Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka erilaisia on työpaikat

Vierailija
05.01.2016 |

Puhuttiin tuosssa joulun aikaan mieheni kanssa siitä, kuinka erilaisia työpaikkoja on.
Esim minun työpaikalta ei voi poistua työpäivän aikana omille asioilleen, en voi viedä omia lapsiani sinne päiväksi pelaamaan tabletilla, olen koko työpäivän (paitsi yhden kahvipaussin 12min) asiakkaitten käytössä.
Mieheni kertoi, että he joka ainoa päivä lähtevät lounaalle milloin minnekin, lähes joka päivä joku tuo oman muksunsa sinne päiväksi "hoitoon", joku pakkasi joululahjoja ennen joulua työaikana, joku korjaa omaa tietsikkaansa työaikana ja kuka tahansa saattaa koska tahansa lähteä käymään asioilla, tulee sitten jossain vaiheessa takaisin. Ja nämä kaikki siis työaikana.
Tasa-arvoistako?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista räikein on tämä "etätyö"... Tuossa kaverilla just on etätyöpäivä menossa ja jotakin wowia se vääntää ja palkka juoksee. Joo ammativalintakysymys jne mutta kyllä näitä "koulutuksen suomia etuja" väärinkäytetään aika paljon. Samaan aikaan sitten duunarit vääntää kellokorttia vastaan. Ihmiset eivät tosiaankaan ole tasa-arvoisia :P

Mulla on etätyö ja olen AV:llä. Mulla on tietyt määrä töitä, jotka on tänään tehtävä. Työnantajaa ei kiinnosta, teenkö ne aamulla, päivällä, illalla vai yöllä, kunhan ne on aamuksi tehty. 

Joo eli sulla on käytännössä urakkatyö. Urakkatöissä on se laskenta monesti pielessä... maksetaan päivästä ja töitä on käytännössä pariksi tunniksi. Tämä tehottomuus on monella työpaikalla oli sitten etätyöpäiviä tai ei. Ollaan kiireisiä, vaikka leijonanosa päivästä menee omiin hommiin ja nettiforumeiden selaamiseen :P Jos pomo on kädetön, niin hän voi oikeasti luulla vaikeroivien työntekijöiden olevan äärirajoilla vaikka todellisuudessa työ on pelkkää laiskottelua.

Sinun työhösi en ota kantaa. Omista kokemuksista vain kerron. 

Kertomasi pitää varmasti paikkansa. Meillä taas töissä työn laatu on se oleellinen, ei niinkään tehokkuus. Yksinkertaisesti siksi, että virheen korjaaminen on yritykselle huomattavasti kalliimpaa kuin että suunnitteluun ja tekemiseen käytetään enemmän aikaa. Koska työ on aivotyötä, ongelmanratkaisua, on joskus ihan hyväkin lähteä vaikka lounastauolla koiran kanssa ulos ja pohtia siellä kaikessa rauhassa ongelmaa ja tulla "kirkastunein aivoin" takaisin töihin. Tai vaihtoehtoisesti "nollata aivot" tekemällä välillä jotain ihan muuta. 

Mulla on työkaveri, jolla on alakouluikäinen ja päiväkoti-ikäinen lapsi. Hänen miehensä vie nuoremman aamulla päiväkotiin ja työkaverini huolehtii koululaisen kouluun. Sen jälkeen hän tekee keskittyneesti töitä, kunnes koululainen tulee kotiin. Sitten hän laittaa koululaiselle välipalan ja tarkistaa läksyt. Tämän jälkeen hän hoitaa niitä työasioita, jotka eivät vaadi erityistä keskittymistä esim vastailee sähköposteihin, lukee kokousmuistiinpanot jne. Hän hakee nuoremman päiväkodista ja viettää normaalin perheillan. Lasten mentyä nukkumaan hänen miehensä menee yleensä omiin puuhiinsa ja työkaverini tekee vielä pari tuntia keskittyneesti töitä. Jos hänellä ei olisi etätyömahdollisuutta, hän olisi kellosta riippuvainen ja hänen olisi vaikea sovittaa perhettä ja työtä yhteen. 

Vierailija
22/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi tehdä etätöitä. Työaikani ei ole säännöllinen, mutta sitä valvotaan omalla laillaan että saan pitää tauot. Lapsilla ei ole töihini mitään asiaa. Ruokana ovat evääni ja jos suinkaan ehdin niin huoltoasemasafka. Palkka ok. Työaika.. hmm.. Joskus voisi olla lyhyempiä keikkoja. Pidänkö työstäni? Kyllä, ammattini on vaativa etenkin talven liukkailla, mutta kyllä tämä se minun juttuni on. Koulutus "duunariammatiksi" on aika vaativa, ja alalle on tarkat pääsyvaatimukset. Palkkataso vaihtelee. Lisäpuhtia antaa intohimo isoihin koneisiin. V8 näin eteenpäin vie...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista räikein on tämä "etätyö"... Tuossa kaverilla just on etätyöpäivä menossa ja jotakin wowia se vääntää ja palkka juoksee. Joo ammativalintakysymys jne mutta kyllä näitä "koulutuksen suomia etuja" väärinkäytetään aika paljon. Samaan aikaan sitten duunarit vääntää kellokorttia vastaan. Ihmiset eivät tosiaankaan ole tasa-arvoisia :P

No eihän se meidän vika ole jos kaverilla ei ole töitä. Itse teen välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta kaikki työt pitää hoitaa. Jos laiskottelen välillä, sitten hommia pitää tehdä illalla ja viikonloppuisin.

Vierailija
24/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muun muassa tällaisten seikkojen takia ne duunariammatit ovat mielestäni "huonompia".

Ja on tasa-arvoista. Kuka tahansa voi kouluttautua asiantuntijatehtäviin. Ammatinvalintakysymys.

Ei meillä työaikana korjata omia tietokoneita tai tuoda lapsia hoitoon, kyseessä on insinööritoimisto. 

Meillä taas ei käytännössä ole työaikaa. Sopimuksessa toki lukee jokin viikottainen työaika, mutta sitä ei seurata mitenkään.

Meillä on vain työtehtäviä ja -vastuita, jotka kukin hoitaa määräaikaan mennessä valmiiksi. Toisaalta se tarkoittaa, että voin halutessani häipyä töistä milloin tahansa omille asioille. Toisaalta joskus joudun tekemään töitä viikonloppunakin.

Vierailija
25/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne erilaisia. Siksi kannnattaa miettiä näitä asioita jo ammattia valitessaan.

Itse olen it-alalla ja täällä on kyllä mukavaa. Teen lähes pelkkää etätyötä kotoa. Muutenkaan ketään ei pätkääkään kiinnosta käynkö työpäivinä vaikka ostoksilla, kampaajalla tms, kunhan projektit valmistuu ajallaan. Ei näitä hommia kello kourassa tehdä. Jos on paljon hommia voin tehdä ihan ilman mitään ylityökorvauksia yötä myöten, sitten taas jos on rennompaa voin vetelehtiä ja kölliä koirani kanssa päivät pitkät sängyllä työaikanakin.

Vierailija
26/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa muuten välttämättä mitään vikaa ole että pelaa wowia työaikana. Olen itse it-alalla ja kyllä minäkin joskus niin teen. Ensinnäkin, joskus on aikoja projektien välissä jolloin ei edes ole työtä. Pomokin sanoo, että koska tämä on kova ja stressaava ala, niin ne ajat kannattaa käyttää akkujen lataamiseen ja rentoutumiseen. Eli ihan vapaasti saa kirjoitella vauvalle tai pelata tai mitä vaan, kunhan nyt pari kertaa katsoo työsähköpostit päivässä ja reagoi jos jotain hommaa tulee. 

Toinen juttu on että meillä ainakin mitataan tulosta, ei työaikaa. Itse olen todella nopea koodaamaan, teen työt noin neljäsosassa siitä ajasta mikä työmääräarvioihin laitetaan ns. keskimääräisen työntekijän mukaan. Enkä minä aio kusta meidän urakoita tekemällä nopeasti ja menemällä pomolle hihkumaan että minä tein jo, saanko jotain muuta, vaan kyllä minä otan rennosti sitten kun olen homman valmiiksi saanut, ja aloitan seuraavat työt vasta kun laskutus ei enää juokse edellisestä. Ei se toki tasa-arvoista ole että joku osaa tehdä hommat paljon nopeammin kuin toinen, mutta sellaista se elämä on.

Vierailija
27/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se vasta huutava vääryys on, että sama kaveri saa joskus yömyöhään tai viikonloppuisin vääntää töitä valmiiksi ihan ilman erillistä korvausta. Vai eikö sinua se harmitakaan?

Sunnuntai- yms. lisät on duunareiden etuoikeuksia.

Vierailija
28/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut pärjää aina.

Vierailija
29/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muuten tuoda tähän keskusteluun "tasa-arvosta" myös toisenlainen näkökulma, jota tuossa ylläkin jo väläyteltiin.

Jos tasa-arvosta puhutaan työelämässä, niin minusta se tasa-arvon puntari on paljon enemmän kallellaan sinne duunareihin päin. On ilta- ja viikonloppulisiä, on ylityökorvauksia. Asiantuntijahommissa noita ei välttämättä ole ollenkaan (ainakaan minulla ei ole, ja teen silti n. 60-tuntista viikkoa, eikä itselläni ole ollut pitkään aikaan yhtään viikonloppua kokonaan vapaana).

Kehtaanko vielä muistuttaa, että jokaisesta tekemästäni "ylityötunnista" maksan 50% valtiolle. Bruttopalkka on silti sama kuin normaalityötunnilta. Ja duunarit jaksaa itkeä tasa-arvosta. Tsiisus.

Vierailija
30/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muuten tuoda tähän keskusteluun "tasa-arvosta" myös toisenlainen näkökulma, jota tuossa ylläkin jo väläyteltiin.

Jos tasa-arvosta puhutaan työelämässä, niin minusta se tasa-arvon puntari on paljon enemmän kallellaan sinne duunareihin päin. On ilta- ja viikonloppulisiä, on ylityökorvauksia. Asiantuntijahommissa noita ei välttämättä ole ollenkaan (ainakaan minulla ei ole, ja teen silti n. 60-tuntista viikkoa, eikä itselläni ole ollut pitkään aikaan yhtään viikonloppua kokonaan vapaana).

Kehtaanko vielä muistuttaa, että jokaisesta tekemästäni "ylityötunnista" maksan 50% valtiolle. Bruttopalkka on silti sama kuin normaalityötunnilta. Ja duunarit jaksaa itkeä tasa-arvosta. Tsiisus.

Toisaalta ei noihin ilmaisiin ylitöihin ole mikään pakko suostua. Minäkin olen asiantuntija-ammatissa, muttat en tee ikinä yhtään tuntia ylityötä. Meillä on samassa tiimissäkin pari jotka valittavat ja ähkivät kuinka on "pakko", ja meikäläistä naurattaa: kukaan muu ei pakota heitä kuin he itse. Voisivat yhtä hyvin sanoa kuten minä, että EI KÄY, eikä siitä seuraisi mitään pahaa, ei potkuja, ei mitään negatiivista. Vain positiivista koska pomot oppivat että tuo ei jousta, sitä ei kannata vinkua viikonloppuhommiin, kun taas niitä joiden tiedetään joustavan, ruikutetaan ja syyllistetään tulemaan vähän väliä ylitöihin.

Vierailija
31/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ei noihin ilmaisiin ylitöihin ole mikään pakko suostua. Minäkin olen asiantuntija-ammatissa, muttat en tee ikinä yhtään tuntia ylityötä.

Sä ole oikeita asiantuntijahommia nähnytkään. Jos asiakas haluaa, että projekti/työ on valmis maanantaihin x.x.2016 mennessä, niin silloin se ON valmis tuohon päivään mennessä. FYI, meillä ei kukaan haraa vastaan noissa projekteissa - kaikki on aina sitoutuneita siihen, että projekti valmistuu silloin kun sen pitää. Joskus jelpitään kaveria, jos tällä on kiire, mutta kaveri auttaa sitten myöhemmin yleensä jossain muussa asiassa. Jos joku alkaisi tuon lapsellisen "EI KÄY"-leikkisi, olisi aika äkkiä ulkona firmasta.

Vierailija
32/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas tätä kateellisyen määrää. Wow, teen etätöitä, olen siis lomalla niinkö?

Teen vaativia asiantuntijatehtäviä avokonttorissa, niin kuin suurinosa meistä yksityisellä sektorilla nykyään tekee. Samassa tilassa työskentelee 50 henkilöä. Kun on pakko pystyä keskittymään työhön, teen töitä kotoa käsin. Saatan pestä pyykkiä välillä, joskus jopa käydä kuntosalilla. Mutta kone aukeaa kello kuusi, on auki ilta kymmeneen työtunteja kertyy enemmän kuin töissä ja olen huomattavasti tehokkaampi kun ei ole taustahälyä.

Tässä asiantuntija tehtävässä sähköpostit tulevat vapaa-ajalle ja lomille. Tänään olen lomalla ja olen priorisoinut alaiseni töitä siitä huolimatta. Ja muuten, olempa tehnyt töitä jopa sairaalavuoteessa tiputuksessa samoin kuin kovassa kuumeessa keuhkoputkentulehduksessa kotivuoteesta käsin.

Ennen läppäriaikaa ja etätöitä, mulla saattoi olla sairas lapsi töissä mukana. Se oli työnantajalleni parempi vaihtoehto kuin jos olisin ollut lapsen kanssa kotona. Tietysti oli taudista kiinni pystyikö niin tekemään, nykyään se on etäpäivä.

Asioita voi hoitaa toimistoaikaan, mutta saldosta ne sellaiset asioiden hoidot kuitenkin otetaan.

Työt ovat erilaisia. Toivottavasti jokainen löytää itselleen parhaoten sopivan homman.

Vierailija
33/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ei noihin ilmaisiin ylitöihin ole mikään pakko suostua. Minäkin olen asiantuntija-ammatissa, muttat en tee ikinä yhtään tuntia ylityötä.

Sä ole oikeita asiantuntijahommia nähnytkään. Jos asiakas haluaa, että projekti/työ on valmis maanantaihin x.x.2016 mennessä, niin silloin se ON valmis tuohon päivään mennessä. FYI, meillä ei kukaan haraa vastaan noissa projekteissa - kaikki on aina sitoutuneita siihen, että projekti valmistuu silloin kun sen pitää. Joskus jelpitään kaveria, jos tällä on kiire, mutta kaveri auttaa sitten myöhemmin yleensä jossain muussa asiassa. Jos joku alkaisi tuon lapsellisen "EI KÄY"-leikkisi, olisi aika äkkiä ulkona firmasta.

Kuulostaa huonolta projektien aikatauluttamiselta ja resurssoinnilta. Olen itse it-alalla ja kyllähän noita "hikipajoja" on tälläkin alalla, joilla myydään ensin projekti liian optimistisella työmääräarviolla ja halvalla ja sitten tulos revitään työntekijöiden selkänahasta. Se on juuri syy miksi itse siirryin pienestä "dynaamisesta" firmasta isoon taloon, että täällä homma toimii ammattimaisemmin ja ihmisystävällisemmin.

Me mieluummin olemme myymättä projektia kokonaan kuin teemme sen tappiolla. Toisaalta, ison talon luotettava maine tuntuu tekevän sen, että meiltä tilataan isoja projekteja jatkuvasti, silti vaikka emme ole halvimpia todellakaan. Meillä oikeasti aikataulutetaan hommat sen mukaan mitä normaali työajassa saadaan tehtyä, ja tarvittaessa henkilöresursseja otetaan projektiin lisää, eikä revitä nykyisten selkänahasta ylityötyönä. Ja ei, me emme myöhästele toimitusajoista, itse asiassa omalla tiimilläni on erityisen hyvä maine siinä että yllättäviä myöhästymisiä ei tule. Meillä vaan myöhästymättömyys hoidetaan sillä että alunperin arvioidaan realistisesti toteuttamiseen kuluva aika ja resurssit, ja sitten tehdään rauhassa, eikä sillä että kun projektin loppu lähestyy niin huomataan että apua, kiire, ja sitten häselletään, mistä usein laatukin kärsii.

Täytyy sanoa että mikä onni on että ymmärsin jo useampi v uosi sitten itse ulostautua kuvaamasi kaltaisesta hikipajasta :) Hommat kun voi oikeasti tehdä toisinkin, vaikka tuollaisen hikipajan oravanpyörässä juostessa sitä voi olla vaikea uskoa.

Vierailija
34/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo eli sulla on käytännössä urakkatyö. Urakkatöissä on se laskenta monesti pielessä... maksetaan päivästä ja töitä on käytännössä pariksi tunniksi. Tämä tehottomuus on monella työpaikalla oli sitten etätyöpäiviä tai ei. Ollaan kiireisiä, vaikka leijonanosa päivästä menee omiin hommiin ja nettiforumeiden selaamiseen :P Jos pomo on kädetön, niin hän voi oikeasti luulla vaikeroivien työntekijöiden olevan äärirajoilla vaikka todellisuudessa työ on pelkkää laiskottelua.

Jos näin on, niin silloin se häviäjä on palkkaava firma, ja tietysti laajemmalla skaalalla koko yhteiskunta. Tietysti kommunistisessa yhteiskunnassa tällaisia työpaikkoja olisi kaikkialla (ehkä niitä onkin?), kun taas vapaassa taloudessa tuollaiset firmat eivät kauaa pystyssä pysy, sillä ne firmat, joiden työntekijät tekevät urakat nopeammin ja tehokkaammin syövät nuo edellämainitut elävältä.

Vaikka työ tehtäisiin työaikana, osa tekee sen nopeasti. Itse olen tehnyt etätyötä ja saanut palkan puhtaaksi tuloksesta. Tämä ei onnistu monella alalla, mutta jossain ohjelmoinnissa, artikkeleiden kirjoittamisesta sekä kielenkääntämisessä, jotka kai ovat niitä yleisimpiä etätyön muotoja, se onnistuu hyvin.

Mitä väliä sillä on tekeekö saman homman kahdessa tunnissa, mihin joku muu tarvitsee työaikana kahdeksan tuntia? Oma työni ei ollut mitään näistä, mutta todella helposti mitattavaa. Sain tuloksesta joko X tai y euroa/kpl, isomman tekemiseen meni pari tuntia ja pienemmän tein tunnissa. Tämä työ vaatii kuitenkin lahjakkuutta, joten joku toinen tekee saman homman hitaammin. Tuota en enää tee sen takia, että työtä ei kuitenkaan ollut riittävästi, vaan se oli osa-aikaista. Tekijöitä on paljon ja alalla halutaan vaihtelua. Ohjelmoinnissa voidaan maksaa kokonaisuudesta.

Kerron sinulle "yllättävän" tiedon: Firmoissakin veloitus perustuu usein urakkahintaan. Olen töissä insinööritoimistossa ja siellä asiakkaat useimmiten pyytävät tarjoukset kokonaisurakkana. Minun osuuteni on todella helppo laskea siitä ja olisi tosi helppo tehdä etätyönä, jos pomo ei olisi niin vanhanaikainen. Sitä paitsi, vuorokaudessa on 24 tuntia. Jos juuri nyt onkin AV:lla, tässä ehtii silti tänä päivänä tehdä vielä 12 tuntia töitä, jos haluaa. 

Vierailija
35/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on työpaikassa, jossa työntekijän alle 15-vuotiaan lapsen sairastelujen vuoksi kaikki poissaolot ovat palkallisia poissaolon pituudesta riippumatta. 

Vierailija
36/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat todellakin ovat erilaisia, itse olen ollut monissa eri työtehtävissä ja työpaikoissa ja kaikissa on ollut hyvät ja huonot puolensa. Riippuu henkilöstä mitä arvostaa. Nykyisessä työssäni minulla on kiinteät työajat, toisaalta kaikesta ylityöstä maksetaan erikseen. Yöllä tapahtuvasta työstä (harvinaista) ei makseta lisiä, sunnuntaista maksetaan erillinen korvaus. Vapaa-aikaa on riittävästi, ja vapaa-ajalla harvemmin tarvitsee miettiä työasioita. Joskus akuuteissa tilanteissa puhelin soi ja halutessaan voi lähteä töihin, pakkoa ei ole.

Vierailija
37/37 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa huonolta projektien aikatauluttamiselta ja resurssoinnilta. Olen itse it-alalla ja kyllähän noita "hikipajoja" on tälläkin alalla, joilla myydään ensin projekti liian optimistisella työmääräarviolla ja halvalla ja sitten tulos revitään työntekijöiden selkänahasta. Se on juuri syy miksi itse siirryin pienestä "dynaamisesta" firmasta isoon taloon, että täällä homma toimii ammattimaisemmin ja ihmisystävällisemmin.

Suomennan tämän: sait potkut firmasta ja siirryit valtiolle/kunnalle töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi