Miten kannattaa toimia?
Ostimme exäni kanssa yhdessä talon v.2014. Talo ostettiin koska mies halusi sen, painosti minua asiassa paljon ja ajoi määrätietoisesti tahtonsa läpi siinä. Emme olleet asuneet yhdessä ennen talon ostoa, joten olin erittäin epäileväinen asiassa. Olin hölmö ja suostuin miehen painostuksen alla.
Ero tuli n. vuoden yhdessä olon jälkeen minun aloitteestani. Koska minä olin se joka lähti, koin että on velvollisuuteni tehdä asiasta mahd. helppo. Sanoin miehelle, että hän saa päättää mitä tehdään talon kanssa. Haluaako hän jäädä siihen, jäänkö minä, laitetaanko vuokralle, myydäänkö. Kuukauden päivät mies muutti päivittäin mieltään mitä haluaa tehdä, kunnes minä laitoin sille pelleilylle stopin ja ilmoitin että päätöksiä on tehtävä. Mies sanoi että haluaa jäädä taloon. Sovimme että hän maksaa lainanlyhennykset ja ne tietysti huomioidaan siinä kun asunto myydään. Itse sanoin ettei minulla ole mitään odotuksia asunnon suhteen, jos pääsen myytäessä omilleni niin hyvä. Annoin erossa miehelle kaikki yhteiset huonekalut, laskin niiden arvoksi noin 4000 euroa.
Nyt mies on alkanut vaatimaan että allekirjoitan aivan älyttömän sopimuksen. Paperissa mm. lukee että minun on myytävä osuuteni miehelle tai jollekin muulle miehen osoittamalle osapuolelle (on kuulemma vain ajan kysymys koska mies hankkkii uuden puolison). Paperissa on muitakin ihmeellisiä kohtia, mutta tuo oli mielestäni absurdein juttu.
Olen painottanut miehelle että olen ilolla hankkiutumassa eroon jokaisesta liitoksestani häneen, enkä todellakaan vaikeuta asioita asunnon suhteen.
Mies oli kirjannut sopimukseen kohdan, jossa kuulemma jokainen hänen taloon sijoittama euro korvataan myytäessä. Ei tietenkään mainintaa siitä, että mitä jos mies aiheuttaa talossa jotain vahinkoja. Kaiken kaikkiaan paperi oli nioin loukkaava ja tuntui kun mies olisi täydellisen itsekeskeinen ja vain kusipäistäkusipäisin voi vaatia jotain tuollaista.
Miten toimia? Onko ylipäätään tuollainen paperi edes lainvoimainen?
Kommentit (4)
Miehellä on kyllä pointtinsa.
Ei ole kovin helppoa saada ketään uutta naista muuttamaan siihen jos on vielä puoliksi vanhan muijan nimissä.
Uusi nainen saattaa jopa vaatia, että tuollaiset siteet vanhaan puretaan. Jotkut naiset ovat erittäin tarkkoja näistä.
Miksi et möisi.
nimim. kokemusta on
Oikeinhan mies tekee kun ostaa sut ulos. Näin se yleensä menee jos ettevthdes sitä myy pois.
Ota ehdottomasti lakimies avuksi. Kyseessä on isot rahat ja siinä ei lakimiehen palkkio paljon merkitse.
Exä on selvästi sitä tyyppiä joka osaa painostaa ja vaatia kaikenlaista ja sitten heikot naiset suostuvat älyttömyyksiin kun eivät jaksa painostuksen alla.
Sopiva lakimies pistää asian oikeille raiteille ja mies ei pääse sinua painostamaan. Lakimiehet ovat tottuneet kusipäiden kanssa toimimiseen eivätkä hätkähdä heti pienestä risahduksesta.
En ole lakimies itse mutta olen käyttänyt vastaavassa tilanteessa lakimiestä apuna ja suosittelen ehdottomasti!