Mies matkii tahattomasti muiden puhetapaa
Nelikymppisellä miehelläni on minua hieman ärsyttävä taipumus/tapa matkia muiden puhetapaa ihan huomaamattaan. Eri ihmisten kanssa hän mm. painottaa sanoja samalla tavalla kuin toinen, tai muuten matkii keskustelukumppanin puhetyyliä ja jopa murretta hieman. En tiedä huomaavatko nämä muut sitä niin selvästi kuin itse huomaan - ja jos huomaavat, loukkantuvatkohan jos kokevat vinoiluna?
Pahinta on kuitenkin kun puhuu veljensä kanssa. Tällöin hän korvaa t-kirjaimen d:llä ja k-kirjaimen g:llä. Sidä on guulgaa usgomaddoman ärsyddävää guunnella! Esim. puhelinkeskustelun jälkeen tuo jää hänellä joksikin aikaa päälle. Lapsemme ihmettelevät tätä ja pelkään että vanhempi alkaa matkia isäänsä. Mies itse ei huomaa tätä taipumustaan ja vaikka olen pyytänyt häntä kiinnittämään siihen huomiota, ei toimi eikä usko niin tekevänsä (pitäisi varmaan nauhoittaa puhettaan). Mutta tapa on oikeasti olemassa, sillä minulta on muutama kaveri kysynyt, että onko miehelläni jokin puhevika.
Vinkkejä? Onko jollain muulla sama? Jostain syystä tämä on ainoa asia joka minua hieman nyppii muuten rakkaassa miehessäni, olen yrittänyt sopeutua ja tottua, mutten pysty. Mutta JSS ei toimi, kun ei ole sikaa jätettäväksi ;).
Kommentit (23)
Itsessäni ärsyttää se, että työpaikalta on alkanut tarttua eri ihmisten puhetapoja. Olen kyllä oppinut niistä osittain poiskin. Nyt sitten joku nainen baarissa humalapäissään ihmetteli, kun puhun kirjakieltä. En ole tuollaista ennen kuullutkaan. Aloin sitten miettiä, että ei kai tietyn työkaverin puhetapa ole tarttunut minuun? On kuitenkin melko paljon äänessä tuolla, jollain tapaa myös humoristinen tyyppi. Olen ehkä ajatellut alitajuisesti, että minäkin kuulostan hauskalta jos puhun samalla tyylillä.
Pitäisi varmaan löytää jotain muitakin sosiaalisia ympyröitä kuin työpaikka, ettei puhetavat tartu pelkästään sieltä. Koska minuun selvästikin tarttuu.
Miksi teet tuiki tavallisesta asiasta itsellesi ongelman, ap?
Voi olla myös kyse siitä ettei ole omaa identiteettiä vaan matkii muita.