Onko tää n. -30 asteen pakkanen oikeasti näin vieras käsite vanhemmille?
Joka toinen keskustelu täälläkin aiheesta "käveleekö lapsi näillä pakkasilla kouluun, pitäisikö tilata taksi" jne.
Ihan oikeasti, eikö teillä ole lapselle talvivaatteita hankittuna?
Kommentit (64)
Hauskaa tuo kommentti että kyllähän kaikki talven -87 muistaa - no ei muista, en ollut syntynytkään vielä silloin mutta mamma olen silti. Juuri tänään luki hesarissa että viimeksi on alittunut täällä Helsingin seudulla -30 yli kymmenen vuotta sitten, 2003, jolloin olin 13-vuotias. En voi varsinaisesti väittää muistavani sitäkään niin hyvin, että voisin se mielessäni pohtia pukeutumista.
Nämä näin niin kuin sivuhuomiona, kaikilla ei todellakaan ole kokemusta tällaisista keleistä. Osaan silti pukeutua ja pukea lapsia, koska osaan googlettaa tietoa siitä miten paukkupakkasiin kannattaa pukeutua.
Kaiken kaikkiaan tämä pakkanen on todella tervetullut. Tekee matuille hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ainakin käytiin eilen ostamassa lämpimämpiä vaatteita lapsille sillä nämä pakkaset tulivat yllätyksenä.
Viimeksi oli yhtä kylmää yli 10 vuotta sitten. Aika turhalta tuntuisi joka vuosi ostaa tämän keli vaatteita ja viedä ne sitten käyttämättöminä pelastusarmeijalle.
Ei kerrospukeutuminen mitään olisi?
Itse ja omalle lapselle on Turun suunnalla keksitty ihan joka vuosi käyttöä villahaalarille/villatakille ja -housuille, toppavaatteille, merinovillakerrastolle, nahkakintaille/toppakintaille, villalapasille, villasukille, teknisille sukille, villavuorisille nahkakengille, lapsen karvahatulle, kypäräpipolle. Ja sitten kun tulee kylmä nin sitten puetaan ne kaikki kerralla päälle. On meillä huopatossutkin lapsella ollut joka talvi....ilmankin pärjää mutta onhan ne kivat olemassa.
Toki pikkulapselle nuo menee mutta yritäpä tarjota samoja esiteinille tai teinille.
Meillä esiteini (tyttö) puki tänään päälleen lämpökerraston, jonka päälle sisävaatteet. Niiden päälle villapuvun sekä toppahousut ja -takin. Nahkakinttaat käteen. Talvipipon kohdalla kysyi, että eikö tänne alle ole kypäräpipoa. Löytyi kaapista. Jalassa sukat, villasukat ja Kuomat. Pakkasta 33 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi (oletan, että se olet se sama nyymi, joka näitä ajatuksia muissakin ketjuissa jakaa) ja aatteesi varmaankin lämmittävät sinua niin, että varmaan tarkenet vähemmilläkin vaatteilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakkanen tekee tosi hyvää tautien kannalta. Kaiken maailman viruksen kuolevat. Enkä puhu nyt mamuista tässä vaan ihan oikeista taudeista, rs-viruksesta, oksutaudeista yms.
Kyllä joka talvi ainakin täällä pohjanmaalla on ollut edes muutama päivä yli 25 asteen pakkasia, ei ole uusi juttu, vittumainen kylläkin. Muistan omista kouluajoista, ja nyt kun on 29 astetta, ei viety lapsia eskariin, saavat tämän ja huomisen päivän olla vielä kotona, eskari ei karkaa mihinkään.
Mun on pakko lähteä töihin kohta ja kaupassakin varmaan käydä töiden jälkeen, mutta mulla on auto piuhan päässä, kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa tuo kommentti että kyllähän kaikki talven -87 muistaa - no ei muista, en ollut syntynytkään vielä silloin mutta mamma olen silti. Juuri tänään luki hesarissa että viimeksi on alittunut täällä Helsingin seudulla -30 yli kymmenen vuotta sitten, 2003, jolloin olin 13-vuotias. En voi varsinaisesti väittää muistavani sitäkään niin hyvin, että voisin se mielessäni pohtia pukeutumista.
Nämä näin niin kuin sivuhuomiona, kaikilla ei todellakaan ole kokemusta tällaisista keleistä. Osaan silti pukeutua ja pukea lapsia, koska osaan googlettaa tietoa siitä miten paukkupakkasiin kannattaa pukeutua.
Ai, keharitkin palstailee.... On se aika outoa, että et muista mitä on ollut/tapahtunut 13-vuotiaana.. 12 vuotta sitten.
Itse muistan oikein hyvin vieläkin 28 vuoden takaisia juttuja, kun olin 13v. Muistan hyvin millaisia talvia silloin oli, kun olin teini. Ensiksi, talvet alkoivat jo lokakuun lopulla ja kestivät toukokuulle. Miten jouduttiin hiihtämään vaika pakkasta oli -20, ylikin. Kuljettiin 4km matka yhteen suuntaan kävellen kouluun, sukset/luistimet mukana, kukaan ei kitissyt siitä. Vaatetta päälle vaan ja huivi naaman eteen, niin pystyi hengittämään. Sormet oli toisinaan vähän kohmeessa, mutta niitä lämmiteltiin patterin edessä, koulussa ja kotona. Välitunneilla jouduttiin menemään hetkeksi ulos, että virkistytään. Yritettiin tietenkin luistaa siitä, mutta sen ajan opettajat olivat jämptejä, niin ulos vaan.
Kiroan joka päivä tätä nykyistä pullamössö-sukupolvea, jota sinäkin jo edustat. Saatana itketään jo silloin, kun on -5, kun ei älytä laittaa vaatetta päälle. Nyt huudetaan taksia lapsille, kun on niin helvetin laiskoja ja nössöjä pentuja nykyajan iPhone-lapset ja vanhemmat samanlaisia iPhone-vetelyksiä. Kakarat saa jäädä kotiin eskarista/päiväkodista, kun etenkin vanhemmat ovat pirun laiskoja lähtemään kävelemään, ja pitäisi laittaa nolo pipo päähän ja muut kengät kuin converset. Kannattaisi välillä aikuistenkin tuuletaa niitä aivoja ulkona, jotta ei tule yllä olevan kaltaisi aivopieruja kirjoittaneeksi. Btw, ei kannata uskoa kaikkea, mitä HS kirjoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, keharitkin palstailee.... On se aika outoa, että et muista mitä on ollut/tapahtunut 13-vuotiaana.. 12 vuotta sitten.
Itse muistan oikein hyvin vieläkin 28 vuoden takaisia juttuja, kun olin 13v. Muistan hyvin millaisia talvia silloin oli, kun olin teini. Ensiksi, talvet alkoivat jo lokakuun lopulla ja kestivät toukokuulle. Miten jouduttiin hiihtämään vaika pakkasta oli -20, ylikin. Kuljettiin 4km matka yhteen suuntaan kävellen kouluun, sukset/luistimet mukana, kukaan ei kitissyt siitä. Vaatetta päälle vaan ja huivi naaman eteen, niin pystyi hengittämään. Sormet oli toisinaan vähän kohmeessa, mutta niitä lämmiteltiin patterin edessä, koulussa ja kotona. Välitunneilla jouduttiin menemään hetkeksi ulos, että virkistytään. Yritettiin tietenkin luistaa siitä, mutta sen ajan opettajat olivat jämptejä, niin ulos vaan.Kiroan joka päivä tätä nykyistä pullamössö-sukupolvea, jota sinäkin jo edustat. Saatana itketään jo silloin, kun on -5, kun ei älytä laittaa vaatetta päälle. Nyt huudetaan taksia lapsille, kun on niin helvetin laiskoja ja nössöjä pentuja nykyajan iPhone-lapset ja vanhemmat samanlaisia iPhone-vetelyksiä. Kakarat saa jäädä kotiin eskarista/päiväkodista, kun etenkin vanhemmat ovat pirun laiskoja lähtemään kävelemään, ja pitäisi laittaa nolo pipo päähän ja muut kengät kuin converset. Kannattaisi välillä aikuistenkin tuuletaa niitä aivoja ulkona, jotta ei tule yllä olevan kaltaisi aivopieruja kirjoittaneeksi. Btw, ei kannata uskoa kaikkea, mitä HS kirjoittaa...
En ollut tuo, jolle vastasi mutta todella outo vastaus. Ei ole kyllä tavallista, että muistaa millainen talvi oli silloin, kun oli 12-vuotias. Joo kyllä minäkin muistan, että talvet oli 80-luvulla yleisesti kylmempiä ja käveltiin 3km aina kouluun, mutta en silti ottaisi noin paljon lämpöä toisten ajatuksista. Miten joku nuori voi tietää muusta, jos on päässyt helpolla koko elämänsä? Se on ennen kaikkea meidän aikuisten vika, että mitään ei olla teineiltä vaadittu! Eli syytä vain itseäsi ja vanhempia yhteiskunnan nykytilasta. Et sinäkään varmaan tiedä, kuinka vaikeaa on ollut 40- tai 50-luvulla talvisin, jos et ole silloin elänyt.
Vierailija kirjoitti:
No aika harvoin on 30 asteen pakkasia. Ja on tää jo vähän eri luokkaa kuin 20 asteen pakkanen joka on vielä ihan ok ulkoilukelikin.
Täällä Helsingissä on riesana raaka viima mereltä, Forecan sääsivun mukaan
"Lämpötila -21°
Selkeää ja poutaa
Tuntuu kuin: -30°"
eli ei nyt ihan kaueasti ole kehumista tässäkään.
Sain viimasta paleltumavamman poskeen odottaessani bussia vartin pysäkillä, eikä siihen auta vaikka muuten on vaatetta päällä paksut kerrokset.
Aamulla ylä-aste ikäinen meni pyörällä kouluun ilman pipoa ja hanskoja, kyllä teki pahaa katsoa, itsellä tuntui piponkin läpi viileältä, mittari näytti -27. Toivottavasti farkkujen alla oli pitkät kalsarit tai muut.
Koittakaa saada teininne ymmärtämään, että on oikeasti vaarallista jäädyttää päänsä.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ylä-aste ikäinen meni pyörällä kouluun ilman pipoa ja hanskoja, kyllä teki pahaa katsoa, itsellä tuntui piponkin läpi viileältä, mittari näytti -27. Toivottavasti farkkujen alla oli pitkät kalsarit tai muut.
Koittakaa saada teininne ymmärtämään, että on oikeasti vaarallista jäädyttää päänsä.
Susta pitäisi tehdä lasu-ilmoitus, edesvastuutonta päästää omaa tilaansa ymmärtämätöntä alaikäistä vammauttamaan itseään.
Teineille pitää tehdä joku ifööni-sovellus.
Kertoo säätilan ja paljonko pukea ja peukuttaa kaverit vaatetuksen lämpimyyden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asuu pk-seudulla, jossa ei vuosiin ole ollut kunnon pakkasia. Ja nyt sitten kun on -20 niin ihmiset panikoi että sinne kuolee jos astuu ulos. Pohjoisessa on vähän eri realiteetit. :)
Kovat pakkaset ovat paljon raaempia avoimen meren äärellä kuin pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susta pitäisi tehdä lasu-ilmoitus, edesvastuutonta päästää omaa tilaansa ymmärtämätöntä alaikäistä vammauttamaan itseään.
Ei ollu oma lapsi, olin viemässä tarhaan omaa, joka oli kyllä niin puettu kuin voi olla. Olisin voinut sanoa hänelle jos olisin kulkenut vierestä, mutta pyöräili kauempana. En nyt takaakaan lähtenyt juoksemaan taaperon kanssa kiinni.
13v ei suostunut uskomaan pakkasmittarin lukemia kun pitkään oli niin leutoa, jouluaattonakin kymmenen astetta lämmintä! Lähti kävelemään pysäkille ohuissa legginseissä, kevyesti topatussa parkatakissa ja ohut neulepipo päässä, hanskoja ei suostunut pukemaan joten sujautin ne reppuun.. veikkaan, ettei ulkona montaa askelta ottanut kunnes alkoi kiivaasti kaivelemaan hanskoja! Tuon ikäisen kanssa en ala tapella, siinähän oppii kun aikansa hytisee.
Milloin muka teinit on pukeutuneet aina talvella fiksusti? Milloin se on paljaat nilkat, paljas pää, avonainen takki, vääränlaiset kengät ja takit, mitä tahansa. Aina se on ollut sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lasketaan Helsingin seuduksi? Täällä Vihdissä oli viimeksi -33 astetta 2019 ja pari vuotta aiemmin -34. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä -30 astetta alittui joka talvi muistikuvieni mukaan, mutta sittemmin harvemmin.
Onko jossain suht etelässä ollut edes vielä 20-30 tai yli pakkasia?
Pikkuleijonien kultajuhlassa pakkanen ei näyttänyt haittaavan teinejä yhtään. Asia voi muuttua toiseksi, kun pitäisi tehdä jotakin itselle ei niin kivaa.