Minulle tulee välillä häivähdys vauvakuumetta, sellainen suuri hoivaamisen tarve joissain tilanteissa
Mutta olen vannoutunut vela ja noinakin hetkinä se ajatus pysyy taustalla että velana minä haluankin pysyä. Jännä juttu silti, mutta periksi en anna. :)
Kommentit (14)
Uskon että sopisin kyllä vanhemmaksi, että kiitos vaan :O siitä ei ole kyse, mutta kun en halua vanhemmaksi. Siinä on ero. Laajempaa ymmärrystä, empatiaa ja arjen taitoja lienee vähintäänkin riittävästi, mutta ei sitä halua toimia kasvattajana enkä halua sitä lapsiperhe-elämää kaikkinensa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että sopisin kyllä vanhemmaksi, että kiitos vaan :O siitä ei ole kyse, mutta kun en halua vanhemmaksi. Siinä on ero. Laajempaa ymmärrystä, empatiaa ja arjen taitoja lienee vähintäänkin riittävästi, mutta ei sitä halua toimia kasvattajana enkä halua sitä lapsiperhe-elämää kaikkinensa.
Et sopisi vanhemmaksi. Kukaan, joka ei halua lapsia, ei sovi vanhemmaksi. Ja myöskään se, että haluaa lapsia, ei tarkoita, että sopii vanhemmaksi. Monet narkkarit, joiden elämänhallinta on nollissa, uskovat olevansa mestariäitejä. -1
Halu hoivata jotakuta joka tarvitsee hoivaa ja apua elämässään, on ihmisen elämän perusvietti, ilman sitä ei karvaton, kylmälle ja kuumalle altis, hitaasti lisääntyvä ja vaarallisista synnytyksistä kärsivä ihmislaji olisi ikinä selvinnyt. Olisi pikemminkin epänormaalia, jos ei koskaan elämänsä aikana tuntisi halua hoivata, ei toista ihmistä tai eläintä. Ihmisen kasvuun kuuluu tarve olla jossain vaiheessa osa vähän itseään suurempaa kokonaisuutta, oli se sitten yhteiskunnallinen vaikuttaminen, yrityksen pyörittäminen, lasten, vanhusten tai sairaiden hoivaaminen tai näin päin pois. Lähes kaikki aikuiset saavat tietyssä vaiheessa elämäänsä tyydytystä siitä, että jokin asia tai elävä olento kasvaa, kehittyy tai voi hyvin koska hän on sen mahdollistanut.
Että, olet nyt vaan tavallinen, normaali aikuinen ihminen. Ei siitä tarvitse yllättyä että ajattelumaailma laajenee oman navan ulkopuolelle, se on osa kasvua ja kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sopisi vanhemmaksi. Kukaan, joka ei halua lapsia, ei sovi vanhemmaksi. Ja myöskään se, että haluaa lapsia, ei tarkoita, että sopii vanhemmaksi. Monet narkkarit, joiden elämänhallinta on nollissa, uskovat olevansa mestariäitejä. -1
Sopisin kyllä ominaisuuksiltani, mikäli mielipiteeni muuttuisi sen suhteen haluanko sitä. Mihin ryhdyn, sen hoidan huolella. Et todellakaan tunne minua, joten se että vedät jotkut narkkarit mukaan tällaiseen keskusteluun sinulle täysin vieraan ihmisen kanssa, kertoo sinusta riittävästi.
Jotkut tulevat jopa vahingossa raskaaksi ilman suunnittelua, ja ihan riittävän hyviä vanhempia heistäkin muovautuu kuukausien myötä, sillä ihminen on kuin onkin hyvin joustava ja oppivainen olento. Sen sijaan itseään täynnä olevat muiden ihmisten tuomitsivat on se ryhmä, josta ei kovin paljon hyvää sanottavaa löydy.
Normaalia on myös se, että ei saa erityistä tyydytystä muiden hoivaamisesta. Ihmiset ovat yksilöitä, ja meillä on erilaiset arvot ja mieltymykset.
Siitä olen samaa mieltä, että mahdollisuus olla osa jotakin itseään suurempaa, omistautua jollekin tärkeälle asialle ja omien arvojensa mukaisille teoille, on usein todella palkitseva. -1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopisin kyllä ominaisuuksiltani, mikäli mielipiteeni muuttuisi sen suhteen haluanko sitä. Mihin ryhdyn, sen hoidan huolella. Et todellakaan tunne minua, joten se että vedät jotkut narkkarit mukaan tällaiseen keskusteluun sinulle täysin vieraan ihmisen kanssa, kertoo sinusta riittävästi.
Jotkut tulevat jopa vahingossa raskaaksi ilman suunnittelua, ja ihan riittävän hyviä vanhempia heistäkin muovautuu kuukausien myötä, sillä ihminen on kuin onkin hyvin joustava ja oppivainen olento. Sen sijaan itseään täynnä olevat muiden ihmisten tuomitsivat on se ryhmä, josta ei kovin paljon hyvää sanottavaa löydy.
Jos olet alle 35-vuotias, ennustan, että hankit vielä lapsia. -1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt oikein toivot, että sulle vastataan? Jos ei halua lapsia, ei halua lapsia. Aina parempi ihmiskunnalle, mitä harvempi täällä lisääntyy. Puolet nykyisistäkin vanhemmista olisi saanut jättää lapsenhankinnan väliin. Vanhemmuus on työtä johon kasvetaan ja joka on jatkuvaa oppimista, ei kukaan ole valmis vanhemmaksi ennen kuin lapsensa saanut. Voit olla hyvä vanhempi tai huono, sitä ei voi tietää ennen kuin on siinä tilanteessa juuri sen lapsen kanssa jonka vanhemmaksi on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on myös se, että ei saa erityistä tyydytystä muiden hoivaamisesta. Ihmiset ovat yksilöitä, ja meillä on erilaiset arvot ja mieltymykset.
Siitä olen samaa mieltä, että mahdollisuus olla osa jotakin itseään suurempaa, omistautua jollekin tärkeälle asialle ja omien arvojensa mukaisille teoille, on usein todella palkitseva. -1
Niin, se varmaan riippuu ihmisestä. Omassa kaveripiirissäni kaikki aikuiset ihmiset tuntevat tarvetta auttaa ja hoivata. Jos työhön ei liity mitään, mikä lisäisi yksilön tai yhteiskunnan tai ympäristön hyvinvointia jollain lailla, niin vapaa-ajalla monilla on ainakin se lemmikki. On kuitenkin jokin myönteinen tunnesidos elävään olentoon, josta ei ole itselle hyötyä mut jonka ajatteleminen saa hyvälle tuulelle ja jonka haluaa voivan hyvin. Se on pohjimmiltaan sitä hoivaa ja auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se varmaan riippuu ihmisestä. Omassa kaveripiirissäni kaikki aikuiset ihmiset tuntevat tarvetta auttaa ja hoivata. Jos työhön ei liity mitään, mikä lisäisi yksilön tai yhteiskunnan tai ympäristön hyvinvointia jollain lailla, niin vapaa-ajalla monilla on ainakin se lemmikki. On kuitenkin jokin myönteinen tunnesidos elävään olentoon, josta ei ole itselle hyötyä mut jonka ajatteleminen saa hyvälle tuulelle ja jonka haluaa voivan hyvin. Se on pohjimmiltaan sitä hoivaa ja auttamista.
Itse en ainakaan miellä hoivaamisen tarkoittavan samaa asiaa kuin auttaminen tai ympäristön hyvinvoinnin lisääminen. Itse esimerkiksi autan työssäni ihmisiä elämässään eteenpäin ja autan heitä ratkaisemaan ongelmiaan. Työni on tyydyttävää ja arvokasta, mutta en koe hoivaavani asiakkaitani, eikä minulla ole muutenkaan sanottava hoivaviettiä. -1
1; hoivaamisen ja auttamisen pohjimmainen motiivi on ihan sama. Halu edistää toisen hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
periksi en anna. :)
Ulkona on kylmä, mutta kun olen päättänyt, etten laita lapasia enkä hattua, niin periksi en anna.
Jotenkin säälittävää, että periaatteet ovat niin tärkeitä. Ehkä teit tämän avauksenkin siksi, ettet olekaan niin varma vakaumuksestasi, kuin itsellesi uskottelet.
Vierailija kirjoitti:
1; hoivaamisen ja auttamisen pohjimmainen motiivi on ihan sama. Halu edistää toisen hyvinvointia.
Tämä voi olla totta (joskin auttamiselle keksin monta muutakin motiivia), mutta hoivaaminen ja auttaminen ovat silti eri asioita. Ihminen voi haluta auttaa, ilman että hänessä on ollenkaan hoivaajan vikaa. Minusta aloittaja puhuu tässä nimenomaan hoivaamisesta, ei auttamisesta. -1
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen vannoutunut vela ja noinakin hetkinä se ajatus pysyy taustalla että velana minä haluankin pysyä. Jännä juttu silti, mutta periksi en anna. :)
Mulla on välillä samanlaisia "kohtauksia",jos vaikka leikin ystäväni taaperon kanssa tulee sellainen että "voi kun olisi tällainen kotonakin!" ja joskus kun kuukautiset ovat olleet (stressin takia)muutaman päivän myöhässä,olen alkanut miettiä nimiä vauvalle.Vaikka siis en osaa mitenkään kuvitella itseäni äidiksi.
Jossain toisessa keskustelussa sanottiin, että kroppa yrittää huijata vauvakuumeella ihmisen lisääntymään,vaikka tämä järjellä ajatellen ei halua lapsia.Jännää tuo biologia :)
Tuo on ihan tavallista. Ei biologia välitä tuon taivaallista siitä, sopisitko vanhemmaksi tai onko lapsiperhe-elämä sinulle hyvä elämäntapa.
On paljon tapoja hoivata ja osoittaa huolenpitoa. Ei tämän tarpeen toteuttamiseksi tarvitse uusia ihmisiä tehdä.