Ärsyttää ihmiset, jotka pitävät amisammatteja huonompina ammatteina!
Yllättävän monen olen kuullut sanovan jotain sellaista kuin "joutuivat sitten valitsemaan huonomman ammatin, kun eivät rahkeet riittäneet korkeakouluun". Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, etteivät kaikki edes halua korkeakouluun, vaan heidän unelma-ammattinsa on nimenomaan juuri "duunarityötä". Kyllä duunareitakin tarvitaan, eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja. Miksi niin monet yleistävät, että amis on tarkoitettu heikkolahjaisille ja peruskoulussa huonosti menestyneille?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lukioaikoina noista amishaukkujista ja kuinkas kävikään. Korkeakoulututkintoa löytyy, mutta työnsaanti hemmetin vaikeaa, kun amistutut porskuttaa eteenpäin ja rakentelee taloja. Nyt oikeastaan naurattaa jo, karma kostaa :).
Jepjep! Tämäkin ketju on täynnä amiksia, jotka valehtelevat silmät suut täyteen. Työttömyys ja köyhemmyys on (paljon) yleisempää alemmin koulutetuilla kuin ylemmin koulutetuilla. Tämän todistaa reaalielämä ja tilastot. Mut jatka sä vaan valehteluas: näyttää olevan ainoa elämänsisältös.
Fiksu ihminen ei arvostele toisen työtä ja koulutusta.
Ap arvostelee.
Mitä tästä voisi ajatella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän on huonompi ammatti? Jos katsotaan tilastollisesti, niin valitaan se tilastollinen voittaja:
- huonommin palkattu ammatti: amis
- fyysisesti raskaampi ammatti: amis
- huonommat työehdot: amis
- tyhmempi työntekijä: amis
- likaisempi työ: amis
- yksitoikkoisempi työ: amis
...
Eiköhän ole aika selvää, että amisammatit ovat niitä huonompia ammatteja.
Paitsi että tuo ei pidä paikkaansa.
Kyllä pitää. Noihan on ihan päivänselviä asioita.
Nyt puhuttiin todellisesta elämästä eikä päiväunistasi.
Oh! Sankarini! Todellisuuden kieltämisesi käy jo työstä!
Huvittavinta on kuitenkin mielestäni se, että amiksia ja etenkin kampaajia, lähi- ja sairaanhoitajia mollaavat "akateemiset" käyttävät hyvin pitkälti 100% varmuudella ainakin jossain vaiheessa elämää näiden ihmisten palvelua ja ammattitaitoa hyväkseen. ;)
Esiintyy myös toisin päin - tiedän duunareita, jotka ovat sitä mieltä, että vain fyysinen työ on oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän on huonompi ammatti? Jos katsotaan tilastollisesti, niin valitaan se tilastollinen voittaja:
...
Kiitos samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös amikseen ole nykyään keskimäärin vaikeampi päästä kuin lukioon?
Ei pidä paikkaansa, vaikka toistelet tätä samaa joka toisessa ketjussa.
Miksi sitten uutisissa toistetaan tuota aina joka kevät?
Valehtelusi ei ole kaunista.
Oho! Taas journalisti, joka keksii faktat omasta päästään.
Eniten minua ärsyttää juuri tuo, että pidetään amiksia tyhminä. Varmaan siellä on niitä tyhmiäkin joukossa, jotka eivät pärjänneet hyvin peruskoulussa. Mutta entä sitten? Mitä niiden tyhmien pitäisi tehdä? Olla kouluttautumatta mihinkään ja vaan nostaa tukia? Tyhmiä ihmisiä on ja tulee aina olemaan. En voi sietää sitä, että ihmisiä asetetaan eri arvoasteille sen mukaan, minkälaisen älykkyyden on perinyt geeneissä! Siihen kun ei voi vaikuttaa. Enkä ymmärrä, miten joku jaksaa vielä yliopistoiässä leijua sillä, että on viisaampi kuin jotkut amikset. Hohhoijaa. Eiköhän olisi aika etsiä se itsearvostuksen aihe jostain muualta jo tuossa iässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Kiitos samoin.
Kiitos kiitos. Minä olen kuitenkin sinuun verrattuna ihan amatööri. Jos vedet meille amiksille tarkoitettua "Näin mollaat akateemisia"-kurssia, niin haluaisin tulla oppiisi. Minulla on vielä niin paljon opittavaa.
Akateemiset kumoon!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat käytännöllisiä ja toiset älyllisempiä. Pitääkö näitä itsestäänselvyyksiä vieläkin jankuttaa. Paremmuutta ei mitata ääripäillä.
Tai kaiketi paremminkin kiinnostuneita teoriasta, älyllisyydellä ymmärrän kyllä ihan muuta kuin korkeakoulututkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Kiitos samoin.
Kiitos kiitos. Minä olen kuitenkin sinuun verrattuna ihan amatööri. Jos vedet meille amiksille tarkoitettua "Näin mollaat akateemisia"-kurssia, niin haluaisin tulla oppiisi. Minulla on vielä niin paljon opittavaa.
Akateemiset kumoon!
No hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas uskon että amiksessa on keskimäärin (siis kesimäärin) huonolahjaisempia ja huonommin peruskoulussa menestyneitä kuin korkeakouluissa. Minua ei siis yllätä että moni sanoo niin.
Muilta osin olen kirjoituksesi kanssa samaa mieltä.
Puhut varmaan lukuaineista. Nimittäin huonolahjaisempi särähti täällä pahasti.
On yksinkertaisesti pinnallista leimata ihmisiä yksinkertaisiksi lukeneisuuden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat käytännöllisiä ja toiset älyllisempiä. Pitääkö näitä itsestäänselvyyksiä vieläkin jankuttaa. Paremmuutta ei mitata ääripäillä.
Tai kaiketi paremminkin kiinnostuneita teoriasta, älyllisyydellä ymmärrän kyllä ihan muuta kuin korkeakoulututkintoa.
Hyvin korjattu, unohdin lainausmerkit "älyllisempien" oheen. Hutiloin :)
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ärsyttää juuri tuo, että pidetään amiksia tyhminä. Varmaan siellä on niitä tyhmiäkin joukossa, jotka eivät pärjänneet hyvin peruskoulussa. Mutta entä sitten? Mitä niiden tyhmien pitäisi tehdä? Olla kouluttautumatta mihinkään ja vaan nostaa tukia? Tyhmiä ihmisiä on ja tulee aina olemaan. En voi sietää sitä, että ihmisiä asetetaan eri arvoasteille sen mukaan, minkälaisen älykkyyden on perinyt geeneissä! Siihen kun ei voi vaikuttaa. Enkä ymmärrä, miten joku jaksaa vielä yliopistoiässä leijua sillä, että on viisaampi kuin jotkut amikset. Hohhoijaa. Eiköhän olisi aika etsiä se itsearvostuksen aihe jostain muualta jo tuossa iässä...
Taas huomautus niille, jotka tulee ihan kylmiltään tälle palstalle.
Amisten keskuudessa on kansanhuvi haukkua "koppavia akateemikkoja". Tähän samaan haukkumiseen kuuluu se, että väitetään kirkasotsaisesti, että akateemiset haukkuvat kaikkialla amiksia. Kehotankin palsta-aloittelijoita seuraamaan palstaa. Hyvin pian huomaat, että tosiaan amikset tehtailevat näitä "koppavat akateemikot"-juttuja, akateemiset taas eivät yleensä reagoi mitään, ja eivät todellakaan ole ihmeen kiinnostuneita kommentoimaan amiksia ja amisten tekemisiä. Viisaampi huomaa kyllä todellisuuden, mutta aina joku menee vipuun.
Valehtelusi ei ole kaunista.[/quote]
http://www.surkkari.fi/pdf/2008/200802_ke/sjl21.pdf[/quote]
Että sitten melkein kymmenen vuotta vanhan julkaisun sitten löysit. Tuotahan sitä kannattaa oikein mainostaakin.
Vierailija kirjoitti:
...
Mitä palkkoihin ja työehtoihin tulee, niin kannattaisi ehkäpä tutustua esimerkiksi kuljetus- ja metallialojen työehtoihin. Siinä jää moni akateeminen kakkoseksi, jos lähdetään vertailemaan. Tietysti monilla varsinkin naisvaltaisilla amisaloilla niin palkka kuin työehdotkin ovat huonommat. Toisaalta taas työsuhteet ovat kai aika usein vakituisia eikä määräaikaisia tai erilaisia projekteja. Eivätkä nuo muutkaan mitään ehdottomia totuuksia ole, vaan vastaus riippuu siitä mitä aloja ja työtehtäviä tarkastellaan.
No ohhoh. Ei se tee kenestäkään se korkeakoulututkinto sen älykkäämpää. Sen todistaa jo yliopistoa käyvä siskoni, joka ei ymmärrä että mulla ei ole samanlaista lukupäätä tai matemaattista laskupäätä. Eikä kyse ole pelkästään yrittämisestä. Ihmisillä on luontaisia taipumuksia erilaisiin asioihin. Itse en oleta siskoni olevan luova tai tajuavan kaikkea. Hän on lukeneempi ja varmasti tietyllä tavalla sivistyneempi. Hänen älykkyytänsä laskee jo muiden tuomitseminen ja järkyttävä ylimielisyys esim. minua kohtaan. Hän ei ymmärrä edes sitä, että lapsuudessa meillä on ollut aivan erilaiset lähtökohdat vaikka samassa perheessä olemme kasvaneetkin. Joskus toivon, että siskoni olisi ollut ainut lapsi. Olisin säästynyt helvetiltä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös amikseen ole nykyään keskimäärin vaikeampi päästä kuin lukioon?
Johtuu varmaan lukiosta ja ammattikoulusta. Itse opiskelen lukiossa, jonne vaaditaan yli 9 keskiarvo, mutta meidän kaupungin "huonoimpaan" lukioon pääsi muistaakseni 6.4 todistuksella. Entiset luokkatoverini pääsivät opiskelemaan mm. lähihoitajaksi ja autonasentajaksi alle 7 keskiarvolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Mitä palkkoihin ja työehtoihin tulee, niin kannattaisi ehkäpä tutustua esimerkiksi kuljetus- ja metallialojen työehtoihin. Siinä jää moni akateeminen kakkoseksi, jos lähdetään vertailemaan. Tietysti monilla varsinkin naisvaltaisilla amisaloilla niin palkka kuin työehdotkin ovat huonommat. Toisaalta taas työsuhteet ovat kai aika usein vakituisia eikä määräaikaisia tai erilaisia projekteja. Eivätkä nuo muutkaan mitään ehdottomia totuuksia ole, vaan vastaus riippuu siitä mitä aloja ja työtehtäviä tarkastellaan.
Ja se piti vielä lisätä, että vaikka työ olisi huonommin palkattua, fyysisesti raskasta, kenties likaistakin, niin ei se tarkoita että työntekijä olisi tyhmempi taihuonompi kuin parempaa palkkaa saava ja kevyempää ja vähemmän likaista työtä tekevä. Ihmiset kun ovat erilaisia ja jokaisella on omat syynsä hakeutua mille alalle nyt hakeutuu. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että työnteko on huomattavasti mukavampaa, kun tekee sellaista työtä mistä tykkää.
Kaikkia ei kiehdo kirjojen lukeminen. Kyllä esim. raksamiesten täytyy osata hommansa, että talot onnistuu. Arvostan kaikkia ammatteja. Vaativimpia ovat mm. arkkitehdit ja lääkärit. Sinne vaaditaan tosi paljon, hiket sinne meneekin.