Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin ottaa asuntolaina ja saada asumistukea?

Vierailija
04.01.2016 |

Olen yhden lapsen äiti, joka on töissä matalapalkkaisella alalla. Saamme pienien tulojeni takia asumistukea, mutta elämme säästeliäästi ja olen vuosien aikana saanut säästettyä rahaa omaan asuntoon. Tein huvikseni asuntolainahakemuksen ja yllätyksekseni saisin lainaa tarpeeksi omaan asuntoon. Laskeskelin kuitenkin, että saattaisin saada asumistukea muutaman kympin korkoihin ja yhtiövastikkeeseen. Onko väärin ottaa laina kerran saisin tukia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No senkus haet jos vaan saat. Ei köyhän tarvitse olla liian ylpeä almuihin

Vierailija
2/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin.

Tuletteko toimeen lainan kanssa? Ettei tarvi liikaa köyhäillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs väärää siinä nyt on jos se noin onnistuu??!

Vierailija
4/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Itsekin saan hyvin pienen määrän asumistukea omistusasuntoon. Tosin ensin maksoin vuositolkulla kaiken itse, tukea hain paljon myöhemmin, lastensaannin ja lomautuksen jälkeen. Asumistuessahan huomioidaan vain korot, eli varallisuuttaan sillä ei pääse kartuttamaan.

Vierailija
5/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole väärin! Tuki on tarkoitettu käytettäväksi sitä tarvitseville, ja se että ei ylitä tulorajoja, riittää perusteluksi että saat asumistukea. Siihen ei tarvita muuta oikeutusta ja on tärkeää että ihmiset käyttävät tukia joihin ovat oikeutettuja, sillä se tasaa yhteiskunnan tuloeroja. Itsekin parin vuoden ajan sain asumistukea asuntolainaan, kun olin yksinelävä työtön. Sain tukea vielä aika paljon, käytännössä kela maksoi lyhennykset parilta vuodelta ja minä vain lainan korot. Todella hyvä systeemi oli!:) Asumistukea saa juuri siksi myös omistusasuntoon, ettei omistusasuminen olisi vain hyvin toimeentulevien etuoikeus. Monessa kaupungissa omistusasuminen on halvempaa kuin vuokraaminen, joten järkevää kaikinpuolin.

Vierailija
6/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Asuntolaina ei tarkoita sitä, että pitää alkaa ahneen porvarin kätyriksi, vaikka siihen ansaan valtio yrittääkin ihmisiä huijata.

Vierailija
7/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärin.

Tuletteko toimeen lainan kanssa? Ettei tarvi liikaa köyhäillä

Tulisimme toimeen. Laina korkoineen ja yhtiövastike olisi pienempi kuin nykyinen vuokra, tosin pienempi asumistuki kompensoisi eroa. Saisin asp-lainan ja korkokaton, joten jos korot lähtisivät nousuun, niin selviytyisin vielä näillä tuloilla. Pankki näyttää vihreää valoa, mutta jotenkin hirvittää sitoutua yksin pienellä palkalla lainaan, vaikka pitäähän tätä vuokraakin maksaa vuodesta toiseen.

Ap

Vierailija
8/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on yhteiskunnan kannaltakin ihan win win, jos nyt saatte vähemmän tukea ja sitten omaan asuntoon vain joitakin kymppejä.

Vierailija
9/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on yhteiskunnan kannaltakin ihan win win, jos nyt saatte vähemmän tukea ja sitten omaan asuntoon vain joitakin kymppejä.

siis enemmän

Vierailija
10/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärin. Itsekin saan hyvin pienen määrän asumistukea omistusasuntoon. Tosin ensin maksoin vuositolkulla kaiken itse, tukea hain paljon myöhemmin, lastensaannin ja lomautuksen jälkeen. Asumistuessahan huomioidaan vain korot, eli varallisuuttaan sillä ei pääse kartuttamaan.

Tuo korkojuttu ei ole noin yksiselitteinen.. mulla oli korko 45e/kk, lyhennys yhteensä 150e/kk, sain asumistukea kuitenkin n.100euroa(omakotitalo, huomioitiin lämmitys kustannukset tuessa). Koron määrää kyllä kysyttiin.. ja laina oli pieni pitkäaikainen ja asunto syrjäseudulla, halpa, mistä syystä korot ja lyhennykset noin pienet).

Vierailija
11/11 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan, ethän sinä mitään ole hujaamassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi