdä, silloin ei uskalleta tehdä mitään. Se ei ole hyväksi yritykselle. Apua saa rekrytointiin erikoistuneilta firmoilta, tosin en tiedä niiden luotettavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sitä työvoimaa mieluummin etsitä sieltä ammattipiireistä ja omalta alueelta eikä randomisti jostain nettipalstalta.
Tässähän oli kyse siitä, että työnantajat haluavat työnhakijoiden etsivän heitä. Eikä päinvastoin. Ja sitä aika moni työnhakija on täällä tehnytkin. Onko seuraava vaatimus että hakijan on osattava hakkeroitua tälle sivustolle ja etsiä tänne kirjoittaneiden anonyymien työnantajien nimet ja osoitteet? Tai kenties ne pitäisi selvittää telepaattisesti?
Joo telepaattisesti, kiitos. Se käy hyvin.
Minulle tuli kanssa mieleen tuo, että onko teillä nettisivuja? Netissä ylipäätään mitään tietoa yrityksestä? Yhteystietoja missään? Itse etsin nimenomaan netistä tietoa oman alani yrityksistä. Olen asunut nykyisessä kaupungissani vain opiskelujeni ajan eli en tunne kaupunkia niin hyvin, että muistaisin mitä liikkeitä joka kadunristeyksestä löytyy. En myöskään aio isossa kaupungissa lähteä etsiskelemään kävellen oman alani työpaikkoja. Netistä etsin tietoa ja lähetän työhakemuksen. Ei ole minusta nykyaikaa kävellä työpaikkaan kysymään töitä. Minusta sellainen yritys antaa hyvän kuvan itsestään, jonka nettisivuilla lukee, että voi lähettää avoimen työhakemuksen vaikkei olisi sopivaa paikkaa juuri silloin tarjolla. Myös oppilaitosten kanssa jonkin sortin yhteistyötä tekevät yritykset antavat hyvän kuvan. Heillä on ollut meiltä oppilaita töissä ja jos ovat siellä viihtyneet, niin kyseessä on varmasti hyvä paikka. Toisinaan jotkut pienet firmat ovat aika hämäriä, ettei sellaisiin uskalla edes hakea.
Luulen, työvoima "pulaa" esiintyvän vain 1-2 hengen yrityksissä, jossa yrittäjän oma ammattitaito on kyseenalainen, kun on aikoinaan kuvittelevan, ettei yrittäminen vaadi rautaista ammattitaitoa ja osaamista, vaan yrittämiseen voi lähteä vaikka halkometsästä, mutta näinhän ei suinkaan ole. Ja kun olen kuunnellut heitä esim. henkilöstöhallinto ja työlainsäädäntö ovat tuntemattomia käsitteitä, puhumattakaan liiketoiminnan peruskäsitteistä. Ovat kuin tähden lentoja, vailla yhteiskunnan vastuita ja velvoitteita, syömällä muiden yrittäjien kuormasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua ap. Miehelläni on parinkymmenen hengen firma, harvoin palkkaa mutta toisinaan kuitenkin, eikä hänellekään ole yhtään avoimia hakemuksia tullut. Vaikka on ihan tunnettu tekijä täällä seudulla.
Sinänsä ihan sama, työntekijöitä on aina saanut, mutta nytkin mietiskeli, että voisihan sitä vaikka jonkun opiskelijan ottaa kesäduuniin, muttei viitsi laittaa ilmoitusta, ettei sitten huku hakemuksiin ja soittoihin. Kyllä kun itse olin opiskelija, laitoin kaikkiin vähänkään omaa alaa liippaaviin - isoihin tai pieniin - firmoihin edes lyhyen sähköpostikyselyn kesätöistä. Ja joka vuosi jotain sain (eikä tästä edes ole montaa vuotta, jos joku haluaa nyt kertoa, että ennen oli paremmat ajat).
Minäpä ratkaisen tämän ongelman miehesi puolesta: nettiin työpaikkailmoitus, jossa pyydetään s-postihakemusta ja kielletään ottamasta yhteyttä puhelimitse. Sitten hän lukee 10 ensimmäistä hakemusta ja ottaa kolme hakijaa haastatteluun. Ei mene monta tuntia. Ei pitäisi olla vaikea hoksata tätä, jos oikeasti aikoo ketään palkata. Mutta ei kenelläkään olekaan mitään oikeaa aikomusta palkata, jos se kaatuu siihen että ei ole aikaa hakemusten lukemiseen. Jos pärjätään ilman kesätyöntekijää, miksi kummassa sellaisesta maksettaisiin? Jos taas ei pärjätä, se aika hakemusten lukemiseen on pakko repiä jostain.
Niin, pakottavaa tarvetta ei ole, joten ei lähde siihen "miljoona-hakemusta"-leikkiin.
Olisi mahdollisuus ottaa kesätyöntekijä, mutta ilmankin pärjää.
En oikeasti ymmärrä katkeria ihmisiä, jotka suuttuvat siitä, ettei yrittäjä halua lukea sadoittain hakemuksia, vaan mieluummin vain palkkaa jonkun aktiivisen, joka vaikuttaa pätevyydeltään sopivalta. Se, että alkaa vertailla satoja CV:itä on ihan ajanhukkaa, lopulta se parhaan CV:n tyyppi voi olla ihan aloitekyvytön hölmö.
Suosittelen edelleen niitä avoimia hakemuksia. Etenkin jos haetaan juuri kesätyötä, harjoittelupaikkaa tms. Mutta muutenkin. Se osoittaa sitä kiinnostusta, aloitekykyä ja aktiivisuutta.
Minäkin olen yllättynyt tästä vihamielisyydestä. Kun itse olen miettinyt samaa, että jostain syystä lähes sata prosenttia työnhakijoista hakee töitä vain isoista firmoista, vaikka pikkupuljuihin työllistyisi mahdollisesti huomattavasti helpommin. Tässähän ei kukaan työnantaja valitellut, että työvoiman saaminen olisi vaikeaa. Mutta jotenkin vastaajat käänsivät sen niin, että ei osata etsiä työvoimaa.
Vaikka oikeasti me työnantajat kyllä tiedämme mistä oman alan ihmiset tavoittaa. Olisi vain virkistävää, jos joskus se tavoittaminen tapahtuisi toiseenkin suuntaan. Ap taisi sohaista aiheella vähän muurahaispesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua ap. Miehelläni on parinkymmenen hengen firma, harvoin palkkaa mutta toisinaan kuitenkin, eikä hänellekään ole yhtään avoimia hakemuksia tullut. Vaikka on ihan tunnettu tekijä täällä seudulla.
Sinänsä ihan sama, työntekijöitä on aina saanut, mutta nytkin mietiskeli, että voisihan sitä vaikka jonkun opiskelijan ottaa kesäduuniin, muttei viitsi laittaa ilmoitusta, ettei sitten huku hakemuksiin ja soittoihin. Kyllä kun itse olin opiskelija, laitoin kaikkiin vähänkään omaa alaa liippaaviin - isoihin tai pieniin - firmoihin edes lyhyen sähköpostikyselyn kesätöistä. Ja joka vuosi jotain sain (eikä tästä edes ole montaa vuotta, jos joku haluaa nyt kertoa, että ennen oli paremmat ajat).
Minäpä ratkaisen tämän ongelman miehesi puolesta: nettiin työpaikkailmoitus, jossa pyydetään s-postihakemusta ja kielletään ottamasta yhteyttä puhelimitse. Sitten hän lukee 10 ensimmäistä hakemusta ja ottaa kolme hakijaa haastatteluun. Ei mene monta tuntia. Ei pitäisi olla vaikea hoksata tätä, jos oikeasti aikoo ketään palkata. Mutta ei kenelläkään olekaan mitään oikeaa aikomusta palkata, jos se kaatuu siihen että ei ole aikaa hakemusten lukemiseen. Jos pärjätään ilman kesätyöntekijää, miksi kummassa sellaisesta maksettaisiin? Jos taas ei pärjätä, se aika hakemusten lukemiseen on pakko repiä jostain.
Niin, pakottavaa tarvetta ei ole, joten ei lähde siihen "miljoona-hakemusta"-leikkiin.
Olisi mahdollisuus ottaa kesätyöntekijä, mutta ilmankin pärjää.
En oikeasti ymmärrä katkeria ihmisiä, jotka suuttuvat siitä, ettei yrittäjä halua lukea sadoittain hakemuksia, vaan mieluummin vain palkkaa jonkun aktiivisen, joka vaikuttaa pätevyydeltään sopivalta. Se, että alkaa vertailla satoja CV:itä on ihan ajanhukkaa, lopulta se parhaan CV:n tyyppi voi olla ihan aloitekyvytön hölmö.
Suosittelen edelleen niitä avoimia hakemuksia. Etenkin jos haetaan juuri kesätyötä, harjoittelupaikkaa tms. Mutta muutenkin. Se osoittaa sitä kiinnostusta, aloitekykyä ja aktiivisuutta.
Eli pakottavaa tarvetta ei ole, mutta jos säästyy 3 työtuntia kun ei tarvitse lukea sataa hakemusta, niin totta kai palkataan se avoimen hakemuksen lähettelijä joka maksaa firmalle 2 000 euroa kuussa ja toisen mokoman erilaisina työnantajamaksuina. Miksi yksikään firma kuluttaisi 4 000 euroa kuussa, jos pakottavaa tarvetta ei kerran ole? Oikeasti haluaisin tietää syyn tähän.
Olisit voinut lukea kommenttini ennen kuin alat siihen vastailla. Kerroin jo miten tuo satojen hakemusten lukeminen vältetään.
Se avoimen hakemuksen lähettelijä voi olla ihan yhtä aloitekyvytyn hölmö, tai ammattitaidoton, kokematon, vaatia liikaa palkkaa... Ihan typerää olisi ottaa ensimmäinen hakija vähääkään vertailematta, mitä muuta olisi tarjolla.
Enkä kyllä luota pätkääkään niin passiiviseen työnantajaan, että rekrytointiin ei haluta panostaa muutamaa työtuntia. Ei sellainen firma piittaa työntekijöistään. Siksi koetan mieluummin onneani vakavammin otettavien yritysten kanssa. Eivät nuo passiiviset firmat kauan pystyssä pysy, tai ainakaan eivät kykene palkkoja maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vain oman yritykseni puolesta. Kyseessä siis pieni firma, jossa kaikki tekevät vähän kaikkea eli sitä varsinaista ydinosaamistamme, mutta lisäksi myös erilaista nk toimistotyötä yms. Tätä toimistotyötä ei kuitenkaan ole niin paljoa, että sitä riittäisi yhdelle toimistotyöntekijälle kokopäivätyöksi. Emme siis voi laittaa avointa ilmoitusta, jossa hakisimme toimistotyöntekijää. Kuitenkin, jos meiltä kysyisi töitä joku sellainen, joka voisi tehdä sekä toimistotyöt että lisäksi osan joitain muita ydinosaamiseemme liittyiä töitä, voisimme organisoida työt yrityksessä uudelleen ja palkata tämän työntekijän. Jos laitamme avoimen ilmoituksen työpaikasta, jossa työntekijältä vaaditaan kaikki sama osaaminen kuin meillä muillakin on, työnhakija katsoisi, että aivan liikaa vaatimuksia. Ja jos sellainen osaaja löytyisikin, hän taas ei varmasti haluaisi tehdä niitä toimistotöitä, koska se ei ole hänen koulutustaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen yllättynyt tästä vihamielisyydestä. Kun itse olen miettinyt samaa, että jostain syystä lähes sata prosenttia työnhakijoista hakee töitä vain isoista firmoista, vaikka pikkupuljuihin työllistyisi mahdollisesti huomattavasti helpommin. Tässähän ei kukaan työnantaja valitellut, että työvoiman saaminen olisi vaikeaa. Mutta jotenkin vastaajat käänsivät sen niin, että ei osata etsiä työvoimaa.
Vaikka oikeasti me työnantajat kyllä tiedämme mistä oman alan ihmiset tavoittaa. Olisi vain virkistävää, jos joskus se tavoittaminen tapahtuisi toiseenkin suuntaan. Ap taisi sohaista aiheella vähän muurahaispesään.
Miksi pikkupuljuihin työllistyisi helpommin? Kun pikkufirmalle rekrytointi on niin iso riski, että se voi kaataa firman? Ei kukaan pienyrittäjä palkkaa tarpeettomasti työntekijää siksi, että tämä osoitti niin suunnatonta aktiivisuutta että lähetti avoimen hakemuksen.
Olisi se varmasti sinullekin virkistävää, että ihmiset jatkuvasti osoittaisivat kiinnostusta firmaasi kohtaan, etsisivät tietoa ja lähettelisivät hakemuksia joissa kehuvat miten hirveän kiinnostava työpaikka tämä olisi. Olen istunut monessakin työhaastattelussa kun lähetin avoimen hakemuksen pikkufirmaan. Yrittäjät eivät kyselleet minulta mitään eivätkä halunneet nähdä ansioluetteloani. He vain puhuivat tunnin firmastaan ja kehuivat itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vain oman yritykseni puolesta. Kyseessä siis pieni firma, jossa kaikki tekevät vähän kaikkea eli sitä varsinaista ydinosaamistamme, mutta lisäksi myös erilaista nk toimistotyötä yms. Tätä toimistotyötä ei kuitenkaan ole niin paljoa, että sitä riittäisi yhdelle toimistotyöntekijälle kokopäivätyöksi. Emme siis voi laittaa avointa ilmoitusta, jossa hakisimme toimistotyöntekijää. Kuitenkin, jos meiltä kysyisi töitä joku sellainen, joka voisi tehdä sekä toimistotyöt että lisäksi osan joitain muita ydinosaamiseemme liittyiä töitä, voisimme organisoida työt yrityksessä uudelleen ja palkata tämän työntekijän. Jos laitamme avoimen ilmoituksen työpaikasta, jossa työntekijältä vaaditaan kaikki sama osaaminen kuin meillä muillakin on, työnhakija katsoisi, että aivan liikaa vaatimuksia. Ja jos sellainen osaaja löytyisikin, hän taas ei varmasti haluaisi tehdä niitä toimistotöitä, koska se ei ole hänen koulutustaan vastaavaa työtä.
Listatkaa työpaikkailmoitukseen olennaiset taidot mitä vaaditaan. Jos ne muut, vähemmän tärkeät taidot löytyvät satunnaiselta avoimen hakemuksen lähettäjältä, ne löytyvät muiltakin.
Kirjoittakaa ilmoitukseen että kyseessä on osa-aikatyö.
Tai sitten tehkää kuten nyt: älkää palkatko uutta työntekijää kun pystytte tekemään työt tälläkin hetkellä ilman. Se on oikea syy miksi ette laita työpaikkailmoitusta.
Ai tuo vihamielinen tyyppi heräsi taas. Sulla tuntuu olevan asiat hallinnassa, niin mitä jos sinä hoitaisit niitä omia asioitasi omalla tavallasi ja antaisit meidän muiden keskustella.
Miten työnantaja voi olla ihan pihalla?? Ollaan valmiita palkkaamaan ensimmäinen avoimen hakemuksen lähettäjä, koska se vaan nyt on niin tosi fantsu ihana ja pätevä kun osasi hakea meille töihin. Eihän sen tarvitse mitään muuta osata kuin no hakea meille töihin.
VS.
Laaditaan hyvä työpaikkailmoitus, ollaan valmiita panostamaan rekrytointiin pari tuntia. Luetaan hakemukset (1-100 ehkä) läpi viikonlopun aikana (yksityisyrittäjähän tekee pyöreitä päiviä oman yrityksensä eteen), haastatellaan parhaat 3 ja palkataan näistä pätevimmältä vaikuttava. Tehdään määräaikainen työsopimus tai koeajalla katsotaan onko siitä hommiin.
Kuinka moni ostaisi esimerkiksi ensimmäisen asunnon, jonka ilmoituksen sattuu huomaamaan lehdestä? Tuskin kukaan. Moni vertailee hintoja, alueita, käy katsomassa kymmeniä/satoja kämppiä ennen valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa työpaikkailmoitukseen olennaiset taidot mitä vaaditaan. Jos ne muut, vähemmän tärkeät taidot löytyvät satunnaiselta avoimen hakemuksen lähettäjältä, ne löytyvät muiltakin.
Kirjoittakaa ilmoitukseen että kyseessä on osa-aikatyö.
Tai sitten tehkää kuten nyt: älkää palkatko uutta työntekijää kun pystytte tekemään työt tälläkin hetkellä ilman. Se on oikea syy miksi ette laita työpaikkailmoitusta.
Meillä oli pari vuotta sitten avoin ilmoitus, jossa oli vain kolme vaatimusta: asiakasympäristön asiantuntemus, hyvä ruotsin taito sekä mahdollisuus matkustaa työn vuoksi. Hakemuksia tuli toista sataa, mutta yksikään hakijoista ei täyttänyt noita kaikkia kolmea. Joko tyssäsi kielitaitoon tai tyssäsi mahdollisuuteen matkustaa Suomen rajojen ulkopuolelle, mikäli asiakasympäristön tuntemus olikin. Monella hakijalla ei ollut sitäkään. Jouduimme nämä työt jakamaan jo olemassa olevien työntekijöiden kesken. Mutta ei tämä meidän yrityksessämme ole ongelma, koska edelleenkin on niitä työnhakijoita, jotka osaavat etsiä piilotyöpaikkoja. Ensi viikolla allekirjoitetaan työsopimus henkilön kanssa, joka laittoi yritykseemme avoimen hakemuksen ja pääsi sen kautta työhaastatteluun. Kun löytyi sopiva henkilö, ryhdyttiin organisoimaan työtä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuo vihamielinen tyyppi heräsi taas. Sulla tuntuu olevan asiat hallinnassa, niin mitä jos sinä hoitaisit niitä omia asioitasi omalla tavallasi ja antaisit meidän muiden keskustella.
Tämä ei ainakaan keskustelun tasoa paranna. Ei kukaan ymmärrä kenestä puhut, kun et lainaa tekstiä etkä laita kommentoijan numeroa.
Vain serkkupojat ja -tytöt tietävät niiden pikkufirmojen olemassaolosta. Pikkuyrittäjillä on yleensä niin valtava ego ja he ovat niin ylpeitä omasta yrityksestään, että kuvittelevat kaikkien tietävän heistä. Mutta ei kukaan tiedä, paitsi muut pikkuyrittäjät jotka seuraavat toistensa tekemisiä koko ajan. Jopa isot firmat joutuvat jatkuvasti mainostamaan itseään, jotta ihmiset eivät unohda näitä firmoja. Ja näihin isoihin yrityksiin niitä hakemuksia laitetaan.