Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö 3v ulkona tällä varustuksella -15 asteessa?

Vierailija
05.01.2016 |

Pitkähihainen puuvillapaita, puuvillasukkahousut, päällä hihaton trikoomekko.
Ohut fleece, kauluri.
Ohut pipo, toppahanskat, huputon toppahaalari (tavallinen Reimatecin) ja Kuomat. Jalkoja on siis lämmittämässä vain puuvillasukkahousut toppahaalarin alla, ei mitään muuta. Tuo pää on mielestäni kaikista pahin. Samaa pipoa käytti +10 asteessa syksyllä.

Minun mielestäni lapsella ei todellakaan ole tarpeeksi lämmintä vaatetta päällä ja lapsi valitti jo eilen kylmää, vaikka fleecen tilalla oli villahaalari. Vanhempien mielestä lapsi ei tunnista onko lapsella kylmä vai kuuma ja on aivan varmasti tarpeeksi päällä. Vanhemmat kulkevat lämpimällä autolla lämpimästä autotallista lämpimään autotalliin töihin, heillä ei ole pipoa päässä lasta hakiessa, jalassa syysnilkkurit, äidillä sukkahousut ja ohuet sormikkaat villakangastakin kanssa. Isällä ei ollut edes hanskoja eilen, kun autosta nousi lasta hakemaan. Fleecehuppari vain.

Sanoin tänä aamuna, että lapsella on aivan liian vähän vaatteita päällä ja eikö heillä ole lisävaatteita mukana. Ei ollut ja vähensivät vielä eilisestä, koska kotiin tullessa lapsella oli hiki. Ja miksiköhän, kun on laitettu toppavarusteissaan lämpimään autoon ja ajettu kotiin siinä varustuksessa..

Tämän yhden perheen kanssa on ollut aina erimielisyyksiä lapsen pukemisesta. Rahasta ei ole kyse, eikä välinpitämättömyydestä. He eivät vain ymmärrä, eivät edes suoraa puhetta. Sadevarusteet ovat puutteelliset (kaulasta alaspäin kumpparia ja kulahaalaria, mutta päässä kangaspipo, eikä sadetakissa ole huppua.

Olen perhepäivähoitaja. Jään siis koko päiväksi koko ryhmän kanssa sisälle, koska en yksinkertaisesti uskalla viedä tuota yhtä paleltumaan ulos ohuessa pipossaan. Ja ei, minulla ei ole minkäänlaisia varavarusteita, koska olen menettänyt kymmeniä lapasia ja villasukkia, lasteni vanhoja kuravaatteita ja kumppareita unohteleville vanhemmille. Minun tehtäväni ei ole pukea lapsia omalla rahallani.

Mitä tekisitte minun tilanteessani?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin oman huivin tms lapselle päähän tai oman pipon. Parempi sio pipo ja lämmin, kuin kylmä. Lisäksi koittaisin löytää jostain jotain lämmittävää haalarin alle. Ja käskisin vanhempia tuomaan lämpimämpää vaatetta tai et hoida enää ko.lasta!

Vierailija
2/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä hankala tilanne. Minustakin tuntuu, että on aika paljonkin vanhempia, jotka eivät osaa pukea lastaan lämpimästi. Joissakin maissahan ajatellaan, että lapsi kyllä tottuu kylmään mm. Englannissa lapset kulkevat kesät-talvet polvisukissa oli kuinka kylmä tahansa. Mutta siis sinun tilanteeseesi. Sanoisin, että vaatteita on tuotava varalle mukaan, jotta sinä voit käyttää harkintaasi ja pukea tarvittaessa lisää ylle. Sanoisin, että tämä ei ole enää pyyntö vaan näin on tehtävä. Tai sitten voit sanoa, että voivathan he antaa rahaa ja sinä voit käydä hankkimassa yhdessä lasten kanssa tarvittavia varusteita, nythän on alennusmyynnitkin käynnissä. No joo tämä vastaukseni ei ole kovin diplomaattinen, mutta olit kyllä jo yrittänyt selittää tilannetta, eikä näyttänyt menevän perille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis päähän ei ole suojaa muuta kuin ohut pipo ja jalkoja lämmittää toppahaalarin lisäksi pelkästään sukkahousut?

Meidän vilukissalapsi käytti päiväkotiaikana paksua pipoa (lämminvuorinen) tai toppalakkia, jonka alla ruskovillan kypärämyssy, joskus jopa huppu vielä päässä. Jalassa sukkisten lisäksi fleecehousut tai villahaalari. Toppahanskojen alla lapaset. Jalassa sukkisten ja kenkien lisäksi villasukat.

Toki joku lämminverisempi olisi pukannut hikeä tuossa varustuksessa, mutta sitenhän sitä pitää pukeutua, että itse tarkenee.

Vierailija
4/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin perhepäivähoitaja, minulla oli jatkuvasti tällaisia ongelmia. Lapset tulivat hoitoon useimmiten alle vuoden ikäisenä, jolloin vanhemmilla ei ollut todellakaan luonnollisesti kokemusta siitä, miten lasta puetaan ulos ilman vaunujen, rattaiden ja niissä olevan makuupussin suojaa. 

Suurin osa vanhemmista olivat juuri tuollaisia lämpimästä autotallista lämpimään autotalliin meneviä, joilla ei koskaan ollut pipoa päässä, eikä talvella tai sateella itsellään mitään säänmukaisia vaatteita lasta hakiessa päällä. Koska ei tarvinnut olla. 

Heille oli todella vaikeaa selittää, miksi lapsi tarvitsee +5 asteeseen pipoa, koska heilläkään ei ollut. Tai että lapsi oikeasti palelee ulkona, vaikka onkin kotiin tullessa taas ihan lämmin, jopa hikinen lämpimästä autosta tullessa. 

Puhe ei auttanut koskaan, enkä käsitä, miksei. Osasin olla tosi tiukka ja sanoa ystävällisestikin niin, että viesti varmasti meni perille. Mutta aina se kääntyi niin, että vanhemmat tietävät paremmin. 

Vierailija
5/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lainaisin aamupäivällä omistani ja iltapäivällä jäisin sisälle.

Lisäksi kysyisin esimieheltäni miten jatkaa tilanteessa eteenpäin.

Vierailija
6/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian vähän on päällä mutta mielestäni -15 menee maksimissaan raja, jopa -10, jonka jälkeen olisi ihan suotavaa olla sisällä vaikka riittävästi vaatteita olisikin.

Mikään pakko mennä ulos jäätymään.

Vierailija
7/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan liian vähän on päällä mutta mielestäni -15 menee maksimissaan raja, jopa -10, jonka jälkeen olisi ihan suotavaa olla sisällä vaikka riittävästi vaatteita olisikin.

Jaa. Terveisiä Kehä III:n toiselta puolelta. Täällä on joskus jopa viikkokausia yli 10 astetta pakkasta ja kyllä meidän vaan pitää mennä ulos. 

Vierailija
8/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä vanhempia tuomaan fleecehaalari, joka sopii toppapuvun alle ja kunnon villapipo, että lapsi tarkenee ulkona.

Vierailija
9/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Terveisiä Kehä III:n toiselta puolelta. Täällä on joskus jopa viikkokausia yli 10 astetta pakkasta ja kyllä meidän vaan pitää mennä ulos. 

No onko viikkokausia myös -15 astetta pakkasta?

Ja monessako kodissa/työpaikassa kehä3:n ulkopuolella ajetaan lämpimällä autolla lämpimästä hallista lämpimään halliin? Kyllä luulisi että siellä varsinkin osataan pukea ne lapset riittävästi.

Vierailija
10/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne todellakin, kumma kun ei vanhemmat ymmärrä..

Toivottavasti selviää jotenkin tää :/

Onhan näitä vähäpukeisia lapsia nähty, mutta ne ovat jo sen ikäisiä, että lähtevät kotoa itse ulos ja pukevat itse. Esim. 5-6lk. Ei mitään 3v.

Vierailija
11/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin aikoinani perhepäivähoitaja. Eräälle lapselle piti vanhempien määräyksestä pukea jo elokuussa pipo ja kaulaliina. Toisen vanhemmilta pyysin varahaalaria, koska ulkoilimme paljon ja ei ehtinyt välttämättä kuivua. Tulee kuulemma liian kalliiksi..ja kirppari ei kelvannut.

Ap, ymmärrän niin sinua ja ongelmaasi.

Eipä tuossas ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa kova kovaa vastaan ja vääntää rautalangasta.

Jaksamisia kaikille perhepäivähoitajille ja päiväkotien henkilökunnalle.

Vierailija
12/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä vanhempia tuomaan fleecehaalari, joka sopii toppapuvun alle ja kunnon villapipo, että lapsi tarkenee ulkona.

Ap tässä päiväuniaikaan täällä.

Lapsella on fleecehaalari, villahaalari, kunnon karvahattu, villahattu, kypäräpipo, villasukkia ja vaikka mitä. Näitä tuodaan milloin sattuu ja ihme yhdistelmillä. Esimerkiksi viime kesänä oli +2 kesäkuussa jonain päivänä ja lapsella oli tuolloin karvahattu, kesätakki ja välikausihousut, joiden alla villahaalari. Jalassa kuitenkin kesäkengät ja käsissä puuvillasormikkaat.

Olen pyytänyt perhettä tuomaan meille vaikka mitä ja sanonut, että meille voi jättää myös varavaatteiksi mitä vain. Mutta koska vanhemmat ovat itsepintaisesti sitä mieltä, ettei lapsi palele, niin eivät näe näille lisävaatteiden tuomiselle mitään syytä.

Otin jo yhteyttä esimieheeni, joka oli kanssani samaa mieltä, mutta valittaen sanoi, että vanhemmat pukevat lapsensa kuten parhaaksi näkevät. Jos selkeitä ylilyöntejä tulee (pakkasella ei takkia tai pipoa ollenkaan, ei käsineitä tai muuta), pitää ottaa lastensuojeluun yhteyttä. Nyt on vain kylmä, muttei kuole ulos.

Eilen oltiin iltapäivällä tunti ulkona. Koko sen ajan lapsi sanoi, että on kylmä. Liikkuminen ei auttanut. Oli varpaista kylmä, päästä, käsistä ja "ihan joka paikasta" (sanoi lapsi). Silloin lapsella oli vielä huppu kiinni toppahaalarissa, tänään ei. Äiti otti hakiessa hupun pois päästä ja sanoi, ettei lapsi näe mitään hupun alta.

Ei voi mitään. Ei ole oma lapsi. Meillä ei ole ylimääräisiä pienten lasten vaatteita, kun oma nuorinkin on jo 15-vuotias. Olen meidän perheen pienin, eikä mikään piponi pysy 3-vuotiaan päässä. Ei ole mitään, mitä laittaa toppahaalarin alle. Eikä se ole minun asiani, kuten esimieheni totesi.

Loppuviikoksi on luvattu vielä kireämpiä pakkasia. Emme mene ulos ollenkaan. En vain yksinkertaisesti uskalla. Muilla lapsilla on todella hyvät varustukset ja niiden lasten kanssa voisin helposti mennä -30 asteeseenkin pulkkamäkeen.

ap

Vierailija
13/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkenis meidän lapsi. Meillä on mekoista tykkäävä tyttö ja sisällä on trikoomekko, sukkahousut ja huppari. Ulos mennessä päälle laitetaan villahousut jotka on 65% lammasta ja 35% alpakkaa eli lämpimät ja paksut, villasukat, kuomat, toppahaalari, käsissä lapaset ja kintaat ja päähän kypärämyssy ja korvaläpällinen toppalakki. Jos tyttö käyttäis collegehousuja ei varmaan tarvis niitä villahousuja. Pari kertaa lapsi ilman villahousuja valitti kun jalkoja palelee, sen jälkeen neuloin ne ja ei oo kertaakaan sen jälkeen valittanut että olis liian kylmä.

Vierailija
14/14 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä päiväuniaikaan täällä.

Lapsella on fleecehaalari, villahaalari, kunnon karvahattu, villahattu, kypäräpipo, villasukkia ja vaikka mitä. Näitä tuodaan milloin sattuu ja ihme yhdistelmillä. Esimerkiksi viime kesänä oli +2 kesäkuussa jonain päivänä ja lapsella oli tuolloin karvahattu, kesätakki ja välikausihousut, joiden alla villahaalari. Jalassa kuitenkin kesäkengät ja käsissä puuvillasormikkaat.

Olen pyytänyt perhettä tuomaan meille vaikka mitä ja sanonut, että meille voi jättää myös varavaatteiksi mitä vain. Mutta koska vanhemmat ovat itsepintaisesti sitä mieltä, ettei lapsi palele, niin eivät näe näille lisävaatteiden tuomiselle mitään syytä.

Otin jo yhteyttä esimieheeni, joka oli kanssani samaa mieltä, mutta valittaen sanoi, että vanhemmat pukevat lapsensa kuten parhaaksi näkevät. Jos selkeitä ylilyöntejä tulee (pakkasella ei takkia tai pipoa ollenkaan, ei käsineitä tai muuta), pitää ottaa lastensuojeluun yhteyttä. Nyt on vain kylmä, muttei kuole ulos.

Eilen oltiin iltapäivällä tunti ulkona. Koko sen ajan lapsi sanoi, että on kylmä. Liikkuminen ei auttanut. Oli varpaista kylmä, päästä, käsistä ja "ihan joka paikasta" (sanoi lapsi). Silloin lapsella oli vielä huppu kiinni toppahaalarissa, tänään ei. Äiti otti hakiessa hupun pois päästä ja sanoi, ettei lapsi näe mitään hupun alta.

Ei voi mitään. Ei ole oma lapsi. Meillä ei ole ylimääräisiä pienten lasten vaatteita, kun oma nuorinkin on jo 15-vuotias. Olen meidän perheen pienin, eikä mikään piponi pysy 3-vuotiaan päässä. Ei ole mitään, mitä laittaa toppahaalarin alle. Eikä se ole minun asiani, kuten esimieheni totesi.

Loppuviikoksi on luvattu vielä kireämpiä pakkasia. Emme mene ulos ollenkaan. En vain yksinkertaisesti uskalla. Muilla lapsilla on todella hyvät varustukset ja niiden lasten kanssa voisin helposti mennä -30 asteeseenkin pulkkamäkeen.

ap

Ap, kuinka esimiehesi suhtautuu, jos lapsi palelluttaa hoidossa ollessaan jonkin paikkansa? Oletko varma, että esimiehesi seisoo tässä tilanteessa rinnallasi ja ottaa kantaakseen vastuun? Varmista tämä asia vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi