Tarvitsen kipeästi neuvoja, muutto sairaana, täysin varattomana ja ylivelkaantuneena? :(
Eli tilanne on se että minun pitäisi kipeästi päästä muuttamaan erilleni avomiehestäni, tilanne tulehtunut. Mutta olen tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkkeellä, ( fyysinen sairaus, ei psyykkinen) tilanne muuttumassa noin 1-1,5 v päästä, kun valmistunen uudelleenkoulutuksesta, siis jos löydän työtä johon enää kykenen. Tällä hetkellä tuloni ovat bruttona 1000 e/ kk. Noin puolet menee velanmaksuun, ei kiitos syyllistystä, konkurssi työkyvyttömyyteni vuoksi.
Mutta, minulla ei ole pahemmin huonekaluja, jotain varmasti saisin mukaan. ei ole rahaa takuuvuokriin, säästöjä noin 300 e. Lapsi on, yhteishuoltajuudessa mutta isä on lähihuoltaja, sairauteni vuoksi ainakin tällä hetkellä. Ei ole ketään omaista jonka luo voisin muuttaa, lapseni on tällä paikkakunnalla, muut omaiset ja ystävät satojen kilometrien päässä.
Mistä voisin saada apua? Neuvoja?
Kommentit (65)
Onko siis lapsen isä eri henkilö kuin se, mies josta olet muuttamassa erillesi?
Ota sosiaalitoimistoon yhteyttä. Kerro tilanteestasi-> asunnottomuus uhkaa. Eiköhän ne auta siellä kädestä pitäen löytämään sulle jonkun yksiön?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap erosit lapsesi isästä?
Pyysin neuvoja ja vertaistukea tämänhetkiseen tilanteeseeni, edellinen suhteeni ei liity tähän millään tavalla, se päättyi jo vuosia sitten.
ap
aa pee kirjoitti:
Eli tilanne on se että minun pitäisi kipeästi päästä muuttamaan erilleni avomiehestäni, tilanne tulehtunut. Mutta olen tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkkeellä, ( fyysinen sairaus, ei psyykkinen) tilanne muuttumassa noin 1-1,5 v päästä, kun valmistunen uudelleenkoulutuksesta, siis jos löydän työtä johon enää kykenen. Tällä hetkellä tuloni ovat bruttona 1000 e/ kk. Noin puolet menee velanmaksuun, ei kiitos syyllistystä, konkurssi työkyvyttömyyteni vuoksi.
Mutta, minulla ei ole pahemmin huonekaluja, jotain varmasti saisin mukaan. ei ole rahaa takuuvuokriin, säästöjä noin 300 e. Lapsi on, yhteishuoltajuudessa mutta isä on lähihuoltaja, sairauteni vuoksi ainakin tällä hetkellä. Ei ole ketään omaista jonka luo voisin muuttaa, lapseni on tällä paikkakunnalla, muut omaiset ja ystävät satojen kilometrien päässä.
Mikä on se fyysinen sairaus? Mihin ammattiin olet kouluttautumassa? Vähän vaikea ottaa kantaa. Eli olet asunut aina jonkun miehen kämpässä? Nyt on korkea aika alkaa itse järjestelemään elämää siten, että hankit oman asunnon, oman elämän etkä siipeile jonkun toisen armoilla.
Otat sossuun yhteyttä, selität tilanteesi ja kysyt sieltä neuvoja. Onko sinulla ystäviä tai sukulaisia, joiden luona voisit majailla, jos asuminen nykyisen ukon kanssa on ylivoimaista?
Vierailija kirjoitti:
Onko siis lapsen isä eri henkilö kuin se, mies josta olet muuttamassa erillesi?
On.
a p
Vierailija kirjoitti:
aa pee kirjoitti:
Mikä on se fyysinen sairaus? Mihin ammattiin olet kouluttautumassa? Vähän vaikea ottaa kantaa. Eli olet asunut aina jonkun miehen kämpässä? Nyt on korkea aika alkaa itse järjestelemään elämää siten, että hankit oman asunnon, oman elämän etkä siipeile jonkun toisen armoilla.
Otat sossuun yhteyttä, selität tilanteesi ja kysyt sieltä neuvoja. Onko sinulla ystäviä tai sukulaisia, joiden luona voisit majailla, jos asuminen nykyisen ukon kanssa on ylivoimaista?
Ammattiin joka sopii minulle fyysisesti, kun entinen ei enää sopinut. En ole asunut aina jonkun miehen kämpässä, olen yli 40 ja minulla on kaksi suhdetta, muutin 17-vuotiaana kotoa. olen ollut parisuhteissa yhteensä 10 vuotta, eli yksinasumistakin on rutkasti takana. Miten nämä asiat, sekä se mikä on sairauteni nimi, liittyvät tilanteeseeni, tai miten niiden tietäminen auttaa sinua antamaan minulle empatiaasi? Pahoin pelkään etteivät mitenkään. Ja kerroin jo, että avomiehelläni toinen nainen ja haluaa minut pois jotta toinen voi muuttaa tänne, ei halua että jään, ymmärrettävistä syistä. Sukulaiset ja ystävät suurimmaksi osaksi kaukana , ja opinnot ja lapsi täällä. Yhdellä on 24 m2 yksiö, eikai auta muuta kuin kysyä häneltä, tosin lapsiviikkoina voi tulla hieman ahdasta.
Sossun kanssa sain asiat jo aluilleen, mutten tiedä vielä tuleeko siltä suunnalta apua. Kun tilanne tosiaan on se, että olen sairauteni aiheuttaman konkurssin takia pahasti ylivelkaantunut, eikä tuota sairautta mitenkään voinut ennakoida, miten voisikaan. Eli rahani eivät riittäisi vuokraan ja elämiseen vaikka saisin apua takuuvuokriin, koska velkoja ei oteta huomioon- eli joka kk velkoihin menevät noin 500 e ovat sossun mielestä käytössäni. :(
Kimppakämppä voisi olla ratkaisu, jos saisi 200 e:llä huoneen jonkun mukavan naisihmisen asunnosta.
a p
Nyt kun ap saata asiasia kuntoon siisn kämpän yms niin älä enää ota miestä koska sinä tulet näköjään aina jätetyksi. Parempi sun on olla kaksin lapsen kanssa loppuelämä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ap saata asiasia kuntoon siisn kämpän yms niin älä enää ota miestä koska sinä tulet näköjään aina jätetyksi. Parempi sun on olla kaksin lapsen kanssa loppuelämä.
En tule aina jätetyksi, eka ero oli yhteinen päätös, sulassa sovussa. Nyt ei ole aika miettiä tulevaisuuden suhteita vaan saada muut asiat järjestykseen.
ap
En olisi uskonut että täällä suhtaudutaan näin kylmästi, hyvin harvalta heruu pientäkään empatiaa, arvosteluja enemmän. En ole valinnut sairastumistani, enkä erojani, enkä muitakaan vaikeuksiani. Uskon ja toivon että sossun ja lähesteni avulla pääsen taas jaloilleni, en ole vielä menettänyt luottamustani elämään. Kiitos niille muutamalle jotka toivottivat minulle tsemppiä. <3
Ja sairaudestani, se tulee vammauttamaan minut ajan myötä niin että tarvitsen avustajaa, en voi kertoa sitä koska sitä sairastavia on suomessa 50-100, pelkään että minut tunnistetaan.
a p
Päästä velat ulosottoon. Silloin ne huomioidaan pakollisina menoina.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu, velka menee suoraveloituksena, pankki veloittaa sen. Pistin juuri anomuksen lyhennysvapaaseen. Tosin se ei ole ratkaisu, sillä on hyvin mahdollista etten enää kykene palaamaan työelämään ollenkaan. Opiskelen uutta ammattia koska en halua vielä luovuttaa, mutta se on totuus. Tietty jos tilillä ei olisi rahaa kun pankki on sieltä ottamassa omaansa, niin velka menisi ulosottoon. eikai tässä muuta mahista oikein ole.
ap
Kyllähän sulla asumistuki nousee sitten jos vuokrakin on isompi? Siis et varmaan nyt maksa noin isoa vuokraa... Saatko eläkkeensaajan asumistukea? Kyllä sä pärjäät, vaikka tiukkaa tuleekin olemaan ihan varmasti. Jos tilanne on tosi tulehtunut ja sun pitää äkkiä päästä pois, niin kannattaa hakeutua johonkin ensi- tai turvakotiin. Sieltä varmaan voit sitten saada apua asioiden järjestelyynkin. Tsemppiä!
aa pee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu, velka menee suoraveloituksena, pankki veloittaa sen. Pistin juuri anomuksen lyhennysvapaaseen. Tosin se ei ole ratkaisu, sillä on hyvin mahdollista etten enää kykene palaamaan työelämään ollenkaan. Opiskelen uutta ammattia koska en halua vielä luovuttaa, mutta se on totuus. Tietty jos tilillä ei olisi rahaa kun pankki on sieltä ottamassa omaansa, niin velka menisi ulosottoon. eikai tässä muuta mahista oikein ole.
ap
Jep, itse keksit ratkaisunkin ;). Avaat tilin johonkin toiseen pankkiin jonne ohjaat maksusuoritukset, nostat tuon alkuperäisen tilin tyhjäksi ja ilmoitat pankkiin että et voi maksaa, laittakaa ulosottoon. Ja itse tosiaan kannattaa ilmoittaa ettet voi etkä aio maksaa, jottei turhaan kierrä jostain perintätoimiston kautta keräämässä kuluja.
Suosittelen lisäksi myös pikaista hakeutumista velkaneuvojalle. Koska olet velkaantunut sairauden takia, voi sinulla olla hyvä mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn. Siinä käsittääkseni "ikuisesti maksukyvytön" voi ikäänkuin päästä veloistaan irtikin, jos velkojat näkevät ettei rahoja tule kuitenkaan koskaan takaisin.
vuokravakuuteen ja muuttoon apu sossusta. Asumistukea saat taatusti noilla tuloilla kelasta. Huonekaluja otat mukaan nykyisestä asunnosta, ostat tori.fi:stä ja Ikeasta saa ihan uuttakin halvalla. tsemppiä! Ehkä nykyinen avomieskin voisi jotain maksaa muuttokuluja, jos hänkin haluaa hoitaa eron nopeasti ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap.llä on velkaa?
14 000.
a p
Olet jo 40v miten sinulla ei ole mitään omaisuutta edes huonekaluja?
Ei jumalauta mitä vastauksia. Ap:lla on ihan oikeita ongelmia, todella vaikea tilanne, ja täällä vaan kirjoitetaan kaikkea paskaa hänelle. Paljon voimia sinulle ap, itse olen ollut samankaltaisessa tilanteessa, mutta selvisin. Mitenkäs kimppa-asuminen? Niissä pitää vaan tosi tarkkaan katsoa millainen kämppis on. Mutta se on halvin vaihtoehto. Koita jaksaa. <3