Koiran sisäsiisteys, koiraihmiset apua!
Meillä on noin 4 kuukauden ikäinen australianpaimenkoira narttu ja tarvitsen apua ja vertaistukea sisäsiistiksi opettamisen kanssa. Käytän paljon aikaa sisäsiisteyden opetteluun koiran kanssa ja käymme usein pissalenkeillä. Koira tuli meille 9-10 viikon ikäisenä jolloin opettelu aloitettiin välittömästi opettelemalla tekemään tarpeet ulos (oli tottunut tekemään lehdelle). Nyt olemme vaiheessa, jolloin pentu tekee 85% ajasta pissan ulos, kun kävelytän koiran. Silti pentuu pissivän todella paljon ja lähes 2 tunnin välein pitää olla pissittämässä. Yöllä käy tekemässä lehdelle (tai sen viereen...) yhdet pissat ja aamulla heti ulos, uudestaan ulos parin tunnin päästä ja jälleen uudestaan parin kolmen tunnin päästä jatkaen näin iltaan asti.
Jos jätän koiran pentuaitaukseen ei pissaa tule sinne ja pentu voi pidättää helposti jopa 5 tuntia. Jos pentu juoksentelee vapaana asunnossa, voi pissi tulla lattialle kun silmä välttää sillä pentu ei osaa pyytää ulos. Koira ei ole ensimmäinen koirani, muiden kanssa opettelu on sujunut paremmin ja nopeammin.
Haluaisin kuulla "lohdutusta", että tämä prosessi ottaa aikaa kun usko meinaa loppua. Pentu on tosin vasta 4kk, mutta olen paljon kotosalla joten minulla on aikaa käyttää usein ulkona. Pennulla oli antibioottikuuri pissatulehdukseen hiljattain, pissaili tiheästi ja usein sisälle pieniä tippoja. Tämä on kuitenkin parantunut mutta sisäsiisteys on vieläkin hieman hukassa.
Tiedän että narttukoirilla voi mennä jopa vuosi siisteyden opettelussa ja olen kärsivällinen pennun kanssa, mutta kertokaa omia kokemuksianne koiran sisäsiistiksi opettamisessa. Pentu on muuten todella fiksu ja osaa peruskäskyt hienosti (istu, maahan, tule, odota, ei) ja on todella oppivainen.
Vaikein vaihe on jo takana sillä koira ei millään suostunut ensiksi edes pissaamaan ulos, mutta milloinkohan tämä vaihe helpottaa? :)
Kommentit (37)
En opettaisi ollenkaan sanomalehdelle vaan suoraan ulos. Ei kait siinä muuta kuin aina heti herättyä, syötyä ja juotua pissalle ulos ja kovasti kehumista onnistumisesta. Kyllä noin viisas rotu luulisi äkkiä oppivan. Ei rankaisua sisälle pissaamisesta ja kunnon palkka ulos pissaamisesta ja myös ulos pyytämisestä. Nopeasti ulos kun koira vähän vihjaakaan hädästä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ranskanbuldoggiuros oppi täysin sisäsiistiksi vasta 8 kk iässä. Tiesi kyllä jo aiemmin ettei sisälle saa pissiä, mutta teki sitä saadakseen huomiota. Vietiin koiraa jatkuvasti ulos ja kaikkemme yritettiin, mutta luulen että koira oli vaan hidas oppimaan. Yöpissailut loppui 3kk iässä kun otimme koiran sänkyyn... Siellä se nukkuu vieläkin 1-vuotiaana, joten en tiedä onko kovin hyvä neuvo. Itse tykkään nukkua koira kainalossa, mutta kaikki eivät siitä pidä. Tsemppiä sulle Ap! Muistan, että välillä oli epätoivoista, mutta kyllä se siitä lähtee.
Meillä koira nukkuu omassa pedissä, karvaa lähtee melko paljon ja mies ei tykkää :) Mukava kuulla että teilläkin mennyt aikaa! Kiitos :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
En opettaisi ollenkaan sanomalehdelle vaan suoraan ulos. Ei kait siinä muuta kuin aina heti herättyä, syötyä ja juotua pissalle ulos ja kovasti kehumista onnistumisesta. Kyllä noin viisas rotu luulisi äkkiä oppivan. Ei rankaisua sisälle pissaamisesta ja kunnon palkka ulos pissaamisesta ja myös ulos pyytämisestä. Nopeasti ulos kun koira vähän vihjaakaan hädästä.
Tuota lehden pois ottamista olen miettinyt koska pissa menee lähes aina kuitenkin lehdestä ohi. Kehutaan ja palkataan aina ulkona kun pissa tulee.
Pentu on todella terävä ja tasan tarkkaan tietää milloin on tehnyt väärin ja kun pentu jää kiinni rysän päältä sisälle pissaamisesta koiran elekielestä
näkee että tietää tehneensä väärin. Nopeasti kyyryssä kulmien alta katsoen kipittää omalle pedille ja heittäytyy selälleen. Yleensä vaivihkaa siivoilen vahingot pois, mutta torun kyllä jos saan pennun itse teosta kiinni. Lehdelle pissaamisesta en tietenkään toru.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ranskanbuldoggiuros oppi täysin sisäsiistiksi vasta 8 kk iässä. Tiesi kyllä jo aiemmin ettei sisälle saa pissiä, mutta teki sitä saadakseen huomiota. Vietiin koiraa jatkuvasti ulos ja kaikkemme yritettiin, mutta luulen että koira oli vaan hidas oppimaan. Yöpissailut loppui 3kk iässä kun otimme koiran sänkyyn... Siellä se nukkuu vieläkin 1-vuotiaana, joten en tiedä onko kovin hyvä neuvo. Itse tykkään nukkua koira kainalossa, mutta kaikki eivät siitä pidä. Tsemppiä sulle Ap! Muistan, että välillä oli epätoivoista, mutta kyllä se siitä lähtee.
Että ihan ranskanBULDOGGIuros? Opettele edes se rotu oikein.
Onko kiva omistaa koira joka ei tervettä päivää näe? Ei herrajumala teitä itsekkäitä idiootteja. Kuinka avoimena on koiran sieraimet? Otapa kuva ja mene peilin eteen ja purista omat sieraimesi yhtä viiruiksi ja hengittele rauhassa suu kiinni. Kuvittele että koko elämä pitää elää niin, rento olo eikö vaan?
Aloittaja taas on hyvä ja kantaa sitä pentuaan ulos leikkien ja unien jälkeen.
Sinulla on vasta 16-viikkoinen pentu, en ottaisi stressiä sisäsiisteydestä. Fiksu pentu oppii nuo siisteyshommat viimeistää täysin siinä 8-9kk ikäisenä. Nyt vaan malttia ilman omistajan stressiä. Se on aina työläs työ pentuvaihe ja vahinkoja sattuu, kun pidätyskyky ei ole vielä "valmis". Nartuilla käy joskus hitaammin siisteyshomman opettelu ja eka juoksujen aikaan voi tulla takapakkia hetkellisesti. Kyllä se siitä. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan ranskanBULDOGGIuros? Opettele edes se rotu oikein.
Onko kiva omistaa koira joka ei tervettä päivää näe? Ei herrajumala teitä itsekkäitä idiootteja. Kuinka avoimena on koiran sieraimet? Otapa kuva ja mene peilin eteen ja purista omat sieraimesi yhtä viiruiksi ja hengittele rauhassa suu kiinni. Kuvittele että koko elämä pitää elää niin, rento olo eikö vaan?
Aloittaja taas on hyvä ja kantaa sitä pentuaan ulos leikkien ja unien jälkeen.
Voi jessus, yksi l-kirjain puuttuu ja joku jo repii pelihousunsa, heh. Teeppä vaikka oma keskustelu aiheesta, ei tätä tänne kiitos :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota lehden pois ottamista olen miettinyt koska pissa menee lähes aina kuitenkin lehdestä ohi. Kehutaan ja palkataan aina ulkona kun pissa tulee.
Pentu on todella terävä ja tasan tarkkaan tietää milloin on tehnyt väärin ja kun pentu jää kiinni rysän päältä sisälle pissaamisesta koiran elekielestä
näkee että tietää tehneensä väärin. Nopeasti kyyryssä kulmien alta katsoen kipittää omalle pedille ja heittäytyy selälleen. Yleensä vaivihkaa siivoilen vahingot pois, mutta torun kyllä jos saan pennun itse teosta kiinni. Lehdelle pissaamisesta en tietenkään toru.
Ap
Hei Ap,
16 vkoisen pennun ei pidä mennä selkäkyyryssä luihuten ja alistuen selälleen pedilleen...haiskahtaa että on rankaistu asiasta jota pentu ei vielä osaa. Ja jos tuota linjaa jatkat, pennun sisäsiisteyden oppiminen viivästyy varmasti!!
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vasta 16-viikkoinen pentu, en ottaisi stressiä sisäsiisteydestä. Fiksu pentu oppii nuo siisteyshommat viimeistää täysin siinä 8-9kk ikäisenä. Nyt vaan malttia ilman omistajan stressiä. Se on aina työläs työ pentuvaihe ja vahinkoja sattuu, kun pidätyskyky ei ole vielä "valmis". Nartuilla käy joskus hitaammin siisteyshomman opettelu ja eka juoksujen aikaan voi tulla takapakkia hetkellisesti. Kyllä se siitä. :))
Totta, 16-viikkoa ei ole paljon mutta omistaja jo stressaa :D kiitos!
Ap
Mulla koira oppi sisäsiistiksi 7 kk iässä. Olisi varmaan oppinut jo aikaisemminkin jos olisin tajunnut opettaa suoraan ulos pissimään enkä paperille. Vaikka käytin koiraa usein ulkona niin aloin huomaamaan, että se kävi pissaamassa paperille ihan vaan huvikseen. (oltiin käyty ulkona ja koira teki tarpeensa ja vartin päästä meni paperille)
Sitten otin paperit pois ja senkin jälkeen koira pissasi vielä muutamia kertoja siihen kohtaan, jossa ne paperit aikaisemmin oli ollut. Siirsin sitten yhden lipaston tähän kohtaan ja siinä vaiheessa sisälle pissaaminen loppui.
Kannattaa ottaa ne lehdet pois hyvissä ajoin tai sitten olla käyttämättä niitä ollenkaan koska mä huomasin selvästi, että koira pissi niille papereille vaan koska siihenhän mä sen itse opetin.
älä luovuta! Tiedän tunteen narttu paimenkoiran kanssa, joka välillä pissi sisälle. Tässä tapauksessa muutto uuteen asuntoon jostain syystä lopetti pissiskelyn sisällä. Ehkä teillä ei niin radikaali muutos ole tarpeen, mutta joskus voi viedä aikaa että oppivat kunnolle. Tosiaan tulehdukset pitää hoitaa pois ja kannattaa antaa hyvälaatuista ruokaa. Ja äärimmäisessä tapauksessa myös matot vaihtoon jos vahinkoja on niille sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei Ap,
16 vkoisen pennun ei pidä mennä selkäkyyryssä luihuten ja alistuen selälleen pedilleen...haiskahtaa että on rankaistu asiasta jota pentu ei vielä osaa. Ja jos tuota linjaa jatkat, pennun sisäsiisteyden oppiminen viivästyy varmasti!!
On rankaistu torumalla (hyyi) jolloin pentu lähtee pedilleen. Koiraa ei kuriteta fyysisesti jos sitä ajat takaa :)
Ap
Kun kuivaat pissan pois, laita ne vessapaperit tms muovipussiin ja ota ne mukaan seuraavalla ulosmenokerralla. Ripottele niitä sinne luontoon ja anna koiran haistaa niitä. (Tietty kerätään myöhemmin pois eikä jätetä luontoon.)
Itse olen myös sisällä ruokkinut koiran aina siinä kohdassa mihin pissa on viimeksi tullut. Eläimethän ei halua ulostaa ja syödä samassa paikassa, niin terävöitetään sitä kotia nimenomaan ruokapaikkana.
Ota vaikka vielä naksutin avuksi ja paina sitä juuri kun koira pissaa tai kakkaa ulkona. Sisällähän se ei naksautusta saa.
Jos koira on pissannut matolle, olen senkin roudannut ulos ja haistattanut siellä koiralla, että täällä pissataan.
Mulla on ollut aikuisia katukoiria hoidossa, jotka ovat Romaniasta tulleet ja huolimatta tarhallaolosta, ovat oppineet parissa päivässä sisäsiisteiksi. Pisin aika yhdellä koiralla oli viikon verran ja sen jälkeen ei tullut enää pisua sisälle. En käyttänyt sanomalehtiä enkä pissa-alustoja, suoraan ulos opetin.
En ole koskaan huomioinut sisälle ulostamista mitenkään, ei toruja, ei ylimäärästä huomiota. Olen vaan siivonnu.
Ehkä kannattaa vielä ihan ekoina päivinä vielä tiivistää ulkona käymistä, vaikka kerran tunnissa, vaikka turhauttavalta tuntuukin. Kuullostaa ehkä julmalta, mutta ehkä sitä vedenjuomistakin voisi säännöstellä, jos koira käy tylsyyttään lutkuttelemassa. Esim. yöksi vesikuppi pois.
Sitten voi omaa siivoustaan helpottaa olemalla päästämättä koiraa enää kaikkiin huoneisiin, kuten makkariin ja keittiöön ja kylppäriin. Ainakin kunnes sisäsiisteys on oikeasti hanskassa.
Mäkin stressasin tosi paljon tuota sisäsiisteys hommaa kun koira tuli meille. En opettanut ollenkaan papereille vaan alusta asti vain ulos. Asutaan kerrostalossa ja tässä samassa on 1,5 v lapsi. Koira toki ei ole itselle ensimmäinen. Meillä pentu oppi täysin sisäsiistiksi 6kk ikäisenä. On nyt 8kk eikä ole piiiitkään aikaan tehnyt tarpeitaan sisälle. Sitkeä harjoittelu ja johdonmukaisuus on avainsanoja.
Itsellä oli vaikeuksia tunnistaa pihalle pyytäminen tältä koiralta. Edelliset koirat suorastaan vinkui ovella. Tämä pentu läähättää ja tulee viereen ja tuijottaa niin kauan että mennään ulos. Yritä nauttia pentu ajasta, se ei kestä kauaa!
Ei 4kk koiraa saa pitää missään pentuaitauksessa! Kas kun et pidä "tilavassa kuljetushäkissä.
Ei se koira opi sisäsiistiksi jos ulkona käyntien välissä on tunteja. Ulos heti unien jälkeen, heti ruoan jälkeen, heti riehumisen jälkeen, muuten vaan jne. Tunissa saa viedä usean kerran, jos haluaa sisäsiistin koiran.
Vierailija kirjoitti:
Mulla koira oppi sisäsiistiksi 7 kk iässä. Olisi varmaan oppinut jo aikaisemminkin jos olisin tajunnut opettaa suoraan ulos pissimään enkä paperille. Vaikka käytin koiraa usein ulkona niin aloin huomaamaan, että se kävi pissaamassa paperille ihan vaan huvikseen. (oltiin käyty ulkona ja koira teki tarpeensa ja vartin päästä meni paperille)
Sitten otin paperit pois ja senkin jälkeen koira pissasi vielä muutamia kertoja siihen kohtaan, jossa ne paperit aikaisemmin oli ollut. Siirsin sitten yhden lipaston tähän kohtaan ja siinä vaiheessa sisälle pissaaminen loppui.
Kannattaa ottaa ne lehdet pois hyvissä ajoin tai sitten olla käyttämättä niitä ollenkaan koska mä huomasin selvästi, että koira pissi niille papereille vaan koska siihenhän mä sen itse opetin.
Koiran paperi on meidän vessassa, taidan sulkea oven ja ottaa paperin pois jotta pentu ei pääse sinne. Koira oli jo oppinut kasvattajalla paperille joten se tuli automaattisesti. Toisen koiran kanssa joka jo osasi pissata ulos skippasin tuon paperivaiheen, selvästi nopeammin oppi. Tänään lähtee paperi pois, saas nähdä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hei Ap,
On rankaistu torumalla (hyyi) jolloin pentu lähtee pedilleen. Koiraa ei kuriteta fyysisesti jos sitä ajat takaa :)
Ap
Huomiota se on negatiivinenkin huomio.
Meillä on 7kk ikäinen pieni sekarotuinen pentu, eikä olla mitään stressiä otettu sisäsiistiksi opettamisesta. Koira on nyt melkein sisäsiisti, muutaman kerran viikossa saattaa pissan vielä sisälle päästää. Kun tuli meille 7 viikon ikäisenä käytiin useammin pihalla, mutta nyt pitkääb vain 3 kertaa päivässä. Koirat kuitenkin sen sisäsiisteyden oppii itsekin ilman suurempaa opettamista.
Meillä nyt 10 kk vanha uros ja ei oo tehny sisälle enää pariin kuukauteen. Siihen asti vietiin kyllä ihan yölläkin vielä pari kertaa pihalle. Nyt pystyy jo yön olemaan pissaamatta. Stressiä mullakin pukkas, mutta oppihan se sitten. Ihan yks kaks. En torunut sisälle pissaamisesta, ei lehtiä, ei palkkioita. Ulkona kehuin kun teki tarpeensa.
Vierailija kirjoitti:
Ei 4kk koiraa saa pitää missään pentuaitauksessa! Kas kun et pidä "tilavassa kuljetushäkissä.
Ei se koira opi sisäsiistiksi jos ulkona käyntien välissä on tunteja. Ulos heti unien jälkeen, heti ruoan jälkeen, heti riehumisen jälkeen, muuten vaan jne. Tunissa saa viedä usean kerran, jos haluaa sisäsiistin koiran.
4kk koiraa saa ja pitää pitää pentuaitauksessa jos on yksin kotona. Meillä on suuri asunto ja aitauksella on helppo rajata esim. keittö pennulle. Koiralla on myös (iik!) häkki, jossa joskus rauhoitutaan tai ollaan jos siivooja on paikalla. Jos annan pennun olla vapaana asunnossa voi tulla tuhoja ja se voi olla koiralle myös vaarallista kun nyt kaikkea tekisi vielä hieman maistaa. Meidän pennulle aitaus on turvallinen lepopaikka jossa olemista on opeteltu. Olen myös kotona paljon, joten koira ei ole aitauksessa 2-3 tuntia pitempään ikinä.
Nyt pentu osaa pidättää ainakin 2 tuntia jonka jälkeen heti käydäänkin ulkona. Alkuvaiheessa kävimme useamman kerran tunnissa kun ulos pissaamista opeteltiin :)
Ap