Onko teidän autot lähteneet käytiin näillä pakkasilla? Erityisesti kiinnostaa tieto jos ei ole lohkolämmitintä
Omassa autossa ei lämmitintä ole, ja tänään tarttis lähteä pitkän matkan päähän. Mietityttää vaan käynnistyyko auto. Onko muilla jäänyt auto käynnistymätta?
Kommentit (37)
Meillä on lämmitetty autotalli johon mahtuu kolme autoa. Ei ongelmia. Mikset sinäkin hanki autolle tallia?
Ei mullakaan ole autossa lohkolämmitintä. Sen sijaan mulla on webasto jonka voi ohjelmoida käyntiin ajastuksella. Hyvin on toiminut jo monta talvea.
Meillä almera ja Mazda 626 on lähtenyt aina käyntiin ongelmitta ilman lohkolämmitystä. Rellu ja Opel tökki pienimmilläkin pakkasilla. Varsinkin Opel.
Mulla on ollut 24 vuoden autoilijan urallani jos jonkunlaista kärryä. Yhteen piti ostaa uusi akku kun ei talvipakkasella lähtenyt ja sen jälkeen on lähtenyt sekin. Lämppäri on kaikissa ollut, muttei aina sähköpaikkaa esim töissä.
Akusta se alkaa olla kiinni näillä pakkasilla. Kunnon (uusi) akku kehiin, niin ei mitään ongelmia.
Kyllä se akku ehtii pitkän ajon aikana latautua sen verran että käynnistyy uudelleenkin. Pahimpia on pikkumatkat kylmäkäynnistyksellä.
Juu, hyvin lähtee ranskis käyntiin kun ostin uuden akun 👍🏼
Kuitenkin nyt pitäisi jatkojohto käydä ostamassa että saataisi se lämppäriin kiinni, ja olisi vielä varmempi.
Helposti. Toki autopaikalla on tolpassa tunnin tai pari, mutta esim. päivällä, kun ei saa tolppaa, ilman ongelmia, vm. 2012 huonosta pakkaskestävyydestä haukuttu peugeot on auto. No pitää olla varmaan aika kova pakkanen, ennen kuin ei lähde. 20 asteessa työpäivän verran; lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne usein kerran käynnistyy, mutta ei enää toista kertaa sitten kun olet sammuttanut sen siellä pitkän matkan päässä ja pitäisi päästä takaisin.
Itse en edes yritä, kuluttaa moottoria ja akkua niin paljon.
Nimenomaan pitääkin ajaa pitkiä matkoja että se akku ja laturi lämpeävät. Kylmä akku ei ota vastaan latausta joten pikku pyrähdykset tekevät sen että pari krt lähtee käyntiin ja sitten ei enää lähde.. .
Mulla lähti jopa vm 64 oleva harrastepeli käyntiin ja siinä ei todellakaan ole mitään lohko yms lämppäriä. En tosin ajanut sillä, pyöritin vaan moottoria että nesteet liikkuu eikä jäädy....
-98 bemmi millä ajettu jo liian paljon lähtee aina käyntiin, webasto ei ole lähtenyt yhtenäkään kylmänä aamuna käyntiin ennen kuin auto käy.
Kyllä kunnossa oleva auto lähtee käyntiin jos akussa on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne usein kerran käynnistyy, mutta ei enää toista kertaa sitten kun olet sammuttanut sen siellä pitkän matkan päässä ja pitäisi päästä takaisin.
Nimenomaan pitääkin ajaa pitkiä matkoja että se akku ja laturi lämpeävät. Kylmä akku ei ota vastaan latausta joten pikku pyrähdykset tekevät sen että pari krt lähtee käyntiin ja sitten ei enää lähde.. .
Mulla lähti jopa vm 64 oleva harrastepeli käyntiin ja siinä ei todellakaan ole mitään lohko yms lämppäriä. En tosin ajanut sillä, pyöritin vaan moottoria että nesteet liikkuu eikä jäädy....
Miksi et laita tarpeeksi pakkasenkestävää jäähdytysnestettä harrastusautoosi?
Aina on lähtenyt käyntiin, tosin nyt on mitsu (2007) seissyt pari päivää kun ei ole ollut tarvetta käynnistää. Mietin tässä just, että pitäisikö mennä koittamaan ja ajella jonkin aikaa. Mulla on ollut elämäni aikana 7 erilaista autoa 10 vuoden aikana joista yksikään ei ole koskaan jättänyt pulaan pakkasen takia. Merkkien Ford, Mazda, Opel, Mitsubishi eri malleja. Tosin muulla perheellä (sisko ja vanhemmat) on ollut ongelmia saman merkkisillä autolla. Mulla kai ollut sitten vain tuuria. Mutta jos kerran pakkasella käynnistät, aja sillä ylimääräistä jos on lyhyt matka. Vaikka reilu puoli tuntia (viiva tunti) jos mahdollista.
Aina on käynnistynyt. Muistan käynnistymisongelmat vain joltain 1990-luvulta kun ajelin vanhoilla käytetyillä autonrähjillä. Nykyautoissa ei ole näkynyt pitkään aikaan mitään ongelmia. Ei, vaikka viimeiset 10 vuotta olen ajellut ranskalaisilla autoilla, nyt Citroen C4 vm 2009. Starttimoottori nyt oikein kovilla pakkasilla pyörii vähän hitaan kuuloisesti mutta äkkiä silti hörähtää käyntiin.
Ja mulla aina kylmästartteja koska asun Helsingissä ja en ole saanut parkkipaikkaa taloyhtiöltä joten auto on 4 h kadunvarsiparkeissa kun olen kotona. Eikä töissäkään ole tolppapaikkoja.
Ja lisäys edelliseen (viesti 13), ovat lähteneet täysin kylmästä, myös sillä 30 asteen pakkasella. Bensakoneita, ei lohkolämmitintä tms. koska ei ole piuhamahdollisuutta
Hyvin lähtee käyntiin, 13 vuotta vanha Citroen Berlingo.
Sen sijaan tuulilasinpyyhkimet eivät toimi, pyörittävä moottori on jotenkin jäässä. Sama vika oli viime talvena, alkoi kumminkin yhtäkkiä taas toimia. Ei tuolla uskalla kauas lähteä, onneksi on kuiva pakkaskeli.
Ei ole koskaan ollut auton bensamoottoreiden kanssa mitään käyntiinlähtöonglemia, itsellä on ollut autoja alkaen vuosimallista 1990.
Dieselin kanssa kannatti huolehtia että akku on kunnossa ja täyteen ladattuna. Muutaman kerran kävi dieselin lisälämmittimen kanssa niin että eber oli lämmittänyt auton, mutta liikkeille ei lähdetty heti, vaan se oli ehtinyt myös jo jäähtyä jonkin verran ja pitkän lämmityskäytön jälkeen akku ei ollut enää täydessä latingissa, eikä auto tehnyt pitkää hehkuutsa kun se oli lämmitetty ja tästä seurasi se että statti ei pyörähtänyt kunnolla ja auto ei välttämättä lähtenyt käyntiin. Pahinta oli se että starttasi pari sekuntia ja yritti sitten uudestaan, pakkasella oli parasta että starttasi niin pitkään että lähti käyntiin.
Paremmin lähti käyntiin kun ei lämmittänyt lainkaan ja hehkutti kylmän auton kahdesti ennen starttia, mutta kyllä se aika kipeää kalinaa piti 30 asteen pakkasessa muutaman minuutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laita tarpeeksi pakkasenkestävää jäähdytysnestettä harrastusautoosi?
Kyllä siellä on -50 asteen kestävää mutta kondensiovesi saattaa jäätyä, öljyt hyhmettyy etc. Muutenkin on kiva sitä hieman herätellä talviseisomisen aikana
Ja kyllä musta on kiva kuunnella V8 hyrinää 20 asteen pakkasella ...
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ole autossa lohkolämmitintä. Sen sijaan mulla on webasto jonka voi ohjelmoida käyntiin ajastuksella. Hyvin on toiminut jo monta talvea.
Minulla toimi hyvin kaksi talvea. Kolmantena kävikin sitten niin että auto oli lämmin mutta akku ei jaksanut enää startata autoa. Webaston käytön kanssa saa olla aika tarkkana, joskus oli parempi jättää lämmittämättä ja säästää akkua starttaamiseen, jos oli pakko pääsätä liikkeille, eikä ollut mahdollisuutta ladata akkua tai saada strarttiapua.
Tätäkään keskustelua ei tarvitsisi käydä, jos jokainen huollattaisi autonsa ennen talven tuloa.
Auto, jossa vanha akku, vanhat jäykät moottoriöljyt, vanha pa-suodatin, vettä tankin pohjalla ja veden erotinkin tyhjentämättä on takuuvarmasti käymätön peli näillä ilmoilla.