Jaahas, täytyykin lähteä viemään poikia lätkätreeneihin. Heippa.
Tietääpä taas miksi kuskaa viikosta toiseen useita kertoja viikossa. :)
No ennen kuin kukaan alkaa täällä paasaamaan että vain tositosi harvasta juniorista tulee superlahjakkuus. Kyllä mä sen tiedän, mutta niin kauan kun mun pojilla (nyt 13 ja 11) paloa jääkiekon pelaamiseen on, ilolla niitä treeneihin ja peleihin kuskaan ja lisenssit maksan. Aivan sama mitä kukakin on mieltä lajin järkevyydestä/muodikkuudesta/junttiudesta ym. Meillä lasten harrastuksen valitsee lapsi itse, ei vanhempi.
Ompa ainakin viikonlopuiksi ohjelmaa ja tekemistä kun teini-ikä painaa päälle ja monet kaverit täyttää ne viikonloput norkoilemalla kaupungilla. Meillä jo nyt pojilla on ehkä 1 viikonloppu kaudessa kun EI ole pelejä tai treenejä ja siitä he tykkäävät. Eilen nuorempi poika sanoi finaalin jälkeen että "Äiti, mä oon tuolla 7v päästä, kato vaan!" Eli unelmia ainakin on. :) Ja niitä minä en todellakaan ole lyttäämässä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, toivotaan että poika saavuttaa unelmat! Tai ainakin paljon arvokkaita kokemuksia vuosien aikana, jos ei muuta.
Mua surettaa miten täällä aina poikien harrastuksia haukutaan. Tsemppiä ahkerille, liikkuville nuorille täältä!
Kiitos. Juuri ne kokemukset ja elinikäiset kaveruussuhteet ovat erittäin arvokkaita, vaikkei jääkiekosta koskaan uraa tulisikaan. Pettymysten tunteiden käsittely tappion hetkellä, ilo ja riemu voitokkaan turnauksen jälkeen, auktoriteettien kuunteleminen, kaverin jeesaaminen ja huomioonottaminen. Noissakin on jo niin arvokasta elämänkokemusta, jota mielelläni lapsilleni suon. -AP
Toivottavasti pojat osaa arvostaa sitä, että vanhemmat jaksaa panostaa noihin harrastuksiin. Kyllähän harrastaminen on hyväksi, liikkumisesta tulee osa elämäntapaa ja oppiihan tuossa paljon kaikenlaista. Tekee myös hyvää itsetunnolle, kun huomaa kehityksen harjoittelun kautta.
Eikö harmita etteivät he harrasta jotain oikeata urheilua? Vai oletteko perinteistä White Trashia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö harmita etteivät he harrasta jotain oikeata urheilua? Vai oletteko perinteistä White Trashia?
Kerro minulle ensin "oikea urheilu", niin vastaan mielelläni kysymykseesi vielä kun ehdin? -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle ensin "oikea urheilu", niin vastaan mielelläni kysymykseesi vielä kun ehdin? -AP
Mikä tahansa laji jossa väkivaltaa paheksutaan ja tuomitaan, sen sijaan että ylistetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, toivotaan että poika saavuttaa unelmat! Tai ainakin paljon arvokkaita kokemuksia vuosien aikana, jos ei muuta.
Mua surettaa miten täällä aina poikien harrastuksia haukutaan. Tsemppiä ahkerille, liikkuville nuorille täältä!
Kiitos. Juuri ne kokemukset ja elinikäiset kaveruussuhteet ovat erittäin arvokkaita, vaikkei jääkiekosta koskaan uraa tulisikaan. Pettymysten tunteiden käsittely tappion hetkellä, ilo ja riemu voitokkaan turnauksen jälkeen, auktoriteettien kuunteleminen, kaverin jeesaaminen ja huomioonottaminen. Noissakin on jo niin arvokasta elämänkokemusta, jota mielelläni lapsilleni suon. -AP
Se myös yhdistää lasta ja vanhempaa, kun on mennään yhdessä treenimatkoja ja kysellään pelikuulumisia, hankitaan varusteita, yms. Lisäksi harrastuksessa on se sitoutuminen, että kun on ryhdytty johonkin, niin se tehdään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa laji jossa väkivaltaa paheksutaan ja tuomitaan, sen sijaan että ylistetään.
En tiedä missä joukkueessa sinä olet pelannut, jossa väkivaltaa on ylistetty ja ihannoitu? Näin ei tehdä ainakaan meidän poikien joukkueissa, joten en osaa vastata kysymykseesi.
On eri asia pelata kovaa ja oppia oikeaoppiset taklaukset, kuin että harrastaa väkivaltaa kaukalossa, mikä on jääkiekossa tuomittavaa. -AP
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua harmittaa, et aikuiset (?) ihmiset jaottelee terveellisiä (tai ylipäätän mitään) harrastuksia white trashiksi.
Ja se mua varsinkin harmittais, ettei ap:n pojat sais toteuttaa itseään haluamansa harrastuksen kautta vain siksi, että ap olis palstalta sen oppinut olevan "white trashia". Minä kannustan täällä nuoria poikia, onnea ja menestystä! :)
2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua harmittaa, et aikuiset (?) ihmiset jaottelee terveellisiä (tai ylipäätän mitään) harrastuksia white trashiksi.
Ja se mua varsinkin harmittais, ettei ap:n pojat sais toteuttaa itseään haluamansa harrastuksen kautta vain siksi, että ap olis palstalta sen oppinut olevan "white trashia". Minä kannustan täällä nuoria poikia, onnea ja menestystä! :)
2
Kiitos! Juuri näin ajattelen itsekin. -AP
Tuolla pelas eilenkin poikia n. kahtakymmentä pakkasastetta uhmaten. Ajattelin et "Vau, tuossa on oikea tekemisen meininki, ilo ja intohimo!" Tuolla asenteella saa vaikka mitä hyvää aikaan.
Ei ollut väkivaltaa. Vain pienet pojat pelaamassa ja kova pakkanen.
Nykyään on paljon lapsia jotka ei liiku ja pelaavat pelejä. Minä taas on panostanut lapseni koulunkäyntiin ja erinomaista tulosta on tullut. Jokaisella on omat intressit ja pakottaahan ei voi. Jääkiekko muuten kallis harrastus joten kaikilla perheillä ei oo varaakaan jos olisi halua. Toki lätkää voi pelata muuten vaan lähiön kentällä. Pääasia että lapsi/nuoret liikkuu olisi sitten juoksua, uintia, fillarointia jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla pelas eilenkin poikia n. kahtakymmentä pakkasastetta uhmaten. Ajattelin et "Vau, tuossa on oikea tekemisen meininki, ilo ja intohimo!" Tuolla asenteella saa vaikka mitä hyvää aikaan.
Ei ollut väkivaltaa. Vain pienet pojat pelaamassa ja kova pakkanen.
Varmaan mun pojat! 😉
Varmaan lähes jokaisen menestyjän takaa löytyy ne hyvät tukiverkostot, jotka olivat kannustamassa ja muutenkin mahdollisti harrastamisen. Eli vanhempien panostuksella on iso merkitys.
Jääkiekko on tällä hetkellä yksi kalleimmista harrastuksista (autourheilu ja alppihiihto menee senkin yli kustannuksissa), joten harvalla yhteiskunnan heikko-osaisella on mahdollisuus sitä harrastaa.
Meidän joukkueessa, -04 ikäluokka, harrastus maksaa 150€/kk +turnaus-/pelimatkat, leirit, varusteet eli todellinen kustannus on ollut viime vuosina lähes 300€/kk =3600€/vuosi. Kahden tai kolmen "White trash"- pojan harrastus siis 600€-900€/kk. Haluaisin nähdä ne WT-perheet, jotka tuohon pystyy. 😊 Ja nyt puhutaan vain pienten poikien hinnoista. C-pojista eteenpäin kulut voi lähes tuplata.
Joo, WT-perheitä ei halleilla näy, ainakaan C-pojista eteenpäin. Hinta ja taidot. Tutkimustenkin mukaan korkeamman tulotason perheen lapset menestyvät paremmin koulussa ja liikunnassa myös, koska heillä on siihenkin enemmän mahdollisuuksia. Vanhempien koulutustaso myös selkeästi periytyy, kun katsotaan korkeakouluopiskelijoita.
Huonompiosaiset taitaa olla juuri niitä "ei liikkuvia"-perheitä, joista lehdet kirjoittaa. Ja sitä on havaittavissa myös ruoka-apupalstoilla: "Lapsi 8v kokoa 164cm, äiti XL, isä XXL". Syödään epäterveellisesti eikä harrasteta muuta kuin sohvaperunointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä joukkueessa sinä olet pelannut, jossa väkivaltaa on ylistetty ja ihannoitu? Näin ei tehdä ainakaan meidän poikien joukkueissa, joten en osaa vastata kysymykseesi.
On eri asia pelata kovaa ja oppia oikeaoppiset taklaukset, kuin että harrastaa väkivaltaa kaukalossa, mikä on jääkiekossa tuomittavaa. -AP
Eipä ole kovin tuomittavaa, kun SM-liigan johtoa myöten paheksutaan sitä, että poliisi kehtaa puuttua kaukalossa tapahtuneisiin selkeisiin pahoinpitelyihin.
Kateellisena ja itku kurkussa luin ap:n aloituksen. Meillä 12v poika joka ei halua harrastaa mitään. Koulu vie kaiken energian (vaikeuksia), joten ei kyllä ehtis/jaksaiskaan.
Olkaa te onnellisia joiden lapset liikkuu ja harrastaa. Meidän poika nyhjöttää kotona eikä saa ulos. Ei ole kavereita.
T. Epäonnistunut äiti